Week 1: Geleefd worden - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 1: Geleefd worden - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 1: Geleefd worden

Door: Sigrid Kooiman

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

08 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Onze eerste week in Zuid-Afrika was heet en overdonderend. Het is vliegen van het ene uiterste in het anderen en we krijgen heel veel bijzondere mensen te spreken.

We eten samen met Linda en Jacob (de chiefs van de daycarecenters in Evaton-West) in een soort Zuid Afrikaanse Mac en hebben veel plezier in het uitwisselen van familie verhalen. Ook praten we over onze doelen van deze missies en de mogelijkheden om workshops te geven. Iedereen is heel enthousiast.

De avond daarop spreken we Charmaine, een studente en opzichter van de campus en ze vertelt ons haar indrukwekkende levensgeschiedenis. We gaan allemaal stil naar bed.

We ontmoeten Alice, de vrouw van Jacob in een prachtige gele jurk en we mogen mee naar een ouderavond in een van de kinderdagverblijven. Elk Nederlands kinderdag verblijf zou jaloers zijn over de opkomst. Van elk kind was er een moeder of oma aanwezig. Als een prachtige koningin schrijdt Linda, de principal van dit kinderdagverblijf, tussen alle benen door en vertelt de regels van het kinderdagverblijf. Zo moedigt ze ook vooral gezond eten en voorlezen aan. Wat een eer om daarbij te mogen zijn!

Vrijdag neemt Alice ons mee om nog drie kinderdagverblijven te zien. We worden hartelijk ontvangen. Opvallend is dat we overal al speelgoed zien. Ook zien we teachers die echt oogcontact maken met kinderen en goed Engels spreken. Natuurlijk verschillen ze wel van elkaar. De kinderen zijn een beetje onder de indruk van ons. Maar als we tussen ze in gaan zitten en gaan spelen komen ze los en spelen ze lachend mee. Contact maken terwijl je elkaars taal niet verstaat gaat best goed.

Johan en Angela, van de Rotaryclub nemen ons mee naar een prachtig restaurant met een tuin vol vogels, rozen en uitzicht over het water. We praten, lachen en discussiëren. Daarnaast maken we vervolg afspraken voor een gezellige ontmoeting bij hen thuis. Mochten we ziek worden of in de problemen komen hebben we lieve nieuwe vrienden gemaakt om ons bij te staan.

Zondag lunchen we samen met Margot, Bias en zijn mooie vrouw Nhlanhla. Behalve een grote dosis Zuid-Afrikaanse geschiedenis en omgevingskennis zijn het ook mensen die de schakel lijken te zijn tussen de verschillende organisaties en groeperingen rondom dit project. Geen wonder want zijn ze erg sympathiek. Bias gaat er o.a. voor zorgen dat we de burgemeester te spreken krijgen.

Elsa, de coördinator van dit project op de universiteit vertelt ons dat er studenten van haar school volgend jaar naar Nederland komen en wij gaan ze alvast ontmoeten. Dat is leuk! We zullen haar wekelijks zien om plannen, doelen en problemen te bespreken.
Deze zondag is de dag dat Margot ons heeft verlaten. We gaan haar erg missen. Nu moeten we het zonder moeder- overste doen….

Nu is het weekend en morgen gaat Margot ons al verlaten. Nu moeten we het zelf gaan doen. We gaan haar erg missen. We wachten al de hele week met smart op Aapies (zuid-afrikaans)! Hopelijk gaan we ze snel zien.

Groetjes van Chantal, Melissa, Cindy en Sigrid

• 08 Februari 2015 - 17:52

Els:

Een prachtig verhaal om te lezen. Geniet ervan! En ik ben benieuwd naar jullie volgende verhalen.

• 08 Februari 2015 - 18:16

Peter Notten:

De start is gemaakt, de kennismaking met onze projectpartners gemaakt, nu komt het aan op jullie kennis, expertise en - vooral - improvisatievermogen. Hartelijke groeten aan allen en veel succes!

• 08 Februari 2015 - 20:46

Marijke:

Hallo Dames, leuk om te lezen dat jullie nu met alle netwerken kennis hebben gemaakt, wat een drukke week, he? Maar wat goed dat jullie al een ouderavond hebben bijgewoond. En fijn dat er zoveel ouders bij aanwezig waren!! Ik wens jullie een hele mooie 1e werkweek op de dagverblijven toe, werk ze en ga ervan genieten. Groeten aan iedereen daar en tot volgende week.

• 08 Februari 2015 - 21:21

Judith:

geweldig hoor, zo'n ouderbijeenkomst. Wat fijn dat jullie al zoveel mensen uit het netwerk hebben ontmoet. wil je ze allemaal de hartelijke groeten van ons doen?
    En nu....beginnen op de DCC's !!Wat ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.Heel veel werkplezier en fijne ervaringen gewenst en veel fun met elkaar in het team!Succes,ik ga jullie volgen!Groetjes, van Judith (team 7)

• 09 Februari 2015 - 13:03

Bethje:

Hoi, wat fantastisch om jullie ervaringen te lezen en nu op naar jullie eerste werkweek! Ben nu al weer nieuwsgierig naar het volgend verslag.
    Veel plezier, en de groetjes aan iedereen!
    Groetjes Bethje (team7)

• 09 Februari 2015 - 16:37

Kim Wissink:

Wat geweldig dames om jullie verslag te lezen!
    Het klinkt als een indrukwekkende maar hele bijzonder week.
    Voor mij weer even een flashback naar 3 maanden geleden :), gaaf!!
    Ik wil jullie via deze digitale weg een hele leuke en fijne werkweek wensen, zet hem op!!

• 09 Februari 2015 - 17:09

Mirthe (team 8):

Heerlijk om jullie verslag te mogen lezen! Overweldigend hè de eerste week. Heel veel plezier met het werken op de DCC's volgende week! De groetjes aan iedereen!

• 09 Februari 2015 - 20:46

Francis:

Dag Chantal en andere dames,

Wat super om te lezen wat en waar jullie nu veel mogen beleven en leren.
    Deze ervaring en het ontmoeten van zoveel mensen neemt niemand jullie meer af!
    Het zal intensief zijn en ik wens jullie alle energie naast het werk ook te genieten van alle moois om jullie heen!
    Groetjes Francis en Josje

• 10 Februari 2015 - 13:37

Fieneke De Wit:

wat zou ik graag bij jullie zijn! Superleuk om jullie indrukken en ervaringen te lezen. Wat fijn zo'n ouderavond ook. Ik ben benieuwd of jullie ook in "ons" Dcc zijn geweest? Doe ze de hartelijke groeten.

• 10 Februari 2015 - 13:46

Margot:

Succes meiden, mis jullie ook een beetje. Stuur maar een mooie apie foto.

• 10 Februari 2015 - 22:22

Lysanne (team 6):

Wat leuk en heerlijk om alle enthousiaste verhalen te lezen. De eerste week, een week met veel indrukken zit er alweer op. Geweldig zo´n ouderbijeenkomst. Ik wens jullie veel plezier de komende weken en vergeet vooral niet te genieten want voor je het weet ben je weer in Nederland en droom je weg bij de vele foto´s en filmpjes.
    Groetjes Lysanne

• 11 Februari 2015 - 09:47

Hanneke Van Dongen:

Hey Chantal,
    Leuk om het verslag te lezen. Het word zeker een mooie indrukwekkende reis. Geniet ervan.
    Groetjes Hanneke

• 11 Februari 2015 - 09:54

Carmen:

Heerlijk om te lezen meiden! De start is gemaakt en jullie gaan je vast uitstekend redden zonder Margot.
    Laat alles op je af komen en vergeet vooral niet te genieten!

Groetjes Carmen

• 11 Februari 2015 - 14:04

Monique (team 7):

Hallo dames.
    Ja geweldig al hé....en dat is pas de eerste week. nog 6 weken genieten.
    Er zullen nog vele mooie en indrukwekkende momenten volgen. Een jaar later nu voor mij.....ia het heerlijk voor mij om jullie te mogen volgen en terug te denken aan onze missie. Vandaag mijn verjaardag....vorig jaar daar in Zuid-Afrika gevierd....had het dit jaar wel weer dáár willen vieren ;)
    Kijk uit naar
    het volgende verslag.
    groetjes Monique

• 11 Februari 2015 - 22:29

Marjo La Grouw:

He Melissa en de andere meiden, heel veel plezier en succes daar in het verre. Blijf jullie volgen. Xx

• 14 Februari 2015 - 00:13

Marian:

Hallo , wat leuk Chantal om met jullie deze week te delen. Groetjes.

• 16 Februari 2015 - 14:14

Monique De Louw:

Hoi Chantal,

En andere mensen natuurlijk. Wat leuk om op deze manier mee te lezen en ik hoop dat je de rest van de weken net zoveel plezier zult hebben!

Groetjes Monique

• 16 Februari 2015 - 14:52

Renske Tromp:

Ha Sigrid ( en anderen....).
    Ik hoop dat je een prachtige tijd hebt, met veel indrukken terug komt en ons daar van alles over kan vertellen. Heb het goed !
    Groet, Renske