week 5 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 5 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 5

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

17 April 2016 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Blog week 5
De tijd vliegt nu echt voorbij, week 5 zit er alweer op en de plannen voor het afscheid zijn al gemaakt, wat een gek idee is dat na zo’n lange tijd hier te zijn geweest. We hebben echt een band opgebouwd met alle mensen hier en het land.
Naast ons gewone werk op de kinderdagverblijven hebben we woensdag tijdens de workshop van Linda onze knutselwerkjes van kosteloos materiaal laten zien. De teachers en Linda ( op haar manier) vonden het helemaal geweldig er werden daarom ook continue foto’s en filmpjes van ons gemaakt tijdens het presenteren. Na de presentatie werd ons vriendelijk doch dringend verzocht om de materialen daar te laten, dit vonden wij natuurlijk prima, en waren trots dat het zo goed in de smaak viel. Na de workshop zijn we met Linda meegegaan om naar haar kinderdagverblijf te gaan kijken, je kon goed zien dat haar kinderdagverblijf al een stuk verder is dan de kinderdagverblijven waar wij zijn. Maar leuk om eens te vergelijken en we werden getrakteerd op een groot glas limonade met een lekker Afrikaans koekje. We merken dat de teachers na de workshop heel enthousiast zelf aan de slag gaan en proberen om alles na te maken.
Dinsdag werden Nicole en Joan op kinderdagverblijf Noncedo behandeld als heldinnen, thank you thank you zeiden de teachers. We hadden geen idee waarom en vroegen wat er aan de hand was. Nu bleek dat de kinderen rijst met aardappelpuree en worst kregen, dit was heel bijzonder en de teachers dachten dat Nicole en Joan tegen de principal hadden gezegd in een gesprek dat ze eens een keer ander eten moest maken. Wij hadden er niets van gezegd dus vonden het wel heel grappig.
Bij Sabusa waar Karin werkt zijn ze nu bezig met het thema vervoer. De kinderen hebben vliegtuigjes gemaakt met mooie staarten van papier. Hoe leuk is dat als je hiermee buiten echt kan spelen.
Vrijdag waren we uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de inaugurele rede van professor Elsa Fourie, dit was echt een hele speciale ervaring en een eer om daarbij te mogen zijn. We werden behandeld als echte VIP gasten. Als vertegenwoordigers van Korein en het project Evaton West werden we wel 4 keer genoemd in een speech,. Ook werd Jacob Mhlambi een paar keer genoemd, ze vertelde dat hij een belangrijk contactpersoon is in de samenwerking tussen de Universiteit en Syanqoba. Hij straalde helemaal, dat vonden wij ook geweldig om te zien natuurlijk. Na de ceremonie in de zaal werden we naar een prachtige tuin gebracht waar tafels en etagères stonden vol met lekkere hapjes, wat hebben we het toch slecht hier;).
Zaterdag hebben we een geweldige dag gehad met Bias en zijn vrouw Nhlanhla. We zijn naar het regeringsgebouw, Freedompark, Pretoria en Soweto geweest. Bij het regeringsgebouw stond een meters hoog standbeeld van Nelson Mandela en dat is ook de plek waar hij was opgebaard en de mensen konden komen kijken om afscheid van hem te nemen. We hebben wat leuke en vooral gekke foto’s gemaakt, die wij natuurlijk gaan bijvoegen in het blog. In Soweto zijn we bij het huis van Nelson Mandela geweest en zijn we door de beroemdste straat gereden Vilakazi dit was een hele happening om te zien, er stonden alleen maar dure auto’s. BMW, Porsche en Mercedes. We hebben zoveel gezien en zoveel leuke dingen gedaan dat we uiteindelijk pas om 21:00 aan het Diner zaten. Met een volle buik en een lekkere Cocktail hebben we ons bedje gevonden en zijn we klaar voor een nieuwe week bij onze lieve kindjes.
Een zonnige groet vanuit het mooie Zuid-Afrika.

Nicole, Joan en Karin

• 17 April 2016 - 17:22

Petra Van Oers:

Ik lees steeds vol belangstelling jullie verslagen en krijg van Karin regelmatig apps met foto,s en jullie belevenissen en iedere keer is het WAUW wat gaaf allemaal.
    Dat jullie met zo weinig zoveel kunnen bereiken. Het verhaal van de penselen en klei van Karin is zo mooi en dat je met zo iets simpels kinderen blij kan maken.
    En dan gaan jullie naar Soweto, Pretoria en het huis van Mandela, om jaloers op te worden.
    Maar dames dik verdiend hoor want jullie doen daar heel mooi en fantastisch werk en genieten hoort daar ook natuurlijk bij. En je zou gek zijn als je die kans niet zou pakken als je zo dicht bij bent,
    Ik wens jullie nog 2 hele fijne en fantastische weken toe, geniet er lekker van
    Hele lieve groetjes van mij xxx

• 17 April 2016 - 21:23

Meta:

Nog twee mooie weken te gaan!

• 19 April 2016 - 10:43

Janita:

Wat een fantastische ervaringen!!
    Geniet nog van het laatste stukje en ik hoor graag de "life" verhalen als jullie weer terug zijn.

• 20 April 2016 - 20:38

Margot:

Weer een enerverende week dames en altijd leuk om te lezen. Mooi om te horen dat jullie workshop goed ontvangen werd. Veel succes deze week en veel groeten voor alle hardwerkende vrouwen daar. Hier is de lente begonnen en de narcissen staan in bloei!