Week 2 op de daycare centers! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 2 op de daycare centers! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 2 op de daycare centers!

Door: Pien, Lindy, Marielle en Winnie

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

05 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Tijdens onze tweede week op de daycare centers hebben we daar helaas wat minder tijd door kunnen brengen dan we graag hadden gewild.
Maandag en dinsdag voelde één van ons zich niet lekker en zouden we dus allemaal op de campus van de universiteit blijven.
Woensdag voelden we ons allemaal weer goed genoeg om aan het werk te gaan. Deze dag wilden we gebruiken om met een aantal kinderen naar de toy-library te gaan. Winnie en Marielle hadden dit al eerder met hun principal besproken maar omdat we ziek waren geweest wisten we niet of bijvoorbeeld het vervoer geregeld was.
Tijdens onze rit naar Evaton West hebben we dit besproken met Jacob die meteen actie ondernam om het een en ander te gaan regelen. Uiteindelijk zouden van allebei de daycare centers 4 kinderen met een teacher/principal naar de toy-library komen.
Wij werden meteen daar naartoe gebracht zodat we wat dingen konden voorbereiden en op het afgesproken tijdstip zagen we ook de kinderen al aan komen!

Bij binnenkomst vertelde de principal van het daycare center van Winnie en Marielle aan de kinderen dat ze een soort van bibliotheek binnen gingen en dat ze daar heel stil en rustig moesten zijn. Het klonk heel spannend hoe ze het vertelde en de kinderen deden ook precies wat ze gezegd werd.

Na eerst een tijdje vrij spelen hebben we via de teachers en principals uitgelegd wat de afspraken zijn tijdens het spelen in de toy-library. De kinderen mogen bijvoorbeeld zelf pakken waar ze mee willen spelen maar moeten het wel eerst netjes opruimen voordat ze iets anders willen gaan doen.
Daarna was er nog even tijd om vrij te spelen en de kinderen hielden zich meteen goed aan de gemaakte afspraken.
Ook hadden we nog wat gestructureerde activiteiten voorbereid. Omdat de kinderen van twee verschillende daycare centers kwamen hebben we eerst een voorstel-spel met ze gedaan. Hiervoor gingen we allemaal in een kring staan en zongen we het lied 'Hello, I want to know your name'.
Tijdens de gestructureerde activiteit wilden we het thema gebruiken waar we in Nederland al zo veel mee bezig waren geweest, namelijk 'my body'.
We hadden een grote praatplaat opgehangen met alle verschillende lichaamsdelen. De kinderen moesten deze bij zichzelf aanwijzen en benoemen. Ze deden allemaal erg enthousiast mee.
Daarna hebben we met z'n allen 'hoofd, schouders, knie en teen' gedaan. Eerst de normale versie, daarna heel erg snel! Ook hebben we nog de Zuid Afrikaanse versie in het Suthu gezongen. Ook deze versie ging steeds sneller en de teachers en principals hadden er duidelijk lol in!

Met de kinderen wilden we ook graag iets creatiefs doen. We hadden van te voren al een vorm van een gezicht op een vel papier getekend. De kinderen mochten hier hun eigen gezicht in tekenen.
Ze vonden het erg leuk om te doen en zetten de ogen, oren, neus en mond allemaal op verschillende plaatsen. Een principal wilde hier graag in sturen zodat het allemaal precies zou kloppen, Winnie heeft hier op gereageerd dat het al goed is dat ze weten dat ze bijvoorbeeld 2 ogen en 1 mond moeten tekenen en dat het later wel komt dat ze weten waar ze precies moeten.

Tijdens het tekenen gebeurde er nog iets waar we zelf wel even van schrokken. De principal wilde tijdens het tekenen ook nog de kleuren leren aan de kinderen. Ze hield een groen krijtje op voor het gezicht van een kind, het kind zei dat het geel was. De principal moest hier erg om lachen en ging het ook tegen de andere teachers en principals vertellen. Dat was best sneu omdat je de teleurstelling op het gezicht van het kindje zag.

Nadat alle kinderen, teachers en principals weer terug naar de daycare centers waren, hebben we het met Alice en Felicita nog even gehad over hoe ze die ochtend hadden gevonden. Ze waren erg enthousiast en vooral te spreken over de verdeling tussen vrijspel en gestructureerde activiteiten. Ze vertelden ook nog over plannen die ze hebben met de toy-library en hier hebben we samen wat over gebrainstormd.

Donderdag hebben we weer even een overleg gehad met Elsa van de universiteit. Ze is erg geïnteresseerd in onze verhalen en wil ons graag overal bij helpen.
Ze zou contact opnemen met Jacob om een afspraak te maken met betrekking tot de training die de universiteit aan de teachers en principals van de daycare centers aan wil gaan bieden.
'sMiddags wilden we graag gaan zwemmen bij het Casino maar deze was vanwege grote schoonmaak helaas gesloten. Na wat gedronken te hebben zijn we gaan bowlen waarna we bij het Spur nog wat zijn gaan eten.
Vrijdag was het weer tijd voor de wekelijkse boodschappen. Voor richting de Vaal Mall werden we opgehaald door een taxi-chauffeur die we al vaker hadden gezien. Het kon bijna niet toevallig zijn dat hij ons ook na het doen van de boodschappen weer op kwam halen. Deze beste man zal ons nog gaan missen aangezien we hem vast nog wel vaker gaan zien de komende 4 weken!

Op zaterdag zijn Lindy, Pien en Winnie gaan raften. Na terugkomst stonden Bias en NhlaNhla al weer bijna voor de deur om ons op te halen om te gaan stappen. Marielle is deze avond thuis gebleven omdat ze zich toch nog niet helemaal lekker voelde.

Maandag beginnen we aan onze laatste week op onze eerste daycare centers. Het is een raar idee omdat we nog maar zo kort daar geweest zijn. Hoewel we het heel jammer vinden dat we daar al weer bijna weg gaan zijn we allemaal ook erg benieuwd naar de andere daycare centers waar we gaan werken.

De verhalen over onze laatste week bij Phaphamang en Rearebetswe lees je volgende week!!

Groetjes Lindy, Pien, Winnie en Marielle

• 06 Maart 2012 - 19:31

Hallo,:

Leuk om al jullie verhalen te lezen zeg. Hoop dat jullie het nog heel erg leuk hebben met de kinderen en de teachers!

Succes, maar vooral veel plezier ;)

Groetjes,

Susan
    (1 van de meiden van het 1ste team)

• 07 Maart 2012 - 10:25

Sharmay:

Zo, alweer een nieuw verhaal, goed bezig!!
    Wat jammer dat jullie al weer zo snel naar een ander daycare centre moeten, maar ook weer een nieuwe uitdaging :) Ik wens jullie veel succes en kijk weer uit naar het volgende verhaal!! :D

xx

• 07 Maart 2012 - 18:53

Maud:

Wat een geweldige ervaring doen jullie daar toch op!! Geweldig! Geniet er nog van!

• 08 Maart 2012 - 12:26

Nikie:

Mooie ervaringen hoor meiden.. Geniet er nog van! Liefs Nikie Bennekuhhl

• 09 Maart 2012 - 13:12

Mama Riet:

Wat weer een goed verslag van de afgelopen week. Hopelijk is Mariëlle weer goed opgeknapt en kan ze er echt weer tegenaan de volgende week. Wat een prachtige foto's, je kunt heel goed zien hoe enthousiast de teachers zijn, de foto's zeggen wat je niet in duizend woorden kunt beschrijven. Leuk die foto op die oplifant, ik ben jaloers!! hee meiden jullie zijn naar mijn idee hartstikke goed bezig geniet er vooral heel veel van en leer er heel veel van, dit neemt niemand jullie meer af!!! Heel veel groeten,
    Mama Riet PS als Mama van Winnie kan ikhet niet laten te zeggen dat Winnie toch wel erg fotogeniek is. hihi.

• 11 Maart 2012 - 15:14

Fadi:

Wat fijn dat jullie project nu echt gaat lopen en dat de teachers al meteen een hoop leren.

Het leukste vind ik toch de verhalen over olifant rijden en raften ;) Wat super gaaf! Ook erg mooie foto's.

Wat gaat de tijd toch snel, geniet van elk moment daar!

Veel liefs.