week 2 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 2

Door: team7

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

15 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

En dan is het maandag 10 februari en mogen we beginnen bij de DCC van Boitelo en Lesego.
We zijn allen benieuwd wat deze dag ons gaat brengen en we worden om 8.00 uur door Jacob opgehaald.

Monica en Monique worden hartelijk welkom geheten door Mamoloi, principal van Boitelo en haar teachers Lorraine en Nyenye. We hebben meteen aangegeven dat wij graag eerst wilden kijken hoe zij hun dag indeelden en welke activiteiten ze met de kinderen doen.
Ze beginnen de ochtend met een gebed daarna gaat de hele groep in de kring, daar vertellen de teachers een verhaal. Ook de kinderen mogen iets vertellen Dit was geen eigen verhaal maar een versje. Hierop hebben we ingespeeld door aan de teacher die engels spreekt te vragen of ze de kinderen ook wel eens iets over hun weekend vragen en laten vertellen.Het was niet onze bedoeling maar de teacher pakte dit meteen aan door het kind hiernaar te vragen.
Deze ochtend hebben we ook buiten gespeeld, eerst een paar spelletjes daarna nog een wandeling.
Na de lunch toen de kinderen gingen slapen hebben we met Mamoloi, die terug was van haar training, samen met de teachers een goed gesprek gehad, eerst op persoonlijk vlak, daarna ook wat inhoudelijker bijvoorbeeld over hun verwachtingen van ons en wat zij graag van ons willen leren. Deze dag kregen we een Sotho naam, deze is gemakkelijker te onthouden en uit te spreken door de kinderen. Monica is omgedoopt tot Noluntu en Monique zal deze 6 weken Zinthle heten.

Ook Judith en Bethje werden heel hartelijk, met veel knuffels, welkom geheten door zowel de princapal Bertha, teacher Oma en de kinderen van DCC Lesego.
We spreken af dat we vandaag bekijken hoe zij werken en waar we dan op in zouden kunnen spelen.
Eerst ontbijt, daarna zingen en dansen. En we worden aan de kinderen voorgesteld met een welkomsliedje.
We gingen buiten spelen, de speeltoestellen stonden opgesteld in een hoek, terwijl Bertha en "Oma" deze op hun plek gingen zetten hebben wij in het thema "vormen" hen wat "spelend leren" laten ervaren door met een stokje in het zand enkele vormen te tekenen en de kinderen konden deze naleggen met steentjes. De kinderen vonden dit spelletje erg leuk, en ze heben er nog van geleerd ook!.

Dinsdag 11-2-2014
Boitelo: Monica en Monique.
In het begin van de ochtend hebben we aan de teacher gevraagd wat haar plannen voor die dag waren. Vandaag zou ze "les" geven aan de kinderen vanaf 3 jaar over vormen. Wij zijn gaan meekijken tijdens haar les, dit was een "stamp" les maar na het " stampen" ging ze met de kinderen in de ruimte kijken naar dezelfde vormen. zoals die vormen die op het raam waren geschilderd. We gaven haar de tip om ook naar de andere vormen in het lokaal te kijken zoals o.a het wiel van de auto, vorm van de tafel etc. Toen we het gevoel hadden dat ze klaar was met haar les hebben we voorgesteld om ook buiten met deze vormen aan de slag te gaan. We hebben o.a. een grote cirkel getekend waarover ze konden lopen, steeds herhalen: cirkel en vierkant (in het engels want dit moeten ze leren) met een eigen verzonnen liedje. Een heel mooi moment was toen twee kinderen zelf het initiatief toonden door van de cirkel in het vierkant te springen en de de woorden circel en square te roepen, ook de anderen kinderen gingen hun voorbeeld volgen. Toen de kinderen gingen slapen hebben we deze activiteiten met de teacher en principal besproken en gevraagd wat ze er van vonden, ook doorgegaan op het spelend leren. Ze zagen zelf ook in dat dit een goede manier was en gaven zelf nog voorbeelden hoe ze dit ook zelf konden doen bijvoorbeeld tijdens een wandeling.

Lesego: Judith en Bethje.
Bertha is helaas afwezig vanwege een ziekenhuis bezoek. Voor oma is het nog erg wennen omdat ze pas afgelopen vrijdag voor het eerst hier is komen werken, wij overleggen met haar de taakverdeling en plannen voor die dag. Samen maakten we er een actieve leerzame dag van voor de kinderen waarbij Oma steeds meer het initiatief nam, dit was mooi om te zien. Maandag hadden we het liedje "smakelijk eten" in het Engels aan hen geleerd, leuk dat ze dat vandaag met wat ondersteuning weer herhaalden. Op een stuk afvalpapier heeft Bethje wat rondjes getekend en de kinderen hebben aan tafel de rondjes uitgeknipt. Enkele kinderen hebben echt leren knippen en waren zo fanatiek dat ze het rondje in stukjes knipten. Toen Oma dit weg wilde gooien lieten we zien dat je er nog mee kon spelen. Er ontstond een heel spel met frietjes op een bordje. Rondjes gekleurd met wasco en op de muur gehangen.
Het slapen ging beter dan gisteren; wij zijn erbij gaan zitten en hebben gekeken; wie heeft er slaap nodig en wie niet? De groten zijn in de andere ruimte rustig spel aan tafel gaan doen; de anderen kregen van ons vrij duidelijk te horen dat ze niet mochten praten en we zijn er tussen gaan zitten, hierdoor verliep alles veel duidelijker en rustiger.

Monique heeft haar verjaardag op het DCC gevierd, er was voor iedereen een "gezonde" traktatie in de vorm van een banaantje waarbij de kinderen ook een liedje van "de grote banaan uit Afrika" werd aangeleerd. 's avonds werd deze feestelijke dag afgesloten met een gezellig etentje in een Italiaans restaurant.

Woensdag 12-2-2014
Boitelo: Monica en Monique
Deze dag hebben we tijdens de kring de vormen die vorige dag waren behandeld terug laten komen in een klein spelletje, de houten vormen leggen we in het midden van de kring en de teacher vraagt de kinderen om bijvoorbeeld de cirkel of het vierkant te pakken. Na de kring neemt de teacher de kinderen mee naar buiten om dat wat we dinsdag hebben gedaan te herhalen. Wederom laten we zien dat dit kan worden uitgebreid door o.a. de vierkantjes in het het hek met de vinger na te tekenen, en steentjes vanaf een afstandje in de cirkel/vierkant te gooien Samen bereiden we de knutsel activiteit voor en de kinderen komen in groepjes deze uitvoeren, de teacher legt uit wat de bedoeling is. Tip om vrijdag deze werkjes mee te geven met een lieve boodschap van het kind erop voor Valentijnsdag.....ouderbetrokkenheid wordt zo gestimuleerd.Vandaag hebben we in het gesprek met Mamoloi het gebruik van kosteloos materiaal nogmaals besproken, het dagritme en handen wassen. Ook hebben we het speelgoed besproken.

Lesego: Bethje en Judith
Bertha had een idee voor een activiteit; vormen verven. Toen we vroegen of ze papier had: Nee! Wel thuis, dat moest ze nog halen, daarom het voorstel van ons om op onze meegebrachte koffiefilters te schilderen; vlinders. (later bleek ze wel afvalpapier; oude kopieen te hebben waarop de kinderen konden schilderen).
Samen besproken hoe dit te organiseren; taken verdelen; voorbereiding.
Oma en Judith gaan buiten spelen, Bethje geeft de nieuwe baby eten en Bertha heeft de activiteit voorbereid.
Buiten laten zien hoe je van een petflesje een trechter maakt, kinderen speelden heel gezellig en betrokken.
Weer binnen laat Judith zien hoe je uitlegt wat de kinderen met de activiteit moeten doen; ze luisteren aandachtig en gaan daarna enthousiast aan de slag. Bertha kwam zelf met het idee om de kinderen ook nog handen te laten stempelen, Prachtig!

Deze week hebben we mooie Sotho namen gekregen die het volgende betekenen.
Bethje - Naledi - shining star
Judith - Bontle - beauty
Monica - Noluntu - loving people
Monique - Zinthle - beautiful

Woensdag avond hebben we lekker op onze eigen braai een heerlijke vis maaltijd gemaakt en natuurlijk een avondje de tijd gehad om al onze indrukken met elkaar te bespreken.

Donderdag 13-2-2014
Wat later dan afgesproken worden we opgehaald en daardoor start de meeting met de principals en "JAM" ook "iets" later. "JAM", een non profit organisatie die het voedingsprogammavoor de DCC kinderen verzorgt, gesponsord door KFC, gaf hier een duidelijke uitleg over deelname aan dit programma. "JAM" zorgt ervoor dat de kinderen die het DCC bezoeken voorzien worden van voedzame pap (porridge) en ook worden de kinderen met regelmaat op groei of achterstand gecontroleerd.
Voor het diner zijn we uitgenodigd door Johan en Angela om aanwezig te zijn bij het Valentijnsdiner van de Rotary. De dresscode was rood, waar we gelukkig allen wel iets van in de kast hadden hangen. Deze avond werd verder benut om te netwerken met de andere aanwezigen.We werden verder deze avond vermaakt met smeuige Valentijnsverhalen, en ook wij deden een duit in het zakje. Letterlijk en figuurlijk want we deden mee aan een loterij om een teddybeer te winnen.tevergeefs, maar ja, wij hebben weer meer geluk in de liefde. Wij mochten de mooist geklede man en vrouw uitkiezen. Dat werd Johan, met zijn mooie rode overhemd en prachtige witte puntlakschoenen.Een vrouw werd gekozen omdat we haar zo aardig vonden. Zegt dit iets over de kledingstijl bij de Rotary of over ons....?

Vrijdag 14-2-2014
In de ochtend hadden we een afspraak met Professor Elsa Fourie, van de NWU. We hebben met haar onze eerste ervaringen gedeeld en plannen gemaakt voor de komende weken. Morgen zullen we bij een training van haar aanwezig zijn.
Vrijdagavond bezoeken we een Valentijns "Concert under the stars" bij Emerald Casino. Hier liet het Philharmonisch orkest van Johannesburg hun klassieke klanken horen afgewisseld met covers gezongen door een tweezangers en twee zangeressen. Maar!!!! voordat we daar zijn....gewoonlijk rijdt er een shuttel busje in het Emerald safaripark. Deze liet vandaag erg lang op zich wachten. Judith gooide haar charmes in de strijd om met een van de vele voorbijgangers mee te liften, pas na hulp van Monica stopt de eerste de beste auto(toch is Judith haar naam Bontle...).Monique en Bethje, die verdekt stonden opgesteld sprongen er vlug bij. en gelukkig mochten we toch alle vier mee, achter in de laadbak van een pickup. Het was een avond om nooit te vergeten. Beetje fris, maar gelukkig waren er roze dekentjes te koop, waar we lekker onderkropen.

• 15 Februari 2014 - 17:11

Wies:

Lieve meiden, als ik jullie verslag lees is me wel duidelijk dat jullie je erg thuis voelen en wat zijn jullie al op veel manieren met de vormen aan de slag geweest!!Erg mooi om te lezen hoe jullie je fantasie gebruiken én het zo dicht bij de belevingswereld van de kinderen laten.
    Ook fijn dat jullie zoveel plezier maken samen!! Liefs van Wies

• 15 Februari 2014 - 20:53

Dirk & Daan, Lotte, Jop, Pien En Gijs:

Geniet lekker julle naweek Noluntu :-)))xx

• 16 Februari 2014 - 13:02

Jessica Jongejans:

Hoi dames,

Leuk hoor om jullie tweede week ook weer te lezen.
    En aan de foto's te zien is de betrokkenheid van de kinderen groot en genieten jullie volop!
    Tot volgende week op dit blog.

Groetjes Jessica

• 16 Februari 2014 - 13:47

Els:

Ik sluit me helemaal aan op Wies haar reactie. Fantasie en creativiteit. Heerlijk om jullie zo bezig te zien!

• 16 Februari 2014 - 19:28

Margot:

Lieve vrouwen wat zijn jullie al enthousiast aan de slag zeg. Mooi dat zaken als spelend leren en ouderbetrokkenheid al aan bod komen. Monique nog gefeliciteerd met je verjaardag! Ook fijn dat jullie het samen leuk hebben. Beetje bezorgde moeder maar met liften zou ik een beetje oppassen....

• 16 Februari 2014 - 22:27

Linda Willems:

Wow wat een ervaring!! Jullie zijn goed bezig zeg!!! Leuk om jullie verhalen te lezen met de foto's daarbij. Succes met alles daar, en lekker genieten!!! Maar dat komt helemaal goed als ik het zo zie!!

• 17 Februari 2014 - 00:02

Lex Van Lith (Pa !!):

Leuk dat jullie het zo goed maken. Ik hoop datje er veel van opsteeekt en dan heel tevreden terug komt in het land van melk en honing. Wat hebben we het hier dan goed.
    Heel veel liefs en heel veel succes.
    dikke kus.

Pap

• 18 Februari 2014 - 09:05

Laura (missie 6):

Hoi dames,

Super leuk om jullie tweede week te lezen!
    Leuk dat jullie verschillende materialen gebruiken om activiteiten te doen met de kinderen. En wat een leuke foto's!!!
    Fijn dat jullie het samen ook gezellig hebben :)

Maak er nog fijne weken van, ik kijk uit naar het volgende verslag!

Heel veel succes en plezier! Geniet!

Vee liefs, Laura.

• 18 Februari 2014 - 10:37

Marjon Renders:

Leuk om te lezen allemaal en mooie foto's
    Goed bezig allemaal en geniet van de zonnestralen :)

Liefs Marjon ( dikke kus voor Moon ( Noluntu ) hihi

• 19 Februari 2014 - 12:41

Lydia:

Heel mooi om te lezen: na het aftasten zijn jullie echt de handen uit de mouwen aan het steken. Leuk om weer te lezen dat Valentijnsdag echt een 'ding' is in Zuid Afrika. Bijzonder omdat mee te maken, he? Ik zie Bontle helemaal voor me zoals ze zich voor een lift voor de auto gooit. En achter in een bakkie is ook weer een hele ervaring.
    Ga zo door en laat ons meegenieten!
    Liefs, Lydia

• 19 Februari 2014 - 13:54

Nathalie:

Ha Bethje!

Zo te lezen heb je het goed naar je zin! Wil je me als het kan wat foto's mailen? Dan hang ik ze bij ons op de locatie op zodat ouders en kinderen je avonturen kunnen zien...er wordt regelmatig naar je gevraagd, lief toch :)

Geniet, geniet, geniet!

liefs Nathalie

• 19 Februari 2014 - 15:31

Caren:

Juut, Bontle, je krijgt zo wel een serie mooie bijnamen. Mooi om jullie verlagen te lezen.
    Tot volgende week!

• 20 Februari 2014 - 14:44

Divina:

lieve Noluntu en andere dames,

Mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken, ik zou ook graag wat foto's per mail willen ontvangen dan kan ik ze ook hiet bij ons ophangen.
    Ik wens jullie nog een leerzaam verblijf daar en dat jullie veel dingen met elkaar kunnen uitwisselen,
    prachtige nieuwe namen trouwens .

heerlijk genieten van dit avontuur!
    groetjes Divina