week 6 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 6 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 6

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

19 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

DCC Sandra Mahlaku, Nadine en Noor
Alweer de tweede week op het dagverblijf. De tijd gaat snel, want we hebben het nog steeds naar ons zin op het dagverblijf.
Toen we maandag aankwamen was Maria er niet want ze had diploma-uitreiking. Mami stond er dus alleen voor met 30 kinderen.
Ze was al begonnen met het ochtendritueel toen wij binnen kwamen. Alle liedjes werden gezongen en ook alle “charts” kwamen aan bod. Alles wordt met enige regelmaat herhaald zodat de kinderen het kunnen onthouden. Deze week hadden we het thema kleur en vorm.
Aan de muur hingen 4 vormen en Mami ging met de kinderen de vormen oefenen.
Omdat de vormen die aan de muur hingen erg klein waren heeft Noor nieuwe en grotere vormen gemaakt. Ook heeft ze de vormen nog een keertje in het klein gemaakt zodat ze daar spelletjes mee kunnen spelen. En natuurlijk was alles weer netjes Afrikaans gelamineerd.
Tijdens het speelmoment vroeg Mami aan Nadine of ze de kinderen wilde observeren. Gewapend met pen en papier ging ze aan de slag. Omdat de kinderen geen standaard Nederlandse namen hebben heeft Nadine de kinderen omschreven naar wat ze aan hadden die dag. Als eerst heeft Nadine de meisjes geobserveerd en toen aan Mami laten lezen. Zij herkende meteen over welk kind wat was opgeschreven. Het was wel leuk om te zien dat Mami en Nadine op 1 lijn zaten.
Tijdens het observeren was Mami druk bezig in de keuken. Noor besloot met de oudste kinderen een grote foam puzzel te maken op de grond. Het was erg leuk om te zien hoe ze met z’n allen aan het puzzelen waren. Wanneer het opruimmoment kwam hadden de kinderen hier totaal geen zin in en luisterde helemaal niet. In plaats van de puzzel op te ruimen leek het ze een goed idee om de puzzel kapot te maken. Een poging van Noor om er iets van te zeggen maakte het eigenlijk alleen maar erger. Gelukkig kwam Mami na een tijdje en nadat Noor vertelde wat er was gebeurd sprak ze de kinderen aan op hun gedrag. Dit deed ze in onze ogen erg goed. Ze bleef rustig tegen de kinderen en ze liet de kinderen hun excuses aanbieden aan Noor. Daarna mochten de kinderen niet meer spelen maar kregen ze nog een lesje in vormen en kleuren benoemen. ’s middags kwam Maria terug van de diploma-uitreiking in traditionele kledingdracht.

Dinsdag waren de kinderen buiten aan het spelen toen wij aankwamen. Het verbaasd ons nog steeds hoeveel speelgoed ze hebben. Zelfs voor het buitenspelen hebben ze speelgoed. Zo zijn er onder andere klossen en springtouwen en kinderen weten ook hoe ze deze moeten gebruiken.
Noor heeft vandaag haar creatieve kant laten zien. Ze is vandaag begonnen aan dagritmekaarten die ze zelf heeft getekend.
Nadine is vandaag verder gegaan met het observeren. Deze keer waren de jongens aan de beurt. Weer een omschrijving gemaakt van wat de kinderen die dag aan hadden en Mami herkende ook deze keer over welk kind wat was opgeschreven.
Ook Maria herkende de kinderen.

Woensdag hebben we het emotiespel met de kinderen gedaan en hierbij de emoties en de kleuren benoemd. De kinderen kende de kleuren nog niet goed en daarom heeft Nadine voorgesteld om een colour chart te maken. Wat Mami en Maria geweldig vonden.
Na het ontbijt heeft Noor met de oudste kinderen een activiteit gedaan. Op een wit vel had ze een gezicht getekend en hier ogen, oren, een neus en een mond apart aan de kinderen gegeven. Deze mochten ze erop plakken en het gezicht inkleuren. Wanneer de activiteit af was gelopen wilden 2 jongens nog meer kleuren. Noor heeft samen met hen poppetjes getekend en hun naam leren schrijven. Leuk om te zien hoe zij bijna een uur lang zo geconcentreerd bezig zijn geweest.
Nadine heeft fijn met de kleine kinderen en vooral de baby’s gespeeld en geknuffeld, echt zo leuk met die kindjes.
Het was weer een hele fijne week waarbij we met plezier hebben gewerkt!!

DCC Lerathong, Marcella en Linsey
Maandag: We hebben deze dag veel gedanst omdat het buiten slecht weer was en de kinderen wel hun energie kwijt moesten. We hebben ook zelf klei gemaakt van meel en water. De principal wist alleen niet hoeveel water erbij moest dus het was veel te nat. We hebben er meer meel bij gegooid waardoor het een mooi kneedbaar geheel werd. Hier hebben we hele leuke poppetjes van gemaakt samen met de kinderen. Er was een nieuwe teacher, zij was erg gemotiveerd en had goed overwicht over de kinderen.

Dinsdag: Vandaag buiten gespeeld met de teacher en de kinderen. Bij het winkeltje chips gekocht waardoor we even door het township moesten lopen. Alle mensen gegroet die we tegenkwamen. Het voelde voor ons alsof we een attractie waren maar daar komen we wel weer overheen. Het was positief want nu zagen de mensen dat er twee meiden uit Nederland werken in de township dus moet het wel een goed daycare zijn. Dit zijn de woorden van de principal. We hebben na het eten nog even met de principal om de tafel gezeten over wat we deze twee weken nog kunnen gaan doen. Ze wilde graag naast de dagritmekaarten dat we haar diepgang gaven in het observeren en rapporteren gedeelte dat wij doen met ons kvs systeem.

Woensdag: Vandaag was het onze beurt om te koken voor de teachers en de kinderen. We hadden boodschappen gedaan en gingen pasta maken met gehakt. We hebben de teachers geleerd hoe ze pasta moeten koken en het gehaktmengsel moeten maken. Een waar succes was het, iedereen at alsof zijn leven ervan afhing. Zelfs de buren kwamen voor een bordje en toen alles op was ging de telefoon of er nog eten was dat de blanken gekookt hadden. Na het eten hebben we de principal duidelijker uitgelegd hoe wij werken met het kvs systeem. Ook gevraagd hoe zij hiermee wil werken want het is belangrijk dat ze erachter staat wat wij haar leren anders heeft het geen nut want dan doen ze het toch niet. In het winkelcentrum hebben we gisteren foto’s laten afdrukken die we gemaakt hadden voor de teacher zodat ze zich ons kon herinneren als we weg waren. Hier was ze heel blij mee, ze begon zelfs te huilen omdat ze ons zo gaat missen.

Toy library
Omdat we een week toylibrary hadden overgeslagen kwamen afgelopen donderdag beide DCC’s spelen. Dit had wel weer als voordeel dat ze samen een taxi konden delen en ook liedjes en spelletjes uit wisselde. Zo waren er in totaal wel 29 kinderen, waarvan we op het begin dachten dat dit te druk zou zijn maar het ging prima! De kinderen hebben heerlijk gespeeld en in iedere hoek hadden we wat activiteiten die ze konden doen. Door dit te variëren konden de kinderen genoeg kiezen. Leuk ook dat de principals zelf groepsactiviteiten deden. Maria van Leratong las een verhaal voor en daarna zongen we allemaal samen de liedjes die we afgelopen week op de DCC hebben geleerd.
Een goede laatste ochtend in de toylibrary!

Vrije tijd
Naast het werken zijn we ook weer druk in de weer geweest met de leuke toeristische zaken. Op donderdagavond hebben we met de Rotary Burns night gevierd, dit met wat whisky en Haggis en Linsey en Noor hebben nog een mooie sleutelhanger gewonnen met hun ‘Schotse danskunsten’

Vrijdag weer vroeg op want we gingen naar Potchefstroom. Nadine en Noor hebben hier hun haar laten knippen en daarna even gerelaxed met een filmpje in the Mall. Heerlijk luieren!! Want ’s avonds gingen we in deze gezellige studentenstad een kroegentocht houden met Yvan en Emile, de zonen van Johan en Desiree. Geslaagde avond waarbij we tot in de nacht nog wat poolwedstrijdjes hebben gespeeld.

Maar ’s avonds een grote meid, s’ochtends een grote en meid en om 5.30 ging de wekker weer en kwam Desiree ons halen om naar de Olifanten sanctuary te gaan. Wat een ervaring om die mooie grote beesten van dichtbij te mogen bewonderen. Zo hebben we ieder een lekkere modderige kus gekregen, met hen aan de slurf gewandeld en erop gereden.
Aangezien we toen (nog???) niet moe waren zijn we nog bij Johan en Angela garnalen gaan eten.

Zondag was echt de dag van bijkomen en lekker doen waar we zin in hadden. Cocktailtje bij het Casino, boeken uitlezen en filmpjes kijken. Opladen voor onze laatste week!

Groetjes Nadine, Linsey, Marcella en Noor

• 19 Maart 2013 - 16:53

Margot:

Hallo meiden,

Mooi om te lezen dat jullie zo veel ondernemen en al veel bereikt hebben in de afgelopen tijd. Ook leuk dat de teachers meedoen met de activiteiten in de toy library. Naast alle actviteiten op de DCC hebben jullie zelf de Italiaans keuken geintroduceerd!
    Ook lees ik dat jullie diverse en enerverende weekenden hebben met veel plezier. Geniet nog van de laatste dagen en ben benieuwd om "lïve" jullie verhalen te horen. Goede reis terug!

Groetjes Margot

• 19 Maart 2013 - 17:50

Truus Hagen:

wat gaat het snel, ook voor jullie zit het er al weer bijna op.
    Mooi om te lezen dat jullie weer andere dingen aan het doen zijn dan dat wij hebben gedaan, complimenten leuk om te lezen.
    Ben benieuwd naar jullie foto's als jullie terug zijn.
    Nog een fijne laatste week en goede reis terug .
    truus (team 4)

• 20 Maart 2013 - 13:32

Els:

Wat gaat de tijd snel, komend weekend reizen jullie alweer terug naar ons kikkerlandje. Op dit moment sneeuwt het (weer), dus bereid je je alvast voor. :) Wat een prachtige dingen hebben jullie gedaan zowel op werk als vrije tijd gebied. Nieuwe mensen ontmoet, en dus weer andere onderneming. Interessant om te lezen. Ik ben ook benieuwd om jullie verhalen 'live' te horen. Ik wens jullie nog veel plezier de laatste dagen en een hele goede reis!