Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

28 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

De een-na-laatste week alweer!

Het was een korte werkweek voor ons allemaal! Vanwege Human Rights Day op dinsdag 21 maart hadden we lang weekend. Dit betekende dat we alleen woensdag en donderdag op de daycare zouden zijn.

Op maandag hadden we een afspraak met professor Elsa Fourie. We kregen een rondleiding op de North West University waar zij ons de campus liet zien. Een erg groot gebied met mooie natuur, water en dieren. Zo zien we het in Nederland niet bij scholen! In de avond werden we door Elsa meegenomen naar de pub ‘Horse & River’ voor een etentje en wat drankjes. We hebben heerlijk gegeten! Els had slakken als voorgerecht en Bert en Laura hebben kippen levertjes geprobeerd. En wat waren ze lekker!!
Er was die avond live muziek en het was een heel gezellige avond! We hebben gedanst, gezongen en veel gelachen!

Dinsdag was Human Rights Day en gingen we met Bias en Nhlanhla op pad. Zij namen ons mee naar Sharpeville. We bezochten een expositie en gingen langs het kerkhof waar de slachtoffers van de schietpartij op 21 maart 1960 zijn begraven. Daarna hebben we lekker geluncht en nog wat gedronken bij een gezellig café! Een geslaagde dag!

Deze week hebben we dus maar 2 dagen gewerkt. Alleen woensdag en donderdag. De dagen gaan erg snel vooral nu het einde nadert. We hebben nog maar 1 week. We hebben in deze twee dagen bij Lesedi helaas weinig buiten gespeeld. Wel heeft Bert zijn muziek speaker meegenomen omdat ze hier erg van dansen houden. Op zowel woensdag en donderdag hebben we gedanst. Dat duurde dan ook wel zeker 45 minuten. Het is leuk om te zien dat de kinderen met Bert samen dansten maar dat ze ook samen gingen dansen. Er ontstonden tweetallen, erg leuk om te zien. En wat kunnen ze dansen! De principal en teachers gingen of mee dansen of ze filmden alles. De groep van Els is nog bezig met het thema ‘my senses’. Ze zijn nog steeds van het riedeltje en opdreunen van de liedjes. Wel blijft Els het ook op andere manieren aanbieden. De teacher lijkt het dan te snappen maar de volgende keer doet ze het weer op haar eigen manier. Dit is iets wat diep erin zit en er moeilijk uitgaat. Wat we volgende week willen proberen is om op dinsdag en woensdag te kijken wat de teachers doen. Gebruiken ze het vrij spel ook in het dagprogramma of gaan ze weer terug naar het oude dagprogramma..? We willen dan ook na de 2 dagen erover hebben en als er geen vrij spel wordt gedaan we het belang hiervan kunnen aangeven daarvan. En dat ze dat dan ook erin moeten houden.

Ook voor Benthe en Laura een korte werkweek dus! Op woensdag was de principal niet aanwezig vanwege een meeting. We hebben die dag in de ochtend buiten gespeeld. Toen we later weer binnen waren werd er door de teachers niets aangeboden aan de kinderen. Wij besloten even af te wachten om te kijken wat er vanuit hen zou komen maar er gebeurde niets. Uiteindelijk kregen we een boekje in ons hand geduwd om voor te lezen aan de kinderen, dus hebben we dat gedaan. Na het snack moment hebben we de kinderen duplo aangeboden om vrij mee te spelen, hier worden ze altijd erg blij van! Ook vandaag weer fijn buiten gespeeld met de kinderen, bellenblaas blijft favoriet! Benthe heeft in groepjes gewerkt met het kleuren van kaarten. Waar we ook mee bezig zijn op deze locatie is het spelend leren erin brengen, zodat de kinderen op een leuke en speelse manier hun kennis vergroten.

Na het werken donderdag hebben we een meeting gehad met Jacob, Linda, Alice en Felicita over het verdelen van het speelgoed wat we gekocht hebben van het opgehaald geld door Els / Laura en KKP Lidwinastraat (hierover later meer!) en we hebben een evaluatie gedaan omtrent Sportsday. Het was een leuke dag maar verliep toch anders dan gedacht. We hebben het hier dan ook over gehad en tips gegeven hoe het eventueel beter zou kunnen. Het was de eerste keer dat een Korein missiegroep echt heeft meegedacht aan Sportsday en daarom was het voor hen ook even wennen. Er werd gezegd dat ze Korein een voorstel gaan doen om ons volgend jaar terug te laten komen, zodat we kunnen afmaken waar we aan begonnen zijn. Wij zijn hier wel voor in, haha! ;-)

Jacob vertelde ook dat hij erg blij was met de mentaliteit van deze missiegroep. De vrolijke en enthousiaste houding van ons sprak hem erg aan en ook het feit dat we hem ‘geen stress bezorgen’. We gaan goed om met dingen die anders lopen dan gepland en zijn hierin erg flexibel, vond hij. Ook zijn we een jong en energiek team! Dit was natuurlijk erg fijn om te horen en gaf ons een heel goed gevoel! Yes!

Al met al een geslaagde week dus. We beseffen dat het einde steeds dichterbij komt, dus genieten nog met volle teugen van de laatste momenten! Dit weekend hadden we een auto gehuurd en een uitje gepland naar het mooie gebied Drakensbergen. Wat hebben we een mooi weekend gehad! Na een autorit van 4 uur zijn we aangekomen bij ons huisje op Champagne Valley. Een prachtig en groot huisje in een mooie omgeving tussen de bergen. Op zaterdag en zondag doen we een hike, oftewel een wandeling. Op zaterdag verkennen we de ‘jungle’ en zien we mooie watervallen en grotten. We moesten beekjes oversteken door op stenen te stappen, dit bezorgde ons leuke momenten; Bert is zelfs in de rivier gevallen, haha! ;-) Op zondag hadden we een route door de bergen, wat een prachtig uitzicht, wauw! De dames hadden na de wandelingen flink last van de been- en bilspieren, haha! Maar het was het dubbel en dwars waard!!

Volgende week de laatste dagen op de daycare centers, wat gaan we de kinderen missen! Op donderdag zullen we de eind-braai hebben, waar we samen met onze contacten nog de leuke weken zullen nabespreken en er een gezellige avond van gaan maken.

Jullie horen nog hoe onze laatste week ons is vergaan!

Liefs, missiegroep 12

• 04 April 2017 - 23:33

Marjo Van Keulen:

Nu ze thuis zijn en alles wat we mee hebben gekregen is het duidelijk een geslaagde missie geweest.
    Hopelijk voor zowel de teatchers als de 4 lieve mensen van KOREIN. GENOTEN van de vlogs. Ga zeker zo door KOREIN echt een dikke plus voor jullie.