week 3 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 3 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 3

Door: Joan,Karin en Nicole

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

03 April 2016 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Week 3
Het klinkt cliché maar de tijd gaat echt heel snel.
We realiseren ons dat het geweldig is dat Korein dit project in Evaton West is begonnen en dat wij hier deel van uit mogen maken.

Iedere dag worden wij opgehaald om naar het werk te gaan.
Net als in Nederland werken wij met thema’s.
Bij de groep van Karin op Sabusa (de kinderen zijn hier in de leeftijd van 3,5 tot 6 jaar) werken ze aan het thema vervoer;
De kinderen spelen buiten met zelfgemaakte vliegtuigjes en maken zelf van de stenen (die vorige week nog als evenwichtsbalk dienden) een bus en zingen hier een liedje bij.
Bij de groep van Nicole op Noncedo ( de kinderen zijn hier in de leeftijd van 3,5 tot 6 jaar) werken ze nog steeds aan het thema Pasen en gaan door met het doen van Paasactiviteiten.
Best vreemd voor de kinderen, aangezien Pasen al voorbij is…
Bij de groep van Joan op Noncedo (de kinderen zijn hier in de leeftijd van 1 tot 3,5 jaar) leren de kinderen letters schrijven.
We merken dat we een band opgebouwd hebben met de teachers en de kinderen.
Ze kijken elke dag uit naar onze komst. Wij worden hier blij van, en gelukkig hebben we nog een aantal weken te gaan.

Naast onze werkzaamheden op de kinderdagverblijven, zijn wij druk bezig met de voorbereiding en voor de door ons te geven workshop. Deze gaan wij volgende week geven…..wordt vervolgd.

Zaterdag nemen Bias en Nhlanhla ons mee naar het Apartheidmuseum.
Het is een rare gewaarwording als je door het poortje van de Niet Blanke naar binnen moet.
De foto’s en filmpjes die we daar zien maken erg veel indruk op ons.
We sluiten de dag luchtig af door naar een Rand Show te gaan waar wij voor 150 Rand (omgerekend zo’n 10 Euro) een helikoptervluchtje maken. Een waanzinnige ervaring!

Zondag gaan we onze wekelijkse boodschappen doen.
Onderweg daar naartoe horen wij muziek.
Als wij op onderzoek uit gaan, komen we terecht in een Zuid-Afrikaanse kerkdienst waar veel gezongen en gedanst (ook door kleine kinderen).
We worden vriendelijk begroet en naar de eerste rij begeleidt.
Na de boodschappen ontdekken wij per toeval een braderie (deze vindt elke zondag plaats).
We hebben ons verbaasd over het feit dat je hier vlindermessen, boksbeugels, luchtbuksen en tasers kunt kopen…dat hebben wij natuurlijk niet gedaan 
Op de braderie verkopen ze ook “kloppers”, het ziet eruit als mattenkloppers maar deze kloppers worden niet voor huishoudelijke doeleinden gebruikt maar om kinderen mee te disciplineren.
In het appartement koken we en genieten wij van de avond zon.
Tot volgende week.
Groetjes vanuit een warm Zuid-Afrika (Karin, Nicole en Joan)

• 03 April 2016 - 18:20

Monique Hanssen:

Wat herkenbaar allemaal.....Indrukwekkend hè het apartheidsmuseum. En ook dezelfde ervaring op de braderie, voor ons was het ook onbegrijpelijk dat het wapentuig daar zo verkocht wordt....en die Klopper plankjes...hoop dat ze bij de meest voor de gein zijn gekocht ;)
    Geniet en ervaar nog lekker even verder.....al bijna op de helft ;)
    groetjes Monique (team 7)

• 03 April 2016 - 20:02

Moniek:

Hey Joan en je collega's,

Fijn te lezen dat jullie het goed naar je zin hebben. Wat een ontdekkingen en ervaringen.
    Zo zie je hoe creatief de kinderen zijn met de middelen die zij tot hun beschikking hebben.
    Ik lees jullie verslagjes elke keer. Hopelijk slaap je goed met al die indrukken die je dagelijks op doet.
    Joan en je collega's geniet van de komende tijd.
    Groet Moniek

• 03 April 2016 - 20:27

Marjolein:

Wat leuk om te lezen allemaal. Jullie maken veel mooie
    Momenten mee. Geniet van jullie tijd!
    Joan, we missen je wel op de flet!!

• 03 April 2016 - 22:00

Petra:

Oo wat maken jullie leuke dingen mee daar en wat en fijn om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Al die mooie momenten en dingen die jullie zien en meemaken pakken ze jullie niet meer af.
    Geniet er nog lekker van en als je thuis bent Karin ben heel benieuwd naar al je verhalen en foto's.
    Lieve groetjes Petra
    I

• 04 April 2016 - 22:50

Judith Van Lith:

ik sluit me bij de woorden van monique aan.leuk om te lezen dat jullie zoveel ondernemen en ervaren. en zoveel betekenis geven aan de missie.wat fijn voor de teachers en kinderen! nog veel succes en geniet ervan! en groeten voor iedereen daar!

• 05 April 2016 - 19:24

Mieke:

wat leuk om dit allemaal te lezen. Vele herkenbare dingen die wij op onze reizen ook gezien en gedeeld hebben. leuk om zo te werken en ook de lands dingen te zien. Tja en soms zijn die leuk en ook wel eens heel erg schrijnend. Geniet van jullie tijd daar, en volg jullie hart want dat klopt altijd.