Eindelijk aan het werk op de DCC's - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Eindelijk aan het werk op de DCC's - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Eindelijk aan het werk op de DCC's

Door: missie 8

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

24 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Dumela,

We hebben inmiddels onze eerste werkweek achter de rug. We hebben weer genoeg meegemaakt om jullie even bezig te houden.

Zaterdagmiddag hebben we Bias en Nhlanhla en hun prachtige dochtertje Wandy ontmoet. Bias is werkzaam bij de gemeente Emfuleni. We hebben met hen een bezoek gebracht aan de wijk Sharpeville. Bias heeft ons verteld over de geschiedenis van deze bijzondere plek. Het was een erg geslaagde dag!

Zondag ochtend waren we uitgenodigd voor een brunch bij Johan en Angela thuis. Wij zagen meteen dat het huis vol met speelgoed stond . Dit gebruiken ze om uit te delen op scholen, een erg goed initiatief vinden wij. ’S Middags was het tijd om afscheid te nemen van Margot. We hebben met haar een fijne, drukke week beleefd. Margot, dankjewel voor de goede zorgen!

Maandag was het zover, het werken op de DCC kan eindelijk beginnen!
Mirthe en Kim gaan de aankomende weken op dagverblijf Emfundweni werken en Marijke en Fieneke gaan werken bij de Modern day care centre.

Maandag, Emfundweni DCC van Mirthe en Kim
Na ons bezoek van afgelopen donderdag zijn we vol goede moed gestart aan onze eerste werkdag! Wij hadden er super veel zin in en waren erg benieuwd hoe het zou gaan zijn. We kregen een erg warm ontvangst van de principal, teachers en kinderen. We zijn meteen aan de slag gegaan met de toybox die helaas nog ongebruikt in het kantoor van de principal stond. We wilden de teachers en kinderen graag laten ervaren wat je allemaal kon doen met het speelgoed uit de toybox. Tijdens de activiteiten merkte we dat de kinderen erg nieuwsgierig en enthousiast waren, super om te zien! Helaas kwamen we deze dag er ook achter dat de teachers de Engelse taal niet zo goed beheersen…hier moeten we nog even iets op gaan bedenken :).

Dinsdag
Vandaag kwamen we erachter dat de kinderen veel ‘werklesjes’ hebben. De kinderen moeten een uur lang 3x per dag hun eigen naam leren schrijven, het alfabet schrijven en de cijfers van 1 tot 10. Wij missen hierin echt een leuk vrij speel moment voor de kinderen. Dit betekende actie voor ons.
In de middag hebben we de duplo blokken uit de toxbox gehaald. De kinderen leerden hierdoor spelenderwijs tellen en kleuren benoemen. We kregen lachende gezichtjes te zien tijdens deze activiteit en toen was het voor ons al geslaagd. Tijdens het buitenspelen hoorden we muziek in de wijk…samen met de kinderen hebben we lekker een kwartiertje gedanst.

Woensdag
Vandaag stond de babygroep op de planning. We konden helaas onze dag hier niet helemaal vol maken omdat de teacher geen enkel woord Engels sprak. We hebben er een paar keer een andere teacher bij geroepen om te vertalen. Ook hier zagen we dat de kinderen erg veel op de grond zaten zonder iets om hun heen van speelgoed. We vroegen of het goed was als we een activiteitje met de kinderen mochten doen, dit was gelukkig prima. Ook hier kregen we leuke maar verlegen lachjes van de kinderen. Woensdagmiddag hebben we nog even een bezoek gebracht aan de toylibrary om wat spullen voor onze workshop van a.s. zaterdag in te slaan.

Donderdag
Vandaag wilden we graag een gesprekje met de teachers om een planning voor volgende week te maken en door te spreken. We hebben namelijk de afgelopen week gemerkt dat wij de enigste zijn die activiteiten bedenken en uitvoeren met de kinderen. Het was een erg positief en fijn gesprek en we hebben afgesproken dat we voor a.s. maandag allebei een activiteit bedenken en uitvoeren met de kinderen. Wij zijn erg benieuwd.
Deze week stond het thema shopping centraal. Wij hadden vanuit “thuis” kosteloos materiaal verzameld en van de buitenplaats van onze DCC een supermarkt gemaakt. Daarna zijn we nog lekker creatief aan de slag gegaan met het kosteloos materiaal.

Maandag, Modern Day care Centre, DCC van Marijke en Fieneke
Fieneke en Marijke zijn gestart op het Modern Day care Centre. Fieneke ondersteunt de groep van Maria met kinderen van 4 tot 5 jaar, Marijke werkt met Mashiyas en heeft 3 tot 4 jarigen. We werden hartelijk ontvangen door de kinderen, teachers en principal. We hebben deze dag voornamelijk gekeken en waar mogelijk geholpen. De kinderen vinden het erg leuk dat we er zijn en komen steeds naar ons toe. We voelen ons meteen welkom en hebben beiden van deze dag genoten.

Dinsdag
Na veel warme knuffels van de kinderen is de dag geopend met het zingen van de liedjes. Heerlijk om te zien hoe enthousiast ze daar aan meedoen. Daarna zijn we begonnen met de lesjes. Deze bestonden uit het opzeggen van de dagen van de week, maanden van het jaar, tellen van 1 tot 10. We hebben buiten gespeeld met de wip en de glijbaan. Na een snack momentje hebben de kinderen gewerkt aan het thema Dag en Nacht. Het valt ons op dat er veel klassikale activiteiten worden aangeboden. Na de lunch hebben we kennis gemaakt in een buurtwinkeltje en een ander dagverblijf.

Woensdag Vandaag zijn we begonnen met een feestje voor Fieneke die 12,5jaar bij Korein werkt. Terwijl Marijke Fieneke even heeft afgeleid hebben Mirthe en Kim haar kamer versierd met ballonnen en slingers. Ze kwam terug en zag het in 1e instantie niet eens!!! Maar daarna super enthousiast want zij had er zelf niet eens meer aan gedacht. Op het DCC hebben we met ballonnen gespeeld. Tijdens het buiten spelen kwamen de watertafels tevoorschijn. De kinderen hebben fijn gespeeld met water en modder. ’s Middags een bezoek gebracht aan de Toy-libary.
Als afsluiting van de feestdag zijn we lekker met z’n vieren in de Vaal mall gaan eten.

Donderdag
Vandaag hebben we de groepen samen gevoegd en zijn we in kleine groepjes gaan werken. De kinderen vonden het leuk om met verschillende materialen te werken. Ze hebben met duplo, puzzels en kralen gespeeld. Ook hebben ze kleurplaten gekleurd die we later op de muur hebben gehangen. De kinderen hebben deze week gevarieerd gegeten tijdens de lunch. Na de lunch zijn alle kinderen gaan slapen op matrasjes op hun eigen groep. Het was een indrukwekkende week en zijn benieuwd naar de komende week. Als afsluiting van de dag hebben we gezellig samen een filmpje gekeken op Fieneke haar kamer.

Vandaag stond in het teken van verslagen schrijven voor de werkgroep en onzeblog. Ook zijn we volop bezig geweest met de voorbereidingen van de workshop van morgen. Volgende week lezen jullie hier meer over in ons volgende blog. Net lekker de braai aan gehad en nu weekend.

Tot volgende week!!

• 24 Oktober 2014 - 22:02

Wies:

Een mooi begin, maar wat jammer dat die speelgoedboxen daar ongebruikt staan.
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben en meteen zo actief zijn. Ben benieuwd naar jullie workshopervaringen. Fieneke nog gefeliciteerd hoor!!! Groeten van Wies

• 24 Oktober 2014 - 22:11

Alex:

Leuk om te lezen meiden.
    De eerste werk week zit erop, volgens mij hebben jullie het wel naar je zin zo te zien op de foto's. Geniet ervan.
    Jaloers, ja zeker als ik iedere keer lees en hoor dat die braai weer aan is geweest.

Genieten, tot volgende week.

Gr Alex Broeders.

Ps. Fienke proficiat.

• 24 Oktober 2014 - 23:08

Henk En Corrie:

Actieve eerste week dames! Mooie schattige foto's van de kinderen. Dat geeft voldoening! Jullie creatief denken wordt goed ingezet. Met jullie ideeën en denkwijze zetten jullie daar mooie ontwikkelingen in gang. Klasse!!
    Vergeet niet in jullie vrije tijd ook te genieten van het mooie land en hun historie (apartheidsmuseum, Sun City).
    Succes volgende week met het groenten thema.

• 25 Oktober 2014 - 12:07

Eloïse:

Hey dames, wat leuk dat er met thema's wordt gewerkt, komt dat vanuit de dcc's? Geniet maar van die lachende kinderen, dat vond ik ook steeds zo bijzonder.
    Fieneke proficiat!!

• 25 Oktober 2014 - 15:23

Monique:

Nou dames dat is een actieve start. Goed dat jullie laten zien wat er met de toyboxen "geleerd" kan worden. Spelend leren is voor elk kind leuker dan verplicht 3 x een uur lesjes opdreunen.
    Fieneke alsnog gefeliciteerd met je jubileum....bijzonder om dit op zo'n speciale plek te vieren.
    Genoeg te doen voor jullie maar vergeet niet ook tijd te nemen om dit prachtige land te bekijken.
    Succes voor de komende week.

• 25 Oktober 2014 - 18:12

Els Stamps:

hallo dames

Wat klinkt dat allemaal geweldig, ik hoop dat jullie nog veel kunnen betekenen voor de dagverblijven.
    Marijke geniet ervan, en sla alles goed op!!
    en de rest ook heel veel werkplezier!!!!

• 26 Oktober 2014 - 08:24

Nicole Schilders:

Wat een mooi verslag dames!
    Mooi om te lezen hoe jullie je kansen grijpen en glimlachen op die prachtige snoetjes toveren!
    Wat een enthousiasme!
    Succes deze week!

• 26 Oktober 2014 - 11:30

Lysanne:

Hallo dames, wat een mooi verslag! Een begin van een super tijd. Wat jammer dat er nog niet veel met de toyboxen wordt gedaan. Goed dat jullie daarmee aan de slag gaan. Geniet ervan! En Fieneke gefeliciteerd met je jubileum. Succes komende week!
    Groetjes Lysanns

• 26 Oktober 2014 - 13:32

Christel Ruhl:

hoi hoi was weer een leuk verslag om te lezen!!!
    Niet te geloven dat de tweede week ervoor jullie alweer op zit!!
    Geniet ervan en heel veel succes!!
    Dikke x voor Kim

• 26 Oktober 2014 - 18:36

Judith:

Fieneke een dikke zoen en bewondering voor jou die 12 1/2 jaar bij korein werkt!
    ojee...we waren zo doelbewust en enthousiast toen we die toyboxen samenstelden....heel fijn dat jullie ze actief gaan inzetten!En hoe is het in de toylibrary?wel keigoed hoor dat jullie er gaan spelen.Spelend leren, toch zie ik dat liever dan lesjes opdreunen...ik hoop dat het een combinatie van beiden kan worden.
    Hee, braai er iets goeds van, gaat lukken!
    XXXsuces,Judith.

• 26 Oktober 2014 - 21:27

Kitty:

Fieneke gefeliciteerd met je jubileum, dat in Zuid-Afrika mogen vieren is toch wel de kers op de taart!
    Wat een ervaringen hebben jullie opgedaan deze eerste week op de day cares! Leuk dat de kinderen zo genieten van jullie inspanningen, om het spelend leren, in te voeren!
    Fijne volgende week! We kijken uit naar jullie verslagen en persoonlijke blog!
    Groetjes fam. Bolder

• 27 Oktober 2014 - 10:02

Daniëlle Louwers:

Hallo lieve 4,
    Allereerst dankjewel dat jullie ons, ondanks de lange dagen en het drukke schema daar, middels dit blog meenemen in jullie werk...wat een mooie stapjes zijn er al gemaakt afgelopen week. Heerlijk om te lezen en prachtig om te zien!
    kHeb me zojuist aangemeld voor de mailinglist hier links op de pagina en ik kijk nu al uit naar alle volgende verslagen en foto's...het geeft het gevoel dat we een beetje met jullie meereizen en dat is fijn.
    Maak er weer 'n mooie week van, lekker werken en geniet!!
    Hartelijke groet

• 28 Oktober 2014 - 10:57

Cindy Kox:

Het is zeker moeilijk als ze de engelse taal niet beheersen maar ik weet zeker dat jullie er met "handen en voeten" er wel uitkomen.
    Leuk om jullie verslagen te lezen. Geniet van jullie tijd daar!
    Kim, voor jou ook een dikke kus van mij!

Groetjes

• 01 November 2014 - 15:38

Will Verhallen:

Leuk om te lezen en zo op de hoogte te blijven, leuke foto's ook..
    Geniet ervan, de kinderen doen dit al, zo te zien. Ik blijf jullie in ieder geval volgen.
    Groetjes Will.