Week 6 - Het einde komt in zicht.. :( - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 6 - Het einde komt in zicht.. :( - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 6 - Het einde komt in zicht.. :(

Door: Team 4

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

11 November 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Score: Het eind van het project komt wel heel dichtbij…

Deze week zijn we weer enthousiast aan de slag gegaan bij de DCC’s. Het buitenspelen is bij DCC Promise weer gestimuleerd en is nu bijna een vast onderdeel van het programma. Ook bij de andere DCC Lesego stond het buitenspelen centraal. Op maandag zijn zij met alle kinderen naar de mooie Community Playground geweest, waar Promise ook altijd gaat buitenspelen. Het was een erg mooie en nieuwe speeltuin, het was dan ook erg jammer om te zien dat de hangjongeren er hun eigen ‘zwijnenstal’ van hadden gemaakt met glas op de grond, kapotte en vervuilde wc’s en het bezet houden van de speeltoestellen. Ook hebben de kinderen van Lesego, Marita en Chantal op de andere dagen verkoeling gezocht in een watergevecht in de eigen buitenruimte. Dit vonden de kinderen geweldig!
Ook is natuurlijk het sociaal emotionele aspect naar voren gekomen en hebben we gezongen, gedanst, voorgelezen, gespeeld en poppenkast gehouden. Vooral dat laatste is een erg groot succes bij de kinderen.

Op donderdag was het weer tijd om de kinderen op te halen en naar de Toy Library te gaan. Zowel bij Lesego als bij Promise duurt het altijd langer dan gepland om te vertrekken. Nu was het bij Lesego wel erg bont; de vervangende teacher kwam maar niet opdagen en dus konden ze niet vertrekken. Tevens zagen Marita en Chantal het weer veranderen en in de verte zagen zij het bliksemen en hoorde ze het rommelen. Gelukkig kwam de andere teacher en zijn ze snel vertrokken richting de toylibrary. Onderweg begon het te regenen en te hagelen, dus met z’n allen rennen! Wat gaf dat een lol! Gelukkig waren het grote druppels en zette de bui niet door, ze kwamen dus droog de toy library binnen. Op tijd binnen want daarna barste de onweersbui los. We hebben dan ook een tijd in het donker gespeeld omdat er geen elektriciteit was.
De kinderen begonnen met vrij spel, om het speelgoed in de toy library te leren kennen. Wat is het toch fijn om kinderen zo enthousiast met het speelgoed te zien spelen. Wel valt ons op dat de kinderen soms niet zo goed weten wat ze moeten met het speelgoed of hoe ze kunnen spelen. Tijdens zo’n vrijspel moment zijn wij dan ook een voorbeeld voor de kinderen door zelf ook mee te spelen.
Daarna hebben we het programma met de handpoppen gedaan, hierbij was er een Puk die het speelgoed van de andere Puk ( die weg was) afpakte en gebruikte. Leuk om te zien hoe de kinderen op dit poppenspel reageerden, met open mond zaten ze te kijken naar wat er gebeurde.
Het voorlezen had hetzelfde effect. De kinderen deden enthousiast mee. Gelukkig was de regen wat minder bij ons vertrek en was er iemand die ons kwam ophalen in een Pick-up, dus met z’n allen achterin en maar zingen! Wat was dat een vrolijke boel!

Op Het forum/ de Office, was er een klein feestje voor Alice die jarig was. We hadden zelf pannenkoeken gebakken en een andere medewerker had nog taart en andere lekkere dingen gehaald. Samen met de medewerkers daar hebben we alles versierd en ballonnen geblazen. Toen was het wachten op de jarige Job. Er kwamen steeds meer andere werknemers binnen druppelen en toen Alice arriveerde: SURPRISE!!!! Het was erg mooi om te zien, dat er niet werd gegeten voordat er was gebeden voor Alice en voor het eten. Het was een erg gezellige bijeenkomst en de pannenkoeken waren zo op.

’s Avonds hadden we met Doctor afgesproken om wat te gaan eten voor zijn verjaardag. Dit was erg gezellig en we hebben genoten van het lopend buffet bij de Boma.

Op vrijdag zijn we met Bias, Nonhlahla, Mambo en Bonkie de vriendin van Nonhlahla gaan Clubben. Dit houd in dat we om 19:00 vertrokken naar de Club waar ze tevens ook Braai hielden. We hebben gekletst en daarna wat gegeten. Het eten was erg lekker, er stond een grote schaal met vlees op tafel en daarnaast 2 borden met pap, tomatensaus en aardappelsalade. Geen bestek dus heerlijk met onze handen gegeten. Wat was dat smullen! Daarna hebben we gedanst en waren we allemaal populair bij de mannen. De score voor die avond: 3 huwelijksaanzoeken en tig foto’s met onbekende mannen. :P

De volgende ochtend zouden we vroeg opmoeten voor de bruiloft, toch kregen we om 7:30 het bericht dat we pas om 10:30 opgehaald zouden worden. We zouden de dienst in de kerk dus missen en sloten aan op het momnet dat er foto’s werden gemaakt. Zelf hebben we ook maar even het gebruik gemaakt van het moment en wat foto’s geschoten. ( Wat zijn we toch mooi)
Daarna op naar te feesttent voor het huis van de bruid. Daar moeten we als echte gasten plaatsnemen op de mooi versierde stoelen, dit was wel wat ongemakkelijk gezien het aantal mesnen dat moest blijven staan. Er werden vele speeches gehouden, toen er in een speech werd benoemd dat er ook Nederlandse gasten waren werd het ijs gebroken en voelden we ons meer op het gemak door het enthousiasme waarop iedereen ons benaderde. Vervolgens hebben we kunnen genieten van een heerlijke afrikaanse luch, deze keer met bestek( ook lekker). Ook kwamen de zelfgekochte drankjes op tafel en toen werd het pas echt een mooi feestje. We hebben heerlijk gedanst en gesproken met de andere gasten. Naar mate de avond én het alcoholpersentage vorderde werden deze gespreken en de dansjes iets soepeler. Score van deze avond: Chantal: 4 huwelijksaanzoeken en tig liefdesverklaringen, Marita: 1 huwelijksaanzoek en 3 liefdes verklaringen, Truus: 1 huwelijksaanzoek en tig sjans met “leuke” mannen en Wies: 1 huwelijksaanzoek en tig knipogen van ‘vreemde’ mannen die zij keurig afwimpelde( so no worries, Peter)

Katervrij werden wij zondagochtend gewekt door de stralende afrikaanse zon. Te voet zijn we vertrokken naar Emerald Casino waar we ditmaal zonder blaren arriveerde. Heerlijk genoten van een drankje bij de wimpies, nog lekker geshopt bij de souvenirswinkels, genoten van een korte demonstratie van traditionele afrikaanse dansen en de middag afgesloten met een lekker etentje (lekkere frietjes).

Bij terugkomst hebben we voor het thuisfront nog wat mooie foto’s en filmpjes gemaakt van ons “thuis”. De residences op de campus en de rivier de Vaal waren een mooie achtergrond bij wat achterlijk klets en ongein. We hopen dat jullie dit kunnen waarderen. :P
Tot snel( we zijn al bijna op de terugweg )

• 12 November 2012 - 00:54

Wilma Van Loosdregt:

Hoi Dames,
    Weer een mooi stukje om te lezen en wat maken jullie wat mee zeg, zelfs een bruiloft...
    Wat zullen jullie nog lang nagenieten van alles wat jullie hebben meegemaakt, gezien en beleefd hebben.. goed dat er foto's zijn om straks alles nog eens terug te kijken, hoe leuk het was...
    Geniet nog van jullie laatste week, volgende week zijn jullie weer terug in ons koude kikkerlandje.......
    Groetjes,
    Wilma.

• 12 November 2012 - 14:13

Bep Van Tante An Uit Best :

wat leuk om weer te lezen wat jullie allemaal mee gemaakt hebben en leuk dat jullie ook hey bruilof megemaakt hebben daar gaat het nartuurlijk anders aan toe als bij ons ze zag er wel leuk uit op de foto,s te zien en wat las ik was er niks tussen voor truus knappe man je weet het maar niet ik las ook dat jullie de kinderen ook goed bezig houden de kinderen zullen jullie straks missen en ook hun jullie nou ik hoop dat het de laatste week nog druk bezig zult zijn en wij wensen jullie alle 4 alvast en goede reis terug er wel weer thuis en ik hoor het wel weer van jullie gegroet uit best

• 12 November 2012 - 23:01

Lindy:

Hoi dames,

Leuke update, klinkt Goed allemaal! En alweer hagel en regen? Arme jullie ;-)
    Fijn om te lezen dat het qua activiteiten goed gaat op
    De dcc's. En die bruiloft, wat een coole ervaring :-)
    Geniet van jullie laatste week, van de kindjes en de mensen daar.
    Succes alvast met het afscheid nemen..al willen jullie daar
    Misschien nog niet aan denken ;-) tot gauw!

Toedels,
    Lindy

• 12 November 2012 - 23:01

Lindy:

Hoi dames,

Leuke update, klinkt Goed allemaal! En alweer hagel en regen? Arme jullie ;-)
    Fijn om te lezen dat het qua activiteiten goed gaat op
    De dcc's. En die bruiloft, wat een coole ervaring :-)
    Geniet van jullie laatste week, van de kindjes en de mensen daar.
    Succes alvast met het afscheid nemen..al willen jullie daar
    Misschien nog niet aan denken ;-) tot gauw!

Toedels,
    Lindy

• 13 November 2012 - 10:22

Ouders En Broer Van Chantal:

Hoi Chantal, Marita, Wies en Truus,

Al veel gehoord en gelezen over jullie groot "avontuur". Echt geweldig dat jullie dit alles met ons wilt delen.
    Volgens mij kunnen jullie wel een boek gaan schrijven ! Wie weet ......
    Deze laatste week zal voor jullie dubbel zijn. Heel graag weer terug naar alle lieve mensen hier in Nederland, maar ook moeilijk afscheid kunnen nemen van alle lieve kiendjes en mensen daar in dat mooie Zuid-Afrika.
    Zo lang naar toegeleefd en dan is het alweer bijna voorbij.
    Maar één ding is zeker ; dit mooie avontuur met alle ervaringen nemen ze jullie nooit meer af !!!
    Nog heel veel plezier en succes de komende dagen, dagen met een lach en een traan en alvast een hele fijne terugreis en tot zondagmorgen ☺
    Geniet ze nog !!!!

Lieve groetjes van Eric, Tiny en Marc

• 13 November 2012 - 22:56

Eloïse :

Hoi dames,

Wat een leuk verhaal weer! Fijn he om zo bij de feestjes te worden betrokken.
    Wil graag Wies feliciteren met haar verjaardag :D Wens je een heerlijke mooie dag!

Geniet er allemaal nog van!!
    Liefs Eloïse

• 14 November 2012 - 10:16

Diana De Vries, Ouverture:

Zeg Truus, moet ik me ongerust gaan maken met die huwelijksaanzoeken? Wel terugkomen he!

• 15 November 2012 - 09:43

Pien:

hoi Dames,

Weer een super verhaal :) Mooie ervaring zo die bruiloft.

Geniet er nog van deze laatste daagjes

Groet Pien

• 15 November 2012 - 11:00

Marieke:

Heey Meiden!

Volgens mij hebben jullie fantastisch genoten tijdens jullie avontuur!
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan! Ook om te zien hoe het
    met Berhta en de Kids gaat!
    Het zal wel even een beetje wennen worden in Nederland..... Maar wel een super ervaring!
    Ik ben benieuwd naar jullie presentatie! ;)

Tot snel allemaal!

Liefs Marieke
    (EWDCC I)

• 15 November 2012 - 18:55

Joke Urkhovenseweg:

Hoi kanjers

Zo lang naar uitgekeken en nu komen jullie alweer bijna naar huis, wat is het snel gegaan. Stop al die mooie herinneringen maar in je koffer. Daar kun je nog een hele tijd van na genieten.
    Goede vlucht naar Nederland en bedankt voor de mooie verhalen.

Groetjes Joke