Nieuwe indrukken, nieuw verhaal... - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Nieuwe indrukken, nieuw verhaal... - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Nieuwe indrukken, nieuw verhaal...

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

28 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo allemaal,

Omdat wij jullie graag mee willen nemen met ons avontuur dachten wij laten we maar eens even een extra verslagje uitbrengen :).

We gaan even terugblikken naar afgelopen zaterdag.
Een spannende dag voor ons, want onze eerste workshop stond al voor de deur!
Maar WAUW wat was dit gaaf en wat deed iedereen goed mee!!
Wij wilden graag een actieve workshop dus hup, hup, we gaan lekker bewegen want daar houden de dames zo van.
We hadden ervoor gekozen om de groep op te splitsen, 25 dames gingen met Marijke en Fieneke buiten beweegkriebels doen en 25 dames gingen met Mirthe en Kim aan de slag met speelgoed uit de toybox. Lovende reacties en veel lachende gezichten van de dames, dus wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar. ‘s Middags hebben we even een boodschapje gedaan en in de avond zijn we lekker een hapje gaan eten bij Johan en Angela.

Zondag zijn we op stap geweest met Mambo, Nhlanhla en Bias. Samen hebben we een bezoek gebracht aan het Apartheid museum. Een erg groot maar zeer indrukwekkend museum.
Bias heeft ons rondgeleid en ondertussen volop verteld over de geschiedenis...Na het apartheid museum zijn we doorgereden naar Soweto. Daar hebben we het huis van Nelson Mandela bezocht en de dag afgesloten in een vol maar gezellig restaurant.

En zo vloog ons weekend alweer voorbij en stond daar maandag alweer een werkdag voor de deur.

Mirthe en Kim bij DCC Emfundweni
Deze week staat bij ons op de DCC het thema groente centraal. Een leuk en ook zeer leerzaam thema voor de kinderen. We hadden afgesproken vorige week dat we beiden een activiteit zouden uit werken en dit is dan ook gebeurd...super en ook wel een beetje trots op onze teachers!

De teachers wilden graag de aardappel op de lepel activiteit met de kinderen doen, die ze afgelopen zaterdag in onze workshop geleerd hadden. De kinderen vonden het geweldig en waren dan ook erg geconcentreerd bezig. Ook wij mochten mee deelnemen aan de activiteit dus het was dikke pret!!

De kinderen hadden vanuit thuis verschillende soorten groenten mee genomen, daar hebben wij vervolgens met de kinderen een activiteit mee gedaan. Ze mochten de groenten benoemen, voelen en ruiken en iets later in de week gaan ze deze ook proeven. Daarna was het tijd om nog even lekker creatief aan de gang te gaan. Verf, potloden en blaadjes kwamen te voorschijn en de kinderen gingen de groenten na tekenen.

Dinsdag stond er naast onze eigen gemaakte groenten memorie ook een tel- spel op de planning. We hebben afgelopen week gemerkt dat de kinderen moeite hebben om de cijfers te onthouden. Wij wilden hen dit leren op een speelse manier en daarom hebben we de buitenruimte versierd met cijfers van 1 t/m 10. We gaven de kinderen een nummer en daar moesten ze dan naar toe rennen. Sommige kinderen hadden hier wel wat moeite mee dus gaan we de aankomende weken meer 1 op 1 begeleiding geven.

Fieneke en Marijke bij Modern DCC
Marijke is deze maandag begonnen met het introduceren van de nieuwe pictogrammen van de cijfers 1 t/m 10. Cijfers werden tot nu toe steeds op een brandblusser geplakt dus goed om dat te veranderen in iets waar de kinderen zelf mee aan de slag kunnen gaan. We hebben geknutseld voor onze jarige principal Josephine en zijn daarna lekker buiten gaan spelen. Tot onze verrassing waren ze buiten de spelletjes aan het spelen van de workshop. Geweldig om te zien en om onze Hollandse spelletjes helemaal af te maken, hebben we het Holland tasje van Robin en Morris (BSO Montfortlaan) open gemaakt. Hier zaten trekdrop, koetjesrepen, pepermunt, schrijfblokje en potloden in. En weer super blije gezichtjes. Dinsdag hebben we verschillende spelletjes gedaan met de cijfer pictogrammen, geknutseld, liedjes gezongen en heeft de teacher voor het slapen gaan voorgelezen. Ik ben super trots op haar hoe zij de activiteiten over brengt naar de kinderen!!

Fieneke is maandag begonnen met een uitgebreide knuffelpartij. Zo geweldig en hartverwarmend zoals we ontvangen worden door de kinderen! Iedereen wil een knuf of een aai dus daar gaat wat tijd in zitten. Hierna hebben we wat gespeeld en werd het tijd voor een lesje van Maria. Er wordt hier ook met thema's gewerkt en deze week is het thema “ vogels”.
Nadat Maria e.e.a. had uitgelegd in het Sotho gingen we een romp, kop en snavel van een vogel kleuren, beplakken met snippers en uitknippen. Dit was een prima oefening want ik zag hoeveel moeite het ze kostte om dit allemaal te doen. Vooral het knippen vonden ze wel erg moeilijk.
Ik heb hen hierna dan ook lekker met papier en schaar hun gang laten gaan en ze hebben er een heerlijke puinhoop van gemaakt maar vonden het super. Ook Maria vond het fijn om ze zo bezig te zien. Ik ben dan zo blij omdat de teachers ons echt het gevoel geven dat ze willen leren en doen. Ook laten ze dit zien door op advies en voorbeelden terug te komen en mee verder te gaan en zelf initiatief durven nemen. Het is dan ook een erg leuk en leergierig team.

Wij hopen dat jullie wederom weer hebben genoten van ons verhaal.

Zonnige groetjes vanuit Zuid-Afrika

• 28 Oktober 2014 - 18:39

Henk En Corrie :

Lieve dames,
    dit is ook voor ons een extra verrassing dat jullie ons zo intensief meenemen in jullie Afrika avontuur. Schroom niet om ons vaker te verrassen

• 28 Oktober 2014 - 21:49

Dirk, Daan & Kids:

Jaaaaa, daar worden wij ook blij van..baie dankie met een kus voor Kimx

• 28 Oktober 2014 - 22:16

Kitty:

Oooooh wat een heerlijke verhalen en wat een enthousiasme, je word er vanzelf blij van! Dikke knuffel voor onze Mirthe!

• 28 Oktober 2014 - 23:40

Margot:

Ha meiden.
    Super hoor jullie workshop op de Uni. Mooie initiatieven met gezonde DCC. Beter dan de Spur of Whimpy.....

• 29 Oktober 2014 - 07:09

Els:

Super om jullie verhalen te lezen. Prachtig te horen van jullie workshop op de NWU en de groente memory. Wat een enthousiasme! Gr. Els

• 29 Oktober 2014 - 09:27

Suzan:

Yay! Alweer een inspirerend verhaal van jullie! Erg leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden, I like! En knap wat jullie voor elkaar hebben gekregen tijdens jullie presentatie/ workshop. You go girls! Super! En weer een paar mooie foto's erbij. Succes verder deze week en kijk alweer uit naar jullie volgende verhaal. :)

• 29 Oktober 2014 - 09:29

Dorien:

Fijn dat jullie zo genieten en inspireren!
    En Kim......het gaat prima op je prachtige werkplek in Eindhoven!

• 29 Oktober 2014 - 10:38

Ine Uffermans Somers:

Geweldig wat jullie doen,lijkt heel veel op de kinderen in india, daar kijken wij met een heel fijn gevoel op terug.hopenlijk jullie straks ook.gr ine

• 29 Oktober 2014 - 23:32

Hanneke:

Wat leuk om te lezen! Dikke knuffel

• 01 November 2014 - 00:53

Marjolein:

Hooooooi, wat leuk om elke keer te lezen!! Veel (werk) plezier daar! Groetjes marjolein
    Een extra dikke knuf voor kimmie!!

• 02 November 2014 - 20:39

Monique:

Mooi dat er zoveel goeds op die plekken gebracht wordt door jullie.....en dat je meteen respons krijgt in het direct uitvoeren van wat ze geleerd hebben. Super. Dat motiveert natuurlijk heel erg om zoveel mogelijk aan kennis met hen uit te wisselen. op naar weer een nieuwe week.....nieuwe ervaringen en belevenissen. Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verslag.

• 03 November 2014 - 19:39

Judith:

Hee African lady's....
    Super om jullie belevenissen te mogen lezen....wat een leuke en goede activiteiten doen jullie. en hup ,meteen aan de gang bij de training op de UNI. Spannend hoor. maar iedereen dik tevreden. ja dat apartheidsmuseum is indrukwekkend he? En wat kan die Bias vertellen he?Nou, liefs van Judith(net terug uit Hongarije....)