Alweer over de helft... - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Alweer over de helft... - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Alweer over de helft...

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

12 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hoi Allemaal,

We zijn over de helft, nog maar 3 weken en dan gaan we alweer terug naar Nederland. De weken gaan nu sneller. We gaan nog erg genieten van de komende 3 weken hier in Zuid-Afrika.

Deze week was een beetje een aparte werkweek. Maandag en woensdag waren gewone werkdagen. Op dinsdag hadden we onze tweede meeting met Linda, Felicita en de alle principals. En op donderdag hadden Els en Bert de toy library op de agenda staan. Na een foto (daar zijn ze hier dol op!!!), beginnen we met een verhaaltje in het Engels, de teacher vertaalt het naar het Sotho, een prima samenwerking. Daarna mogen de kinderen vrij spelen. Het is een geslaagde ochtend, jammer dat ze maar twee keer per jaar naar de toy libary gaan. Het spel aanbod is daar een stuk groter, de kinderen zijn helemaal in hun element. Het speelgoed wat in de toy library staat mogen de principals lenen om mee te nemen naar de daycare. Bert heeft daar dan ook gebruik van gemaakt. Hij heeft een grote stapel boeken meegenomen en een grote bak met blokken. Donderdagmiddag zijn Bert en Els samen met Alice naar het sportcenter van Sebokeng geweest. Daar is komende vrijdag de sportdag. Bert de sportman moest ook even een kijkje nemen.

Dat taal voor kinderen een relatief begrip is zijn we deze week ook achter gekomen. We introduceren Jan Huygen in de ton. De kinderen snappen snel het principe, en net als in Nederland is het vallen natuurlijk favoriet!!!! Ze vinden het allemaal zo leuk dat ze niet meer willen stoppen. De teachers vinden het ook heel leuk en doen enthousiast mee!! Als kinderen gaan klappen begin ik spontaan met klap eens in je handjes. Voordat ik het weet doen ze de gebaren na. Zo leuk om te zien.

We merken dat het vrij spelen al meer vorm begint te krijgen!!! Het is minder chaotisch daardoor een stuk rustiger. We begrijpen wel waarom de kinderen zo strak worden gehouden. Moet je indenken dat op een teacher wel 18 tot 20 kinderen staan op sommige daycares. Dat is in Nederland ondenkbaar. Je begrijpt wel dat we wanneer we in Nederland terug zijn we daar niet meer zo snel over het kind ratio gaan klagen. Het was dus een leuke werkweek en hebben zin in de komende weken.

Ook op Noncedo was het een rare week. Laura en Benthe hadden hier hun laatste dagen. Nog even genieten dus, en alles wat we aangepakt hebben nog eens behandelen en hopen dat zoveel mogelijk blijft hangen. We beseffen dat het afscheid nadert dus genieten extra van de tijd met de kinderen. Veel knuffels, veel liefde geven en veel lol maken! Toen we donderdag wakker werden, hadden we al een raar gevoel in onze buik, dit zou de laatste werkdag zijn op Noncedo.. Toen we aankwamen, hing er al met grote letters op de muur ‘Thanks for visiting us’. Super lief! De kinderen kwamen op ons afgerend en we ontvingen heel veel knuffels. Genieten! We maken nog veel foto’s en er wordt veel gedanst. Uiteindelijk was het zover; de tijd om afscheid te nemen was gekomen. De teachers en principal kregen van ons een pakketje met Hollandse lekkernijen, polaroid foto’s, bellenblaas en meer. Ook voor de kids was er wat lekkers en een mooi boek. Ze waren er allen erg blij mee! Weggaan was heel raar.. je hebt in zo’n korte tijd toch echt een speciale band opgebouwd met iedereen en om ze dan achter te laten voelt gek. Ook omdat je weet dat de kinderen zo van onze liefde en knuffels genieten en ze dit van de teachers nauwelijks krijgen. Laura houdt het dan ook niet droog en ook de principal krijgt tranen in haar ogen. We gaan ze in ieder geval nooit vergeten en we hebben veel mooie herinneringen.

Op vrijdag hadden we een meeting met Elsa Fourie op de Northwest University. We hebben het gehad over onze ervaringen op de daycare centers. Komende maandag gaan we hier weer terug, we volgen dan een les ‘Life Orientation’ en krijgen een rondleiding op de campus.
Zaterdag lunchen we in de Vaal Mall, bij Mugg & Bean hebben ze heerlijke smoothies! In de avond zijn we uitgenodigd bij Johan en Angela voor een etentje. Het wordt een gezellige avond met veel lekker eten en een kampvuur.
Zondag is het erg warm en chillen we bij het zwembad. Living the good life! Weer helemaal opgeladen voor een nieuwe werkweek. Het wordt namelijk een drukke week! Vrijdag is het Sportsday en zaterdag gaan we een presentatie houden voor zo’n 60 teachers over o.a. spelend leren en de Montessori methode.

We houden jullie weer op de hoogte van de vorderingen! :)

Liefs, Missiegroep 12

• 13 Maart 2017 - 21:20

Ger:

Iedere keer weer fijn om te lezen hoe jullie het daar allemaal beleven. Ik ben ontzettend trots op mijn dochter en ik zie op de fot's dat ze ontzettend geniet van dit hele gebeuren. Fantastisch al die ervaringen op te doen. Veel succes nog de komende weken voor dit fantastische team 12.

Een trotse vader

• 14 Maart 2017 - 13:42

Karel Lier:

h
    heel leuk zo,n verslag en leuk dat het allemaal zo
    fijn verloopt ,en nu de laatste weekjes nog.
    groet Karel

• 14 Maart 2017 - 19:34

Marjo Van Keulen:

Hoi allemaal, weer een fantastische omschrijving van jullie belevenissen.

Wat fijn om jullie zo ontspannen te zien en vooral zien genieten.

Mooi werk waar je je steentje aan kan meedragen toch?

Geniet zoveel mogelijk want voordat je het weet ben je weer in Nederland.

Liefs Marjo , moeder van Laura ( ps een traantje laten dat hoort er ook bij toch ;) ).

• 20 Maart 2017 - 08:38

Noekie:

Zo leuk om jullie te volgen.... De tijd vliegt daar volgens mij.. Ik vind het fijn om te lezen dat ze veel van jullie leren en omgekeerd jullie ook van hun... keep up the good work

Dikke kus voor laura