Een drukke maar leuke week! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Een drukke maar leuke week! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Een drukke maar leuke week!

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

20 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo allemaal!

Wat een prachtig weer hebben we deze week gehad!!! Het is de hele week rond de dertig graden. Maandag begon met een domper, de les op de North-West University ging niet door omdat de teacher ziek was. Omdat het zonnetje schijnt besluiten we om maar het beste van te maken en naar het zwembad te gaan.

De werkweek begint dus pas op dinsdag. Op de daycare van Bert en Els introduceren we de blokken en de activiteit met de elastiekjes die we van de toylibary hebben meegenomen. De kinderen willen zo graag met de blokken gaan spelen dat ze bijna op Els afstormen!! Met een beetje hulp van de teacher lukt het eindelijk om de kinderen in groepjes te verdelen en kunnen de kinderen fijn spelen met de blokken. Op de groep van Bert spelen ze met de elastiekjes, ze maken vormen en laten het daarna trots aan Bert zien. Het is leuk om te zien dat de teachers zich ook vermaken met de nieuwe spullen. Gelly vermaakt zich een hele tijd samen met de kinderen op de grond met de blokken. En Puleng is geconcentreerd bezig met de elastiekjes. De kinderen vinden het zo leuk dat ze de rest van de week er zelf om vragen. Mooie initiatief van de kinderen. Donderdag oefenen we nog voor de sportsday die vrijdag plaats vind.

Laura en Benthe zijn begonnen op een nieuw day care center namelijk Lehlasedi. We merkten al meteen verschil met Noncedo! Zo zitten de teachers hier veel meer bij de kinderen op de grond, geven ze meer liefde en affectie en wordt er nauwelijks gedreund omdat er eigenlijk niet echt lesjes worden gegeven zoals we het gewend waren. Er wordt veel vrij spel aangeboden maar wel met dezelfde materialen vaak. De groepen zijn ook een heel stuk kleiner dan bij Noncedo. Zo zijn er hier in totaal zo’n 14 tot 20 kinderen, waarvan 5 grote die regelmatig in een aparte ruimte gaan zitten met een teacher. Een groot verschil dus! Er werd dinsdag een grote bak met nieuwe duplo aangeboden waar de kinderen heerlijk mee hebben gespeeld. De teachers vonden het spelmateriaal ook erg interessant, zij speelden ook in opperste concentratie mee ;-). Wel hebben Laura en Benthe op eigen initiatief de kinderen mee naar buiten genomen. De teachers vonden het eigenlijk wel aan de warme kant maar de kinderen vonden het erg leuk!  Laura heeft aan de hand van foto’s haar locatie in Nederland laten zien. De teachers en vooral de principal waren erg enthousiast. Ze zei ‘als je hier over een paar jaar terug komt, heb ik het ook zo ingericht!’. Ze vertelde dat de ruimte en vooral geld een probleem was om dit te verwezenlijken.

Vrijdag is het eindelijk zo ver. Na lang oefen is het D-day, sportsday!!!Het begint al echt op zijn Afrikaans. We worden een half uurtje later dan afgesproken op gehaald. Gelukkig zijn nog niet alle daycares er, dus is het niet erg!! terwijl we op de andere kinderen wachten besluiten we om samen met de kinderen die er zijn met de bal te spelen. Enthousiast gaan we met ze vieren en de kinderen en een paar teachers achter de bal aan te rennen. Benthe blaast nog een ballon op en het feestje is compleet. Als de kinderen gearriveerd zijn kunnen we beginnen. We hebben de flat-race, really-race, Pick en de zak-race. Het begint een beetje chaotisch maar al snel zijn de kinderen lekker aan het sporten. De teachers moedige hun kinderen enthousiast aan en waren erg strijdlustig. De teachers schreeuwden de kinderen echt toe en duwden de kinderen zowat in de goede richting.

Op zaterdag hebben wij een presentatie gegeven aan teachers en principals die in contact staan met Angela van de Rotary Club. We hebben het gehad over onze locaties in Nederland, de locaties in Evaton en Montessori. De teachers en principals waren erg enthousiast en deden goed mee. Wij hadden stellingen bedacht om te behandelen. Deze gingen ze eerst in groepjes bespreken en daarna hebben wij het ‘klassikaal’ na besproken. We merkten dat de teachers en principals al veel kennis hadden over het werken met kinderen. Angela sloot de ochtend af met haar presentatie met video’s over de fijne motoriek en deelden speelgoed uit aan de day care centers voor het oefenen met de fijne motoriek. De teachers en principals kregen de opdracht om het speelgoed te ontdekken en te bedenken wat ze hiermee konden doen. Na een 15 à 20 minuten moest elk groepje bepaald speelgoed gaan uitleggen en wat je ermee kunt oefenen. Dit was erg leuk om te zien omdat de teachers en principals met goede ideeën kwamen.

Zondag hebben we een dagje ontspanning gehad en zijn we naar Pretoria geweest om het Mandela statue te bekijken. Het was langer rijden dan we hadden verwacht, maar wel de moeite waard om het te zien. We kregen een dikke fotoshoot door de mensen die daar stonden. Hierna zijn we naar Johannesburg gereden omdat daar het Nelson Mandela Square is. Het was een erg leuke dag en we hebben enorm genoten.

Het was een goede week! Nou mogen we nog genieten van twee dagen weekend omdat het dinsdag Human Rights Day is.

Heel veel liefs uit het zonnige Afrika!

• 20 Maart 2017 - 21:08

Karel Lier:

Jullie zijn heel druk en ook goed bezig samen met de leiding
    daar en met de kinderen,maar Els moet wel uitkijken en zich
    niet meer omver laten lopen.
    Groet Karel en Nel

• 25 Maart 2017 - 17:22

Marjo Van Keulen:

Hoi team 12, wat heerlijk om zoveel positieve berichten te lezen.
    Goed en nuttig werk verrichten jullie daar zeg.
    En ze vinden het ook nog leerzaam en erg prettig. Fijn.

Ook prettig dat ze daar nog goede, nuttige dingen aan nemen cq overnemen.

Ga zo door, groeten Marjo