Week 2 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

17 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hieronder een aantal punten die we deze week mee gemaakt hebben:

Daycare Little pleasure
Maandag zijn Marcella en Nadine voor het eerst begonnen op daycare Little pleasure.
We werden hartelijk ontvangen en verbaasde ons meteen over hoeveel mogelijkheden er zijn.
De kinderen hebben allemaal een eigen schrift om vast te leren schrijven en krijgen hiervoor
ook huiswerk mee. We zijn begonnen met de kinderen met het leren van liedjes zoals:
hoedje van papier in het Nederlands en met de vingertjes in het Engels. Het emotie spel
wat wij gemaakt hebben viel goed in de smaak. De kinderen beginnen de emoties nu te
begrijpen en vonden vooral de emotie verliefd erg leuk. Donderdag Valentijnsdag gevierd.
Gemerkt dat het met de kinderen lastig is te communiceren zonder de teacher erbij.
Een leuke week gehad waar wij ook veel van geleerd hebben.

Daycare Matsabisu
Maandag zijn Linsey en Noor begonnen op daycare Matsabisu.
Na een heel warm ontvangst begonnen de teachers met hun dagprogramma. Dit ging erg
abrupt wat voor ons meteen een leerdoel creeerde, in de zin van het werken met een dagritme.
Wat ons echter opviel is dat de teachers tijdens de groepsactiviteiten op een leuke en boeiende
manier de kinderen bij de activiteit betrekken.
Het zijn daar super lieve mensen en ze zijn erg blij dat wij er zijn. Ze willen veel van ons leren.
Dit vonden wij natuurlijk erg leuk om te horen. Om niet meteen in het diepe te springen hebben we
eerst gekeken waar de behoeften lagen. Dit zijn het dagritme in de vorm van het introduceren van
dagritme kaarten, het inleiden van het programma van de dag door middel van een liedje (goedemorgen liedje),
structuur brengen aan de overgang momenten en ons emotie spel. Dit werd direct erg enthousiast
ontvangen wat ons een gemotiveerd gevoel gaf. Nu kunnen we goed gas geven, want zoals je weet
zijn 3 weken zo voorbij.

Toylibrary
Afgelopen woensdag waren we er helemaal klaar voor om de toylibrary helemaal ingericht te krijgen.
Tot onze grote verbazing was alles al over de hoeken verdeeld, poppen lagen netjes in het bed,
puzzels waren gesorteerd en de boeken gesorteerd op genre. Kortom helemaal perfect. Vanaf deze week
is de toylibrary is compleet om in gebruik genomen te worden. Hier wilde wij nog een aantal vragen over
stellen aan Jacob, hij was helaas niet aanwezig dus hebben wij dit met zijn vrouw Alice besproken. Er waren
hele leuke vilten hand poppen aanwezig in de toylibrary. Dit bracht ons op het idee voor een poppenkast. Na
schetsen gemaakt te hebben op papier was Alice hier erg enthousiast over en wordt dit uitgevoerd. We zijn
benieuwd als we donderdag weer komen wat we aantreffen.

Meetings
Vrijdag hebben we een meeting gehad met Elsa (universiteit). Binnenkort mogen we een aantal lessen op haar
universiteit bijwonen. Dit lijkt ons erg interessant en geeft ons meteen een beeld van hoe hier vorm wordt gegeven
aan college's. Elsa is erg enthousiast in het verbreden van ons netwerk, we hebben namelijk nog niet genoeg mensen
ontmoet hihi ;-). Dit enthousiasme vinden wij super en staan hier ook erg voor open.

Weer
Heet, heter, heetst. +/- 32 graden.

Vrije tijd
Vrijdag hebben we Angela en Johan getrakteerd op een avondje uit. Lekker uit gaan eten en vervolgens met zijn allen
het casino ingedoken. Goed gewonnen maar hier kennen ze ook het fenomeen loser....
De rest van het weekend hebben we goed besteed aan uitrusten. We merkten dat het een super leuke week was maar
dat deze ook erg vermoeiend was. Als afsluiter van het weekend bij Angela en Johan zelfgebakken wafels met ijs gegeten :-)

Groetjes Nadine, Marcella, Linsey en Noor

• 19 Februari 2013 - 16:35

Truus (team 4):

Hallo dames,
    Leuk om te lezen dat jullie op andere daycare centers aan het werk zijn .
    en wat gaat de toylybrari met grote stappen vooruit , goed om te lezen.
    Ben benieuwd wat voor lessen jullie gaan volgen bij Elsa op de universiteit, zijn dit lessen met de studenten of is de curses voor de teachers toch begonnen.
    Wens jullie nog veel werkplezier en veel leuke activiteiten in jullie vrije tijd.
    Truus Hagen (team 4 )

• 19 Februari 2013 - 20:16

Els:

Dames, wat leuk om jullie verhalen te lezen. Ik merk dat jullie vol enthousiasme zitten. Heerlijk! Gr. Els

• 19 Februari 2013 - 23:22

Peter Notten:

Lijkt er op dat jullie je snel ingeburgerd hebben, dames en vertrouwd gemaakt. Compliment voor jullie en je voorgangers. Benieuwd naar het gebruik van de spelotheek. Succes!

• 20 Februari 2013 - 19:36

Carmen:

Hoi meiden,

Super leuk om dit enthousiaste verhaal te lezen! Geniet van alle dingen die op jullie pad komen daar in het mooie Zuid-Afrika!
    Succes en ik zal jullie gaan volgen!

Groetjes Carmen (2e Afrika missie :)

• 26 Februari 2013 - 19:12

Pepe Voorbraak-Reef:

Super leuk!
    Ik ga jou Noor, maar natuurlijk ook de rest zeker volgen!!!
    En vergeet niet te genieten!

Groetjes Pepe