En de helft zit er op.. - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu En de helft zit er op.. - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

En de helft zit er op..

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

26 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hier ons verslag van onze 3e. week op onze DCC.
Voor Marita en Truus blijft het een beetje het zelfde, zij gaan verder met het voorlezen van het verhaal van clown Vad .En het zingen van het bijbehorende liedje .Wilhelmina (teacher) doet erg haar best om rettekettet tjing boem te zingen. Maar ja, dat hebben wij natuurlijk ook met het uitspreken van woordjes in het zulu/sotho.
De groepen blijven gesplitst als we gaan vrij spelen, omdat dit overzichtelijker is , zeker als de teachers andere werkzaamheden hebben zoals de keukendienst.

Chantal en Wies nemen deze week handpoppen mee en spelen hier poppenkast mee. De pop speelt het verhaal dat hij zo alleen is en graag een vriendje zou willen hebben (verdriet ) een tweede pop wordt door de kinderen geroepen: mogotti,MOGOTTI!! komt in het spel en wordt zijn vriendje (happy). De kinderen vinden het fantastisch en doen enthousiast mee met roepen en klappen.

Dan breekt de woensdag aan , dit wordt een dag van afscheid nemen. Als verrassing hebben we voor de kinderen ballonnen gekocht die we gebruiken bij het verhaal van clown Vad. Ze zijn zo enthousiast dat we het verhaal maar niet afmaken , en ze laten spelen met de ballonnen.
Helaas voor Wies, zij is er vandaag niet bij, want ze voelt zich niet lekker en besluit om een dag in bed te blijven. Chantal is deze dag dus alleen naar de DCC gegaan.
Voor de teachers hadden we ook iets gemaakt, een collage met foto’s die we de afgelopen weken gemaakt hebben. Ze waren er erg blij mee en lieten het aan iedereen zien die maar wilde, ook ouders die hun kinderen kwamen ophalen.
Na veel knuffels en zoenen nemen we om 15.00uur afscheid van iedereen en vloeit er ook wel een traan bij sommigen.

Op donderdag halen we 12 kinderen op bij de DCC’s om naar de toylibrary te gaan . Nu gaan er andere teachers mee, zodat ook zij kunnen zien wat er allemaal aanwezig is in de toylibrary.
Zo hopen we dat ze hier meer gebruik van gaan maken, want er is veel speelgoed wat de kinderen nog niet kennen.
's Middags hebben we een afspraak met Alice. Zij gaat over de toylibrary en we willen met haar bespreken hoe we er mede voor kunnen zorgen dat er meer teachers met hun kinderen komen om te spelen. Het is een lang gesprek maar we hebben de indruk dat we wel wat bereikt hebben en gaan volgende week met de medewerkers v/d toylibrary aan de slag met het werken aan ons doel.

‘s Avonds nog een etentje gehad op uitnodiging van Elza Fourie , dit was erg gezellig en hebben veel gelachen om al onze Nederlandse uitdrukkingen. B.v. op een oude fiets moet je het leren, een oude bok lust ook wel een groen blaadje en ga zo maar door.
Ook de dochter van Elza was er bij samen met haar vriend. Het was een heel ontspannen avondje.

Dit weekend willen we het een beetje rustig aan gaan doen. Vrijdag en zaterdag staat er tot nu toe nog niets op de planning en zondag gaan we samen met Bias en Nonhlanhla (en wellicht nog wat anderen) naar Soweto om daar het huis van Nelson Mandela en het Apartheidsmuseum te bezoeken en op zoek te gaan naar wat leuke souvenirs.

Maandag beginnen we op een ander DCC en zijn erg benieuwd hoe het daar zal gaan. Ook gaan we dan in andere duo’s werken: Truus en Wies gaan samenwerken en Marita en Chantal gaan samenwerken. Volgende week een update van hoe die week is verlopen!

Tot ziens en knuffels van ons , Chantal, Marita, Wies en Truus

• 26 Oktober 2012 - 12:55

Rene:

Hallo allemaal,
    Goed van jullie dat het verhaal met de speelotheek besproken wordt. Hopelijk gaat het inmiddels met Wies weer beter??
    Ben benieuwd naar het werken in de nieuwe setting/koppels en op de nieuwe lokaties.

groet

Rene

• 26 Oktober 2012 - 13:29

Marielle De Visscher:

Hoi Dames!
    Leuk om weer een verhaal van jullie te lezen!
    Afscheid van de eerste DCC's is moeilijk maar op de nieuwe gaan jullie weer andere lieve en leuke kindjes, teachers en principals leren kennen!
    En de plannen voor komend weekend... Apartheidmuseum, erg bijzonder en indrukwekkend!!
    Geniet er nog van!

Groetjes Marielle

• 26 Oktober 2012 - 21:49

Monique:

Tsjee wat gaat het snel he, en jullie zullen zien die tweedde helft gaat nog sneller. Dat er maar weer veel nieuwe ervaringen bij mogen komen en natuurlijk vele ideeen uitgewisseld. Wat moet het dankbaar werk zijn om die happy faces te zien. groetjes uit het al kouder wordende EIndhoven

• 26 Oktober 2012 - 22:54

Joke:

Hoi dames

Op naar de tweede helft, hopelijk hebben jullie het nu ook weer erg fijn.
    Geniet ervan , en voor mijn maatje Wies veel beterschap.
    Dames zorgen jullie goed voor haar !!

Groetjes Joke.

• 27 Oktober 2012 - 20:33

Bep Van Tante An Uit Best :

leuk om weer een verhaal te lezen van jullie wat gaat het snel de helf van jullie zit er op en ik las in de brief dat er ook wat tranen zijn geweest ik kan mijn eigen best voor stellen je raakt er ook zoo aan gewend en dan is het best mooilijk om los te laten nou dames ik wens jullie verders nog veel werk plezier en wij wachten weer op de volgende verslag in braband begint het winters te worden gegroet uit Best

• 28 Oktober 2012 - 10:19

Wilma Van Loosdregt:

Hallo Dames,
    Leuk om jullie verslagen te lezen en de foto's te zien wat jullie zoal meemaken, leuk....
    Op naar het tweede gedeelte en succes met de nieuwe setting/koppels, maar ook dat zal wel goed komen..
    Veel plezier nog en succes voor de volgende weken..
    Groetjes uit Best..

• 28 Oktober 2012 - 22:15

Frans:

Het is leuk jullie belevenissen te lezen. Hartelijke mooie mensen, leuke kinderen, prachtige natuur. Geniet nog maar de komende weken heel uitgebreid van alles. Terug in Nederland is het weer gewoon "Nederland".
    Frans

• 29 Oktober 2012 - 13:22

Margot:

Fijn dat jullie weer afspraken hebben kunnen maken over het gebruik van de toy library. Wies heel veel beterschap!
    Groetjes Margot

• 29 Oktober 2012 - 20:39

Lindy:

Hi ladies,

@Wies, beterschap! Jammer dat jullie alweer afscheid hebben moeten nemen op de eerste dcc's. De tijd vliegt echt voorbij he? Maar zo te lezen hebben jullie het fijn af kunnen sluiten.
    Kan me voorstellen dat het lachen gieren brullen was met Elsa en consorten ;-)
    Hoe waren jullie eerste dagen op de nieuwe dcc's en in de nieuwe samenstelling? Werk ze deze week!
    Geniet straks van een rustig weekend, en zondag wordt vast een mooie dag!

Toedels,
    Lindy

• 29 Oktober 2012 - 21:14

Matthieu:

Marita
    weer een prachtig verhaal en leuke ervaringen. Het verhaal van de gezegdes deed mij weer denken aan de avond met Kerstin en Jurg met hun cursus Nederlands.
    Jammer dat wij zo ver weg zitten anders had "Ma Flodder" je een brouwseltje (vlierbessenjenever) kunnen geven voor Wies. De koorts was dan zo weg geweest.
    Zorgen jullie ervoor dat Wies veel drinkt (niet te veel alcohol) maar veel thee en water.
    Groetjes uit Oosterbeek voor jullie allemaal en succes bij de wisseling en tot jullie volgende bericht

• 01 November 2012 - 14:21

Pien:

hoi dames,

Genieten hoor weer dit verhaal. Afscheid nemen is altijd moeilijk, maar de nieuwe kids die jullie maandag gaan ontmoeten maken dit allemaal weer goed.
    Beterschap voor wies

Genietse daar. Liefs Pien