Week 6 alweer, het afscheid komt steeds dichterbij - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 6 alweer, het afscheid komt steeds dichterbij - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 6 alweer, het afscheid komt steeds dichterbij

Door: Missie 8

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

23 November 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo allemaal,

Wat geweldig om iedere keer jullie reacties te lezen op de site, dankjewel!
Het einde begint nu toch wel echt in zicht te komen en het afscheid van de lieve kinderen, teachers en principals komt nu toch wel heel dichtbij. Maar wij hebben ons voorgenomen om er nog niet heel veel bij stil te staan maar nog echt optimaal te genieten!

Wij gaan jullie weer meenemen naar afgelopen week...want wat hebben we weer veel ondernomen.

Ons netwerk contact Angela heeft in samenwerking met de Rotary club ervoor gezorgd dat we de kinderen en teachers van onze DCC’s een paar gratis schoenen konden geven...wat een geweldig initiatief!
Maandag en dinsdag hebben we van alle kinderen en teachers de schoenmaten aangemeten. Donderdag konden we alle schoenen al ophalen bij de school van Johan en Angela, dus deze dag stond voor ons allemaal in het teken van DE schoenen! Deze werden bij zowel de kinderen als bij de teachers hartelijk ontvangen. Aangezien we wat schoenen over hadden hebben Kim en Mirthe deze naar een ander DCC gebracht. We hebben dus 3 DCC’s blij gemaakt. Wat een geweldig gevoel was dit.

Mirthe en Kim bij DCC Emfundweni:
Maandag zijn we de week weer goed begonnen... We zijn namelijk met "klei" aan de slag gegaan. Dat hadden jullie toch al eerder gedaan, horen wij jullie nu denken?! Ja dat klopt, alleen was die klei lichtelijk gaan stinken dus die hebben we maar weg gegooid. Marijke had een recept voor brooddeeg, deze hebben we dan ook gebruikt zodat we de kunstwerkjes meteen konden afbakken. Om met het thema bezig te zijn hebben we de kinderen fruit laten kleien met als resultaat veel appels, bananen, druiven, peren en zelfs aardbeien!

Dinsdag ochtend stond er een leuke verassing op ons te wachten. De tuin was om gespit en er was zelf een tuinman aanwezig. Yes... we konden dan eindelijk gaan beginnen aan onze moestuin. We hebben samen met de kinderen de zaadjes geplant en alles water gegeven. De kinderen en vooral de teachers waren super enthousiast over de tuin...GEWELDIG en ook echt wel TROTS dat dit gelukt is!
We hebben vandaag ook een handje geholpen op de babygroep met het wakker maken van de kinderen na het slapen, wij hebben namelijk gemerkt dat dit niet altijd even "netjes" gaat. Kinderen worden aan 1 arm wakker getrokken en op beide benen op de grond gezet, slapend en wel. We hebben de teacher laten zien dat je kinderen ook op een rustige manier kunt wakker maken en dat het je hoogstens 5 minuutjes meer tijd kost...maar dat het je wel vrolijkere kindjes oplevert. Dit werd gelukkig goed opgepikt.

Woensdag hebben we de klei die inmiddels gebakken was, geschilderd. In opperste concentratie werden de stukken fruit omgetoverd in kleine meester werken. Fijn om te zien dat de kinderen zo heerlijk bezig kunnen zijn. Buiten werden we geïnspireerd door de muziek die een paar huizen verderop klonk. We hebben van flesjes, die we inmiddels verzameld hadden, muziek instrumenten gemaakt. We lieten de kinderen steentjes in de flesjes doen, dop erop en schudden maar! Heerlijk dat kabaal en als je in een ritme schudt kun je er best een leuk dansje bij doen!

Donderdag hebben we eerst de schoenen uitgedeeld. Vlak daarna werden we opgehaald door een andere principal. We hadden haar op de Graduation Day ontmoet en ze wilde graag haar DCC aan ons laten zien. We zijn er naar toe gewandeld en hebben weer een stukje meer van het township mogen bewonderen. DCC Kangaroe is nog maar 1 jaar oud en nog erg klein, er zijn maar 12 kinderen. Dat kwam eigenlijk goed uit want we hadden nog precies 12 paar schoenen over. De principal was heel enthousiast en blij toen we vroegen of zij de schoenen wilde hebben. Na het bezoek kregen we als bedankje een Zuid-Afrikaans lekkernij, ook wel de Skhambane genoemd, dit is een broodje met frietjes, worst en een pittig sausje. Oh oh, Sonja Bakker here we come!

Fieneke en Marijke bij Modern DCC:
Omdat Fieneke maandag nog niet helemaal beter was, hebben we samen besloten om nog een dagje op de Campus te blijven. Onze dag bestond voornamelijk uit verslagen schrijven en ook wel een beetje vitamine D opsnuiven. Dit zorgde ervoor dat Fieneke dinsdag weer fit genoeg was om te gaan werken.

Dinsdag heerst er een grote verslagenheid op het dagverblijf omdat het zusje van teacher Ivy onverwachts op 16 jarige leeftijd is overleden. De principal is de tante van het meisje en moet de begrafenis gaan regelen, de keukenhulp is afwezig en het koken wordt overgenomen door een van de teachers. Onze “eerste dag” van de week verloopt hierdoor dus iets anders. Marijke en Fieneke gaan samen met het team even overleggen hoe ze invulling gaan geven aan deze hectische dag.
Marijke heeft besloten om toch gewoon het klasje van Ivy draaiende te houden, na het ontbijt gaat Marijke met de kinderen van Ivy’s groep naar hun lokaaltje en begint met het opstarten van het dagprogramma. Ondanks dat je elkaars taal niet spreekt gaat dit best goed. Na een tijdje komt een moeder van een van de kinderen even goedendag zeggen en blijft vervolgens de rest van de ochtend om Marijke te assisteren, mooi om te zien hoe gemakkelijk dat hier kan.
Fieneke heeft bij de groep van Masyas gewerkt zodat Masyas kon gaan koken. Zo hebben we er toch een leuke dag van gemaakt. De kinderen hebben een kerstboom gekleurd waarna ze van gekleurd papier ballen hebben geknipt die op de boom zijn geplakt. Ze hebben de bomen aan de wand gehangen waardoor het er vrolijk uit zag. Al met al hebben we een prima dagje gehad!

Woensdag staat voor ons in het teken van de Toy-library. Fieneke en Marijke vertrekken al vroeg met de kinderen en 2 teachers in een vrolijk, zingende groep door de wijk naar de toy-library, het leek wel een schoolreisje. Kinderen zingen en lachen volop en de buurtbewoners komen buiten kijken naar deze vrolijke kinderen en we groeten iedereen goedendag. Leuk om ook op deze manier kennis te maken met de buurtbewoners in de township. Na onze gezellige tocht besluiten we om de groep op te splitsen. Tegenover de toy-library is een speeltuin, daar verdelen we de groep en gaat Fieneke als eerste met Maria en 13 kinderen naar de toy-library. Fieneke geeft tijdens haar bezoek aan de toy-library aan Maria uitleg hoe om te gaan met verschillende soorten speelgoed, dit wordt goed opgepakt en het voordeel van in kleine groepjes werken heeft dan wel echt meerwaarde. Na 3 kwartier ruilen we de groepen en gaat Marijke met Masyas naar de toy-library. Als zij in de toy-library zijn is het ook voor deze kinderen weer een feest. Jongens duiken de bouwhoek in en de meisjes beginnen toch het liefst in de poppenhoek. Na een tijdje ontstaan er ook bij deze groep kleine groepjes kinderen in de andere speel- en leeshoeken. Tijdens het rondlopen was het super mooi om te zien dat Masyas enthousiast aan een klein groepje kinderen een boekje voor leest, wauw wat kan ze dit goed!

Ook vinden de kinderen het geweldig om in de speeltuin te spelen. Er is een hoge glijbaan, 2 lage glijbanen, een draaimolen, een schommel en een paar klimrekken. Masyas speelt met de kinderen mee en lacht met ze, mooi om te zien! Marijke helpt een aantal kinderen hun angst te overwinnen op bijv. de hoge glijbaan of op een klimrek. Heerlijk om te zien hoe blij ze zijn als het ze daarna zelf lukt. Geweldig om te zien en we spreken af dat dit een vaste activiteit wordt in de toekomst.

Donderdag hebben we na het uitdelen van de schoenen een gesprek gehad met onze principal. Wij willen namelijk a.s. woensdag een afscheidsetentje geven voor de principal en teachers van onze DCC. Iedereen reageert er enthousiast op en zij willen er allemaal graag bij aanwezig zijn. Na dit overlegje zijn we weer aan de slag gegaan met de kinderen. Marijke heeft de groep van Ivy weer draaiende gehouden, gelukkig was het vandaag maar een klein groepje van 10 kinderen. Fieneke, Masyas en Maria hebben samen uit karton en uit glitterpapier rondjes geknipt zodat de kinderen daar vanmiddag zelf een mooie bal van kunnen maken. Er was 's middags een herdenking voor het zusje van Ivy waar Marijke en Fieneke naartoe zijn geweest. Het was erg triest maar het was fijn om hen op deze manier ons medeleven te betuigen.

Vrijdag zijn wij samen met Bias, Nhlanhla en Linda (vriend van Bias) een bezoekje gaan brengen aan de Lion Farm. Helaas was het weer niet helemaal super, echter mocht dit de pret niet drukken!
Wat een mooie en indrukwekkende beesten zeg, gaaf!
Na de Lionfarm zijn we gezamenlijk een hapje gaan eten en zijn we zoals ze dat hier noemen gaan "clubben". We vielen erg op alleen al door onze huidskleur in de club.
Bias en zijn vrienden hielden ons goed in de gaten toen we de "dansvloer" betreden of zelfs maar even de toilet gingen opzoeken...toppie z'n security!!

Zaterdag ochtend ging de wekker al weer vroeg, niet heel erg fijn voor Fieneke en Kim met een "lichte kater" maar deze zaterdag was een werkdag voor ons. Vandaag was het namelijk Graduation Day voor Rekaofela. Wauw wat een gave locatie en wat een goede organisatie. Linda en Felicita hadden alles tot in de puntjes uitgewerkt. De kinderen gaven geweldige shows weg en er werd weer volop gedanst. Ook wij werden dansend geïntroduceerd en ook vandaag werd er weer een speech verwacht vanuit Korein. Linda had de keus gemaakt dat Kim dat moest zijn, dus hup, hup weer in de startblokken en spreken maar... de kater van Kim verdween als sneeuw voor de zon...shinen maar voor Korein! Wij kijken met z'n alle terug op een super geslaagde dag!

Vandaag wilden we een bezoekje aan Pretoria gaan brengen maar dit kon helaas niet doorgaan i.v.m. het slechte weer.
Maar geen zorgen we hebben ons wel vermaakt, we zijn boxen gaan kopen voor de toyboxen en hebben onze workshop die toch nog plaats gaat vinden verder uitgewerkt!

Tot volgende week allemaal.
Baai baai dankie

• 23 November 2014 - 21:18

Monique:

Wat leuk een moestuintje.... het volgende team kan hopelijk de oogst binnen halen ;) En Graduation Day lijkt mij heel bijzonder om mee te maken.
    Ik lees het wel veel ervaringen en indrukken om te verwerken wanneer jullie weer thuis zijn.
    Geniet van de laatste week......en alvast een hele goede terugreis.

• 23 November 2014 - 21:51

Henk En Corrie:

"Time is flying when you having fun" is op jullie volledig van toepassing. Al weer beginnen aan de laatste week! Wat hebben jullie veel overgedragen aan de principals en kinderen. De groenten in hun moestuintje zal groeien, net zoals de kennis die jullie hebben overgedragen. Maak er nog 'n KNALweekje" van en zorg voor een onvergetelijke afsluiting.
    Ps: Joris Linssen wacht op jullie op Schiphol.
    Groetjes Henk en Corrie.

• 24 November 2014 - 09:40

Daniëlle Louwers:

Heel veel plezier deze laatste week Kim, Mirthe, Marijke en Fienetje...maak 'm maar extra speciaal:-)!

• 24 November 2014 - 14:10

Carmen:

Weer genoeg meegemaakt zeg! Nu zijn alweer de laatste dagen ingegaan in South-Africa. Haal er nog alles uit en vooral.. GENIET!

Een hele goeie reis gewenst alvast..

• 25 November 2014 - 08:56

Cindy Kox:

Wat een ervaring, dames! Geniet niog van jullie laatste week.

Groetjes Cindy

• 25 November 2014 - 13:50

Lysanne:

Dag dames, geniet nog van jullie laatste dagen! Een hele goede reis gewenst alvast!

• 26 November 2014 - 16:17

Judith:

o,o,o,die schandalige Scambani..lekker vies he?
    Jullie maken wel alle aspecten mee zeg...dood en leven staan daar dicht bij elkaar.
    Groentetuintje is leuk! ben heel benieuwd of het lekker groeit!Mooi project hoor met die groente.
    en nou...de laatste dagen, en het afscheid. heel intensief, vast en zeker. sterkte,geniet en veel plezier!