Onze eerste week - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Onze eerste week - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Onze eerste week

Door: missie 8

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

18 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo allemaal,

Wat een indrukwekkende week hebben we achter de rug!!
We proberen jullie een beetje mee te nemen in ons avontuur, dus ga er allemaal maar eens even lekker voor zitten.

Ons avontuur begon al op Schiphol, Marijke haar koffer woog 5 kilo te veel en Kim moest haar broek laten zakken bij de douane....ooww dat beloofd wat deze reis.
Na een goede vlucht van 11uur konden we nog even genieten van een lekker bedje in ons Airport hotel. (lees stenen bed van Judith)
Na een prima ontbijtje vertrokken we de volgende dag weer terug naar de luchthaven waar een auto voor ons klaar stond. Nu kan het echt gaan beginnen.

Na een uurtje links rijden kwamen we aan op de Universiteit waar we de komende 7 weken verblijven. Daar vond onze eerste kennismaking plaats met Elsa Fourie (director school of educational science).
Na een korte ontmoeting konden we inchecken in ons appartementje. De kamerindeling is gemaakt en de boodschapjes zijn binnen, de boodschappen paste nog maar net in de auto :).

Woensdagochtend stonden we op met onze eerste en hopelijk laatste regenbui. Deze dag gingen we kennismaken Jacob, Alice, Linda en Felicita de mensen van Evaton West. Het was een indrukwekkende kennismaking waarin de onderlinge samenwerking besproken werd.
Het was leuk om nu eindelijk gezichten bij namen te hebben. Het gesprek was soms moeilijk te volgen maar door de vele herhalingen en metaforen van Jacob hebben we toch een goed beeld gekregen. 'S avonds zijn we door Elsa Fourie getrakteerd op een heerlijk diner in een hip restaurant.
We kregen van Elsa de vraag of we volgende week zaterdag een uur van haar training zouden willen invullen. Uiteraard vonden we de helemaal super en gaan we dat dan ook zeker doen!

Donderdag hadden we een tour door de townships en gingen we een bezoekje brengen aan 5 verschillende daycare centers. Het binnenrijden alleen al maakte een diepe indruk op ons.
Veel afval op straat, veel kinderen in kleine ruimtes, nauwelijks buitenspeelruimte en de huisjes bestaan uit golfplaten. De blije gezichten van de kinderen, het warme ontvangst van de teachers gaf ons allen een heel goed en welkom gevoel. Als bedankje en afsluiting van deze enerverende ochtend hebben we de principals getrakteerd op een lunch.
Na terugkomst hebben we alle indrukken verwerkt en' s avonds onze eerste braai aangestoken. Dit was een goede afsluiting van de dag.

Vrijdag zijn we begonnen met het bijwonen van een meeting met Siyanqoba en Rekaofela.
Dit zijn 2 organisaties van daycare centres die wat samenwerkingsproblemen hebben binnen het township. Deze problemen hebben we besproken en samen besloten om een nieuwe start te maken. We hebben samen met Linda en Jacob de principals proberen te inspireren dat ons gemeenschappelijk doel de toekomst van de kinderen is en niet de individuele belangen. Het was fijn om te zien dat het goed ontvangen werd.
Vrijdagavond gingen we kennismaken met Johan en Angela van de Rotary club. Johan is directeur van een basisschool en Angela is daar leerkracht. De Rotary club steunt veel goede doelen. Ze hebben enthousiast verteld over hun projecten op basisscholen in townships. In de bewoordingen wordt ons wel duidelijk dat de verhoudingen tussen zwart en blank nog erg gevoelig liggen.

Vanmorgen waren we blij met onze internetverbinding en hebben we volop contact gehad met het thuisfront. Vanmiddag gaan we kennis maken met Bias en Hhlanhla.
Morgenochtend gaan we nog even lekker ontbijten bij Johan en Angela thuis en in de middag moeten we helaas dan echt afscheid gaan nemen van Margot en onze vriend de auto ;).

Volgende week gaan we volle goede moed beginnen op de daycare centres. Wij houden jullie op de hoogte van onze ervaringen en avonturen in het mooie Zuid- Afrika!

• 18 Oktober 2014 - 13:26

Els:

Hallo dames,

Erg leuk om jullie verhaal te lezen! Ik wens jullie de komende tijd veel leerzame momenten en uiteraard ook heel veel plezier.
    Gr. Els

• 18 Oktober 2014 - 13:49

Daan, Dirk & Kids:

Wat heerlijk om te lezen en zien hoe jullie eerste week is geweest meisjes.
    Nu lekker weekend en dan echt aan de slag op de Evaton 'Kinderpleinen'.
    Voor Margot een veilige terugvlucht en een kus voor jou Kim en lieve groeten van onsxx

p.s. Wij zijn eigenlijk wel heeeuuul benieuwd naar de foto's van de terugrit gisteravond:-)))

• 18 Oktober 2014 - 16:32

Christel Ruhl:

Hoi hoi

Leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken !!! Veel succes volgende week!!
    Liefs Christel

• 18 Oktober 2014 - 17:34

Bethje:

Fantastisch om te lezen over jullie ervaringen en indrukken in deze eerste week, voelt net of ik weer een beetje daar ben. Ja maandag gaan jullie dan voor het eerst naar de day care's, ben wel nieuwsgierig welke het zijn. Geniet ervan en veel plezier samen!

• 18 Oktober 2014 - 18:33

Henk En Corrie:

Hoi ladies,

Een afwisselend weekje met veel indrukken en nieuwe contacten. Leuk verslag van jullie eerste week. Geniet nog even van het weekend, volgende week begint het "echte werk". Dan krijg je ook de interactie met de teachers en natuurlijk met de kinderen.
    Voor allemaal, ontzettend veel succes, volgende week en voor Kim een dikke kus. We kijken dan weer graag uit naar jullie nieuwe belevenissen.

• 18 Oktober 2014 - 18:41

Rita:

Hallo dames,

Zo de eerste week zit erop. Wat een indrukken hebben jullie al opgedaan. Nu veel succes de komende weken. Wacht met spanning af naar jullie verslagen.

• 18 Oktober 2014 - 21:32

Wies:

Yes, de kop is eraf en nu gaat het echt beginnen. Heerlijk om weer mee te mogen genieten. Heel veel succes en wat leuk dat jullie al meteen bij Elsa aan de slag mogen!! Groeten van Wies

• 18 Oktober 2014 - 22:54

Ine:

geweldig wat een onderneming,heel veel sukses.
    ik hoop dat jullie na zeven weken met een heerlijk gevoel weer thuiskomen
    gr ine

• 18 Oktober 2014 - 23:12

Kitty Bolder:

Hallo dames,
    Wat fijn om te horen dat jullie goed aangekomen zijn en al zoveel met zoveel mensen kennis gemaakt hebben! Ik was super blij dat jullie internet hebben en met onze Mirthe heb kunnen Skype! Wat een verhalen al terwijl het avontuur nog maar net begonnen is! Ik ga alles lezen en volgen, heerlijk, zijn we er toch ook een beetje bij! Nog heel veel plezier en succes! Wij verheugen ons nu al op het komende blog!
    Gr. De bolders

• 19 Oktober 2014 - 00:54

Rene & Bea Kersten:

Wat hebben jullie het al lekker druk gehad de eerste week. Fijn om te horen dat het goed met je gaat. We kijken uit naar je volgende verslag, na de eerste werkweek. Succes dames X

• 19 Oktober 2014 - 08:41

Judith:

dankjewel dat ik een klein stukje op jullie schouders zat.....ik hoop dat het goed gaat met iedereen daar!Ik lees dat jullie het samen al heel goed hebben
    Fijn dat het overleg met de dames zo goed ging.
    Hee, Bertha heeft haar speelplaats geplaveid....Top!
    Succes meiden....

• 19 Oktober 2014 - 12:59

Kim Hoefnagels:

Hoi dames!

Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen en jullie leuke verhalen van de eerste week te lezen!! ben benieuwd naar jullie eerste werkweek op de daycare centers!! Succes ladies!!

Groetjes kim

• 19 Oktober 2014 - 16:55

Marieke:

Wat een indrukken en wat een foto's! Geweldig die kleine kindersnoetjes!
    Ik heb van Kim begrepen dat jullie agenda al heel erg vol gepland staat dus voor allemaal: heel veel succes de komende weken!
    En Kim..... die ganzen kunnen ook op de braai, toch?

Grtjs, Marieke XXX

• 19 Oktober 2014 - 19:33

Marita (Team4):

Hallo Dames!
    Elke keer weer leuk om te lezen hoe het daar gaat. Als oud-afrika-ganger blijft t kriebelen....( jullie zijn gewaarschuwd :) )
    De foto's zijn een feest van herkenning, maar ook: wat is er veranderd??
    Ik wens jullie een hele fijne tijd en veel plzr, deze ervaring pakt niemand meer van je af!
    Groetjes daar!

• 19 Oktober 2014 - 20:03

Carmen:

Echt heerlijk om te lezen! Erg mooi verslag! Heel veel succes de komende week op de daycare centers en.. Kim hou je kleren maar gewoon netjes aan ;)

Liefs Carmen

• 19 Oktober 2014 - 22:38

Monique (team7):

Wat heerlijk dat jullie me weer even laten mee genieten van Zuid-Afrika. Het klinkt zo bekent en pas zo kort geleden.....maar nu is het jullie avontuur.
    Heel veel succes en plezier bij de DCC's waar jullie morgen aan de gang gaan. Ben erg benieuwd naar het volgende verslag.
    Groetjes Monique

• 20 Oktober 2014 - 21:45

Maaike:

Hai lieve Kim,
    Mooi eerste verslag, dank daarvoor! Wat een indrukken en ervaringen voor de eerste dagen! Mogen nog wel heeeel veeeel meer foto's bij de volgende keer, nog een leuke fotograaf nodig :))))
    Mooie tweede week gewenst en groeten ook aan je mede reisgenoten!
    Groet, Maaike

• 21 Oktober 2014 - 21:09

Marsha:

Klinkt goed dames!! Goed dat jullie nu al zoveel contacten leggen! Maar ik kan me voorstellen dat het ook heel veel is door zoveel indrukken. Hopelijk komende weken ook wat meer rustig momentjes :) Heel veel succes (oa met de workshop) en geniet er van samen!

Dikke knuffel voor mama en groetjes voor de rest!
    Liefs,
    Marsha

• 22 Oktober 2014 - 20:28

Shirley :

Hi Kim,

Leuk verslag en de foto's spreken voor zich.

Nu een week vol nieuwe ervaringen en hopelijk zijn het leuke ervaringen.

Heel veel werkervaringsplezier gewenst en ik kijk al uit naar jullie nieuwe verslag.

GroeteKus ook voor je collegaatjes

d'n tante en d'n ome