week 6 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 6 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 6

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

24 April 2016 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Week 6
We genieten nog steeds van het werken met de kinderen en het prachtige land. We realiseren ons dat het einde al bijna in zicht is. De rit van Van der Bijlpark naar Evaton West is elke dag anders, er gaan hier zoveel wegen naar Evaton dat het steeds een verrassing is welke weg we gaan. Wat elke keer wel hetzelfde gevoel is, is dat de ontmoeting van de kinderen met ons overweldigend is. Soms kan je niet op je benen blijven staan omdat alle kinderen tegelijk een knuffel willen.
Deze week werden de kinderen van de groepen van Nicole en Joan onverwachts bij elkaar in een groep geplaatst. Dit vanwege een verhuizing van de groep. Dat was nu een groep van 50 kinderen met wisselend 2 tot 5 leidsters. Nicole en Joan hielden het hoofd koel en hebben de nageltjes van de kinderen gelakt. Natuurlijk hadden veel kinderen extra knuffels nodig vanwege de drukte en daar waren Joan en Nicole de juiste personen voor.
De kinderen van de groep van Karin zijn gestart met het thema : de dieren van de boerderij. Van eierdozen en wol knutselde de kinderen een schaapje. Het was een nieuwe ervaring voor de kinderen om de lijm aan de vingers te voelen en daarbij soms ook nog wol aan je vingers!!!! Het resultaat mag er zijn, roze en beige schapen.
Van een bananen doos knutselde Malifu ( teacher van Sabusa) samen met Karin een fornuisje. De knopjes waren gemaakt van flessendopjes en de kookplaten van schroefdeksels van glazenpotten. Het resultaat mag gezien worden en nog belangrijker, de kinderen vonden het geweldig om hier mee te spelen in de huishoek.
Woensdag was de dag aangebroken om het speelgoed uit te delen aan de teachers. Karin vertelde het verhaal van Sam, hij had uit zijn eigen spaarpot 60 eurocent gegeven om speelgoed te kunnen kopen voor de kinderen in Afrika. Hij had ook een mooie tekening gemaakt en deze liet Karin aan de teachers zien. Veel teachers waren geraakt en pinkte een traantje weg, de schaartjes die Joan van een ouder heeft gekregen zaten ook in de pakketen. Daarna mag ieder kinderdagverblijf een pakketje speelgoed uitkiezen. We zijn heel benieuwd hoe de kinderen op het speelgoed zullen reageren………wordt vervolgd.
We hebben deelgenomen aan een workshop van Angela ( lid van de Rotaryclub) , er waren naast ons nog 2 sprekers een Arts, hij kwam vertellen over de invloed van voeding op de lichamelijke ontwikkeling van het jonge kind . Hij pleitte voor borstvoeding tot minimaal 7 maanden omdat hier al de voedingsstoffen in zitten die het kind nodig heeft. Als de moeder al snel stopt met het geven van borstvoeding en er zijn geldproblemen in het gezin dan is de kans voor ondervoeding van het kleine kind groot omdat de ouders vaak geen geld hebben om voeding te kopen.
Een spreekster van de universiteit sprak over het belang van hygiëne in de keuken. Een teacher was helemaal verbaasd over het feit dat je verse vis echt geen 2 weken in de koelkast kunt bewaren. Het belang van handen wassen werd ook regelmatig herhaald. Zo van zelfsprekend voor ons de hygiene zijn , is dat hier in Afrika dus niet. ( Cultuurverschil)
Wij hebben onze workshop over kosteloos materiaal gehouden. Ook nu zijn de teachers weer geinspireerd geraakt. We hebben nu voorbeelden uit de praktijk kunnen laten zien.

We gaan nu de laatste week van onze missie beginnen en hebben al voorweeën van pijn over het afscheid wat ons te wachten staat.

Zonnige groetjes vanuit een heerlijk warm Afrika, Joan, Nicole en Karin

• 24 April 2016 - 15:50

Maud Stork:

Superleuk om jullie ervaringen te lezen.
    Geniet er nog van de laatste week!

Groetjes Maud Stork
    P.m.er Ouverture en Vuurvogel (Blixembosch)Eindhoven

• 24 April 2016 - 17:32

Monique Hanssen:

OOOh ik ben weer even terug in SA, heerlijk om hierover weer even wat te lezen.
    Succes met de laatste week en het afscheid.....en de groetjes daar van mij
    Monique Team 7

• 24 April 2016 - 20:22

Wendy:

Wat mooi om de verslagen te lezen. Het genieten van de kinderen en de uitstapjes. En leuk,het werken met een thema! Heel bijzonder en indrukwekkend... Juliie genieten en de kinderen ook! De tijd zit er bijna op...veel plezier nog!! Wat zal het een gemis zijn straks,voor zowel jullie als de kinderen en mensen daar...

• 25 April 2016 - 14:00

Petra Van Oers:

Wat leuk om het allemaal te lezen. Had van Karin al wat app-jes gekregen ook met foto.s
    Super wat jullie daar doen en bereikt hebben, kunnen jullie trots op zijn.
    Hele fijne week nog, geniet er nog lekker van. Ook van het weer want hier is het maar koud.
    Het afschiet zal moeilijk zijn maar het onthaal hier overweldigend,
    Weet zeker jullie worden hier allemaal gemist.

Fijne week en goede reis terug naar ons kikker landje
    heel veel liefs Petra

• 25 April 2016 - 14:52

Nancy Welgraven:

Hallo,
    Wederom een mooi verslag om te lezen.
    Ben er van overtuigd dat die kindjes jullie erg gaan missen.
    Geniet van de laatste week in het zonnige Afrika!
    Joan: Floor vond de foto met de nagellakjes erg leuk!
    Liefs Nancy

• 25 April 2016 - 19:16

Meta:

Hoi Nicole, Joan en Karin,

Wat kan je met weinig veel doen en betekenen. Dat is een heel mooi gevoel en dierbare gewaarwording. Deze ervaring neem je voor altijd met je mee en neemt niemand je meer af.
    Groetjes, Meta

• 26 April 2016 - 12:59

Mieke Moonemans:

Prachtig relaas weer van jullie. Vele kinderen weer blij gemaakt. leuk om dit zo te volgen.
    Geniet nog even van jullie tijd daar, afscheid nemen is nooit fijn, maar jullie laten een hele mooie herinnering achter. En....vergeet niet en deze kant van de lijn zitten weer mensen met smart op jullie te wachten.
    geniet ervan he kanjers

• 26 April 2016 - 17:15

Rick Van Der Heijden :

Prachtig om jullie mooie en ontroerende verhalen te lezen. Ik kan me voorstellen dat jullie een enorme impact daar hebben gehad op het leven van de mensen en vooral ook de kinderen daar. En zij hebben vast ook een enorme impact op jullie gehad.

Erg leuk om te zien hoe mooi het fornuisje is geworden, met de internationale samenwerking ;)

Succes nog en sterkte met het moeizame afscheid.

Hartelijke groeten,

Rick van der Heijden