Week vijf ook al weer voorbij!! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week vijf ook al weer voorbij!! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week vijf ook al weer voorbij!!

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

03 November 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo allemaal in het verre Nederland;
De tijd gaat hier ongelooflijk snel, ik denk omdat we het best wel druk hebben in elk geval is het best wel raar dat we nog maar twee weken te gaan hebben nu.
Afgelopen zaterdag 27 oktober dus, zijn Truus, Chantal en Marita gaan shoppen in de Vaal Mall want op 10 november gaan we naar een Afrikaanse bruiloft, op uitnodiging van Nonhlanhla en dus moeten we er feestelijk uitzien allemaal. Wies ziet er altijd al feestelijk uit dus die hoefde niet mee! Nee hoor, zij had nog koorts en bleef lekker in bed aan het einde van de middag werd de kleding geshowd, het was aardig wat maar de dames waren nog niet helemaal tevreden dus zullen ze nog een keer terug moeten gaan.

Zondag 28 oktober werden we (iedereen was fit genoeg om mee te gaan) om 8.00 uur door Mambo opgehaald om naar het Apartheid Museum in Ormonde te gaan. Onderweg pikten we Nonhlanhla en een vriendin op en Bias reed zelf want die had die dag ook nog een begrafenis en was bang dat degene die overleden was anders in zijn dromen zou komen spoken. Het werd een erg indrukwekkende ervaring, meteen bij binnenkomst moesten we scheiden van Bias en consorten, want blank en zwart mochten niet door dezelfde ingang! Dat was niet leuk, echt een vreemde gewaarwording.
In het museum maakten vooral de levende beelden erg veel indruk.
Hierna gingen we richting Soweto waar we o.a. naar het Mandela huis zijn geweest dat viel een beetje tegen,het was echt een toeristische attractie en in vijf minuten had je het wel gezien. De sfeer in Soweto was goed en we hebben wat rond gesnuffeld tussen de vele souvenirkraampjes. Soweto zag er trouwend erg mooi uit, het is een veel meer ontwikkeld township dan Evaton en omgeving. Er waren zelfs stoepen en enkele restaurants.en daar hebben we dan ook in een echt Afrikaans restaurant gegeten.

Maandag 29 oktober gingen we in een andere samenstelling naar de volgende DCC’s. Chantal en marita gingen voor de eerste keer samen naar Lesego van Bertha en Truus en Wies gingen voor de eerste keer naar Promise van Priscilla. De eerste dag hebben beide teams gekeken hoe er met de kinderen werd gewerkt en daarna hebben ze doorgesproken hoe ze het beste aan de slag konden gaan in hun DCC’s en dit met de principals besproken.
Bij Lesego zijn ze de volgende dag aan de slag gegaan met de meegenomen handpoppen ( een pop was zijn vriendje kwijt) en omdat Bertha zonder teacher zat hebben zij heel vaak alleen op de groep gestaan, behoorlijk pittig maar gelukkig kenden Marita en Chantal al wat woorden in het Zulu en Sotho en hadden zij de kinderen aardig bij de les. Ook zijn zij veel buiten geweest met de kinderen en hebben ze op woensdag een goed gesprek gehad met Bertha over hoe zij werkt en wat ze verder van hen verwacht voor de komende twee weken.
Truus en Wies zijn ook aan de slag gegaan met de sociaal-emotionele ontwikkeling en hebben een activiteit met het boek van Clown Vad gedaan, daarna het lied geïntroduceerd dat erbij hoort en ’s middags het liedje van de vingertjes en how many fingers do you have gezongen. De kinderen en Prscilla deden erg goed mee daarom kon er nog wat variatie aangebracht worden door bijvoorbeeld een liedje te versnellen en het volgende uit te breiden met de teentjes (iedereen loopt op blote voeten dus de teentjes zijn goed te zien). Ook werd er nog een activiteit op het schoolbord gedan, Wies tekende twee clowntjes, de ene was verdrietig en de ander was vrolijk en deze clowntjes mochten door de kinderen worden ingekleurd. Wat een enthousiasme en betrokkenheid!!
In de ochtenduren is deze groep steeds naar buiten geweest, er is een prachtige speeltuin in de buurt en daar moest natuurlijk van geprofiteerd worden. De eerste keer liep Truus wel een uur met een baby op de rug terwijl ze steeds bang was dat hij eronderuit zou vallen, gelukkig ging alles goed. De kinderen liepen elke keer heel de heen- en terugweg te zingen, zo geweldig om met deze Afrikaanse klanken hier rond te lopen, we blijven genieten!

Op donderdag 1 november is elke groep met zes kinderen naar de spelotheek gegaan, om elkaar te leren kennen zongen we het liedje: hello I want to know your name. Het was een idee van een van de principals, heel goed. Wies las het verhaal voor van de clown en ondanks dat de kinderen van Lesego dit nog nooit gehoord hadden werd er erg goed geluisterd en meegedaan, dit kwam mede doordat er ter plekke vertaald werd. Daarna enkele liedjes gezongen en toen mochten de kinderen voor het vrij spel nog een tekening maken van een clown. Er werd heel geconcentreerd gewerkt en sommige kinderen wilden eerst hun tekening helemaal afmaken voor zij vrij wilden gaan spelen. Daarna weer luid zingend teruggelopen .

Om 12.30 uur hadden Truus en Wies een afspraak met de medewerkers van de spelotheek om te bespeken wat er in de folder, het pamflet en vragenlijst voor teachers komt te staan. Dit alles ter promotie van de spelotheek. In tussen hadden Chantal en Marita een afspraak met Alice die de zaak daar runt over eventueel aan te schaffen materialen.
Hierna hebben we alle boeken gesorteerd en de boeken die niet voor de leeftijdscategorie waren van de spelotheekbezoekers wat verderop in de kast gezet, zodat de boeken die wel geschikt zijn nu wat meer in het zicht liggen.

’s Avond zijn we bij Emerald gaan eten en dat was weer erg lekker en gezellig, het is een soort Wiro Wok dus je kunt er eten wat je wilt en zoveel als je maar wilt. Op de terugweg moesten we dan ook rennen om de wc te halen.

Vrijdag 2 november: tijd om verslagen te schrijven en te gaan…..shoppen! Deze keer zonder Truus (die zich niet helemaal fit voelde) maar met Wies. Weer werden er verschillende inkopen gedaan en werd er tot sluitingstijd gewinkeld, wat een slijtageslag. Bij thuiskomst werd alles aan Truus geshowd. Helaas hadden Marita en Chantal nog geen schoenen kunnen vinden.
‘s Avonds gingen we naar een feestje (op de campus) van een buurmeisje dat jarig was en daar zagen we enkele andere bewoner van ons appartementengebouw zoals Ernest, die kent groep 3 nog wel. Chantal en Marita hebben het het langst uitgehouden en kwamen giechelend terug. Nog even samen nagekletst en toen was het echt bedtijd.

Zaterdag 3 november wagen Chantal en Marita het er nog een keer op (bewonderenswaardig) en komen ze warempel alle twee met schoenen terug. Ze zijn bijna niet meer aanspreekbaar en liggen nu bij te komen zodat we dadelijk kunnen gaan bowlen.
Truus en Wies hebben trouwens vandaag de hele campus gezien want zij hebben een flinke wandeling gemaakt langs de Vaal en zo verder het hele terrein over.
Wat we morgen gaan doen is nog niet zeker maar een beetje van de natuur zien zou wel wat zijn, we zijn nog in de onderzoekingsfase dus wat het geworden is horen jullie volgende week.
Veel lieve groeten uit Vanderbijlpark van Chantal, Marita, Truus en Wies

• 03 November 2012 - 20:23

Wilma Van Loosdregt:

Hallo Dames,
    Het gaat niet alleen bij jullie snel, hier vliegt de tijd ook...
    Ik vind het iedere week weer leuk om jullie verslagen en foto's te zien..
    En Truus het staat jou niet slecht de baby op je rug, ziet er leuk uit...
    Nog een fijne 2 weken, geniet ervan...
    Groetjes uit de Vuurdoornstraat in Best..

• 03 November 2012 - 20:23

Wilma Van Loosdregt:

Hallo Dames,
    Het gaat niet alleen bij jullie snel, hier vliegt de tijd ook...
    Ik vind het iedere week weer leuk om jullie verslagen en foto's te zien..
    En Truus het staat jou niet slecht de baby op je rug, ziet er leuk uit...
    Nog een fijne 2 weken, geniet ervan...
    Groetjes uit de Vuurdoornstraat in Best..

• 03 November 2012 - 20:24

Wilma :

Alweer dubbel....HaHa..

• 03 November 2012 - 22:46

Marielle De Visscher:

Hej Dames, leuk om weer te lezen over jullie avonturen!
    Geniet van jullie laaste weekjes!!
    En wat is dat voor een stoere speeltuin in het township?! Daar worden we blij van :D

Groetjes Marielle

• 04 November 2012 - 09:17

Gerda V D Top:

het ziet er allemaal verzorgd uit in de schooltjes, veel en mooi materiaal, eigenlijk net zo als in nederland, klopt het wat ik zie. hoe is de levensstandaard daar, hebben mensen voldoende te eten en is er geld voor school?
    Zijn er grote inkomens verschillen?
    kunnen jullie eens daarover schrijven?

• 04 November 2012 - 12:18

Bep Van Tante An Uit Best:

Hallo Dames
    leuk over jullie verslagen te lezen
    wat jullie allemaal megemaakt hebben
    jullie hebben al veel gezien en gedaan
    en wat leuke speeltuin voor de kinderen
    en stoeltjes en klas locaal ziet er ook goed er uit
    ik zag truus met een baby op haar rug ik zou zelf ook bang zijn dat het er onder door schoof maar mat alles is het toch goed gekomen ik zag ook dat jullie goed geeten hadden maar jullie moesten wel hard lopen voor naar het toiletnou ik las dat jullie nog twee weken moeten gaan de tijd vleig voor bij natuurlijk ook bij jullie wij wensen jullie de mee voor de laadste weken nog veel plezier en geniet van die mooie tijd dat jullie daar nog zijn en van die mooie kinderen wij wachten weer op de volgende verslag de groeten uit braband plaats best

• 04 November 2012 - 15:39

Lindy:

Hoi dames,

Wat een leuke update weer om te lezen! Lekker gewinkeld dus, en een fijn weekend gehad met Bias en co. Wat zijn het toch fijne mensen he? Geef ze maar een dikke knuffel :)
    En de eerste week op de tweede DCC's zit er ook alweer op! Leuk, andere kindjes, teachers, en in een andere samenstelling. Zo te lezen zijn jullie allemaal goed bezig. Keep up the good work, en geniet er nog van, voor je het weet is het voorbij! (sprak een ervaringsdeskundige ;-))

Groetjes,
    Lindy

• 04 November 2012 - 18:15

Beppy Van Zutphen (zus):

hoi truus en collega's
    het wordt steeds gezelliger en kleurrijker, mooie foto's van jullie en the kids
    truus ons mam zou jaloers zijn op jou met je zwarte kindjwe op de rug,ha.. ha
    veel succes en geniet ervan
    lieve groetjes

• 05 November 2012 - 16:10

Leontine Cremers:

Hoi dames.
    Wat leuk om al die belevenissen te lezen allemaal.
    En de foto,s van die blijde smoeltjes.
    Hopen dat wat jullie aangereikt hebben voor hun nog een vervolg heeft
    Geniet nog van de laatste weken.
    Groetjes van Leontine.(Buurvrouw van zus Truus.)

• 05 November 2012 - 16:40

Margot:

Hi Dames,

Mooi dat jullie de toy library aan het promoten zijn samen met de medewerkers. Lekkere blije glijbaanfoto!

• 05 November 2012 - 16:40

Margot:

Hi Dames,

• 06 November 2012 - 12:13

Tiny Martens V.d. Munckhof:

Hallo Chantal
    Ik lees dat je heel wat ervaringen rijker wordt en zelfs shoppen lukt|! wow. Gr Tiny Martens

• 06 November 2012 - 16:29

Rebecca Bolck:

Ha die Wies, even een berichtje vanuit hier. Volgens mij ben je ontzettend aan het genieten. en wat vliegt de tijd! geniet nog even, samen met de andere dames. We denken hier veel aan jullie en het goede werk wat jullie daar aan het verrichten zijn. heel veel groetjes van de hele urkhovenseweg en tot gauw!

• 06 November 2012 - 22:27

Kitty De Wit Ouverture:

Hallo allemaal,

Wat een geweldige verhalen allemaal, geniet er nog van. En Truus tot snel hier in koude Eindhoven.

• 07 November 2012 - 02:38

Helene (vriendin Van Marita):

Oh een Afrikaanse bruiloft!! Dat móet je meemaken! Ik verwacht een spetterende fotoshoot ;-) Geniet er nog even flink van, want hier zijn de Afrikaanse sferen en temperaturen ver te zoeken haha. Wel weer veilig en gezond terugkomen hé!! Liefs uit eindhoven.

• 07 November 2012 - 09:02

Diana De Vries Ouverture:

Hallo allemaal,
    Elke keer weer leuk om jullie verhalen te lezen. En Truus, die baby op je rug staat je inderdaad erg goed!
    We missen je hier op de vestiging, maar gunnen je van harte al die bijzondere avonturen.
    Geniet er nog van allemaal!

• 09 November 2012 - 14:59

Linda Dings:

Hallo dames

zo te zien en lezen gaat het allemaal prima daar. zou bijna zeggen dat ik jaloers ben wat een ervaring zeg.
    Ik hoop dat jullie nog een mooie leerzame tijd hebben daar en natuurlijk ook volop genieten.
    Geniet er nog maar van want voor je het weet zit je hier weer in je blauwe shirt in dit koude natte kikkerlandje.
    Groetjes linda (korein Ouverture)

• 10 November 2012 - 07:22

Joke (Urkhovenseweg):

Hallo stoere meiden

Vandaag de dag van de bruiloft, Waauw ! Maak er een mooie dag van en natuurlijk gaan jullie daarvan genieten.
    Nog een weekje te gaan en dan is het alweer voorbij, wat is het snel gegaan. Geef die kleine kinderen maar een knuffel van mij. Ben toch wel jaloers geweest op jullie.
    Dag Wies, Chantal, Truus en Natura.

Groetjes Joke

• 10 November 2012 - 11:59

Anne:

hallo dames!!!

wat leuk dat julllie bij Bertha zijn!!!! ben ik ook geweest tijdens de eerste missie!! wat een schat!!! doe je haar heeeeel veel lieve groetjes van mij?
    liefs en geniet!!

Anne van de eerste missie

• 11 November 2012 - 12:29

Beppy Van Zutphen (zus):

hoi truus en collega's

hoe was de bruiloft. zo lekker in de open lucht dat zal in nederland niet zo snel kunnen
    maak er samen een mooie afsluiting van en we zijn benieuwd naar alle foto's
    veel succes nog en het aftellen kan beginnen tot snel
    kssssss

• 12 November 2012 - 12:01

Yoly Spits:

Ha die Wies,
    Tjonge wat indrukwekkend allemaal wat jullie schrijven in jullie verslagen.Ik weet in ieder geval zeker dat jij erg geniet en veel indrukken op doet!
    Wat vliegt de tijd,geniet van je laatste weekjes en als je weer thuis bent maken we een afspraak om eens lekker over je Afrika-avontuur te vertellen oke?
    O ja,ik heb ook nog een nieuwtje,ik ga verhuizen naar de tweede etage en heb straks een groter,ruimer en lichter appartement !
    lieve groetjes,
    Yoly