Week 2; Aan de Slag! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 2; Aan de Slag! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 2; Aan de Slag!

Door: EWDCC Team 4

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

14 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Sou-bona banyana’s / bashemane! Goodmorning Children!

Deze week zijn we begonnen aan onze eerst “echte” werkweek. Dus vroeg uit de veren en met veel enthousiasme zijn we op pad gegaan. Onze chauffeur ‘Doctor’ heeft ons via een nieuwe route veilig naar de DCC’s gebracht. We werden hartelijk ontvangen door de teachers maar vooral door de kinderen. Met de teachers en ander personeel hebben we kennis gemaakt en wat meer achtergrond informatie gekregen. Iedereen is erg aardig en geïnteresseerd, er worden flink wat handen geschud en wat afgeknuffeld. Deze eerste week hebben we vooral geobserveerd en meegeholpen daar waar het kon. Zo zijn de eerste luiers verschoond, is de afwas gedaan, snoeten gepoetst en ingesmeerd met vaseline, geknuffeld met de kinderen, verhaaltjes voorgelezen, liedjes gezongen en gedanst.
Na een fijne dag werken werden we weer door Doctor opgehaald en afgezet op de campus.

Ook de volgende dag hetzelfde ochtendritueel alleen nu regende en onweerde het, dat is even wennen zo in Zuid-Afrika. Daar hadden we niet op gerekend. Dus door de regen rennend over de campus. De hele dag bleef het wisselvallig. ‘s avonds toch buiten kunnen eten. Het duurde wel even, want pannenkoeken zonder anti-aanbaklaag vergt enige oefening. We hadden de smaak zo te pakken dat ook de buren hebben kunnen proeven van onze heerlijke Hollandse pannenkoeken. Buiten lekker nagetafeld en toen kwam Ernest (de bovenbuurman) ons voorstellen aan de President van de studentenraad van de North Wes University.

Woensdagochtend hebben we weer buiten in het zonnetje kunnen ontbijten (dit doen we eigenlijk altijd). In onze achtertuin zagen wij zowaar apen. Tis hier net een dierentuin!
Richting het Township veranderde het weer en heeft het nog flink gewaaid en geregend maar aan het eind van de dag was het weer opgeklaard. Onze ‘vaste’ chauffeur is met ons mee boodschappen wezen doen en heeft na afloop in ons knusse appartementje gezellig wat gedronken.
Vandaag stond er op het menu pasta álá Wies. Lekker, met vis en garnalen! Wat een verwennerij!

De volgende ochtend werden we opgehaald door Alice. En zijn we eerst opzoek gegaan naar een benzinestation met benzine. Er is hier namelijk een staking door de truckdrivers waardoor er geen benzine meer wordt aangeleverd. Alice reed via weer een eigen “short-cut” waardoor we nog meer te zien kregen van Vanderbijlpark en omgeving. Deze dag werden we niet naar de DCC’s gebracht maar zijn we naar de Toylibrary gebracht. Daar aangekomen stonden er bij het hek kinderen en hun teacher te wachten, zij waren wel op tijd. :P
In de Toylibrary hebben we verder kennis gemaakt met de medewerkers aldaar. Ook hebben we kunnen zien hoe enthousiast de dames met de kinderen aan de slag gaan aan de hand van een thema(vervoer). Met Afrikaanse passie werd er een verhaal voorgedragen, waar wij nog wat van kunnen leren.
Na afloop van ons bezoek aan de toylibrary zijn we te voet naar het Forum(wijkgebouw) gegaan. Daar moesten we wachten op onze lift naar de campus. Daar aangekomen brak de hemel los, regen, donder en bliksem. Onder een golfplatendak konden we elkaar niet verstaan, het werd nog spannender toen de stoom uitviel, de kers op de taart was de hagel.
Ook nu was het ‘s avonds weer droog voor ons diner buiten. De jongste dames van de club hebben nog even hun stoute schoenen aan getrokken en zijn naar een studenten feestje geweest.

Vrijdagmiddag was het een herfstige Hollandse dag met regen, onweer en een waterkoude wind. Helaas moest er nog wat boodschappen worden gedaan dus Wies en Chantal moesten door de regen op avontuur opzoek naar een taxi die hen naar de supermarkt kon brengen. Bij de main gate van de campus aangekomen waren ze al doorweekt, de taxirit naar de supermarkt verliep ook iets anders dan gedacht. Op de terug weg verliep het allemaal iets soepeler maar als nog kwamen ze zeiknat aan in het appartementje. Verplicht onder de douche(van de andere twee) werden ze weer wat warmer.

Zaterdag hebben we heerlijk rustig aan gedaan, uiteindelijk hebben we besloten om ’s middags richting Emerald te gaan. Een wandeltocht binnen de Gates van Emerald duurde ongeveer een uur. Onderweg konden we struisvogels, springbokken en een soort rund/buffel zien. We waren dan ook erg hongerig en hebben daar lekker bij Wimpies gegeten. Nog en even bij de souvenir winkels geslenterd en wat leuke dingetjes gekocht. Het is er erg mooi en je kan het vergelijken met een soort CenterParks, met parkjes waar de huisjes staan, een dierentuin, casino, zwembad, bowlingbaan, game-hal en midgetgolf.
’s Avonds hebben we met z’n allen een film (Hasta la Vista!) gekeken op Marita’s kamer. Erg gezellig.

• 14 Oktober 2012 - 11:13

Wilma Van Loosdregt:

Hallo Dames, alweer een week verder dus ook weer een ervaring rijker......
    Als ik de foto zie waar dat babytje de fles krijg smelt ik helemaal, heerlijk z'n klein hummeltje..
    Ze zien er trouwens allemaal uit om op te eten, goed Truus dat je er voor gekozen hebt om het te doen want deze kans krijg je niet zo veel in je leven.....
    lies uit Best en we blijven enthousiast jullie volgen, kei leuk......

• 14 Oktober 2012 - 14:20

Els:

Wat leuk om jullie verhaal te lezen. Goh...wat hebben we de week ervoor veel geluk gehad met het mooie zonnige weer. Lijkt me wel bijzonder zo'n onweersbui in het township. Leuke foto's! Ben erg benieuwd naar de jullie tweede week op de dagopvang en hoe de kleintjes reageren op Puk en het emotieboekje. Lieve groetjes Els

• 14 Oktober 2012 - 21:28

Matthieu:

Leuk te lezen dat ze in zuid afrika ook gewoon hollands weer hebben. Het filmhuis voor 4 personen lijkt mij een enorme belevenis als dit op een waterbed zou plaatsvinden. Groetjes Matthieu

• 14 Oktober 2012 - 21:42

Bep Van Tante An Uit Best:

hallo dames leuk om jullie verhaal te lezen ik las ook dat jullie lekker pannekoeken heben geeten en dat het daar flink onweer was geweest ik hoop dat jullie erg fijn genieten alle vier en ook werken natuurlijk en lekker knuffelen met die mooie kinderen nou geniet er van en blijven jullie enthousaist jullie volgen en berichtje lezen

• 14 Oktober 2012 - 22:08

Peter Notten:

Ik begrijp dat de 'Chief' als chauffeur vervangen is door de 'Doctor'? Klinkt ook veilig. Succes komende week en groeten aan iedereen.

• 14 Oktober 2012 - 22:23

Beppy Van Zutphen (zus):

hallo, al weer n week voorbij. super leuk om te lezen en te zien hoe jullie t daar maken. wat n verschil waar je bent . van de week kon je nog geen stempel maken van n aard-
    appel en hier zie ik allerlei goed speelgoed.
    en hier moeten jullie tussen heen en weer laveren. succes en hou ons op de hoogte van jullie vorderingen
    p.s. ook hier regent het, echt herfst
    dames de groeten

• 15 Oktober 2012 - 21:19

Lindy:

Leuk om weer een update te lezen :-) jammer van het weer, maar idd ook wel een aparte ervaring lijkt me. En wij doen inderdaad gezellig mee met het ellendige weer ;-) hoe was het trouwens in de kerk met Bias? Veel werkplezier weer deze week, en geniet ervan!

• 16 Oktober 2012 - 19:54

Marianne Van De Ouverture:

Halle dames,
    erg leuk om verslagjes te lezen en te weten dat het Hollandse weer ook daar gekent word.
    Straks een hele ervaring rijker lijkt mij,niet alleen met kinderen maar ook voor jezelf
    Spannend lijkt me ook het zien van al die vreemde dieren,geniet er allemaal van

groetjes Marianne

• 17 Oktober 2012 - 15:30

Mini:

Wat leuk om jullie verslag te lezen.
    Wens jullie nog het beste en blijf de verslagen volgen.
    Groetjes
    Mini (oud collega Truus).

• 17 Oktober 2012 - 22:02

Marijke :

Hey Dames,
    Erg leuk verslag van jullie week met pannekoeken en hollands weer. Jullie hebben al veel nieuwe indrukken en ervaringen opgedaan, super leuk!!
    Wens jullie veel werkplezier komende week en ben benieuwd naar jullie volgende verslag,
    groetjes Marijke

• 18 Oktober 2012 - 16:42

Margot:

Hi dames,
    Al veel ervaringen opgedaan in korte tijd lees ik. Mooi dat jullie al gelijk het enthousiasme van de kinderen en teachers hebben mogen meemaken. Het weer klinkt wat bar en boos maar maak je geen zorgen dat is hier ook zo. Veel plezier en zet um op!
    Groetjes Margot

• 21 Oktober 2012 - 13:49

Beppy Van Zutphen (zus):

hoi dames,

hoe was het leven in het wild. alle big 5 gezien??
    ja als je in afrika bent moet je dit meemaken.hoop snel op n verslag de groeten aan iedereeen
    houdoe

• 21 Oktober 2012 - 13:57

Leontine Cremers:

Hallo allemaal.
    Wat een leuke fotos zijn het
    En leuke verslagen om te lezen.
    Ook lijkt het me moeilijk om te roeien met de riemen die je maar hebt
    Maar wat een ervaring doen jullie op geweldig,geniet ervan.
    Nog veel leerzame weken.
    Groetjes Leontine.(buurvrouw van zus Truus.)

• 24 Oktober 2012 - 09:55

Angelique Melkert:

Goed bezig jullie daar..geniet ervan ..leuk om het te volgen..
    Groeten angelique melkert,oud stage begeleidster Chantal .