Week 5 alweer, wat vliegt de tijd ... - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 5 alweer, wat vliegt de tijd ... - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 5 alweer, wat vliegt de tijd ...

Door: Missie 8

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

16 November 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo allemaal,

Na ons indrukwekkende weekend vorige week met het spotten van de BIG FIVE nu weer een nieuw verslag met een hoop nieuwe indrukken maar vooral ook leuke momenten.
Eerst gaan we jullie meenemen naar een stukje van onze DCC's.

Marijke en Fieneke bij Modern DCC.

Dinsdag
Fieneke heeft de boekjes uit Nederland laten zien en voorgelezen waarbij Tholoana (teacher) ze in het Sotho heeft vertaald. Ze hebben heerlijk met de klei gespeeld die Marijke met haar groep had gemaakt. Dat was een geweldige ervaring van voelen, kneden en stiekem proeven. Ook de teacher gaf aan dat ze het erg fijn vond voorbeelden te krijgen hoe met de kleintjes bezig te zijn.

Woensdag heeft Fieneke het liedje van 'visjes in het water' - in Engelse versie- geleerd aan de 2 teachers en aan de kinderen. Het thema van deze week was 'Dieren in het water' dus dat was een leuk moment om ze dit liedje te leren. Ze deden snel mee met hun handjes gevouwen.

Donderdag was het gelukkig weer droog en kon er buiten weer gezongen en gedanst worden om de dag mee te beginnen. Fieneke stond alleen bij de baby's en is weer met ze gaan kleien. Ze hebben visjes gekleurd met wasco en met de blokken gespeeld. Hierna zijn ze lekker naar buiten gegaan om met de bal en op de glijbaan te spelen. Ook heeft Fieneke nog even bij Maria (teacher andere groep) geholpen met de knutsel activiteit. De hele groep heeft op een stuk karton een zee met dieren geverfd en geplakt. Het was een leuke week waarin ze veel hebben kunnen doen.

Een grote verrassing deze week voor de groep van Marijke: de principal heeft tafeltjes en stoeltjes gekocht voor de kinderen. Daar hebben ze de afgelopen week dus volop gebruik van gemaakt. Marijke heeft deze week samen met de kinderen van brooddeeg figuurtjes en knikkers gemaakt. Het brooddeeg gebakken en de volgende dag samen met de kinderen geschilderd en nu even wachten op mooi weer zodat we buiten kunnen gaan knikkeren. Ook hebben de teacher en Marijke activiteiten gedaan om vormen te leren kennen. Kinderen leren hier vooral door het nazeggen van de teacher om de vormen te leren. Voor Marijke een uitdaging om hier op in te gaan door de teacher te laten zien dat kinderen ook spelend de vormen kunnen leren. Ook hebben de teacher en Marijke de groep met knutselwerkjes en pictogrammen wat meer kleur gegeven. De teacher en principal zijn erg blij met dit resultaat.

Mirthe en Kim bij DCC Emfundweni

Dinsdag hebben Kim en Mirthe met de kinderen een bezoek gebracht aan de toylibrary. Dit was weer een zeer leuke en educatieve ochtend. We hebben de kinderen in kleine groepjes over de hoeken verdeeld. Er was een hoek waar ze heerlijk konden spelen met kapla plankjes, een poppenhoek die ook erg in trek was en we hadden nog 2 tafels met constructie materiaal gemaakt. Je merkt dat kinderen en teachers weinig kennis hebben hoe om te gaan met dit mooie constructie materiaal... een leuke taak voor ons!

Deze week staat naast het oefenen van dansjes voor graduation day ook het thema fruit centraal. Daarom zijn we net als de vorige keer met groenten ook nu weer aan de slag gegaan met het benoemen en proeven van de verschillende soorten fruit. Omdat we de principal al een paar weken niet hadden gezien hadden we haar uitgenodigd voor een gesprek vandaag. Ze vertelde ons dat ze erg tevreden is over hoe het op het DCC gaat sinds onze komst. Dat was natuurlijk fijn om te horen! Wij wilden graag voor de kinderen een moestuin maken en hebben hier dan ook toestemming voor gekregen van de principal, maandag gaan we hiermee aan de slag!

Donderdag liep onze dag een beetje anders dan gepland. Onze 2 geplande activiteiten konden niet doorgaan omdat er te weinig teachers aanwezig waren. Er was niemand voor de babygroep, dus hup hup Mirthe en Kim maken er samen met de 18 baby's en dreumesen een leuke ochtend van. We ontbijten samen, zingen liedjes en gaan daarna lekker buiten zandtaartjes bakken.
Om 11 uur arriveerde de teacher en konden wij alsnog een activiteit met de peuters doen.
We hebben met behulp van een paar perziken de kinderen leren tellen en naast het tellen mocht er natuurlijk ook weer geproefd worden, dat was voor de kinderen natuurlijk het leukste onderdeel.

Donderdagmiddag hebben Mirthe en Kim de omgeving verkend op de fiets, een erg uitdagend fietstochtje.
's Avonds kregen we nog een bezoekje van Angela die het speelgoed voor de toy-boxen voor de DCC 's gaat bestellen. Ook wil zij de kinderen van onze DCC 's gratis schoenen geven die vanuit een instelling aangeboden zijn want ach die teentjes steken zo vaak over hun schoenen uit. We gaan de komende week de maten doorgeven en dan kunnen ze meegenomen worden.

Vrijdag zijn we via een kleine omweg van maar liefst 1,5 uur op plaats van bestemming aangekomen in Hartbeespoortdam om de olifanten te gaan bezoeken, eindelijk kon de wens van Mirthe in vervulling gaan. De rit was wederom een avontuur en dat had dit keer niks te maken met overstekend wild maar door het op reis gegaan zonder gps maar mét een klein kaartje en een kleine routebeschrijving. Zoals je je kunt voorstellen zaten de olifanten dan ook met smacht op ons te wachten. De eerste activiteit was het voelen en aaien van de olifant met daarbij een uitleg van de gids. Toen iedereen aan de beurt was geweest werd de vraag gesteld wie er een kus wilde van een olifant. Mirthe stak meteen haar hand omhoog. De olifantenkus voelde aan alsof er een mega stofzuiger zich aan je wang plakte. Heel gek maar Marijke en Kim wilden niet....vreemd toch?!? De volgende activiteit bestond uit een stukje wandelen "hand in hand" met de olifant, ‘trunk-in-hand. Voelt best goed hoor zo'n natte slurf ;). Daarna mochten we op de rug van de olifant gaan zitten en wat rondjes lopen en als afsluiting mochten we de olifant nog voeren. We hebben weer een super leuk uitje gehad .

Zaterdag was het de graduationday voor de kinderen van Siyanqoba, de organisatie waar Mirthe en Kim voor werken. Ondanks de regen was het een drukke, chaotische maar een super geslaagde dag.
De kinderen waren helemaal opgedoft in smokings, gala jurkjes, make-up en allerlei tierelatijntjes in hun haar. Ook dit keer werden we weer helemaal in het middelpunt gezet, ze verwachtte zelfs van ons een speech. Hier waren we niet op voorbereid. Maar goed, Kim was de gelukkige en heeft er een mooi praatje van gemaakt namens Korein. Na een groot applaus kon Kim weer plaats nemen achter de gedekte tafel met allerlei lekkers. Na vele toespraken waren dan de kinderen aan de beurt om hun ingestudeerde liedjes en dansjes te mogen doen. Het was super leuk om de kinderen zo bezig te zien, geweldig! Ook Jacob heeft nog een speech gehouden waarin hij zei dat hij heel trots was op al de teachers van de DCC's en van Korein. Om 3 uur konden de kinderen dan eindelijk in hun toga gehesen worden en hun diploma/certificaat in ontvangst nemen.

Vandaag stond er een bezoekje aan Pretoria gepland, helaas kon dit niet doorgaan omdat Fieneke ziek is. Dus vandaag maar even een verplicht dagje optimaal genieten van de zon die zich eindelijk weer laat zien.

Lieve groetjes vanuit Zuid- Afrika!

• 16 November 2014 - 14:46

Henk En Corrie:

We hebben weer genoten van jullie belevissen. Wat een feest voor de kindjes in smoking en mooie jurkjes. Super voor jullie om mee te mogen maken. Maak er nog 2 leuke weken van dames, het gaat nu erg snel en voor Fieneke beterschap. Hopelijk knap je weer snel op.
    Groetjes Henk en Corrie

• 16 November 2014 - 14:56

Monique:

Wauw....wat gaan die weken snel voorbij. En jullie proppen ze ook nog eens lekker vol. Geweldig wat jullie allemaal meemaken en leuk om erover te lezen. Geniet van de twee laatste weken....ook zo om en dan kan het nagenieten hier in ons kikkerlandje weer beginnen.

• 16 November 2014 - 15:36

Judith:

Het lijkt me echt zo leuk om graduationday mee te maken!Wat een officiele toestand zeg...en dan die geleerde petten op. Allemaal heel serieus!
    Fietsen daar is een hele onderneming he? ze zijn het niet gewend daar op die wegen!
    Dapper dat jullie gewoon aan de slag gaan zonder....teachers.Gelukkig kwamen ze nog....
    Fieneke, veel beterschap, ik hoop dat je weer snel opknapt. voor iedereen een dikke olifantenkus en op naar de een na laatste week!
    Baje dankie weer voor dit verslag.

• 16 November 2014 - 16:13

Wies:

Wat een heerlijk verslag weer om lekker te lezen terwijl het hier al heel de dag miezert!!
    Ik had dat ook graag meegemaakt zeg die graduationday!!! Prachtig die snoetjes. En dan dat fietsen ! Om dat daar te kunnen doen lijkt me geweldig.
    Heerlijk zoals jullie genieten naast al het werk dat er verzet wordt!!
    Fieneke beterschap van Wies.

• 16 November 2014 - 21:56

Peter Notten:

Knap werk dames, merk dat de principals en Jacob hun trots op jullie ook uiten. Prachtige foto's ook weer van Graduation Day. Inspiratie voor Korein Kinderplein?

• 16 November 2014 - 23:19

Dirk, Daan & Kids:

Nou lieve Kimmie, wat een prachtige week weer..leuk verslag en heerlijk die foto's, dankjewel! Wij zijn trots op je mooiertx
    p.s. Zelfs die olifant staat je goed:-)

• 16 November 2014 - 23:37

Tante S:

Wat hebben jullie al veel bereikt en ontzettend veel leuke dingen meegemaakt. Ook nog beetje ziek zijn hoort erbij maar ook weer beter worden om alle dingen die nog komen gaan ook mee te maken.
    Julli verslaggeving is super dames en lekker om te lezen.
    Ga zo nog maar fkes door en geniet optimaal van kennis doorgeven en dingen ervaren en vooral hebt veel plezier in alle dingen die nog komen gaan
    Lieve groetjes van A&S

• 17 November 2014 - 20:11

Cindy Kox:

Time flies when you''re having fun! Geniet er nog even van.

Groetjes Cindy

• 17 November 2014 - 22:58

Rene:

Toch weer even in Evaton West. Hoop dat jullie ook veel plezier zult hebben met alle mensen die mij dierbaar zijn en waren, Marijke kent me en weet waarover ik het heb. geniet ervan, laat alle indrukken goed op je inwerken. Enne ..... ik heb altijd gezegd als je naar Afrika gaat is het heel gevraalijk......Afrika laat je namelijk nooit meer los, daar zit je voor het leven aan vast. Geniet ervan

• 18 November 2014 - 21:12

Carmen:

Heerlijk verslag weer meiden! Nog 1,5 week knallen en plezier maken!

• 21 November 2014 - 12:25

Maaike :

Ha lieve Kim,
    Gave foto bovenop de olifant, die kan in een lijstje! Wat een belevenissen en ervaringen.....zeer gaaf!
    Maak er nog een paar mooie laatste weken van! Wij beginnen langzaam uit te kijken naar je terugkomst, maar de wereld draait hier tot die tijd gewoon wel door. Maar hoe mooi om je verhalen straks zelf te kunnen gaan horen!

Lieve groet,
    Maaike (slingertouw)

• 21 November 2014 - 14:19

MarieJet:

Nu toch een keer een berichtje achterlaten, want als Mirthe nu ook met olifanten heeft geknuffeld zijn de successen nog groter dan verwacht.
    Geweldige verhalen en mooie foto's. Ga vooral door met eindeloos genieten.