week 7 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 7 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 7

Door: Karin, Nicole en Joan

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

30 April 2016 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Onze laatste week in Zuid Afrika,

Het was een week van afscheid nemen van heel veel lieve mensen.
We hebben een laatste meeting met professor Elsa Fourie , we tonen haar onze PowerPoint presentie waarin de doelen staan waaraan wij gewerkt hebben tijdens onze missie en de resultaten hiervan. Ze is erg onder de indruk en dit is voor ons natuurlijk een mooie bevestiging.
Woensdag is het Freedom Day in Zuid Afrika. Dit is een nationale feestdag waarin gevierd wordt dat de Zwarte Afrikanen voor het eerst mochten stemmen. Onder het genot van een hapje en een drankje genieten wij van deze dag in het gezelschap van Bias en Nhlanhla.
Bij Sabusa heeft Karin het verhaal verteld over Sam ( 6 jaar) die uit zijn eigen spaarpot geld meegegeven heeft om speelgoed te kopen de kinderen in Afrika. Ze heeft ook de tekening van Sam laten zien. De kinderen waren erg onder, dat een kind van hun leeftijd geld meegegeven heeft. Ze zongen het liedje van dankjewel, heel ontroerend.
Toen Karin binnen kwam met de traktatie werd ze luid ontvangen, jippie, ballonnen en chipjes! Ze zongen liedjes voor Karin en dansten. Karin kreeg een schitterende kaart, gemaakt door de kinderen met een lieve woorden , ja dan houd je je ogen echt niet droog! Voor haar ongeboren kleinzoontje kreeg ze een schattige knuffel, deze krijgt natuurlijk een speciaal plekje op de kinderkamer. De teachers kregen ieder een flesje nagellak cadeau. Nadat ze de laatste foto’s gemaakt heeft, komt het moment van afscheid nemen, knuffels , op schoot zitten, nog een sjap en dit eindigt pas als de taxi voor staat. Good Bye……………….Mijn hart is gevuld met allemaal lieve knuffels ,gebaren en herinneringen!
Bij Noncedo werden Nicole en Joan feestelijk ontvangen, de ruimte was versierd met slingers en ballonnen en op de muur stond met letters thank you and goodbye. De teachers en principal waren gekleed in traditionele Afrikaanse jurken. Ook wij kregen een Afrikaanse jurk die we moesten aantrekken met een mooie hoed om het af te maken. Toen begon de fotosessie echt iedereen wilde met ons op de foto. Er werden traditionele muziekinstrumenten tevoorschijn gehaald en er werd gezongen en gedanst. Voor de kinderen hadden we lekkere chips met kleurtjes en een ballon en voor de teachers en principal een zakje stroopwafels met een Hollands kettinkje. De kinderen vonden vooral de ballonnen helemaal geweldig en waren de rest van de middag helemaal wild. Onverwacht kregen wij ook een geweldig cadeau, namelijk een mok met onze naam erop en een foto van de kinderen. Toen hielden wij het natuurlijk ook heel moeilijk droog. Het was een geweldig afscheid en de kinderen en teachers hebben voor altijd een plekje in ons hart.
Op donderdag hebben we een laatste meeting met Linda ,Felicity en alle principals. Ook hun laten wij de door ons gemaakte de PowerPoint presentatie zien en evalueren wij de afgelopen 7 weken.
We organiseren een good bye party: de braai ( barbecue) deze is op donderdag in de namiddag. We maken heerlijke salades, braai pap en natuurlijk heel veel vlees want daar houden onze collega’s van. We hebben muziek en er wordt natuurlijk gedanst, daar kunnen wij nog iets van leren! Joan maakt een dansje met de Chief Jacob, onder luid applaus wordt dit begeleid. Uiteindelijk is het slot……….afscheid nemen……………….Ook deze mensen hebben een plaats in onze harten.
Wij kijken terug op een periode van avonturen, uitdagingen en mooie ervaringen die voor wij voor altijd met ons meedragen.
We vonden de reacties op ons blog erg fijn. Dank aan iedereen die ons gevolgd heeft.
Missie 11
Nicole, Joan en Karin.

• 30 April 2016 - 14:39

Truus Hagen:

Hallo dames,

Fijn om te lezen dat jullie ook zo een fijne tijd hebben gehad in zuid Afrika.
    Het is telkens weer een genot om de verslagen te lezen, en zelf even in gedachten terug te zijn .
    Dit vergeet je nooit meer . Welkom thuis.

groetjes Truus (gr 4)

Peter Notten:

Trots op jullie, dames. We hebben er weer drie verrijkte Korein-collega's bij. enne....die nieuwe bedrijfskleding staat je geweldig, vooral die hoed!

• 01 Mei 2016 - 22:27

Juliette:

Welkom thuis van jullie mooie avontuur!
    Ik heb genoten van jullie reisverslagen: jullie hebben je dapper en optimistisch door alle cultuurschokken en uitdagingen geslagen!
    Het was ook niet niks: met een stel onbekenden naar een al even onbekend continent..
    Hoe zou het lopen? Was er een klik onderling? Was er een klik op de dagverblijven?
    Ik las jullie verslagen en wist dat het goed zat: goed voorbereid en professioneel gingen jullie aan de slag!
    Ik hoop dat niet alleen jullie, maar ook de mensen daar er met plezier op terugkijken!
    Chapeau!

• 02 Mei 2016 - 11:03

Margot Wientjen:

Welkom thuis! Fijn dat jullie vol met nieuwe ervaringen weer veilig thuis zijn. Ben erg benieuwd om de verhalen "live" te horen maar eerst maar even tijd om weer te aarden en tijd voor familie en vrienden.

• 03 Mei 2016 - 12:26

Petra Van Oers:

Oo dat zal allemaal niet makkelijk zijn om dit moois achter te laten. De tranen schieten bij mij zelfs in de ogen als ik het lees.
    Top gedaan dames en ik heb genoten van jullie blog.
    Maar toch fijn dat jullie weer lekker thuis zijn, met vast veel mooie verhalen, foto's en mooie herinneringen.

Gr Petra

• 03 Mei 2016 - 15:33

Renske Tromp:

Ha Joan,

Hoe is het met je welbevinden na deze fantastische reis ?
    En ik denk dat je betrokkenheid ook super groot nu is !
    Welkom thuis en veel goeds met het wennen, vooral in dit prachtige lente weer !

Hartelijke groet, Renske Tromp