week 5 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 5 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 5

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

12 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Daycare Marcella en Linsey
Maandag 4 maart
Onze eerste werkdag op het nieuwe dagverblijf. Ook als nieuw twee-tal. (Linsey/Marcella). We zijn begonnen met een gezellig gesprek met de (Maria). Ze vertelde ons hoe het bij hun ging en vroeg erna hoe wij de dingen in Nederland doen. Ze vroeg ons ook wat we vandaag wilde doen of we eerst wilde observeren. Hier waren wij het mee eens en hebben met de kinderen gespeeld, gedanst en geknuffeld met een baby van 2 maanden oud.

Dinsdag 5 maart.
Het thema waar de teachers op dit moment mee bezig zijn is het lichaam en alles hier omheen. De vraag kwam dan ook redelijk snel of wij nog leuke activiteiten wisten die in dit thema passen. Wij zouden geen pedagogisch medewerkers zijn als we dat niet zouden kunnen. We hebben de kinderen 2 liedjes geleerd: met de vingertjes en dit zijn mijn wangetjes. De kinderen waren erg enthousiast en we hebben het liedje wel 10 keer achter elkaar gezongen. Iedere keer als we terug kwamen gelopen in het klaslokaal begonnen de kinderen dit te zingen. De principal werd hierdoor erg enthousiast en wilde het nog een aantal maal oefenen. Ook hebben we deze twee liedjes uitgeschreven zodat ze de liedjes echt niet kunnen vergeten. We hebben met de principal gepraat over ontwikkelingsachterstanden bij kinderen. Ze vroeg hoe wij dit aanpakken in Nederland en hoe de verslaglegging hierbij werkt. We hebben verteld over het kvs systeem en een alternatief voorgesteld: er word een blaadje bijgehouden van ieder kind hoe ver hij/zij in de ontwikkeling is of hij/zij voor of achter loopt en wat er nog geoefend moet worden/ waarin hij gestimuleerd moet worden. Dit zodat het voor de principal duidelijkheid schept in de ontwikkeling van een kind want op dit moment is er nul verslaglegging per individueel kind. De reactie van de principal was erg positief en volgende week gaan we dan ook graag aan de slag met dit leerdoel. We vonden dit een erg interresant gesprek.

Donderdag 7 maart.
We hebben met de kinderen buiten geoefend voor de sportdag van vrijdag. Erg leuk om te zien was dat er ongeveer dezelfde soort spelletjes werden gedaan als in Nederland. Zoals: zaklopen, tomaat op een lepel race, estafette en rennen. Toen de kinderen sliepen hebben we het met de principal gehad over aids. Zij vertelde dat dit veel voorkwam maar dat het op dit moment minder werd. Vorig jaar hadden ze 13 kinderen dit jaar waren het er 2. Ze vertelde dat zij de enige was die wist welke
kinderen dit waren. De teachers wisten dit niet met als reden dat ze niet wilde dat die kinderen anders behandeld zouden worden. In het lokaal van de kleuters hangen veel werkmaterialen zoals tellen, maanden van het jaar,kleuren en vormen, etc. Dit hangt er erg slordig en onoverzichtelijk bij.
Wel worden deze materialen dagelijks gebruikt dus zagen wij weer een missie. We zijn op dit moment bezig met het vernieuwen van deze kaarten. Deze gaan we op z'n afrikaans lamineren met een rol tape. Hier hebben we het over gehad met de principal en ook de uitleg van overzicht duidelijk
gemaakt. Zij stond hier open voor dus hebben wij zin om ons volgende week bezig te houden met dit verbeterpunt.

Daycare Noor en Nadine
Eerste week DCC Mahlaku (Noor en Nadine)

En toen was het alweer werkweek 4. Wat gaat de tijd snel. Deze week zijn we begonnen op een nieuw dagverblijf in nieuwe tweetallen.
Toen we maandagochtend aankwamen op het DCC werden we hartelijk ontvangen door Maria (principal) en Mami (teacher)
Na een paar knuffels van zowel de kinderen als Maria en Mami kregen we een rondleiding door het DCC. Het DCC bevindt zich in een lange garagebox dat is gevestigd naast het huis van Maria en haar man. De ruimte is ingedeeld in 2 ruimtes. 1 ruimte voor de jongste kinderen en 1 ruimte voor de oudste kinderen. De man van Maria hebben we ook ontmoet al liep deze ontmoeting niet al te best. Na ons voorgesteld te hebben begon hij over dat hij een nieuw stuk land wil kopen om een nieuw DCC op te bouwen maar hij vertelde er ook bij dat hij daar geld voor nodig had. Daar zijn wij natuurlijk niet voor gekomen en na een paar minuten hebben we het gesprek afgekapt en uitgelegd dat we daar niet voor zijn gekomen.
We hebben de eerste dag voornamelijk rond gekeken en spelletjes buiten gespeeld.
We merkten al gauw dat er een duidelijk dagritme aanwezig is op het dagverblijf.
De kinderen eten 's ochtends ontbijt aan tafels. Voor het ontbijt wordt er eerst gezongen en gebeden. De teacher benoemt de dag, datum en het weer van die dag en de kinderen leren dit door alles een paar keer te herhalen.
Na het ontbijt doet de teacher een activiteit met de oudste kinderen en de jongste kinderen hebben vrij spel. Er wordt een berg speelgoed gesorteerd en op de grond gelegd en de kinderen spelen waar ze mee willen spelen. De kinderen weten heel erg goed hoe ze het speelgoed moeten gebruiken.
De oudste kinderen deden een activiteit die aansluit op het thema. Elke week hebben ze een ander thema en deze week ging het over het lichaam. De kinderen kregen een tijdschrift en een schaar om mensen uit te knippen en om die op een blaadje te plakken. Ook hebben ze deze week een activiteit gedaan waarbij ze de lichaamsdelen moesten benoemen. We hebben ze ook nog hoofd, schouders, knie en teen geleerd en 'if your happy and you know it' ook.

Na het spelen gaan de kinderen slapen op dekens op de grond. Als de kinderen slapen krijgen wij lunch wat niet tegenvalt.
Na ongeveer 1,5 uur worden de kinderen wakker gemaakt om te eten. Op maandag en dinsdag hebben de kinderen op de grond gegeten maar toen we voorstelden om aan tafels te eten was dit goed.
Na het eten worden de kinderen gewassen en mogen ze nog vrij spelen totdat ze worden opgehaald.

De communicatie tussen ons en Maria en Mami verloopt niet altijd even goed. Maria kan redelijk goed Engels maar Mami beheerst de Engelse niet zo goed waardoor het soms moeilijker is om over iets te praten.
Beiden zijn ze erg lief voor de kinderen en ze nodigen ons uit om hen liedjes en spelletjes te leren. Ook willen ze graag dat we hun daily chart, menu, etc. maken om de kinderen vanuit daar meer te leren.

Het was een leuke eerste week waarbij we zagen dat de basis van het DCC erg goed is. We zijn benieuwd naar volgende week wat we dan nog kunnen aanvullen en inbrengen.

Vrije tijd
We hebben een heerlijk weekend gehad. We hadden het geluk hele lieve mensen hier te hebben leren kennen die een huis hebben in het krugerpark. Samen met hun zoon en een koppel uit Finland zijn we afgelopen vrijdag vertrokken naar het krugerpark. Omdat het een rit van ongeveer 6 uur rijden was moesten we vroeg uit de veren. Eenmaal aangekomen in het park hebben we onze spullen uitgepakt en zijn we gaan relaxen op het terras bij de lodge. Nadat we de omgeving hadden versierd met verschillende stukken fruit om de dieren te lokken (guava’s en bananen) was het afwachten welke dieren kwamen buurten. Nog geen vijf minuten later kwam een hele familie warthog (wrattenzwijntjes) ons verwelkomen. Dit was al een hele ervaring op zich! De volgende dag hebben we na een heerlijk ontbijt de omgeving verkent en s’middags kwam de familie zebra aan ons terras hallo zeggen. Wederom een schitterende gewaarwording, deze beesten waren zo rustig dat we ze uit onze handen gevoerd hebben. Bij de eerste waren we nog een beetje bang dat ons hand mee opgegeten zou worden maar naderhand was deze angst omgeslagen in enthousiasme en de nodige wauwww en vetttt kwamen uit onze keeltjes. S’avonds een nachtwandeling gemaakt door het park, helaas waren we onze zaklampen vergeten en zagen we dus letterlijk niks, maar het feit dat je wist dat de beesten er waren was genoeg voor een adrenalineshot. Zondag kwamen er in de ochtend nog een paar kudu’s langs en heeft linsey rudolph het rendier een lekkere guava mogen voeren.
Na een geslaagd weekend helemaal voldaan terug naar huis gereden en

Weer
Het weer is hier heerlijk ongeveer rond de 30 graden. Veel wind in de ochtend en in de middag klaart het op. Wel merken dat de zomer zijn hoogste tijd gehad heeft want het is niet meer zo warm als dat het geweest is in de eerste weken. Langzaamaan worden we voorbereid op het gure weer in Nederland….

groetjes Marcella, Noor, Nadine en Linsey

• 13 Maart 2013 - 17:51

Ruben:

Mooie verhalen dames! Ook heftig dat stukje over de kinderen met aids. Keep up the good work en tot volgende week zondag!