Afscheid nemen - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Afscheid nemen - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen

Door: missie 8

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

27 November 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo allemaal,

Onze laatste week alweer, we hebben heel wat regen gezien maar de zonnestraaltjes op onze dagverblijven maken zoveel goed!
Het was voor ons een kort en ook wel een beetje een emotioneel weekje, we moeten tenslotte toch echt afscheid gaan nemen.
Maandag, dinsdag en donderdag hebben we op de dagverblijven gewerkt, daar lezen jullie straks meer over.

Woensdag was voor ons toch wel een bijzondere dag...deze bestond uit het maken en uitdelen van de toyboxen en het verzorgen van een workshop...Ja ja...jullie lezen het goed, we hebben na 4 a 5 weken het toch voor elkaar gekregen om nog een workshop te organiseren voor de principals die interesse hadden.
Marijke en Fieneke hebben deze dag zorg gedragen voor de toyboxen en Mirthe en Kim hebben zorg gedragen voor de workshop. Mirthe heeft het eerste stuk van de workshop verzorgd.
Dit eerste gedeelte bestond uit "hoe werken we met een thema en wat kun je allemaal met een thema". De dames vonden het reuze interessant en Mirthe heeft het dan ook super goed gedaan!
Het tweede gedeelte,verzorgd door Kim bestond uit "uitleg over de toyboxen". Bij ieder stuk speelgoed is er uitleg gegeven wat je ermee kon doen en de dames zijn ook zelf even aan de slag gegaan met het speelgoed. Het einde van de workshop was inzicht....Kim zat nog midden in haar verhaal en werd opeens uit de workshop "weg getrokken" ze moest een interview aan de radio geven. Wanneer dit uitgezonden wordt krijgen we nog te horen, best grappig om eens mee te maken.

Na de workshops was het tijd om de toyboxen uit te delen. Marijke en Fieneke hadden de toy library ingedeeld als afhaal depot. Alle principals die aanwezig waren hebben netjes hun handtekening gezet en zijn met een grote lach de deur uitgelopen met een mooie toybox!

Na deze intensieve, maar geslaagde ochtend was het tijd voor een mondelinge report!
Linda, Felicita, Bertha, Alice, onze principals en wij 4 waren aanwezig. Iedereen mocht haar zegje doen over de afgelopen 6 weken. Er kwamen veel lovende woorden over de tafel, hartverwarmend!
Hierna was het toch echt tijd voor een afscheidsetentje met iedereen.
We hadden een heerlijk Nederlands buffetje in elkaar gezet, de dames vonden het heerlijk.
Wauw wat was dit een mooie afsluiting met de teachers en principals voor de onvergetelijke tijd hier.

Nu nemen we jullie nog even mee naar onze DCC's.

Mirthe en Kim bij DCC Emfundweni:
Aangezien dit onze laatste week is hebben we ons voorgenomen om alle kinderen nog eens goed te knuffelen en er een hele leuke week van te maken…natuurlijk is dit gelukt. Maandag hebben we ballen mee genomen dit hadden we als cadeau gekocht voor de kinderen. We hebben een aantal activiteiten met de kinderen gedaan zoals het simpel over rollen en gooien met de bal en een spel waarbij de kinderen in een kring moesten gaan staan, benen wijd, vuistjes maken en de bal niet door de benen laten glippen. Hier konden de kinderen echt hun energie in kwijt. Natuurlijk waren de ballen ook met het buitenspelen erg populair… bij de teachers iets minder aangezien de bal af en toe tegen hen aan kwam….oeps.

De kinderen van de Graduation class, hadden lege producten in gepakt voor het thema kerst. Daarmee zijn we dinsdag weer aan de slag gegaan. Kim had namelijk van haar lieve collega’s een envelop met knutselmateriaal gekregen. Hiermee hebben we de pakjes mooi versierd! Ook hebben we dinsdag een pop geïntroduceerd. Ze heeft de naam Palesa gekregen. Dit betekent bloem. De kinderen en de teachers waren meteen verzot op de pop.

Donderdag was een dag waar we beide tegenop zagen. We moesten afscheid nemen van de lieve kinderen en de lieve teachers. We wilde er geen groot drama van maken dus hebben we besloten om het te vieren! We zijn de keuken in gedoken en hebben cakejes gebakken. Vervolgens zijn we een oer Hollands spel gaan spelen: koekhappen. Wat hebben we een plezier gehad! Eerst mochten de kinderen koekhappen. Oh oh wat hadden die gekke Nederlanders nou weer bedacht. Moeten we een koekje gaan eten, van een touw, met onze handen op de rug? Ja in eerste instantie keken de kinderen raar maar toen ze bezig waren hadden ze grootste lol! Ook de teachers die erg moesten lachen om de kinderen. Tja en toen we dat hadden gezien, besloten we dat ook zij moesten koekhappen. Ge-wel-dig! Verder hebben we nog lekker gedanst met de kinderen, cadeautjes uitgedeeld, veel gelachen en geknuffeld. Als afscheidscadeautje hebben we ook nog aan ieder kind een groepsfoto gegeven. Dit werd hartelijk in ontvangst genomen. Aan deze leuke dag kwam ook helaas een einde. We hebben de teachers nog goed geknuffeld en de kinderen dag gezegd (met vooruit nog één knuffel dan). Met een lach en een traan hebben we afscheid genomen. Wat hebben we het fijn gehad.

Marijke en Fieneke bij Modern DCC:
Maandag was Ivy er gelukkig weer en na een dikke knuffel en een gesprekje is Fieneke met Maria en de kinderen kranten gaan scheuren om er met behangplak kerstballen van te maken.
De kinderen vonden het superleuk om lekker te scheuren en ze hebben er dan ook flink op los gescheurd.
Aan de glibberige plak moesten ze even wennen en de eerste ballen leken meer op soepballetjes maar na een tijdje oefenen werden het ware kerstballen!
Ze hebben de ballen in de zon te drogen gelegd en zijn fijn buiten gaan spelen.
Ze hebben een spel gedaan met wasknijpers. Deze moesten in een emmer gegooid worden en het viel niet mee om goed te mikken.

Dinsdag stond ook in het teken van kerstmis. Fieneke heeft samen met de groep kinderen van Maria en ook die van Mascha rondjes uit karton geknipt en deze beplakt en versierd om een mooie glitterbal voor in de boom te maken. Ze hebben de kinderen in groepjes laten werken om ze op deze manier genoeg aandacht te kunnen geven tijdens het knutselen. Nadat ze hier mee klaar waren mochten ze de bal zelf aan de boom hangen die we van papier hadden gemaakt. Het werd een prachtige glitterboom waar ze erg trots op waren.

Marijke begint deze week met het introduceren van onze grote vriend PUK. PUK is een pop waar onze kinderen in Nederland hun enthousiaste verhalen tegen vertellen. PUK stimuleert de ontwikkeling van kinderen in taal- en sociale ontwikkeling. Ook de kinderen in Zuid-Afrika reageren enthousiast op PUK. Ze willen meteen met hem spelen, ze geven hem een hand en zingen liedjes samen met hem. Super leuk om te zien dat hij hier ook goed in de smaak valt. Daarnaast werken we deze week aan het thema Kerst. Marijke heeft een Kerstboom gemaakt en Ivy gaat met de kinderen kerstballen, sterretjes en kerstmannetjes maken voor in de boom. Ook wordt er tussen de buien door buiten gespeeld. Iets wat voorheen niet zoveel gebeurde wordt nu echt in het dagprogramma opgenomen.

Donderdag is dan de laatste dag op het dagverblijf en staat in het teken van het afscheid. We nemen etenswaren dat we nog in onze huisjes hebben, kleding waar we afscheid van nemen (zodat we een reden hebben om weer eens wat nieuws kopen) kadootjes voor de kinderen en teachers mee naar onze DCC’s. Het eten en de kleding wordt geweldig ontvangen, echt heel mooi om te zien en geeft een speciaal gevoel om te ervaren. Het is grappig om te zien dat je eigen jurken en schoenen door anderen worden gedragen. Fieneke en Marijke geven hun kadootjes en prachtige groepsfoto’s en zij krijgen ieder een mooie sjaal van de teachers.

Wat mooi om te ervaren dat er in 6 weken zo’n geweldige onderlinge band kan groeien. De kinderen blijven deze ochtend allemaal op 1 groep. We eten gezellig met z’n allen een Hollands plakje peperkoek waar iedereen heerlijk van smult.
Fieneke wil graag nog een aantal favoriete liedjes horen en zo worden er nog wat liedjes uitgewisseld en wordt zij nog getrakteerd op een aantal vrolijke dansjes.
Marijke gaat met Ivy nog wat activiteiten doornemen op haar groep, zodat zij na de Kerstvakantie met haar nieuwe groepje met een nieuwe start kan beginnen.
EN DAN… is het tijd om afscheid te nemen, voor iedereen een moeilijk moment…..maar gelukkig is er whatsapp en Facebook dus we beloven contact te houden met elkaar!!!

Morgen gaan we samen met Bias en Nhlanhla nog een dagje naar Pretoria en daarna is het toch echt tijd om naar ons koude kikkerlandje te vertrekken.

Dank jullie wel allemaal voor het volgen van ons op deze blog het was geweldig om iedere keer de reacties van jullie te lezen!

Lieve groetjes,

Marijke, Fieneke, Mirthe en Kim

• 27 November 2014 - 21:50

Cindy Kox:

Hey dames,

Jaaa, het is echt koud hier dus geniet nog maar even van de zon.
    Ik vond het leuk om jullie verhalen te lezen.
    Kim, tot snel! Dikke x

• 27 November 2014 - 21:55

Daan:

Op de valreep tussen het pakken van jullie koffers en de roes van afscheid nemen nog een laatste reisverslag, wat leuk!
    Dankjewel dat jullie ons de afgelopen weken hebben meegenomen op jullie avontuur..het was telkens een kadootje om te lezen.
    Voor morgen een veilige vlucht terug gewenst en Kim, we zijn allemaal trots op je en blij om je volgende week weer te zienx

• 27 November 2014 - 23:06

Wies:

Lieve meiden, jullie hebben hard gewerkt en met zoveel plezier als ik het zo lees. Dankjewel voor de mooie verslagen. Ik kom zeker naar jullie presentatie, tot dan, Wies

• 27 November 2014 - 23:45

Henk En Corrie:

Dank je wel dames voor de mooie verslagen tijdens jullie avontuur. We hebben ervan genoten. Voor morgen nog een mooie dag in Pretoria en nadien een veilige vlucht.
    Tot zaterdag.
    Henk en Corrie

• 28 November 2014 - 00:13

Peter Notten:

Complimenten voor de energie die je hebtbwillen investeren in de ontwikkeling van de kinderen en de teachers. Maar ook voor jullie niet eenvoudige bijdrage aan het verstevigen van de relaties met onze partners. Je zag, hoorde en deed dingen die je nog nooit eerder meemaakte. Je komt terug als een ander, rijker mens, een nog waardevoller collega. Trots.

• 28 November 2014 - 10:03

Jeroen En Lieke:

Met veel plezier hebben wij alle verslagen gelezen en fotos bekeken! Jullie komen morgen vast terug boordevol verhalen en ervaringen en we zijn dan er dan ook klaar voor om uren te gaan luisteren naar de mooiste momenten uit deze onvergetelijke periode. Jullie hebben een steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van de kinderen en dagverblijven in Zuid Afrika en keren daarnaast ook nog eens terug met een hoop levenservaring! Goede terugreis voor allen en tot zaterdag.

• 29 November 2014 - 08:11

Hanneke:

Wat waren het mooie verhalen om te lezen! Vanavond horen we ze gelukkig al in het echt! Welkom thuis!!!

• 29 November 2014 - 13:47

Suzan:

Nou, dit was het dan... Dank jullie wel voor het meenemen in jullie belevenissen en mooie verhalen. Erg leuk! Jammer dat het hier stopt, maar Kim: kijk er naar uit je weer te zien! Liefs, Suus

• 30 November 2014 - 18:45

Lysanne:

Welkom thuis dames! Wat toch weer een mooi verslag, je leest dat jullie plezier gehad hebben. Ik kom zeker naar de presentatie voor nog meer verhalen en mooie foto´s. Liefs Lysanne

• 04 December 2014 - 21:33

Christel Ruhl:

Jullie zijn nu alweer bijna een week terug in jullie koude kikkerlandje!!
    Geweldig was het om jullie verhalen te lezen en om de foto's te zien.
    Deze mooie tijd zullen jullie nooit meer vergeten!
    Jullie hebben daar weer mooi werk verricht en weer heel veel kindjes blij gemaakt.
    En daar moeten jullie natuurlijk trots op zijn.

Liefs Christel

• 06 December 2014 - 20:57

Shirley:

Hi Kim en collega's
    Toen was het weer gedaan en als het goed is zijn jullie al weer veilig in jullie vertrouwde Nederland!
    Bedankt voor jullie heldere en gevoelige verslagen, jullie zijn allemaal heel wat ervaringen rijker!
    Veel omarmingen gewenst
    Groetjes,

Shirley

• 13 December 2014 - 13:46

Judith:

Heeele late reactie maar niet minder gemeend; ik ben zo blij met al jullie verhalen maar nog het meest met zo'n geslaagde missie. ik popel om de presentatie te mogen zien. Wanneer?????