De eerste kennismaking met Evaton West - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu De eerste kennismaking met Evaton West - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

De eerste kennismaking met Evaton West

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

19 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hoi allemaal,

De eerste week in Zuid-Afrika zit er alweer op! Ennnn jawel, we hebben na twee dagen al een nieuw keukenblad gekregen! Weer een grote verbetering.

Op woensdag stond de meeting met Elsa op de planning, maar vanwege miscommunicatie is deze verzet naar vrijdag. We zijn woensdagochtend even gaan shoppen in de Vaal Mall en hebben ’s avonds afgesproken met Johan & Angela van de rotary club.
Met hen hebben we het gehad over onderwijs, de politiek en de ontwikkelingen hierin. Angela werd erg enthousiast toen Bert vertelde dat er op zijn locatie wordt gewerkt met de Montessori methode en wil graag dat wij een workshop komen geven hierover.

Donderdag stonden de bezoeken van de day care centers op de planning. Eindelijk! Hier keken we erg naar uit, want we waren heel benieuwd naar wat we tegen zouden komen.
We werden ontvangen door Jacob en Alice bij ‘het Forum’ en kregen een kijkje in de Toy Library. Op het moment dat wij daar binnen kwamen, waren er verschillende groepen kinderen aan het spelen daar. We zagen dat er verschillende hoeken aanwezig waren, zoals de ‘book area’, ‘puzzle area’ en de ‘discovery area’. We werden ontvangen met allemaal knuffels en high-fives, dit gaf een geweldig gevoel! We speelden met de kinderen en bij het afscheid werd en voor ons allen gezongen en gedanst. We werden hier erg enthousiast van en deden spontaan met ze mee!
Ook hebben we na het vertrek van de kinderen kort gesproken over de Sportsday. De activiteiten die zij al hadden verzonnen werden uitgelegd, en wij mochten ze meteen even uitproberen!

Daarna was het tijd voor de bezoeken aan de day care centers. We begonnen bij dcc Lesedi. Een aantal kinderen lagen al te slapen maar werden meteen wakker gemaakt voor ‘het hoge bezoek’.
De bedoeling is dat twee van ons hier 6 weken gaan werken. Zij willen graag ondersteuning van ons bij de thema’s. Na het uitdelen van vele high-fives was het tijd voor de volgende day care.

Ditmaal was het de beurt aan Lehlasedi. Kinderen stonden al voor het raam te wachten en zwaaiden ons toe. We gingen bij de kinderen op de grond zitten. Toen Bert begon met het jongleren met legoblokjes kwamen de kinderen in grote getalen naar hem toe en begonnen ze hem ook te imiteren. Dit was erg leuk om te zien en het welbevinden en de betrokkenheid was hoog!

Daarna gingen we naar Noncedo, hier heeft missiegroep 11 vorig jaar ook gewerkt. We werden ontvangen met een heleboel knuffels, het werd een grote groepsknuffel! Zo gezellig! Onze zin om op de day care centers aan de slag te gaan is na vandaag nóg meer gegroeid! Na de bezoeken aan de day care centers gingen we nog een drankje doen bij Emerald en hier spraken we de dag nog even door.

Vrijdag zijn we naar het day care center geweest van Ntombi, dit is een oude bekende van Peter Notten. Zij is ook in Nederland op bezoek geweest bij Korein en dit was ook te zien in haar dagverblijf Little Voices. Het was een erg grote locatie. Wat we erg mooi vonden om te zien, is dat er hier wordt gewerkt aan ouderbetrokkenheid. Zo zijn er ouderavonden en bestaat er sinds kort een ouderraad.

In de middag zijn we naar de North West University gereden waar de meeting met Elsa op de planning stond. Zij is professor van Educational Sciences. Er werd gesproken over de bijscholing van de principals van de dagverblijven en hoe Korein hierin evt. kon ondersteunen.

In de avond hadden we met 12 personen het afscheidsdiner van Peter. Veel contacten waren hierbij aanwezig; Linda, Jacob, Felicita, Alice, Nhlanhla, Bias, Elsa. Dit was een erg gezellige, warme avond waarin we elkaar nog beter hebben leren kennen. Peter deelde nog afscheidscadeautjes uit en er werd voor hem het Zuid-Afrikaanse volkslied gezongen.

Peter, bedankt voor een geweldige eerste week! Mede dankzij jou kunnen we de komende zes weken er vol goede moed tegenaan!

Dit jaar zijn we voor het eerst begonnen met het maken van een vlog ter ondersteuning van onze blogverslagen. Vanwege slechte wifi verbinding hebben wij deze helaas nog niet online kunnen zetten. Wij doen ons uiterste best om deze te plaatsen. Dus houdt de facebookpagina ‘Project EWDCC’ in de gaten en wie weet staat de vlog binnenkort online. Maar wees niet getreurd, we hebben foto's op facebook gezet.

Groetjes uit het zonnige Zuid-Afrika!

• 19 Februari 2017 - 20:42

Mariska:

Jeetje wat is er veel gebeurd voor jullie in de eerste week.
    Fijn om te lezen dat het ook vooruitgang boekt.
    Ook bij onze groep hebben we het veel over Bert en
    Margriet heeft zelfs een Berthoekje gemaakt.
    Ik wens jullie nog vele mooie momenten toe.
    Groetjes, Mariska.

• 19 Februari 2017 - 21:12

Noekie :

Geweldig om te lezen en jullie te volgen... geniet ervan ik weet zeker dat jullie een hoop goeds gaan doen voor deze Kids de komende weken... groetjes noekie

• 19 Februari 2017 - 21:25

Nina:

Leuk om te lezen wat jullie tot nu toe allemaal hebben uitgespookt. Nu gaat het echte werk beginnen! Ik ga jullie lekker volgen want ik ben heel benieuwd naar al jullie avonturen!
    Zet hem op. Wij hier zijn trots op jullie <3

• 19 Februari 2017 - 21:37

Kim:

Hahah waar hebben jullie die keuken nou voor nodig met al die lekkere etentjes?! Grapje!
    De foto's die ik gezien heb zijn geweldig!
    En wat een hoop positieve energie, leuk om te lezen dat jullie overal zo fijn ontvangen worden en het zo gezellig is. Er is veel te 'doen', maar dat gaat jullie vast lukken samen! Ben erg benieuwd naar de vlog, hopelijk gauw beter internet.

Ah Mariska, weet niet of je het leest, maar dat is echt heel leuk!

Heel veel plezier met 'werken' morgen jongens!

Groetjes Kim

• 20 Februari 2017 - 10:34

Albert:

prachtig om te lezen hoe jullie het doen daar,is ook voor jullie een heel leuk leerproces..veel succes de komende weken!!

• 20 Februari 2017 - 10:48

Margot:

Mooie eerste week met veel indrukken en nu al welbevinden en betrokkenheid gezien, dat belooft wat :-). Veel werkplezier op de Day care centers en zet het goede werk voort!

• 20 Februari 2017 - 13:32

Angelique:

Wauw leuk om te lezen wie jullie de eerste week al hebben ontmoet en wat jullie allemaal al gedaan hebben! Wat een ervaring,

• 20 Februari 2017 - 13:50

Judith(missie 7):

Superfijn om te lezen dat de toylibrary zo goed benut wordt.
    Hebben jullie Bertha al ontmoet? Veel liefs voor haar!!!
    Succes allemaal!

• 20 Februari 2017 - 14:22

Marjo Van Keulen:

Hoi allen, wat een beleving allemaal.
    Bijna teveel terwijl jullie nu gaan starten met het officiele werk.
    Voorbereiding is al mooi gelukt.

Heel veel succes en geniet ervan.
    Het geschreven stuk spreekt op zich al boekdelen.

Ben benieuwd wat jullie allemaal nog meer te wachten staat.
    Dat jullie ervoor gaan weet ik zeker.
    Leer en werk ze.

Groetjes van Marjo ( moeder van Laura ). XXX

• 21 Februari 2017 - 08:38

Janine:

Heerlijk, al die knuffels.

• 21 Februari 2017 - 21:42

Angelina:

Hoi laura (en de rest natuurlijk ook!)
    Wat geweldig allemaal en wat een ervaringen voor jullie
    Leuk om te volgen als je er een collega van je bij zit
    Ik wens jullie nog heeeeeel veeeel plezier en een onvergetelijke tijd
    Heel veel groetjes en geniet met volle teugen!!!

• 22 Februari 2017 - 16:53

Ineke :

mooie foto's erbij :)
    Fijn dat we mee mogen genieten hier in een regenachtig NL
    Groetjes Ineke

• 22 Februari 2017 - 18:17

Missiegroep 12:

Hoi Allemaal,

Bedankt voor al jullie leuke reacties!
    Super dat jullie ons volgen.

Tot onze volgende blog/vlog!

Groetjes
    Missiegroep 12

• 22 Februari 2017 - 20:28

Marit:

Wat leuk om te lezen dat jullie zo goed en leuk worden ontvangen door de kinderen!
    Dat gaat zeker goed komen met jullie!
    Ben alweer benieuwd naar de volgende verhalen!
    Veeel plezier en succes verder!

Groetjes Marit (normandielaan)

• 23 Februari 2017 - 14:26

Monique:

lieve Els en de rest.
    wat gaaf om dit te lezen en te zien dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    hopelijk heb je gisteren een leuke verjaardag gehad Els.
    wij hebben hier heel hard voor jou gezongen.

groetjes Monique