Week 4 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: team7

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

03 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Op maandag begint onze werkweek op de DCC’s weer. In de ochtenden moeten we soms “iets” langer wachten en deze tijd benutten we om te overleggen of te brainstormen over onze werkzaamheden en doelen.
Toen Bethje en Judith aankwamen bij Lesego, zagen ze dat dit gebouw niet bestand was tegen de regenval van afgelopen weekend. In de hoeken had het overal gelekt, en de vloerbedekking was kletsnat. Toen de kinderen te slapen werden gelegd, bleken veel dekentjes, die in een hoek op de grond lagen, nat te zijn en dat rook nogal muf! Buiten spelen was ook niet echt mogelijk want het speelplaatsje was veranderd in een modderpoel. De kinderen waren wat druk na het weekend dus wat te doen? Wandelen! Judith maakte van een meegebracht lijntje een loopkoord, door er ringetjes van petflesdoppen aan te maken. Hier konden de kinderen zich aan vast houden. Zingend over treintjes en meer hebben we door het township gelopen en daarbij hadden we veel bekijks! Oma ging enthousiast voorop, ook al was ze nog wat grieperig. ‘S middags en ‘s avonds hebben we nog twee interessante meetings gehad.
De volgende dag hingen er allerlei frisgewassen dekentjes te drogen over het hek! Bertha en Oma hadden keihard gewerkt. Wat goed! We hebben deze week lesjes gedaan en geknutseld over het schaap, de kip, en het varken. Eitjes proeven, lekker plakken, op handen en voeten een varken nadoen; wat dingen die we zoal doen. Het dcc is een gezellige actieve plek op het moment, en daar zijn we heel blij mee. Bethjes prachtige kijkplaat pronkt aan de muur met “old Macdonald” die waakt over de dieren. We zingen dan ook vaak…..Jawel; “old Macdonald had a farm….hiahiahoooo!
Het varkentje werd beplakt met roze wollen draadjes, en niet alleen de kinderen, maar ook de teachers genieten van de creatieve sfeer die de activiteiten met zich meebrengen. De wanden van het daycare centrum zijn een echt museum geworden.
Ook hebben we me het hele team een ontmoeting gehad met de medewerkers van de Toy library, dat is een door Korein gesponsorde Speel o theek voor de DCC’s. Leuk om te zien, en om elkaar te inspireren. De drie medewerkers daar waren blij met ons bezoek en we hebben voor volgende week een afspraak gemaakt om met de kinderen te komen spelen, want dat is ook een activiteit van de Toy library.
Op weg naar de dcc’s hebben we veel plezier gehad met het zingen van liedjes samen met Alice. Ze is veel bezig met de kerk, en daar zingen ze heel vaak.
Ook bij Boitelo maken we een start met het thema “On the farm”. Lorraine overlegt veel met ons over hoe ze het een en ander moet aanpakken en we geven hier en daar wat sturing in het plannen van de dag. Ze leert hierin wat afwisseling aan te brengen zodat de kinderen activiteiten krijgen aan geboden waar ze hun energie in kwijt kunnen afgewisseld met “les” tijd en vrij spel. In het thema boerderij hoort ook het planten van groenten: Lorraine had hiervoor bedacht om boontjes te planten, wij hebben haar wat tips gegeven hoe dit uit te voeren en haar hierbij ondersteund.
Wij hebben verschillende knutselactiviteiten bedacht, deze week hadden we het over de kip. Er werd over de kip gepraat, we zijn gaan wandelen en hebben een echte kip bekeken en gevoeld maar ook hebben we een kip laten kleuren en met handafdrukken kippen gestempeld. Een kip legt natuurlijk de eieren…. Die hebben we een aantal meegenomen en gevraagd of ze deze wilden koken om ze daarna te kunnen laten proeven. Intussen hebben we buiten wat bewegingsspelletjes gedaan samen met de teachers. Wij brachten wat spelletjes maar ook de teachers en zelfs de kinderen kwamen met leuke dansjes en liedjes….totdat we een brandlucht roken en rook uit het huisje van Mamoloi zag komen. Lorraine ging snel redden wat er te redden viel, het huis is gelukkig niet afgebrand en we hebben allen wat kunnen proeven van gekookt ei. Ook van het ei maakten de kinderen een knutselwerkje, de oudste kinderen knipten gele snippers en plakten die op een getekend ei en ook de jongste kinderen mochten een ei beplakken. Ook hadden we wat vrije spelmomenten waar we in kleine groepjes begeleid met het speelgoed speelden en we stimuleerden de kinderen zelf liedjes te laten zingen door een wc-rol/microfoon te introduceren. Zo leerden we om de beurt een liedje te zingen. Op de momenten dat de kinderen lagen te slapen hebben we samen met de teachers de MusicBox, die het vorige EWDCC team met hen had gemaakt, uitgebreid met liedjes van ons en van de teachers. We merken dat de kinderen steeds meer open voor ons staan en het communiceren met hen gaat steeds handiger en er wordt heel wat af geknuffeld.

In het weekend zijn we op safari geweest bij Pilanesberg!!! Wat geweldig om die dieren zo in het wild te zien. We zijn eerst met een gamedrive gegaan, daar zit je wat hoger, zodat je goed kan “spotten”. De “Ranger” kan de beste plekjes laten zien waar de dieren zich bevinden, en er nog wat over vertellen. Later zijn we ook nog met ons eigen kleine rode autootje ( waar breng je ons naartoe ) gegaan. En hoewel het regende en de kleur rood niet ideaal is op safari, kregen we na een tijdje toch wat moois te zien, zoals o.a. parende leeuwen, giraffen, een kudde olifanten…..en heel veel wildebeesten(gnoe). Op 5 meter van onze auto vandaan zagen een rots, maar Monique was zo helder om er een neushoorn in te zien! Dus hup, in z’n achteruit en ja hoor; een mama met kleintje. Het was gehobbeldebobbel op de roodbruine modderwegen, en ineens; bats; we stonden stil bovenop een grote kei. Met Monica’s stalen zenuwen en stuurkunst kwamen we met de schrik vrij, zonder deuken, en nog steeds met uitlaat..
Zo’n 7000 krokodillen gespot, bij een farm die we deze keer wel meteen gevonden hebben; we hebben zelfs allemaal een babykrokkie vastgehouden en iedereen heeft zijn vingers nog.
Monique heeft haar hoogtevrees overwonnen op een hangbrug van touw en hout, over het water, in het (aangelegde) tropische regenwoud. Dit was bij Suncity, een Eftelingachtig gok- en amusementspark.
Daar zijn we ook nog naar een revue achtige show geweest in het theater. Uitgedost met veren en glitter werd er gedanst en gezongen, door een club mannen en vrouwen, die af en toe ook het publiek in kwamen om je de hand te schudden of je een lolly aan te bieden(Monica was de gelukkige). Wij zaten aan lange tafels, en je kon tijdens de show een drankje bestellen. Luxe, toch?
Carnavalsavond hebben we ingeluid met cider, bier en muziek van youtube (gouwe ouwe, die zelf ons jonge ding Monica ook kende). We hadden het hele hotel voor ons alleen!
Bethje aan het stuur…dat betekent potholes, dat is nou eenmaal haar lot. Maar ook al halen ze hier rechts in; we zijn veilig thuisgekomen!
Judith moest echt door dit weekend heengetrokken worden om carnaval een beetje te kunnen vergeten en was dan ook heel blij dat de lunchplek op de terugweg een bierbrouwerij bleek te zijn.
Ook de inhuldigingsmis op zondag, voor de man (die pastor werd) van een van de principals was een daverend succes; van 10 tot 4 was het één groot swingend en zingend feest. We werden door de bisschop als gasten speciaal welkom geheten en kregen daarbij een applaus en gejuich. Na afloop kregen we een echte Afrikaanse maaltijd met mieliemiel, pompoen, stoofvlees en kip. Hmmmm!

• 03 Maart 2014 - 17:48

Wies:

Week 4 alweer!!! Wat gaat het snel. Weer een mooi verslag meiden en wat leuk dat jullie die inhuldigingsmis mee hebben gemaakt. Ook de Kahlua don Pedro geproefd bij Pilanesberg???Groeten van Wies

• 03 Maart 2014 - 22:22

Thilly Megens:

Weer een mooi verslag, maar ik had net met je op skyp gesproken dus was ik al op de hoogte van jullie uitstapje. Maar nog wel gelezen om niets te missen. Werk ze nog en tot de volgende keer. Groetjes voor jullie alle vier.xx Pa en Ma.

• 04 Maart 2014 - 10:46

Lydia:

Gaaaaf dat jullie nog naar de wilde beesten zijn gaan kijken. En dan naar Suncity, lachen.
    Maar Judith, snap echt niet dat je carnaval gemist hebt als je zo'n swingende inhuldigingsmis meegemaakt hebt. Ga zo door dames en hou ons op de hoogte van jullie avonturen.
    Alaaf, Lydia

• 04 Maart 2014 - 13:16

Arie:

Hee dames dat ziet er goed uit. Al die dieren in het wild. hebben jullie ook fotos van de mis?
    We gaan nog een dagje door met carnavallen en dan zit het er weer op. Eigenlijk ook een soort safari toch? Gr.arie

• 04 Maart 2014 - 18:20

Jolanda Jansen:

Super leuk om te lezen. Mooi werk dames. Geniet van alle mooie ervaringen en momenten. Onvergetelijk dit.
    Ooh ooh, als ik toch eens zo lang van huis af kon, wat zou ik het graag mee maken. Maar heimwee is vreselijk. Wie weet, jullie mooie ervaringen zitten nu in mijn achterhoofd.

• 04 Maart 2014 - 20:43

Rini Pasman:

Hallo lieve dames,

Wat een verhalen en belevenissen!
    Het is net of we al in thema Lente zitten als ik jullie activiteiten zo bekijk.
    Wat een geweldig loopkoord heb je gefabriekt Judith. Creativiteit is jou wel toevertrouwd.
    Het was hier carnaval met bijna voorjaarstemperaturen
    We hebben het op de speelzaal goed gevierd.

Ook het feestje van Linda was geslaagd. Kleine High Tea gedaan.
    Monique is volop aan het werk.
    Nu even een paar dagen vakantie en dan zijn we weer paraat.
    Hoop dat jullie veel indrukken en ervaringen mee terug brengen. Judith we moeten er maar eens een avondje voor gaan zitten om naar jouw verhalen te luisteren. Toch weer heel anders dan in Mali denk ik.

Groetjes aan allemaal,
    Rini

• 05 Maart 2014 - 18:25

Lex:

Mooi verslag groetjes pa

• 06 Maart 2014 - 21:41

Chantal:

Hoi meiden,
    Wat een leuk verslag om te lezen en de foto's zijn prachtig!!
    Mooi werk doen jullie daar....maar ook zeker genieten van je vrije tijd!!

Groetjes Chantal

• 07 Maart 2014 - 16:50

Carla Willemsen:

Hee Collega's en vooral "onze Bethje',

Wat een mooie verhalen, wat een mooie ervaringen!
    Leuk om te lezen, leuk om te volgen...
    Geniet van deze bijzondere tijd!!
    Hier alles goed, carnaval was super...op het werk en ook elders!
    We hebben afgelopen week nog gelachen over 'de bami...hoe zou het toch zijn...?'
    Als je terug bent gaan we, met elkaar maar eens heel veel bijkletsen.

Heel veel groetjes, namens alle Kinderen van Kinderplein Weldsehei,
    En al je collega's, Geniet, geniet, geniet ....!
    Lieve groet namens ons allemaal
    Carla

• 07 Maart 2014 - 23:28

Katrien:

Lieve mama & de rest,
    Wat maken jullie daar een hoop mee! Ondanks dat de carnaval hier wederom genieten was, ben ik stikjaloers op jullie en vooral erg trots!!
    Ga zo door, geniet van ieder moment en blijf vooral zo'n leuke blogs schrijven want zodat wij mee kunnen genieten :)
    Dikke kus katrien

• 10 Maart 2014 - 18:00

Trudy:

Inderdaad heel mooi verslag en ook de foto's geven een goed beeld. we kunnen ons zo goed inleven waar jullie mee bezig zijn. En vooral ook hoe het ontvangen wordt. Jullie doen heel goed werk ! En gelukkig kunnen jullie ook nog een beetje kennismaken met de rest van de cultuur. Heb het goed met elkaar !

• 11 Maart 2014 - 21:12

Jessica Jongejans:

Kwam het brandje nu door het koken van een ei?
    GroetJess