Onze eerste week op de 'nieuwe' daycare centers - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Onze eerste week op de 'nieuwe' daycare centers - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Onze eerste week op de 'nieuwe' daycare centers

Door: Pien, Lindy, Marielle en Winnie

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

20 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Maandag was onze eerste dag op de 'nieuwe' daycare centers.
Voor allebei de 'koppels' is het een heel verschil met het vorige daycare center. Deze zijn minder ontwikkeld, weinig of zelfs geen speelgoed aanwezig, minder kinderen en maar één teacher aan het werk.

Lindy en Marielle gaan de komende 3 weken naar Siyabonga (Thank you), een klein daycare center met maximaal 20 kinderen en één teacher. Volgens de teacher is de principal nauwelijks aanwezig waardoor alles op haar aan komt. Naast het werken met de kinderen moet ze er voor zorgen dat het ontbijt en de lunch klaargemaakt worden, moet ze afwassen en ook nog alle poepluiers verschonen. Al snel bleek dat ze erg hard moet werken in haar eentje.
Bij Siyabonga is nog niet eens een blokje waar de kinderen moeten spelen. De vraagt meteen veel van onze creativiteit! In Nederland zijn we snel geneigd om op een leeg moment een puzzel of een boekje uit de kast te trekken, maar wat doe je als die er helemaal niet zijn??
De eerste week hebben we gebruikt om wat te observeren, de kinderen en de teachers te leren kennen en een vertrouwensband op te bouwen.
Dat is aardig gelukt want op maandag kregen we al te horen dat ze blij waren dat we er zijn.
Ook de kinderen vinden ons erg interessant en hebben de eerste dagen vooral over ons heen geklommen. De camera's vinden ze erg interessant. Wanneer je een foto wilt maken en een ander kind ziet dat, dan gaat deze er voor staan. Of ze draaien meteen je camera om zodat ze de foto kunnen zien die je net hebt gemaakt.

Pien en Winnie zijn aan het werk bij Promise.
Winnie en Pien werken nu de komende 3 weken bij Promise. Je merkt meteen dat het een veel minder ontwikkelt dagverblijf is dan de afgelopen dagverblijven. Dit is een enorme uitdaging en we merken dan ook al vlug dat er veel ideeën ontstaan die we kunnen gaan doen. Dit voelde goed :)!
Onze principal, Pricilla laat trots haar nieuwe groepsruimte zien. Ze heeft nu 2 ruimtes, 1 ruimte voor de jonge kinderen en 1 ruimte voor de oudere kinderen. De nieuwe ruimte is echt nog nieuw, veel ligt en de ruimte kan goed doorwaaien, veel frisse lucht. De muuren zijn prachtig bedekt met mooie schilderingen van de principal. Hier staan o.a tekeningen en teksten op die ze bij het ochtend ritueel kunnen gebruiken, zoals het alfabeth en 12 maanden van het jaar.
Op loopafstand van het dagverblijf zijn ze een prachtig nieuw park aan het bouwen. Dit is ook een ontwikkelingsproject vanuit Nederland. We hebben deze dan ook meteen de eerste week bezocht, prachtig! De mensen die er werken waren heel enthousiast en vertelde wat ze allemaal nog meer gingen doen. Wat vooral voor ons heel interessant is, is dat er een prachtige speeltuin word gemaakt. Dit is voor Promise heel fijn, want de buiten ruimte is zeer beperkt.
Deze week hebben we vooral geobserveerd en we hebben de kinderen, principal en de teacher beter leren kennen.
Wat we vooral ook heel leuk vinden is dat nu alle dagen dat wij er zijn de 2 groepen samen zijn, want die kleintjes zijn zo schattig!! :)

Op woensdag zijn we weer aan het werk geweest bij de toy library.
Deze keer met nieuwe principals en nieuwe kindjes. Het was wel even spannend of ze zouden/konden komen. Weinig ontwikkelde daycare centers met ook weinig geld. Maar gelukkig konden ze komen lopen en waren ze ruim voor de afgesproken tijd bij de toy-library.
De kinderen keken hun ogen uit en hebben eerst lekker zitten spelen.
Als activiteiten zijn we begonnen met het wassen van de poppen. Daarna zijn we met stukjes gekleurd papier kleurplaten gaan beplakken. Het was goed om te zien dat een aantal kinderen toch wel heel goed weten hoe ze met een schaar om moeten gaan. Bij andere kinderen ging het iets moeilijk, die mochten dan gaan scheuren. Het was wel moeilijk om te zien dat er kindjes waren die uitgelachen werden omdat ze niet goed konden knippen. Deze hebben we even extra gestimuleerd en flink gejuicht als het ze wel gelukt was.

In het weekend zijn we voor een paar dagen richting Kaapstad gegaan. Na een erg vroege vlucht hebben we daar onder andere een bezoekje gebracht aan Robbeneiland (nee, daar zitten geen zeehonden...), zijn we boven op de Tafelberg geweest en hebben we lekker een dagje aan het strand gelegen. Bij het Waterfront zijn nu geen winkels meer over, alles wat we leuk vonden hebben we meegenomen!

Het is een gek idee dat het aftellen langzaamaan gaat beginnen... Nog maar 2 weekjes en dan vliegen we al weer richting Nederland. En we willen nog zoveel doen!! Vrijdag gaan we naar de sportsday die in Evaton West voor alle daycare centers georganiseerd wordt. Daar zijn we heel erg benieuwd naar! Verder staan er nog verschillende afspraken op de agenda, zo gaan we nog naar de primary school van Johan en Angela (Rotary) kijken, gaan we nog langs bij Elsa en willen we de daycare centers van Felicita, Bertha en Ntombi erg graag bezoeken!

• 20 Maart 2012 - 12:08

Carmen:

Leuk hoor Kaapstad!! Jullie genieten volop.

Lieve foto's van de kids!

Succes met de laatste weken.

Gr Carmen

• 20 Maart 2012 - 19:49

Marita @ Bennekel:

Hey meiden!( Tonnie!)
    Wat maken jullie een geweldig avontuur mee!
    Geweldig om te zien hoeveel jullie kunnen betekenen voor de kinderen, teachers en principals daar. En ook goed om te zien dat jullie van alles genieten.
    Mooie foto's! Ik ben erg jaloers!
    Liefs!

• 21 Maart 2012 - 14:23

Wies:

Ha Pien en andere meiden, wat mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken.Het lijkt me heel interessant om nu op een ander daycare center mee te lopen. Nog een hele mooie tijd gewenst van je ouwe -) begeleidster Wies

• 21 Maart 2012 - 15:30

Patricia:

hey dames wat een leuke fotoos weer!
    en mooi reisverslag!
    zielig dat die kindjes niks hebben en een leidster alleen hoe houd ze het vol zeg! hier schijnt het zonnetje ook inmiddels heerlijk! helaas zitten wij ff binnen dani is ziek die heeft bronchitis dus antibiotica en puffer gekregen.
    het is even wennen dat verlengd dagdeel beetje vermoeiend voor dani vooral als meneer gaat liggen kletsen en feesten in bed en om half 3 wakker gemaakt moet worden. maar goed dat went ook wel weer! wij hebben thuis al de paastakken versierd en dani zei meteen mam komen pien en marielle dan terug? ja als de paashaas is geweest haha.
    heel veel groetjes daar en geniet er van samen! xxx patricia,patrick en dani

• 23 Maart 2012 - 21:09

Sanne:

lieve pien en de rest.
    Wat doen jullie gave en vooral bijzondere dingen daar!! Nadat ik de foto's heb gezien zal ik nooit meer klagen over ons kinderdagverblijf. Wat leven wij toch in een luxe!
    Trots op jullie!
    liefs Sanne

• 26 Maart 2012 - 16:03

Fadi:

Heeeey dames (Winnieee :)

Weer twee verhalen verder, wat gaat de tijd toch ongelofelijk snel.
    En alweer bezig bij het volgende Daycare centre.
    Wat een mooie foto's, met prachige kinderen.

Nog een weekje en dan zijn jullie alweer terug. Veel plezier nog deze laatste dagen.

Kusjes!!!