reisverslag team 7.Week 1 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu reisverslag team 7.Week 1 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

reisverslag team 7.Week 1

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

06 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Welkom op onze blog. Leuk dat jullie ons willen volgen.

Als eerste willen wij ons even voorstellen. Monique, 47 jaar werkzaam als pedagogisch medewerker bij Korein kinderplein Bennekelstraat. Bethje, 48 jaar werkzaam als pedagogisch medewerker bij Korein kinderplein Weldsehei, Judith, 51 jaar werkzaam als pedagogisch medewerker bij Korein kinderplein Mendelssohnlaan, Monica, 30 jaar werkzaam als teamleider op Korein kinderplein Grasland.

We nemen jullie mee in onze ervaringen die we gaan beleven op onze werkstage vanuit Korein. Korein ondersteunt project Evaton West en wij gaan ons hiervoor inzetten.

Zondag 2 februari

Het was voor ons vroeg dag, om zes uur 's ochtends werden we met een Korein busje, bestuurd ,door Lindy, vergezeld door Pien, van het station in Eindhoven naar Schiphol gebracht.
Els reist de eerste week ook met ons mee om ons deze week wegwijs te maken en ons in contact te brengen met ons netwerk.

Onze vliegreis verliep prima, met films en natuurlijk al veel goede gesprekken over verwachtingen en intenties.

Na een veilige landing zijn we met een shuttle taxi naar ons hotel gebracht voor de eerste nacht. Het was een fijn hotel met heerlijke bedden waar we wel aan toe waren na een reis van 17 uur.
We hebben nog wat gedronken en daarna zijn we vlug in dat heerlijke bed gedoken. Deze nacht sliepen we als prinsesjes. :)

Maandag 3 februari

Na het ontbijt gingen we terug naar het vliegveld van Johannesburg om de huurauto op te halen. Het was voor Els, die reed even wennen, Links rijden, een automaat, en de huurauto was iets groter dan haar eigen auto :).
Na even wat geklungel om de parkeergarage uit te komen verliep de reis al snel heel vlotjes.

Op het terrein van de North West University (NWU) hebben we al verschillende mensen ontmoet en intrek genomen in onze apartementen. Het is er heel prettig, omgeven door veel groen en een mooi park. Het terrein is goed beveiligd, je hebt een pasje nodig om binnen te komen en aan elk hek zit een bewaker.

In de avond heeft Monique een inspirerende presentatie gegeven over schrijfdans, een methode die jonge kinderen kan voorbereiden op het vloeiend leren schrijven door .middel van doelbewuste bewegingen op muziek.

Dinsdag 4 februari

Om 10:00 uur hadden we een afspraak met Jacob om kennis te maken Helaas was hij verhinderd. Tja zo kan dat gaan hier in Afrika. Gelukkig was Alice er(coordinator van projecten van Siyanqoba). Even als verschillende principals (eigenaressen van daycare centers) Mamoloi, Agata, Bertha. We werden er heel warm en hartelijk ontvangen. Ze waren duidelijk blij met onze komst.

We hebben ons aan elkaar voorgesteld en onze wens uitgesproken om verschillende daycare centers te bezoeken. Dit werd meteen geregeld. Met de hele delegatie in het taxi busje en Alice ging achter het stuur. Alice had haar vijf maanden oude baby nog vast toen ze in wilde stappen. Monica bood aan de baby van Alice over te nemen, die lag al snel lekker te slapen op schoot. Zo zijn we door het township Evaton West gereden en hebben we zes verschillende daycare centers bezocht. We werden bij elk daycare center hartelijk ontvangen en het was erg fijn om alvast een indruk te krijgen van de omstandigheden en de sfeer in de dagverblijven en het township. Alle principals waren echt trots op hun dagverblijf en dat was mooi om te zien.
We zagen dat het werk van voorgaande missies nog sporen hadden nagelaten in positieve zin. De teachers waren trots op alles wat ze van de vorige missie leden geleerd hadden. Er werden liedjes gezongen die wij herkenden en er werd gedanst. We hadden nu al veel leuke momenten met de kinderen. Sommigen waren wat verlegen en afwachtend, anderen maakten meteen contact. Voor ons was dit alles heel bijzonder om te zien.

Het was ook indrukwekkend om het township te zien: het leven op staat, de kleine huisjes van steen of van golfplaten, het vele afval op straat, kinderen die in uniform uit school kwamen en later op straat speelden. Al die waslijntjes in de tuinen (na een paar dagen regen waren er huizen die lekte, dus alles in huis was nat geworden alles hing nu buiten te drogen). De golfplaten winkeltjes en het echte afrikaanse buitenleven.

Aan het einde van onze tour werden we getracteerd op een late lunch met een locale specialiteit: skambani. Een broodje met daarop friet, verschillende soorten worst en een pittige saus. Dit moest natuurlijk gegeten worden op de" African way."
We zaten in een mooie speeltuin, aangelegd door de gemeente Emfuleni. Vanuit het township kwamen 2 jongens met trommels en een hele horde kinderen achter ze aan. Ze maakten muziek en dansten, samen met de principals hebben we enthousiast mee gedaan Het was echt even een "wauw" momentje!

Woensdag 5 februari
Voor deze dag stonden aardig wat afspraken gepland. In de ochtend kregen we een telefoontje dat er relletjes waren in het township waardoor dat de weg geblokkeerd was en we het township niet in konden. De afsraak met Jacob (Chief van Evaton en contactpersoon met Korein) werd afgezegd. Hij zou aansluiten met onze afsraak in de middag met Bias. In de middag op naar het centrum van Emfuleni. Om 14:00 uur hadden we een afspraak: om 14:30 uur nog niemand te bekennen! Dan maar even een drankje doen en ja, om 15:00 uur was Jacob daar. Weer een hartelijk onthaal. Bias was verhinderd. Dit had alles te maken met de onrust in het township. We hebben een goed gesprek gehad met Jacob en de plannen doorgesproken voor de komende weken.

In de avond hadden we een etentje met Johan en Angela (onze contact personen van de Rotary vereniging) we hebben ons voorgesteld en er kwamen al snel goede gesprekken op gang. In het gesprek hebben we ook aangegeven wat wij graag zouden willen neerzetten in de zeven weken dat wij hier zijn. Hier willen zij ons heel graag bij helpen. We zijn meteen uitgenodigd om zaterdag bij hun thuis te komen eten en hier meer inhoudelijk op in te gaan. Het was een gezellig avondje met een heerlijk wijntje, lekker eten en we hebben veel gelachen.

• 06 Februari 2014 - 13:59

Myra:

Succes met de African Way..vast even wennen

• 06 Februari 2014 - 14:27

Truus Hagen:

Hallo dames,

ik wens jullie en heel prettig verblijf in Afrika.
    Fijn om weer wat foto's te zien , het roept weer meteen herinneringen op .
    Ik blijf jullie volgen. Truus (groep 4)

• 06 Februari 2014 - 15:07

Peter Notten:

Het is fijn Monica, Judith, Monique, Bethje en Els, dat wij zo snel al over jullie belevenissen kunnen vernemen. En zo te lezen raken jullie al snel ingeburgerd. Prettig ook dat je je in deze tijd van demonstraties en relletjes in de townships veilig weet dankzij onze vertrouwde contacten met Jacob, de gemeente Emfuleni en de huisvesting op de universiteitscampus. Hartelijke groet aan allen van mij en veel succes in jullie mooie werk in de crèches van Evaton West!

• 06 Februari 2014 - 18:19

Marleen Vromans:

Hallo dames,
    Wat heerlijk om zo snel al van jullie te horen, de eerste dagen barstensvol met indrukken en ideeen. Vanuit het druilerige Eindhoven wens ik jullie hierbij allemaal een fantastische missie. Werk ze en vergeet niet te genieten van alle mooie momenten. En natuurlijk de hartelijke groeten aan alle bekenden daar. Marleen (groep 6)

• 06 Februari 2014 - 18:19

Marleen Vromans:

• 06 Februari 2014 - 18:58

Helma Bernds:

Hoi leuk om zo ver van elkaar toch te horen hoe t jullie vergaat. Gaaf om te lezen. Toi toi toi. Groetjes uit elst helma

• 06 Februari 2014 - 19:37

Daniëlle Louwers:

Hallo lieve collega's,
    Super om al even van jullie te horen en fijn om te lezen dat jullie al 'n beetje jullie draai gevonden hebben daar.
    Maak er een onvergetelijke werkstage van, geniet van alle mooie contacten, van heel veel WOW-momenten en neem ons vaak mee in jullie avontuur...vanuit Meerhoven blijven we jullie zeker volgen:-)!
    Hartelijke groet,
    Daan

• 06 Februari 2014 - 20:03

Lysanne Moonen:

Hallo dames,

Wat leuk om jullie belevenissen te lezen! Ook zo leuk om de foto's te zien van die lieve mensen, plaatsen en appartement, daar waar wij ook een paar maanden geleden waren. Dan begint het toch wel weer te kriebelen. Maak er een onvergetelijke reis van en geniet van alle mooie momenten! Doe de contactpersonen en iedereen bij daycarecenter Boitelo en Manyeli's de groeten van mij. Ik blijf jullie volgen.

Groetjes Lysanne (groep 6)

P.S. Monique, wat heb jij een mooie foto van Dorithy met de kinderen gestuurd naar Marleen. Deze is natuurlijk meteen rond gegaan. Het was erg leuk om ze weer te zien. Bedankt!

• 06 Februari 2014 - 22:42

Wies:

Wat fijn jullie avontuur is begonnen!! Spannend hè? De nodige contacten zijn al gelegd en de omgeving zijn jullie ook al volop aan het ontdekken, heerlijk hè die eucalyptusbomen!! Meiden wat leuk dat het jullie meteen gelukt is om foto's mee te sturen. Beetje zuinig op "ons"Elsje hoor en heel veel groeten van Wies en ik ga genieten van jullie verslagen, liefs

• 07 Februari 2014 - 09:31

Eloïse:

Hoi dames,

Ik lees nu al veel liefde en avontuur in jullie verhaal. Ook leuk om alle reacties te zien, bertrokken achterblijvers :)
    Spannend met die rellen, wat is er aan de hand? Zoals Peter al zei vertrouw ik er ook op dat Jacob en Bias jullie veilig houden. En eenmaal aan t werk bij de Dcc's zijn de principale en teachers er ook voor jullie.
    Hier op de MSL 217 gaat het prima, hopen met jullie ook! Veel plezier en liefs van ausi Lerato

• 07 Februari 2014 - 12:28

Birgit Van Beek:

Het klinkt allemaal goed zeg. Fijn om te lezen en dat we het kunnen volgen

Liefs Birgit (veel plezier) en juutje dikke knuffel

• 07 Februari 2014 - 14:26

Kim Wissink:

Hallo dames,

WOW wat leuk om zo snel al iets van jullie te horen en wat gaaf om jullie dag verslagen te lezen.
    Zo worden we wel echt mee genomen in jullie avontuur, leuk!!
    Heel veel plezier morgen tijdens het etentje en heel veel succes volgende week met jullie eerste echte werkweek daar :), GENIETEN!!

Lieve groetjes Kim

• 07 Februari 2014 - 15:14

Maaike En Sultan:

Hoi Monica,

wat leuk om te lezen allemaal!! en de foto's.....erg mooi! we komen er aan:)

we wensen jou heel veel plezier toe de komende tijd!!

groetjes aan de andere dames.

Maaike en Sultan

• 08 Februari 2014 - 12:51

Rita Taphoorn:

Wat leuk om te lezen hoe de eerste dagen zijn verlopen. Ik blijf jullie volgen. Wat een mooie ervaring gaan jullie daar opdoen. Judith geniet ervan. Lieve groeten uit nat Nederland

• 08 Februari 2014 - 12:53

Caren:

Hallo dames,

Wat bijzonder om dit verhaal te lezen. Veel contacten en vele nieuwe indrukken. Het zegt al veel dat je met open armen onthaald wordt. Door de foto's kan ik me enigszins iets voorstellen van jullie omgeving.
    En Judith, kan je eucalyptus ook ETEN? ;)
    Geniet van jullie boeiende reis!

Groet en dikke kus voor Juut

• 08 Februari 2014 - 12:56

Trudy Dekkers:

Hallo Juut en reisgenoten,

Altijd leuk zo'n blog. Het is al bijna een levensstijl geworden Juut . Je dagelijkse bezigheden in Hongarije, Mali of ander deel van Afrika te beschrijven ! De eerste week zit er bijna op, en jullie beginnen al te wennen aan de omgeving, jullie onderkomen en elkaar. En de teacher(s) en kinderen. Jullie gaan vast een heleboel zaken ontdekken met en van elkaar. Leuk om het te gaan volgen.
    Heb het goed met elkaar.

Groeten Trudy

• 09 Februari 2014 - 11:30

Jessica:

Hoi Judith,
    Ik heb je gevonden. Leuk om jullie belevenissen te lezen. Ik blijf jullie volgen. Groetjes aan je collega's.
    Veel liefs Jessica

• 09 Februari 2014 - 16:52

Rini Pasman:

Ha die Judith en Monique, en de rest natuurlijk,

Wat leuk om al weer dat enthousiasme van jullie te lezen. Jullie kunnen natuurlijk niet wachten, maar gelijk beginnen. Hopelijk wordt het een onvergetelijke belevenis. Kijk uit naar de volgende mail.

Groetjes Rini

• 09 Februari 2014 - 17:53

Arie Van Rangelrooij:

Ha Allemaal-Wat een mooie fotoos- Wat doen jullie daar rond die boom?-Inderdaad een leuk en enthousiast verhaal.Waar blijven de leeuwtjes?-Liefs Arie