Onze laatste week.... - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Onze laatste week.... - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Onze laatste week....

Door: Pien, Lindy, Marielle en Winnie

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

03 April 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Vorige week was al weer onze laatste week in Zuid Afrika.
Een week waarin we veel afscheid hebben moeten nemen en onze koffers weer gepakt moesten worden.

Maandag en dinsdag hebben we nog gewoon gewerkt bij Promise en Siyabonga. Een raar idee dat dit de laatste 2 dagen zouden zijn.
Als afscheidscadeau hebben we flessen gevuld met verschillende dingen. We hadden flessen met snippers van gekleurd papier, rijst en water met glitters.
De kinderen waren erg onder de indruk en zijn de hele dag met deze flessen bezig geweest!
Toen we dinsdag aan het einde van de middag weer werden opgehaald was dat ineens onze 'laatste' werkdag in Zuid Afrika.

Woensdag was het tijd voor de afsluitende evaluatie waardoor we niet met de kinderen naar de toy-library konden. Dat was wel erg jammer maar voor zo'n positieve evaluatie maakten we graag een plaatsje vrij!
Enkele opmerkingen die tijdens deze evaluatie gegeven werden:
-Teachers en principals zien nu dat ze kinderen kunnen leren zelf verantwoordelijk te zijn voor het speelgoed;
-Ze zien nu hoe belangrijk het is om binnenspel af te wisselen met buitenspel;
-Er waren 2 daycare centers waar in de 3 weken dat we er waren nieuwe kindjes zijn aangemeld!

Ook wilde de principals graag weten wat wij van hen hebben geleerd:
-Het vullen van lege momenten terwijl je geen materialen beschikbaar hebt;
-Hoe belangrijk en leuk het is om tijdens het zingen van liedjes ook lekker te kunnen bewegen;
-En stiekem zijn we best een beetje verwend....

Woensdagavond hebben we ook nog ons eerste afscheidsetentje gehad.

Donderdagochtend was het tijd voor het laatste rondje langs alle daycare centers waar we zijn geweest. We hadden nog een collage gemaakt van alle foto's die we gemaakt hebben. Ook hier waren ze allemaal erg enthousiast over!
Ook 'savonds weer een afscheidsetentje, dit keer met Elsa Fourie van de Universiteit.

Vrijdag hebben we een rustige dag op de Campus gehad. Er werden vast wat dingen opgeruimd en ingepakt.

Zaterdag zouden we aan het eind van de middag worden opgehaald om weer richting het vliegveld te vertrekken. Een uur eerder dan afgesproken stond Jacob al voor de deur maar omdat we onze sleutels nog niet konden inleveren moesten we nog even wachten op Joanna.
Haar hebben we nog verrast met onze douche- en keukenspullen die we over hadden. Ook 'buurman' hebben we nog met verschillende dingen blij kunnen maken.

Voordat het echt tijd was om te vertrekken kwamen Bias, Nhlanhla en Mambo nog om afscheid te nemen. Nhlanhla ging met ons mee naar het vliegveld waar het na het inchecken toch echt tijd was om afscheid te gaan nemen.
Na nog even wat eten en shoppen was het tijd om in het vliegtuig te stappen.

Na een lange vlucht van 11u kwamen we aan op Schiphol waar onze familie en vrienden op ons stonden te wachten! Na een kopje koffie met z'n allen was het moment aangebroken om ook voor ons als 4-en 'uit elkaar' te gaan... Een raar moment!

We hebben de afgelopen 7 weken erg genoten van onze aanwezigheid in Zuid Afrika. Het was een bijzondere ervaring, we hebben veel gezien en meegemaakt en veel bijzondere mensen leren kennen!

• 09 April 2012 - 19:44

Marita @ Bennekel:

Wat jammer dat er ook aan dit geweldige avontuur een eind is gekomen. Maar in de laatste Blog is duidelijk te lezen dat de balans positief is opgemaakt!
    Wat fijn om te zien dat er aan beide kanten een "leermoment" heeft plaats gevonden!
    Ik ben stiekum erg blij dat jullie terug zijn, dan kan ik eindelijk van jullie zelf horen hoe het was!
    Tot snel Ladies!