Week 6 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 6

Door: team 7

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

14 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Zondagochtend hadden we ondanks de afstand toch familiebezoek! Een hele apenfamilie wilde namelijk gezellig met ons komen ontbijten, maar wij vonden ze toch iets te opdringerig en hebben ze vriendelijk verzocht, door ze met water te besproeien, om weer te vertrekken.
Later deze dag gingen we naar een “Flea Market” waar we onze ogen uitkeken, je kunt hier nl. gewoon boksbeugels, werpsterren en flinke messen kopen. Daarna nog even naar Emerald voor een heerlijke cappuccino en een verfrissende cocktail.

Maandagochtend rond 8 uur worden we door Jacob opgehaald voor onze vijfde week op de Daycarecenters.
Bij Boitelo zitten we vandaag in een andere ruimte, waar het wat minder vochtig is, door de vele regenval van de laatste tijd. We starten deze week met het thema “huis” en we hebben daarvoor in het weekend al een stoof en een mooi bedje met dekentje voor de pop geknutseld. Eerst spelen we met pannetjes van kosteloos materiaal totdat Mamoloi met echte pannetjes aankomt. Er werd door Mamoloi eerst echte porridge in de pannetjes gedaan maar wat later vervangen we dat maar door snippers papier die water en groenten moeten voorstellen.
Deze ochtend hebben we teachers en enkele kinderen kennis laten maken met het “beweegkriebels” spel. Ze gooien met een dobbelsteen en elk nummer staat voor een andere houding, zo worden we met z’n allen een vliegtuig, een hoge toren of sta je opeens met één been in de lucht en twee handen op de grond, wat een lol.
Van de verschillende vormen, vierkant, rechthoek en driehoek, plakken we met de kinderen een mooi huis. Ook maken we deze week klei van bloem en water, waar enthousiast mee wordt gespeeld, we maken taartjes met kaarsjes en hondjes, visjes en meer fantasiedieren.
De dagritmekaarten die we vorige week hebben ingebracht worden al steeds meer eigen en de kinderen wijzen al zelf de kaartjes aan.
Gelukkig is het woensdag weer wat beter weer en gaan we weer heerlijk wandelen met behulp van het loopkoord. Monica en Monique krijgen allebei een kind op hun rug op de Zuid-Afrikaanse manier met een handdoek omgeknoopt. Er worden wederom veel liedjes gezongen waarbij we weer veel bekijks hebben en ook ontstaan er leuke gesprekken met voorbijgangers.
Na de wandeling worden er zelfs nog gymnastiekoefeningen gedaan door Mamoloi en Monica, waarbij er flink gelachen wordt door de kinderen door onze gekke capriolen.

Bij Lesego spelen we deze week weer regelmatig met het geleende speelgoed van de Toylibrary, de kinderen krijgen het puzzelen steeds beter onder de knie en het uitdagende constructiemateriaal prikkelt de fantasie van de kinderen heel erg en er wordt gretig mee gespeeld.
Het is koud en vochtig en de kinderen zitten met jassen en mutsen binnen te spelen. Omdat de buitenplaats blank staat, vraagt Bertha een paar jongens uit de buurt om een goot te graven zodat het water naar de weg afloopt.
Wij starten met het thema “huis en familie”, in de kring introduceren we het door Bertha zelf gemaakte huis en een door ons gemaakte stoof en zelfs een door Judith gemaakte lappenpop van een oud laken. We zingen liedjes en de kinderen mogen vertellen over hun familie. We maken van een driehoek, rechthoek en vierkant (van vouwblaadjes) een huis als voorbeeld en de kinderen gaan ermee aan de slag om ieder hun eigen huis te plakken.
Omdat de kinderen het boek van “Rikki” wat we al eerder hebben voorgelezen zo geweldig vinden, leest Judith het boek nogmaals voor, waarbij Mem Oma het in het Sotho vertaalt.
Om de tijd voor het eten wat op te vullen stelt Bethje voor om liedjes te gaan zingen. Een liedje van een vrouw die mieliemiel kookt lijkt ons voor het thema heel geschikt. Helaas blijkt dat de vertaling is dat de man haar verlaat…nou ja, die bewegingen erbij zijn wel leuk.
Daarna gingen de kinderen spelen met de stoof, wat plastic bakjes en lepeltjes ,en doosjes. We maakten eten van plaatjes, uit een reclamekrantje geknipt. Ook met constructiemateriaal werd gekookt, ze genieten er heel erg van.
Vanaf dinsdag werden we verrast doordat er een flink aantal kinderen bij kwamen, in totaal zijn er nu zo’n 25 kinderen terwijl we er de eerste week 12 hadden.
Regelmatig gaan we ook zingen en dansen met de kinderen waar ook wij enorm van genieten, wat een geweldig ritme hebben ze hier toch, we liggen ook regelmatig in een deuk van het lachen als wij met onze dan toch, wat houterige bewegingen, daar aan mee doen.
Woensdag is het gelukkig weer droog en gaan we lekker buiten spelen.Terwijl wij de schoentjes bij de kinderen aandoen, zien we ineens dat Bertha ze weer aan het uitdoen is, wat blijkt: het is natuurlijk nog een beetje modderig dus dan gaan de kinderen op blote voetjes naar buiten zodat de schoenen niet vies worden; ja soms moet je een beetje anders denken hier!
We merken allemaal dat de communicatie en het contact met de kinderen steeds beter wordt en ook voelen ze zich veilig en vertrouwd bij ons. We zijn echt aan het genieten van de kindjes en het zal volgende week nog een zware dobber voor ons worden, om dat weer los te laten.

Deze week zijn we hier op de Campus naar de film “Long Walk To Freedom” over het leven van Mandela geweest, hoewel het geluid heel slecht was, alsof er constant een tractor rond reed, was het wel heel mooi om deze film hier te bekijken. De gekleurde popcorn was echter niet zo lekker als verwacht maar de lolly’s maakten het goed.

Wist je dat:
- Monica moet sparen voor een Afrikaanse kont, zodat de baby’s beter blijven hangen
- Monique haar kamer graag met iedereen deelt.
- Bethje zelfs van een bijna lege koelkast een volwaardige maaltijd weet te koken.
- Judith nog regelmatig voor student wordt aangezien.
- Monica de bewakers om haar vingers windt, zodat we niet om hoeven te lopen.
- De kinderen zo enthousiast zijn als Bethje binnen komt, dat ze daardoor een langdurige blessure heeft opgelopen.
- Monique steeds knapper wordt van al die schoonheidsslaapjes.
- Judith een Afrikaanse baby heeft gemaakt.
- Monica en Bethje toverstokjes hebben gemaakt voor het toverspelletje.
- We samen graag heel veel zingen, vooral in de auto van Alice….
- We ook ganzen op bezoek hebben, en springbokjes langs ons raam lopen, en er oranje vogeltjes rondvliegen.
- Monica gesprekjes met meerkatten voert.
Volgende week onze laatste week hier in Zuid-Afrika. Dit zal een bijzondere week gaan worden maar daar lezen jullie in ons laatste blog wel over.

• 14 Maart 2014 - 13:41

Caren:

Wat een ander leven toch. Mooi om jullie bezigheden allemaal te lezen. Ik ga er ook meer van dansen en zingen. Jammer dat er nog geen geluid over te brengen is via het blog.
    Waar heb ik over in deze digiwereld... Zo zie je maar dat meebeleven ook heel fijn is.
    Geniet ook de laatste week.
    Groet van Caren

• 14 Maart 2014 - 17:06

Wies:

Lieve meiden, wat een leuke foto's zitten er weer bij en jullie zien er zo gelukkig uit!!! Maar dat komt zeker ook omdat jullie zoveel moois meemaken en zoveel moois achterlaten.
    Geniet van de laatste week en sterkte bij het afscheid nemen. Liefs van Wies

• 14 Maart 2014 - 18:06

Marleen:

Hoi dames, wat is het toch leuk om jullie te volgen en wat doen jullie veel leuke activiteiten. Heerlijk om te lezen en de foto's te bekijken. En nu de laatste week in...jeetje wat gaat dat snel zeg. Ik wens jullie nog een hele fijne week daar, succes bij het afscheid nemen en doe iedereen de hartelijke groeten. Liefs Marleen x

• 14 Maart 2014 - 19:42

Mary Van Der Vleuten:

Wat een scheetjes van kinderen en inderdaad wat zal het moeilijk worden om afscheid van ze te nemen. Wat zullen jullie al die mooie foto's gaan koesteren. Wij, de thuisblijvers gaan jullie reisverslagen missen. Maar wel blij dat het thuisfront jullie niet langer hoeft te missen. Nog een onwijs gave laatste week in Afrika. Ik denk en praat veel over jullie. Fantastisch wat jullie daar allemaal doen.
    Liefs, Mary

• 15 Maart 2014 - 12:36

Lydia:

Weer een heerlijk verslag. Geniet er nog van en niet met mate!

• 15 Maart 2014 - 21:15

Jessica Jongejans:

Succes met jullie laatste week.
    Groetjes Jessica

• 16 Maart 2014 - 14:35

Eloïse :

Judith een Afrikababy heeft gemaakt??? Haha ik hoor t snel wel

• 16 Maart 2014 - 14:38

Eloïse :

Huh? De helft van m'n reactie is verdwenen tijdens t plaatsen, naja. Zei dus, hoop dat t buiten t werken op de dcc's en de bezoekers aan huis ook heel goed gaat met jullie! Wens jullie veel plezier en nog kracht bij t afscheid. Liefs

• 16 Maart 2014 - 20:35

Lysanne:

Hallo dames,
    Jullie laatste week alweer, wat gaat het toch snel. Deze week nog maar extra genieten, veel foto's maken en heel veel knuffelen met al die lieve kindjes. Succes met het afscheid nemen en alvast een goede vlucht en een warm ontvangst op Schiphol gewenst!
    Liefs Lysanne

• 16 Maart 2014 - 23:02

Rita:

Lieve allemaal, wat een prachtige dingen doen jullie daar. De foto's zijn ook al zo mooi, voorleid met de kinderen erop.
    Geniet van jullie laatste week. Wat zal het vreemd zijn om straks weer in jullie eigen huis, bed, familie en werk te zijn. Liefs rita

• 17 Maart 2014 - 16:51

Ine:

hallo Judith,

de tijd vliegt voorbij
    het is erg plezierig om jullie verhalen te lezen bij de prachtige foto's
    geniet nog van deze laatste ontmoetingen met de kinderen en alle andere mensen..
    nog een fijne tijd en tot weerzien in Nederland

ine

• 18 Maart 2014 - 16:37

Rianne:

Lieve Judith, ik ben blij als je straks weer thuis bent. We missen je. Al zullen we de etentjes met Arie missen. Misschien 1x per week samen eten?? Leuk te lezen dat jullie zo bezig zijn.xxRianne

• 18 Maart 2014 - 17:15

Janni:

Wat een prachtige foto's, een mooi beeldverhaal.

• 19 Maart 2014 - 22:24

Dirk, Daan, Lotte, Jop, Pien En Gijs:

Lieve Moon,
    Nog twee dagen en dan met 'n rugzak vol dierbare herinneringen aan een prachtige tijd weer naar huis!
    Maak er nog een paar onvergetelijke uurtjes van samen, rust lekker uit op de vlucht terug en geniet van je verrassing op Schiphol:-).
    Liefs van onsx

• 23 Maart 2014 - 20:04

Linda:

Zo te zien Moon heb je het goed naar je zin daar. geniet van jullie laatste weekje daar. Wij vinden het wel fijn dat je weer gezellig terug komt hoor!