Het eerste afscheid... - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Het eerste afscheid... - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Het eerste afscheid...

Door: Pien, Lindy, Marielle en Winnie

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

13 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Vorige week was het al weer onze laatste week op de eerste daycare centers.
De tijd is veel te snel gegaan maar we kijken ook erg uit naar de andere daycare centers waar we aan het werk zullen gaan.

Marielle en Winnie hebben bij Rearabetswe nog gewerkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Na een weekje ziek geweest te zijn werden we op maandag hartelijk ontvangen met dikke knuffels van de teachers, ze hadden ons echt gemist! Vandaag was het ons 'platform' en hebben we om te beginnen de kinderen het woord 'happy' in hun schriften laten schrijven en daar onder stond een gezicht getekend waarin ze een happy-face moesten tekenen. Als ze klaar waren mochten ze het gezicht nog inkleuren. Daarna hebben we een begin gemaakt met de emotie 'sadness'. We hebben 'klein zigenuermeisje' in het Engels gezongen. De kinderen deden allemaal erg enthousiast mee en de teacher wilde er graag voor zorgen dat alle kinderen een keer aan de beurt zouden komen.
Dinsdag zijn we na de ochtendkring begonnen met het schrijven van het woord 'sad' in hun schriften. Ook hierbij mochten ze een sad-face tekenen. Het was leuk om te zien dat de principal de kinderen aanspoorde om ook andere kleuren te gebruiken dan alleen bruin, dat vond ze er vrolijker uit zien. We hebben toen ook nog even benoemd dat dat goed is voor de ontwikkeling van de fantasie van kinderen.
We hebben het nog gehad over 'mad' waarvoor we het kat-en-muis-spel met de kinderen hebben gespeeld. Omdat we nog maar zo weinig tijd hadden hebben we de emotie 'fear' aan de principal uitgelegd, zij wilde ook heel graag het emotie boekje hebben voor haar daycare center.
Voor we het in de gaten hadden stond Jacob al aan de poort en was het tijd om echt afscheid te gaan nemen. Morgen gingen we weer aan het werk bij de toy-library en zouden we niet meer bij Rearabetswe komen, dat was toch wel een gek gevoel.

Pien en Lindy hadden hun laatste week bij PhaPhamang. We hebben een balspel gedaan met flessen, de kinderen vonden dit erg leuk. Ook hebben we nog verschillende kringspellen gedaan.
We hebben een liedje met ze gezongen 'voetje voetje, wat ga je doen?'. De kinderen waren zo enthousiast dat ze het de hele dag gezongen hebben.
Op onze laatste dag kwamen er 2 kinderen van een school. We hadden het idee dat ze speciaal voor ons een afscheidsdans kwamen doen.
Helaas hebben we onze principal deze week niet gezien, zij was bezig met een training. Hierdoor was het moeilijk om met de verschillende emoties aan de slag te gaan maar hebben we een poging gedaan met happy en sad. We hebben later het boekje aan de principal gegeven en uitgelegd wat de bedoeling was. Ze was hier erg enthousiast over en gaat hier zeker mee aan de slag op haar daycare center.
Het afscheid was moeilijker dan verwacht. We kregen dikke knuffels.

Op woensdag hebben we weer met z'n allen bij de toy-library gewerkt. Deze keer kwamen de principal/teacher van onze daycare centers met 4 andere kinderen naar de toy-library.
Na het vrijspelen hebben we ook vandaag weer gestructureerde activiteiten aangeboden rondom het thema 'my body'.
Als eerst gingen de kinderen 2 aan 2 een babypop wassen. Ze moesten de luier uit doen, de pop wassen, afdrogen en weer aankleden. Vooral de jongens deden er in het begin een beetje lacherig over maar al gauw was iedereen er serieus en geconcentreerd mee bezig.
Daarna was het tijd voor iets actiefs. Vandaag was er een 'strike' en werd er op de primary-school geen lesgegeven. Hierdoor konden we het schoolplein gebruiken. De kinderen moesten een dier na doen en zo naar de overkant. Niet alleen de kinderen hadden er lol in maar ook de teachers en principals vonden het erg leuk om te zien.
Nadat de kinderen goed moe geworden waren hebben we nog een creatieve activiteit gedaan. Alle kinderen kregen een afbeelding van Puk en de papieren exemplaren van zijn kleren. Puk moest aangekleed worden! Iedereen wilde de kinderen graag helpen, we hebben de teachers en principals af en toe wel verteld dat de kinderen hier hun eigen fantasie mochten gebruiken. Als de ze de schoenen op zijn hoofd wilden plakken, dan mocht dat. Dat vonden ze nog wel een beetje gek.
Na het werken op de toy-library hebben we nog een meeting gehad met Jacob en zijn team. We hebben besproken hoe ze het werken op de daycare centers tot nu toe vinden gaan en wat ze vinden van hoe we werken bij de toy-library. Ze waren allemaal erg enthousiast en vinden vooral de afwisseling tussen vrijspel en gestructureerde activiteiten en de afwisseling tussen actief en rustig spel goed om te zien. Dat was fijn om te horen!!

In het weekend zijn we weer richting Pilanesberg vertrokken voor een aantal rondjes door het wildpark. En deze keer niet zonder resultaat!! Ineens doken er voor onze auto een stel leeuwen uit het gras die op hun gemak overstaken en vervolgens rustig naast de weg in het gras gingen liggen. Eén olifant werd al gauw vergezeld door nog 3 anderen die even later ook nog voor onze auto door naar het water wilden. Giraffen hebben we van dichtbij gezien, zebra's en ineens zagen we in de verte een schildpad de weg oversteken! Allemaal erg spannend maar heel mooi om te zien.
We zijn ook nog een dagje naar SunCity geweest. Een zwembad aangekleed als een luxe strand. Het water was een welkome afkoeling maar het zand érg heet waar niet iedereen makkelijk doorheen kon lopen!

Volgende week beginnen we bij de andere twee daycare centers. Heel spannend om weer nieuwe mensen en kinderen te leren kennen. We zijn benieuwd wat we daar gaan horen, zien en leren!

• 13 Maart 2012 - 16:35

Riekie Wilke:

dag Winnie en medereizigers. Fijn om op deze manier op de hoogte gehouden te worden. Ik hoop dat jullie nog veel mooie ervaringen opdoen!
    Heel veel groeten vanuit ROC Eindhoven

Riekie

• 14 Maart 2012 - 07:42

Hetty:

goed om weer van jullie te horen, lezen.......en wat een prachtige foto's!
    succes op de volgende daycarecenters.
    We missen jullie wel hoor!!!! Liefs, ook van de BSO kinderen, Hetty

• 16 Maart 2012 - 19:18

Ferdu:

Hey Pientje, leuke & vooral indrukwekkende verhaaltjes! Top! geniet er maar lekker van! Xjes uit eindhoven doeiiiiiiiiiiiii

• 19 Maart 2012 - 11:42

Angela Joosten:

Hallo meiden.
    Wat een geweldige verhalen.Fijn dat jullie ook wat kunnen bereiken.Ik wens jullie nog veel sukses.