Week vier! Een week vol plannen! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week vier! Een week vol plannen! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week vier! Een week vol plannen!

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

26 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Terwijl ik de peutergroep binnenstap kijken negen paar verbaasde oogjes mij aan.
De peuterleidster stapt enthousiast op mij af “wat fijn dat je er bent, welkom!” zegt ze.
Eén peuter komt dan ook op mij afgestapt, raakt voorzichtig mijn arm en loopt dan weer terug naar zijn plekje in de kring. Dan zegt hij wat tegen het jongetje naast hem. Dit jongetje loopt nu naar mij toe. Gepaard met een grote glimlach geeft hij mij een high five.
Het ijs lijkt gebroken. Eén voor één komen de andere kinderen nu ook naar mij toe en word ik overrompeld met knuffels en high fives.
Een heerlijk begin van mijn eerste dag op de nieuwe daycare. (Lonneke)

Vorig jaar hebben Els en Bert zes weken op daycare Lesedi gewerkt. Blue en Lonneke hebben daar een zogenoemde opfriscursus gegeven. De door hen gegeven tips zijn opnieuw naar boven gehaald en daar hebben zijn zelf nog wat tips aan toegevoegd.
Er zijn mooie dingen bereikt. De tuin is opgeruimd, en de kinderen hebben nu veel meer ruimte om te kunnen rennen en spelen. De teachers zijn meer bezig geweest met het denken vanuit een kind. ( Wat zou jij willen als jij dit kind was).
Deze opfriscursus zit er nu op en daarom is het tijd om verder te gaan naar een nieuw daycare. Door deze overstap kunnen wij alleen maar meer daycares en kinderen helpen, en natuurlijk ook van hen leren.

Lindi en Rick hebben bij Boikgutsong gezien dat er veel gedaan wordt met tips die zij gegeven hebben. Ze spelen in op de situatie en bouwen verder waar de teachers en principal staan op het gebied van inhoudelijke pedagogiek. Zo hoeft de zon niet altijd geel te zijn en het gras niet altijd groen. Het kinderbrein mag fantaseren, creëren en uiten. Daarover kun je in dialoog gaan met het kind. Ze zijn ook bezig geweest met het begeleiden om activiteiten goed voor te bereiden en dan de vraag te stellen: “wel domein van de kindontwikkeling prikkel ik hiermee?”
Rick heeft een start gemaakt om de teachers leren observeren. Zoals we al eerder vertelden vinden wij het welbevinden en betrokkenheid van kinderen erg belangrijk. Wanneer je via dat observatiemodel (van welbevinden en betrokkenheid) naar kinderen kijkt kun je snel zien of een kind zich fijn en veilig voelt.
Deze observatiemodellen hebben we vertaald naar het Engels zodat de teachers deze, na ondersteuning van ons, nu ook zouden kunnen gebruiken.
En omdat we tóch in Zuid-Afrika zijn, zijn we afgelopen weekend afgereisd naar National Park Pilanesberg. Tijdens een twaalf uur durende autosafari hebben we 4 van de 5 big five gespot, en daarnaast nog een heleboel andere dieren.
Heerlijk! We zijn weer helemaal opgeladen, en kunnen vol enthousiasme beginnen aan deze nieuwe week!

• 26 Februari 2018 - 16:34

Christine :

Hoi Hoi ,wat zijn jullie goed bezig ! Super leuk om te lezen dat er wordt naar jullie geluisterd !
    Ook fijn dat jullie knuffels en High Five kregen. .. ( jullie verdienen dat wel ) !
    Groot Gelijk dat jullie een Safari hebben gedaan. .....jullie zijn daar toch. ...en toevallig vrij in het weekend !
    Heb de foto's gezien. .....heel mooi !
    Blijf genieten met zun alle