week 4 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 4 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 4

Door: Joan

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

10 April 2016 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Week 4

Terwijl in Nederland de mensen massaal gaan barbecuen halen de Zuid- Afrikanen de winterjassen tevoorschijn!!
Het is koud hier!! De temperatuur daalt in drie dagen zo’n 17 graden.
De leidsters en de kinderen komen in winterjassen, sommigen met een muts op en een enkeling zelfs met handschoenen aan naar het kinderdagverblijf. Ze slapen zelfs in de winterjassen en met de mutsen op.
De deuren blijven dicht en nog waait het in het kinderdagverblijf.
Om warm te worden krijgen de kinderen van Noncedo gloeiend hete pap.
Als wij op dinsdagavond in het appartement zijn, krijgen we een uitnodiging om een training van Linda bij te wonen.
In allerijl bellen we de principals van onze kinderdagverblijven en melden ons netjes af voor de volgende dag zodat wij naar de training kunnen gaan.
Het is geweldig om te zien hoe enthousiast Linda is als zij haar leerlingen de basistraining kinderopvang geeft.
De training begint en eindigt met een lied én een gebed.
Volgende week mogen wij een deel van de training vorm geven door onze voorbeelden van speelgoed gemaakt van kosteloos-materiaal en de daarbij horende ontwikkelingsdoelen te presenteren.
Voorbeelden waar wij de rest van de week hard aan werken om ze af te hebben.
Zelf zijn wij zeer tevreden met het resultaat!

De laatste dag van de week zijn wij bij een vergadering tussen Elsa, Jacob en Linda. Deze vergadering gaat over de samenwerking tussen de universiteit en de gemeente Siyanqoba.
Na de vergadering, worden Nicole, Karin, Jacob, Linda en ik uitgenodigd om volgende week bij de inaugurele rede van Elsa ( professor aan de universiteit ) aanwezig te zijn. Een uitnodiging die wij graag aannemen.
Gelukkig begint de zon zich ook weer te laten zien.
Het was een goede week waarin de kinderen op Sabusa leren hoe ze hun grenzen moeten aangeven en de kinderen op Noncedo spelend leren.

Warme Zuid-Afrikaanse groetjes,

Nicole, Karin en Joan.

• 10 April 2016 - 17:41

Mieke:

wat een waardevolle ervaringen weer. mooi dat stoppen jullie toch maar mooi in jullie "levens rugzak".
    De tijd gaat nu snel voor jullie. Of misschien ook niet dat het thuis front gemist gaat worden. Maar kanjers geniet van deze leerzame tijd en mag ik Nicole en Joan vragen as woensdag 13 april een beetje extra op Karin te letten.
    groet uit een zonnig brabant

• 10 April 2016 - 20:20

Suzanne:

Wow wat een mooie verhalen en ervaringen mogen we door jullie ogen/woorden meebeleven.

Nog heel veel plezier!

Groetjes Suzanne

• 10 April 2016 - 21:49

Peter Notten:

Goed bezig dames. Succes!

• 10 April 2016 - 21:49

Monique Hanssen:

Wat leuk om te lezen dat jullie dezelfde ervaringen hebben als vorige teams...maar ook hele nieuwe.
    Het zijn allemaal ervaringen die je mee zal nemen en straks in je werk in Nederland hopelijk kan gebruiken.
    Groetjes aan allen die mij nog kennen daar.
    Monique team7

• 14 April 2016 - 10:36

Veerle Vuylsteke:

Bedankt Joan, voor het delen van je ervaringen en de mooie foto's.

Ja , het is daar terug gaan naar de eenvoud, blij zijn met simpele zaken.
    Wij vergeten hier soms blij te zijn met kleine, simpele dingen...
    Het is moeilijk kinderen dat mee te geven die alles hebben.
    Maar toch is het essentieel!
    Nog een fijne tijd daar!
    Groetjes,
    Je collega van BSO Zaza Veerle