Maandag 22 oktober 2012 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Maandag 22 oktober 2012 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Maandag 22 oktober 2012

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

22 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Maandag 22 oktober 2012

Hallo allemaal, hier volgt weer een verslag van de Evaton West-gangers.
We waren gebleven bij vorige week zondag en dat was een bijzondere dag want Bias (wethouder Emfuleni), zijn vrouw Nonglangla en chauffeur Momba namen ons mee naar de kerk. Er werd erg veel gezongen en ook gedanst en iedereen deed mee. Op een gegeven moment vroeg Bias of Wies ons team voor wilde stellen en of ze meteen wilde vertellen waarvoor we in Zuid-Afrika waren. We gingen als team naar voren en Bias vertaalde alles wat gezegd werd. Tijdens de preek werd er meteen , door iemand die naast de pastor stond, vertaald en omdat de pastor steeds harder ging praten deed deze vertaler dat ook, het werd een behoorlijk opzwepende preek, erg indrukwekkend.
Daarna zijn we met Bias, zijn vrouw en Momba in de Vaal Mall wat gaan eten, dit was erg gezellig vooral ook omdat Nonhlanhla het troetelnaampje van Bias vertelde en hij het erg leuk vond als hij daar mee aangesproken werd.

Op maandag weer naar de DCC’s en we hadden er veel zin in om de kindjes en de teachers weer te zien. Bij beide DCC’s waren er blijkbaar handen tekort en hebben we heel hard moeten werken om alles goed draaiende te houden maar dat zijn we natuurlijk wel gewend bij Korein =)Wel mooi als ze je zo vertrouwen en je alles mee laten doen.

Chantal en Wies hebben deze week vooral veel over emoties gepraat en gezongen, zo werd bijvoorbeeld het boek van Little Clown Vad elke dag voorgelezen en de teacher Elisa vertaalde dat dan. Toen ze maandag binnenkwamen riepen de kinderen al: baloni,baloni, erg leuk om mee te maken. Daarna verder op het thema ingegaan door het liedje van de clown enkele malen te zingen, een groot succes en alle kindjes nemen de zgn. ballon nog aan ook en dan maar blazen!!!!Een spelletje met twee snoetjes op de vingers getekend ( Happy en Sad) sprak niet zo aan dus dat vervalt de komende week. Wat wel heel goed meegedaan werd was het lied If you’re happy er werd volop geklapt, gestampt, gesprongen etc. Verder werd er een nieuw dagschema gemaakt en dat is nu in gebruik, ze waren er erg blij mee want ook deze kleine kinderen (0-3 jaar) gaan nu voortaan elke dag naar buiten en krijgen meer activiteiten aangeboden.
Bij Marita en Truus werd vanaf deze week ook het boek van de clown geïntroduceerd, zij kenden het zelf nog niet en zijn intussen ook enthousiast en ook “hun”kinderen doen steeds beter mee. Zij hebben zich verder toegelegd op de motoriek en met gekleurde pittenzakjes hebben ze de kinderen allerlei opdrachten laten doen zoals doorgeven en overgooien. Ook met gekleurde blokken werd gespeeld en zo werden natuurlijk ook de kleuren benoemd en geoefend. Ook hadden zij vaak hun groep van 40 kinderen gesplitst zodat er iets gemakkelijker mee te werken was.
Gelukkig is er bij beide DCC’s een buitenspeelplaatje en dat werd ook regelmatig gebruikt, zo kunnen de kinderen mooi hun energie kwijt en leren ze ook samenspelen.

Donderdag zijn we ook afgezet bij onze DCC’s en na het ontbijt namen we van elk DCC zes kinderen mee naar de spelotheek. We liepen onder begeleiding van een teacher met de kindjes naar de spelotheek en daar werd door Chantal het boek van de clown weer voorgelezen, Elisa vertaalde het en iedereen die er omheen stond deed goed mee met de gebaren zodat het erg leuk verliep. Na het lezen en het zingen van enkele liedjes kregen de kinderen een kleurplaat van Little Clown Vad en toen die klaar was mochten ze vrij gaan spelen. Ook de teachers vonden dit wel leuk want zij waren hier nog nooit geweest en keken hun ogen uit naar wat er allemaal aan speelgoed lag. De kinderen vermaakten zich prima !
Toen het tijd werd voor de maaltijd zijn we weer teruggelopen met de kinderen en teachers, waarna wij weer onder begeleiding terug zijn gelopen voor een overleg met de spelotheekmedewerkers.
Om twee uur hadden we een bespreking met Elsa Fourie, professor aan de North West University . Daarna zijn we onze verslagen gaan schrijven want dat hoort er ook bij.

Vrijdag was het al vroeg dag want Momba bracht ons om 7.00 uur naar Johannesburg waar we bij de vriendin van Els een auto konden lenen om naar Pilanusberg te gaan voor een safariweekend. Eerst moest Wies een proefrondje rijden en toen alles goed bleek te gaan mochten we vertrekken. Wel gek om zonder ons Elsje op stap te gaan maar we hadden er toch ook wel veel plezier in. We reden vlot (in 2,5 uur, groep drie!!!) naar de plaats van bestemming :een resort bij Pilanusberg, Bakubung en het was er geweldig, erg luxe met o.a. een zwembad en we hadden een schitterend uitzicht, echt genieten dus.
Meteen vrijdagavond konden we al meedoen aan een gamedrive, dat is een tocht met een open legerachtig busje o.l.v. een gids. Het was echt spectaculair en we zagen o.a. een leeuw die op jacht ging. Zaterdag hebben we uitgeslapen en zijn we eerst rustig gaan ontbijten om 9.00 uur en daarna gingen we met “onze” auto de bush in, Marita reed en zij vond het erg leuk om te doen. Ook deze dag was zo vet we zagen olifanten van erg dichtbij, met jongen, echt zo mooi. ’s Avonds werden we opgepikt want we hadden een etentje in de bush besproken, dat was ook erg leuk want we zaten in het pikkedonker met overal om ons heen grote kampvuren. Je kon daar echte Afrikaanse dingen proeven: boboti, ossenstaart, pap met tomatensaus etc.
Dat hebben we natuurlijk gedaan en het was erg lekker maar voor het toetje hadden we amper tijd want de bus vertrok! De chauffeur had blijkbaar haast want we werden met een formule tempo naar ons appartement gereden, dat was wel echt lachen.
De volgende ochtend hadden we weer een gamedrive (5.15 uur) en die viel een beetje tegen, gelukkig konden we na het ontbijt nog een keer op stap en was de oogst wat groter en zagen we zelfs leeuwen. We hebben deze dagen ook nog veel neushoorns, nijlpaarden, giraffen, allerlei bokkensoorten, vogels en wildebeesten gezien en nu zal ik best nog het e.e.a. vergeten maar het was echt de moeite waard!
Zondag om 15.30 uur reden we terug en kregen we hevig noodweer, gelukkig is alles goed gegaan en zijn we weer veilig thuisgekomen. Wat nog wel grappig is om te vermelden is dat Marita en Wies alle twee hun rijbewijs vergeten waren, gelukkig hebben we geen controle gehad.
Dat was het weer voor deze keer, allemaal veel groetjes en wij gaan onze laatste week bij onze eerste DCC’s tegemoet, gek hoor. Marita, Chantal, Truus en Wies

• 22 Oktober 2012 - 22:08

Bep Van Tante An Uit Best:

ik vond het weer leuk om het verslag te lezen ik zag dat jullie weer veel gezien hebben en genoten die weken vliegen zeker weer vlug voor bij en wat mooie foto,s van die mooie kinderen en natuulijk ook van jullie geniet er samen lekker van gegroet uit best Bep van tante An

• 23 Oktober 2012 - 07:24

Els:

Alweer de laatste week op de eerste DCC. Veel plezier!

• 23 Oktober 2012 - 13:24

Margot:

Leuk dat de activiteiten omtrent de emoties weer zo aanslaan. leuke foto's ook. Chantal, ik print die mooie foto van jou met kind uit voor je ex collega's van de Mendelssohnlaan!
    Groetjes en veel succes, Margot

• 23 Oktober 2012 - 22:27

Monique:

Hallo Dames, Erg leuk om te lezen over jullie ervaringen. blijf jullie nu ook via dezeberichten volgen. Werk ze nog en natuurlijk veel plezier nog daar.

• 23 Oktober 2012 - 22:29

Beppy Van Zutphen (zus):

hallo daar, war geweldig wat jullie daar mee maken en beleven.
    dat jullie inzet daar ook verder wordt uitgebreid zou geweldig zijn, ook voor de kinderen
    ja en de big 5 moet je gezien hebben als je in zuid afrika bent.
    nog veel succes en we volgen jullie
    houdoe

• 24 Oktober 2012 - 09:15

Karin Lelieveldt:

Wat leuk om jullie belevenissen te lezen en wat een indrukken die jullie allemaal opdoen. Mooi om al jullie ervaringen via het blog te lezen. Geniet nog maar met volle teugen van deze mooie kans!

Groetjes Karin

• 24 Oktober 2012 - 13:45

Maaike Platier:

Hoi Dames,

Super om jullie verhalen te lezen en dan nog mooie foto's erbij.
    Heel veel succes nog even en veel plezier.

groetjes Maaike

• 24 Oktober 2012 - 15:43

Gerda V D Top:

leuk, om te lezen marita, geniet er van
    groeten van Hans en mij

• 28 Oktober 2012 - 13:26

Nikie:

Haha Monique wat een berichten! ;) Veel plezier nog! Liefs Nikie

• 28 Oktober 2012 - 16:01

Angela Joosten ( P-mer Mierlo):

Hallo dames,
    Wat een leuke en leerzame belevenissen allemaal.
    Leuk om op de hoogte te blijven en wat van de sfeer te proeven.
    Hopelijk mag ik dat ook nog een keer meemaken.
    Heel veel succes met jullie werk daar.
    Veel plezier met die lieve kindertjes.