Week 3 op de daycare's - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 3 op de daycare's - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 3 op de daycare's

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

24 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

De dingen die wij hier mee mogen maken zijn echt super. Hier een de paar belangrijkste
puntjes van afgelopen week :)

Daycare Little pleasure

Maandag 18 februari.
Toen we vanochtend binnen kwamen waren de kinderen aan het bidden. Dat hadden
we al een keer eerder gezien maar niet zoals deze ochtend. Tumi deed heel erg goed haar
best met het zingen en dat was duidelijk te merken. De kinderen deden allemaal heel erg goed
mee. We vonden het heel indrukwekkend om te zien.
Daarna kregen de kinderen ontbijt en konden wij met Tumi overleggen wat we wilden gaan doen
met de kinderen. Omdat het die ochtend nog niet zo heel erg warm was wilden we heel graag
spelletjes doen buiten. Gelukkig vond Tumi dat ook een goed idee.
Als eerste hebben we "schipper mag ik overvaren" gedaan met de kinderen. Eerst hadden we het
uitgelegd aan Tumi en ook verteld dat er een liedje bij hoort. Tumi heeft ook de hele tijd het liedje
gezongen. De activiteit was erg geslaagd. Zeker omdat Tumi op dinsdag (toen wij niet op het dagverblij waren)
opbelde omdat ze het liedje niet meer wist.
Daarna hebben we ook nog "zakdoekje leggen" gedaan. Dat was ook echt heel erg leuk en we merkten
dat de kinderen het ook heel erg leuk vonden. We hebben ervoor gezorgd dat alle kinderen een keer
aan de beurt kwamen om een keer te rennen. We zijn ruim een uur buiten geweest. Al met al een hele
geslaagde ochtend.
We hebben ook nog aan Tumi voorgesteld om elke ochtend een namen rondje te doen met de kinderen
zodat ze ook zelf hun eigen naam leren uitspreken. We merken dat ze dat nog niet echt kunnen. Wel de
namen van de andere kinderen in de groep.
's Middags hebben we voornamelijk met de kinderen gespeeld en lekker geknuffeld.

Dinsdag 19 februari.
Vandaag zijn we niet naar het dagverblijf gegaan omdat we een meeting hadden over
de toylibrary. We vonden het allemaal erg belangrijk om daar bij te kunnen zijn dus toen
Jacob vertelde dat we erbij aanwezig mochten zijn, waren we daar dus ook erg blij mee.
De meeting begon een half uur later dan gepland dus daardoor had het volgens onze principal ook
geen zin meer om naar het dagverblijf te gaan omdat de kinderen toch lagen te slapen en daarna
nog moesten eten. De meeting was grotendeels in het sesotho dus voor ons niet helemaal te volgen.
Toen wij de kans kregen om over de toylibrary te vertellen, heeft Noor het woord gevoerd.
Het verhaal over de toylibrary werd door alle aanwezige principals erg goed ontvangen en we
merkten dat ze er ook erg veel zin in hadden om met de kinderen naar de toylibrary te gaan.

Woensdag 20 februari.
Vanochtend toen we op het dagverblijf aankwamen was Tumi er niet. We hebben de ochtend
met de principal gestaan. Zij verwachtte van ons dat we het hele dagprogramma zouden
overnemen. We hebben duidelijk aangegeven dat dit niet helemaal de bedoeling was. Wel hebben
we de hele ochtend activiteiten gedaan met de kinderen.
We hebben met de kinderen weer emotie spelletjes gedaan. De oudste kinderen hebben we
eerst de kleuren laten benoemen, vervolgens de emotie en daarna memorie gedaan. Erg leuk.
De kinderen ook laten benoemen hoe ze zich voelden en door middel van de emotie kaart laten aanwijzen
welke emotie dat dan was. We merkten dat het met de oudste kinderen makkelijker te communiceren
valt omdat zij redelijk engels kunnen verstaan. Bij de kleinste kinderen heeft de principal geholpen
door alles te vertalen wat wij zeiden.
Bij de kleinere hebben we ook de kleur laten benoemen, de emotie en hoe ze zich voelen.
De memorie was voor hun nog te moeilijk.
Na deze activiteit zijn we weer naar buiten gegaan omdat de zon weg was en het daardoor niet te warm
is voor de kinderen.
We hebben weer "zakdoekje leggen" gedaan. De kinderen vinden dit een heel erg leuk spelletje en doen
dan ook vol enthousiasme mee. Heel erg leuk om te zien.
's Middags hebben we heel erg fijn met de kinderen geknuffeld, gespeeld en gekieteld. Het was een erg leuke
vandaag.

Daycare Matsabisu

We hebben een hele leuke week gehad waarbij we veel hebben gespeeld met de kinderen, gelachen en
gekletst met de teachers. Ook het eten was deze week weer verrukkelijk! Lekker met de handen eten
past wel bij ons. Deze week zijn we bezig geweest met de structuur, we hebben verteld dat wij
een goedemorgenlied zingen om de dag te openen. Na een auditie van drie verschillende versies
van het goedemorgenlied hebben de teachers unaniem besloten om er eentje te gebruiken, deze hebben
we vertaald en uitgeschreven. De teacher gaf zelf al vorm aan structuur door voor het slaap moment de
jongens en meiden te scheiden zodat er meer rust was waardoor de kinderen sneller in slaap vielen.
Ook werd er een gebed opgezegd wat het slaap moment aankondigde. Na het slapen was het tijd voor
de lunch en ook hier hebben we een lied over dat we de teachers hebben aangeleerd. Na introductie van
het goedemorgenlied waren ze allen zo enthousiast dat de vraag juist vanuit de teachers kwam om meer
liedjes te leren die te maken hebben met dagritmes en thema’s. Dus ons enthousiasme heeft ons in de
vertaalmodus gezet en met een flinke dosis creativiteit hebben we in het engels kloppende vertalingen
uitgeschreven. Die we vervolgens twee dagen aan 1 stuk hebben mogen zingen.
Ook hebben wij verteld over onze dagritmekaarten die we gebruiken. Na wat internet speurwerk
hadden we een mooie collectie pukkaarten bij elkaar gesprokkeld die we deze week hebben geprint, gekleurd en gelamineerd.

Toylibrary
Donderdag zijn we oudste kinderen geweest van daycare little pleasure.
In het begin wisten de kinderen niet helemaal wat ze moesten gaan doen en
keken vooral rond wat een hoeveelheid speelgoed er was. Tumi (de teacher)
vertelde de kinderen jongens in de construction corner en de meisjes in de house
corner. Zo konden ze een beetje hun draai vinden en gingen vanzelf ook naar de
andere hoeken om hun spel uit te breiden. Marcella heeft het boekje van clown vad
voorgelezen en interactie met de kinderen er ingebracht. De kinderen vertelde erna
waar het over ging. Tumi vertaalde het zodat alle kinderen het zouden snappen.
Nog even vrij spelen, vooral het ziekenhuisje werd veel gebruik van gemaakt. Met
de poppen naar de dokter en hun hartslag luisteren. Vervolgens heeft Nadine met de
kinderen een emotie domino spel gedaan. De kinderen luisterde aandachtig en waren
helemaal stil als een ander kindje aan de beurt was. Vervolgens lekker wat fruit eten
met wat drinken en toen heeft Noor een poppenkast show gehouden. Het verhaal
ging over een zieke leeuw die zijn brul kwijt was. De kinderen moesten een dokter zoeken
om de leeuw weer beter te maken wat gelukkig gebeurde. De kinderen praten er nog
steeds over en hebben het enorm naar hun zin gehad.

Meetings
Dinsdag 19 febr zijn we niet naar het dagverblijf gegaan omdat we een meeting hadden over

Weer
Het weer is ongeveer 40 graden meer als in Nederland. Dus we kunnen zeggen
dat wij het hier top hebben en geen kou zullen leiden.

Vrije tijd
Vrijdag zijn we samen met Angela vertrokken naar pilanesberg. Aangekomen bij een
prachtig guesthouse met zwembad waar we even lekker gezwommen en gerelaxed hebben.
's avonds 2 leuke show bijgewoond een fantasy en een extacie show. Tussen de shows door
even naar het casino en lekker wat drinken. De volgende ochtend heel vroeg. Maarliefst 05:00 uur
vertrokken naar safaripark pilanesberg. Wat een mooie ervaring. Een olifant van 5 meter afstand
mogen bewonderen, giraffen, zebra's, neushoorns en nijlpaarden. Zondag met de Rotarie een lunch
gehad en een cruise op de boot. Hele gezellige middag/avond.

Groetjes Nadine, Marcella, Linsey en Noor

• 28 Februari 2013 - 18:40

Eloïse:

Hoi meiden,

Wat zijn jullie goed bezig!! Ben trots :D
    Mooi hè Pilanesberg! En zijn jullie de rivier op geweest? Gaaf!!
    Succes en veel plezier nog!

Liefs en knuffels voor jullie en m'n vrienden daar

• 01 Maart 2013 - 16:53

Truus Hagen:

Hoi dames,
    Ik zie wel dat jullie het reuze naar je zin hebben.
    Gaaf dat jullie met Angela naar philanesberg zijn geweest.
    Misschien ook een Calua don pedro gedronken moet je zeker doen als dat ergens wordt aangeboden.
    Ook leuk om wat foto's te zien geniet er van en tot volgende keer
    Truus (team 4)