Shop till you drop en kinderen om niet te vergeten - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Shop till you drop en kinderen om niet te vergeten - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Shop till you drop en kinderen om niet te vergeten

Door: Pien, Lindy, Marielle en Winnie

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

27 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Lindy en Marielle
Maandag zijn we gewoon weer aan het werk gegaan bij de daycare centers.
Bij Marielle en Lindy op het daycare center was ineens een boekenhoek ingericht en stond er een 'fantasie-corner'. Later bleek de (waarschijnlijk) ware reden van het ineens ontstaan van deze hoekjes. De principal had de kastjes en spulletjes uit haar huis gehaald. Later in de ochtend kwam de 'facillitator' langs van de training die de principal aan het volgen is. Ze bekeek de hoekjes nauwkeurig en waarschijnlijk kwam ze langs om te zien hoe de principal nu haar daycare center runt.
Later deze dag kwamen er ook nog 2 mensen van een 'health' organisatie. Ze kwamen het aantal kinderen tellen en hebben ook nog een kijkje in de keuken genomen.
We kunnen ons niet herinneren dat bij ons Kinderplein ooit de GGD binnen 10 minuten al weer buiten stond...

Vandaag zijn we begonnen met de activiteiten rondom de emoties. Daar moeten we natuurlijk vrolijk mee beginnen dus hebben we gekozen voor 'happy' met het 'if you're happy and you know it' liedje. De kinderen, teacher en principal deden enthousiast mee. Wel was goed te merken dat de kinderen het niet gewend zijn om gestructureerde activiteiten te doen.
In de nieuwe boekenhoek waren ook kleurpotloden te vinden. We hebben blaadjes gevraagd en de kinderen iets laten tekenen waar ze blij van worden. Het tekenen zelf was voor de meeste kinderen al een hele beleving opzich waardoor de 'opdracht' niet helemaal werd ingevuld maar dat was natuurlijk geen enkel probleem. De tekeningen hebben we opgehangen in de groep en de kinderen heb er vol trots naar staan kijken.

Na de wandeltoch naar de speeltuin op dinsdag en weer terug kwamen er een aantal mensen met kindjes binnen. Ze hadden ons door de buurt zien lopen, waren helemaal enthousiast en waren erg benieuwd naar het daycare center. Nadat de teacher een gesprekje met deze mensen had gehad vertelde ze dat er in april 4 (!!) nieuwe kinderen naar het daycare center komen. Vol trots vertelde ze dat dat kwam omdat wij er waren...

Winnie en Pien
De tweede week bij het dagverblijf Promise, voor Winnie en Pien. We krijgen een warm onthaal met veel knuffels, de kinderen beginnen langzaam aan ons te wennen. We zijn in deze week begonnen met het Emotie boekje en hebben de emoties ‘Happy” en “Sad” behandeld en liedjes gedaan als: “If you are happy and you know it, clap your hands” en “Klein zigeunermeisje”. De kinderen zijn erg enthousiast en doen goed mee. Ook alle andere liedjes en spelletjes die we introduceren vallen zeer in de smaak. De meiden vechten er om wie onze hand vast mag houden en wie er langs de “Machua”, wat blanke betekend, mag gaan staan. De kleintjes klimmen stiekem op onze schoot wanneer de grotere te druk zijn met spelen en halen op deze manier hun aandacht. We zijn met ze naar het park geweest. Alle kinderen gingen mee, de grote te voet, en de allerkleinste op de rug, zo had Winnie haar kleine vriendinnetje Ayanda in de draagdoek op de rug gebonden. Al snel vielen die door het heupwiegende gevoel in slaap.
Ons dagverblijf in aangesloten bij het Garden Project. Via hen heeft onze principal zaadjes gekregen om een eigen groenten tuintje te planten. Dit hebben we dan ook samen met de oudere kinderen gedaan. We hebben 3 grote gehalveerde autobanden op de grond gelegd, deze gevuld met compost en water. In de banden hebben we spinazie, tomaat en uit gepland, nu nog afwachten wat er uit zal komen!

Woensdag was een nationale vrije dag, Human Rights day, en konden we helaas niet naar de toy-library. Dus het was tijd om te gaan shoppen. Winnie heeft het nationaal record shoppen gehaald met wel liefs 20 truitjes, 2 broeken, 2 paar schoenen, 5 paar slipper, 2 hoedjes en twee handen vol sieraden. En hoe gaan we dit meekrijgen? Iemand tips? Waarschijnlijk zal Marielle te hulp moeten schieten. Ook Pien en Lindy waren goed geslaagd en hebben de buit binnen. De dag werd afgesloten met een lekker wijntje en een goede sfeer.
Donderdag hadden we een afspraak met Johan en Angela om hun pre-school “Little Footsteps” te bekijken. Een erg mooi dagverblijf wat goed ingericht is naar een thema en thema hoeken. Ook de buitenruimte is prachtig groot en erg mooi ingericht. Met grote speeltoestellen en genoeg groen. Winnie heeft nog een competitie hoelahoepen gedaan, eerst met de kinderen en daarna tegen Lindy! En wie won…
Na boodschappen gedaan te hebben en ons wat opgefrist en mooi te hebben gemaakt, gingen we uiteten met Johan, Angela, Teun, Teun, Renate en Frank. Teun en Teun zijn twee mannen die hier meerdere projecten hebben lopen. Renate en Frank wonen hier sinds 2 jaar. Het was een gezellige avond.
Vrijdag ging de geplande sportdag helaas niet door. We hebben de dag ingevuld door lekker in de zon te lezen, muziek te luisteren en te werken aan verslagen en planningen.
Zaterdag hadden we afgesproken met Nhlanhla, Bias, Vully en Jason. Een erg leuk gezelschap waar we ook al een keer eerder een leuke avond mee gehad hebben. Pien, Lindy en Winnie werden opgehaald om 7 uur door Mambo en zijn met zijn alle naar de Mid-corner gegaan. Een combinatie tussen club, picknick gelegenheid en BBQ. (Waarom hebben we dit in Nederland niet??) Onder het genot van een drankje hebben we heerlijk gekletst en gedanst en natuurlijk ook gegeten, Braai vlees (bbq) en pap, een echte aanrader. Het was een zeer geslaagde avond en een latertje in bed.
Na een korte nacht moesten we de dag erna weer vroeg op, kwart voor 9 welgezegd, helaas had Pien een hele fijne telefoon die zichzelf verzette (omdat in nl de zomertijd in ging) en stonden Winnie en Pien om kwart voor 8 naast hun bed, dankie!
We zijn naar het Apartheidsmuseum en het huis van Mandela geweest. Dit was erg indrukwekkend en interessant. Bias vertelde mooie verhalen en liet ons alles zien wat mooi was. S’middags hebben we met zijn alle geluncht in Soweto en kwam er een einde aan een mooi weekend.

Volgende week gaan we onze laatste week al weer in... Een gek idee want we kunnen allemaal nog wel een paar weken gebruiken op de daycare centers waar we nu aan het werk zijn!
Ook kunnen we het ons nog niet helemaal voorstellen dat we volgende week al weer in het vliegtuig richting Nederland zitten. Gelukkig begint het daar nou ook mooi weer te worden :D

• 29 Maart 2012 - 17:23

Sharmay:

Dag dames!!
    Het zit er al echt bijna op he!! Ben stiekem toch wel heel blij hoor ;)
    Vind het fijn voor jullie dat jullie zo'n goeie, mooie, bijzondere tijd hebben meegemaakt. En zo te lezen; goed werk verricht! Ik heb genoten van jullie verhalen :D en ben erg benieuwd naar je garderobe, Winnie ;)

Ik zou zeggen, geniet nog van jullie laatste mooie daagjes, want hier daalt de temperatuur weer flink :(
    Als jullie nou gewoon dat zonnetje meenemen... Komt alles goed!

Tot zondag! Liefs xx