Eerste week zit erop. - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Eerste week zit erop. - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Eerste week zit erop.

Door: Pien, Lindy, Marielle en Winnie

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

21 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Onze eerste week in Zuid Afrika zit er al weer op.

Het was een vermoeiende en indrukwekkende eerste week waarin we veel nieuwe mensen hebben leren kennen.
Na een lange vlucht en een nachtje in een hotel vlakbij het vliegveld (waar we 's morgens om 6.00 uur wakker werden van een vliegtuig dat nog net niet binnen vloog), was het tijd om samen met Margot richting Vanderbijlpark/Evaton West te rijden.
Anders dan de vorige groep is dat wij tijdens deze weken in Zuid Afrika op de campus van de North West University Vaal Triangle verblijven.
Na ons daar in onze appartementjes te hebben geïnstalleerd was het tijd voor onze eerste kennismaking met het Spur, een restaurant waar we al veel over hebben gehoord!

Dinsdag was het dan eindelijk tijd om te zien en de te doen waarvoor we hier zijn, op weg naar Evaton West en de daycare centers. Na de kennismaking met Jacob, Alice en Ntombi zijn we langs de dagverblijven gegaan waar wij de komende weken zullen gaan werken. De eerste twee zagen er goed uit. De buitenkant beschilderd, spelmateriaal en stoeltjes en tafeltjes om aan te zitten.
Bij één van deze 2 vertelde een teacher wat zij doen om de dag te beginnen. Ze gaan met alle kinderen kijken welke dag het is, welk jaar en wat voor weer het vandaag is. Erg leuk om te zien want het leek best wel op wat wij met onze kinderen doen. Hier waren ze zelfs met de kinderen bezig geweest om Valentijn cadeautjes te knutselen voor hun ouders!!
De andere 2 dagverblijven zagen er nog wat minder ontwikkeld uit. Kleine ruimte, weinig spelmateriaal en nauwelijks werkjes e.d. aan de muur.
Bij één van deze dagverblijven werden we door de kinderen ontvangen door het heel hard roepen 'magua, magua!' wat 'witte' betekent.

Op woensdag hebben we een bezoek gebracht aan de toy library. De ruimte van deze spelotheek zit in een primary school in Evaton West en zal door de daycare centers gebruikt gaan worden. De ruimte zag er erg mooi uit. Het was er schoon en licht, er stond al veel spelmateriaal en ook hier weer stoeltjes en tafeltjes om aan te zitten. Op een gegeven moment werd er een groepje kinderen binnen gebracht en aan de tafeltjes gezet. Ze kregen speelgoed voor hun neus waar ze mee moesten gaan spelen. Aan de gezichtjes van de kinderen was goed te zien dat ze nog niet zo goed wisten wat ze er mee moesten doen en daarom zijn we zelf maar mee gaan spelen.
Later zijn we nog in een klas van de school geweest waar we samen met de kinderen de Engelse, Nederlandse en snelle versie van 'hoofd, schouders, knie en teen' hebben gedaan.
Woensdagavond hebben we Johan en Angela van Rotary ontmoet. Zij hebben de vorige keer heel veel boeken gegeven en hebben ons wat meer verteld over de andere projecten waar ze mee bezig zijn.

Donderdagochtend was het tijd voor onze eerste meeting met Siyanqoba. Eén van de onderwerpen die op de agenda stonden was de spelotheek. In de tussentijd zijn er ook bij de principals en bij Jacob wat dingen veranderd. Tijdens deze meeting gaven ze aan dat ze graag met de kinderen naar de spelotheek willen gaan om daar te spelen in plaats van dat de spelmaterialen naar de DCC's gaan. Aan het einde van de meeting zijn we het hier allemaal over eens kunnen worden, nu is het tijd
'to kick some dust', zoals Jacob dat zou zeggen.
De bedoeling is nu dat wij één van de drie dagen die we op de dagverblijven zijn met 10 kinderen een ochtend of een middag naar de spel-o-theek gaan om daar zowel vrij te spelen als een gestructureerde activiteit aan te bieden.

Margot had vrijdagochtend een afspraak met Elsa Fourie, professor aan de North West University om te vertellen over VIB en door middel van beeldmateriaal te laten zien hoe we dat dan doen. Elsa was erg enthousiast en wil hier later zeker nog meer van weten. Lindy en Mariëlle waren hier bij en zij hebben het met Elsa ook nog gehad over de training die aan de teachers van de daycare centers in Evaton West gegeven zal worden.
Omdat Margot zondagavond al weer terug naar Nederland vloog hadden we op vrijdagavond een farewell diner met Jacob, Alice, Bertha en Pindy (dochter van Jacob en Alice). Ook Bias en Nhlanhla hebben we tijdens dit diner ontmoet.

Na een lange en vermoeiende week was het op zaterdag tijd om een beetje te ontspannen. We zijn toen richting Johannesburg gereden om de dag bij Alice, de vriendin van Els, en haar gezin door te brengen. We hebben heerlijk genoten van een echte braai, en ook hebben we eventjes gezwommen. Natuurlijk zijn wij (Winnie en Lindy) ook even 'van het dak' gesprongen, we kunnen natuurlijk niet achter blijven! ;) Zondag zijn we door Johan en Angela meegenomen naar de Lion farm en daarna was het al weer tijd om afscheid te nemen van Margot.

De eerste week was vermoeiend en indrukwekkend. We zijn erg benieuwd naar de dagen die we op het daycare centers gaan hebben, we hebben er in elk geval ontzettend veel zin in!!

Tot de volgende keer!
Pien, Lindy, Marielle en Winnie

• 21 Februari 2012 - 14:35

Sylvie:

Leuk om te lezen hoe het gaat!! Veel plezier en geniet! Ik kijk uit naar jullie avonturen! Succes met alles wat jullie daar gaan doen!
    xx

• 21 Februari 2012 - 17:49

Susan:

Haa meiden,

Wat super gaaf om dit verhaal te lezen!
    Het hele Afrika gebeuren kriebelt weer!
    Willen jullie iedereen de groetjes doen?!

Heel veel succes en heel veel plezier!

• 21 Februari 2012 - 20:35

Carmen:

Helemaal leuk om jullie belevenissen te lezen van de 1ste week!!

Heb nu wel echt weer de kriebels!

Meiden.. veel plezier en geniet!

Groetjesss

• 21 Februari 2012 - 22:43

Eloise:

Hey lieve meiden, wauw wat een verhaal alweer. Ja die eerste week is echt druk he. KLinkt alsof jullie al veel hebben gedaan en ik lees ook wat nieuwe dingen zoals met de kinderen naar de Speelotheek gaan, interessant! Succes en veel plezier!!! Groetjes aan iedereen :) xx

• 21 Februari 2012 - 22:57

Embert:

wauw wat hebben jullie al veel meegemaakt. geniet en werk en tot ziens. wij hebben de carnaval weer gehad.

• 22 Februari 2012 - 07:21

Els:

Het is wel weer gaaf om jullie avonturen te lezen. Heel veel succes en veel plezier.
    Gr. Els

• 22 Februari 2012 - 11:37

Anne:

heey meiden!!

heerlijk om te lezen hoe jullie een begin hebben gemaakt aan een fantastisch avontuur!! ben heel benieuwd hoe de eerst week werken jullie gaat bevallen! heel veel plezier en doe iedereen de groetjes!!

liefs Anne

• 22 Februari 2012 - 12:33

Sharmay Van Daal:

Hey guys,

Wat leuk om jullie eerste berichtje te lezen. Zo te lezen verrichten jullie al goed werk! Wij genieten mee vanuit het regenachtige Eindhoven.
    We kijken uit naar jullie nieuwe avonturen.

Succes en geniet ervan!

Veel liefs Aderieke en Sharmay
    en een heeeeele dikke vette kus voor Winnie!!! <3 <3

• 22 Februari 2012 - 13:55

Fadi:

Hi Lady's,

Wat een geweldige eerste week, en wat een hoop avonturen. En al een paar mooie foto's.

Blijf lachen, gieren en brullen!

Liefs en knuffels Robin en Fadi

• 22 Februari 2012 - 14:41

Maike:

Dikke kus voor jou meisje XX

• 22 Februari 2012 - 15:01

Miranda:

veel succes!!!!!!

• 22 Februari 2012 - 15:07

Lieke:

Tof!!!

Wat een enorm schattige kindjes....die wil je toch meenemen naar NL???

Geniet ervan dames, maak mooie herinneringen daar!

X Lieke

• 22 Februari 2012 - 16:02

Marieke:

Heeeey meiden,

Wat leuk om jullie verslag te lezen! Fijn om te horen dat het allemaal goed gaat daar.
    Hebben jullie de post nog af kunnen geven?
    Geniet ervan daar en doen jullie iedereen de groetjes!

Groetjes Marieke

• 22 Februari 2012 - 18:27

Maud:

Yeahhhhh de eerste reactie. Super leuke week hebben jullie volgens mij gehad! Geniet er nog van en ik kijk uit naar het volgende verhaal en de foto's!!!
    Groetjes!!!!

• 22 Februari 2012 - 20:17

Riet :

hallo meiden,
    het is goed te lezen hoe hard jullie werken en hoe jullie met de eerste indrukken omgaan. Ik hoop dat het vervolg ook zo soepel verloopt emn dat jullie veel voor elkaar krijgen zodat het een win win situatie word voor beide partijen. ik ben benieuwd naar jullie volgende verslag.
    groetjes.

• 23 Februari 2012 - 09:43

Marijke :

Hoi meiden,
    Wat leuk om te lezen dat jullie het zo goed naar je zin hebben, al die nieuwe indrukken.
    Geniet met volle teugen en heb maar veel lol met zijn allen.
    Pootjes en lebbers van Oban en Bibi

• 23 Februari 2012 - 13:02

Wim En Ria:

dag meiden.
    behalve Lindy ken ik jullie nu van de foto. kei gaaf wat jullie daar beleven.
    We hopen dat jullie veel goede dingen van jezelf in Afrika achter mogen laten.
    Heel veel succes en natuurlijk plezier.
    En Lindy , wie weet had ik als teacher ook nog een bijdrage kunnen leveren??
    lieve groet ria

• 23 Februari 2012 - 19:41

Dani :

hallo lieve leidsters! wat leuk jullie verhaal! we missen jullie heel erg maar als de paashaas is geweest zijn jullie er weer! de carnaval was heel leuk! ik was heel cool met mijn spiderman pak! en ik vind het heel lief dat jullie daar de kindjes helpen! een hele dikke knuffel voor jullie allemaal!xxxx dani en de groetjes van papa en mama

• 28 Februari 2012 - 21:08

Marita:

Jullie zijn Kanjers ! Geniet ervan met z`n allen en ga zo door ! Ik blijf jullie volgen. Marita

• 01 Maart 2012 - 02:07

Therese En Kees:

hoi lindy en de rest natuurlijk,
    Leuk om jullie verhalen te lezen, super wat je daar allemaal mee maakt!!
    zo te lezen en aan de mooie foto's is het een goede keus die je hebt gemaakt om naar het mooie afrika te gaan, een ervaring die je voor heel je leven mee neemt!
    geniet ervan en veel succes met jullie werk!
    groetjes kees en therese uit drunen