Week 2 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Nicole,Karin en Joan

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

28 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Blog week 2

We kunnen eindelijk aan het werk in onze day care centers. Hier komen we natuurlijk ook voor, dus we hebben er super veel zin in. Karin werkt bij Sabusa en Nicole en Joan werken bij Noncedo day care center. We worden heel hartelijk ontvangen door de principals, teachers en de kinderen.

I.v.m de Paasdagen is het een hele korte week voor ons, we werken maar 2,5 dag. Deze dagen staan in het teken van Paas-activiteiten. Bij Karin werd het Paasverhaal nagespeeld (zie foto)Een meisje mag voordoen hoe het kruis gedragen werd. De kinderen brachten van thuis een hard gekookt ei mee en deze eieren werden eerst gekleurd met gekleurd water d.m.v. crêpepapier en daarna beschilderd (zie filmpje).De kinderen en de teacher genoten van de activiteit en waren trots op het resultaat.
Tijdens het buitenspelen maakte ik een evenwichtsbalk van bakstenen dat gaf een nieuwe uitdaging voor klein en groot.(zie foto)
Joan en Nicole hadden Paas-kleurplaten van de de Lidl meegenomen en deze werden enthousiast gekleurd door de teachers en de kinderen. De dag erna mochten de kinderen de kuikens uitknippen, wat hadden ze een plezier, een paar kinderen konden niet stoppen met knippen. We konden zien dat sommige kinderen nog niet zo vaak hadden geknipt, maar vonden het geweldig om te zien hoe trots ze waren op hun eigen knipwerk en wilde deze mee geven met de kinderen naar huis. Uiteindelijk kregen ze perfect uitgeknipte kuikens mee die de principal had gemaakt.

Op onze laatste werkdag voor Pasen is het hartstikke druk op straat als we naar onze day care centers worden gebracht. Mensen lopen heen en weer over de straat en met een hoop boodschappen op hun hoofd. De hokken waar eerst kippen in zaten zijn nu vervangen door geiten, die hebben een korte dag vandaag. Terwijl we verder rijden worden er al een paar meegenomen voor het paasfeest. Ze zien er niet meer zo blij uit :(.

Omdat we een lekker lang weekend hebben, maken we van de gelegenheid gebruik om op safari te gaan in Pilanesberg. Voor het eerst met zijn 3en opstap en Joan ging de uitdaging aan om 2,5 uur links te gaan rijden voor de eerste keer, Ze heeft het fantastisch gedaan en hebben genoten van de safari. Toen we de eerste middag aankwamen zijn we meteen het park ingegaan, we werden door 2 niet zo'n vriendelijke dames meteen off road gestuurd wat eigenlijk niet onze bedoeling was, na veel gehobbel en zoeken hebben we door ons goede teamwork op tijd de mainroad en uitgang gevonden:). We hebben bijna alles gezien alleen de leeuwen hadden zich goed verstopt, maar wie weet komen we ze in de komende weken nog wel tegen.

Op tweede paasdag dekken we de tafel gezellig en genieten wij van een heerlijk paasontbijt. We maken van een wc rolletje eierdopjes en gebruiken de lege koffiebeker van Mugg and Bean als vaasje. (lang leve pedagogisch elan) Daarna gaan we aan de slag met onze verslagen en genieten we van ons laatste vrije dagje en gaan we morgen weer met veel plezier naar onze kindjes.

Vanuit een warm Zuid-Afrika wensen wij jullie hele fijne paasdagen

Groetjes,

Nicole,Karin en Joan

• 28 Maart 2016 - 18:24

Peter Notten:

Zo kan Pasen dus ook verlopen! ik lees dat jullie het Zuid-Afrikaanse Ritme al te pakken hebben: voortdurend heen-en-weer geslingerd worden tussen beperking en rijkdom, idealisme en realiteit, rangen/standen en supervriendelijke relaties. Lijkt me ook dat je je aardig thuis voelt. zeer benieuwd wanneer jullie vak'man'schap herkend en erkend gaat worden.
    Dat het Pedagogisch Elan haar invloed niet gemist heeft en van grote betekenis voor de mensheid is, bewijst jullie gedekte Paasdis wel...

• 29 Maart 2016 - 14:18

Margot:

Ook in Zuid-Afrika een actieve paashaas en paaskippen. Fijn dat jullie je al thuis voelen en hartelijk ontvangen zijn op de DCC. Veel succes de komende weken!

• 30 Maart 2016 - 19:29

Petra:

Zo wat leuk om te lezen zeg en snap dat jullie het druk hebben, 2,5 dag werken haha.
    Maar het belangrijkste is dat jullie genieten want het is toch wel heel speciaal en bijzonder wat jullie daar doen. Veel liefs Petra