Laatste week - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Laatste week

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

27 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

En dan zijn we alweer thuis!

De laatste week is zo snel voorbij gegaan, voordat we het wisten waren we alweer op Schiphol. Ondanks het warme onthaal van onze families was het toch een flinke koude golf die over ons heen kwam toen we buiten kwamen.

Maar hoe was de laatste week geweest?

DCC Mahlaku Nadine en Noor
De laatste week alweer bij DCC Mahlaku! Wanneer we op maandag binnen kwamen was Maria met de kinderen aan het zingen. Meteen erna ging ze het emotiespel met hen doen. Heel erg leuk hoe ze dit heeft opgepakt en nu ook met de kinderen doet. Na het ontbijt zijn we een rondje door het township gaan wandelen met de oudste kinderen, Mami en de dochter van Maria. Onder het wandelen nog leuke springspelletjes met de kinderen gedaan en gezellig gekletst.

Eenmaal terug waren de jongere kinderen aan het vrij spelen. Mami vroeg aan Noor of ze wist hoe je een auto moest maken van het contructiemateriaal wat ze hadden liggen. Eerst hebben de kinderen
zelf met het speelgoed van alles gemaakt. Zo konden ze met bouten en moeren verschillende stukken aan elkaar schroeven. Daarna hebben Mami en Noor een auto vanuit het boekje gemaakt.
Hier hebben de kinderen nog leuk mee gespeeld en daarna was het alweer tijd om te slapen.

Dinsdag: Voor het ontbijt hebben we even buiten gespeeld. Eerst heeft Nadine nogmaals Captain can I cross the road gedaan, de kinderen vinden dit heel leuk. Daarna hebben we allerlei spelliedjes gezongen
waarbij we omstebeurt moesten dansen. De kinderen hebben zo’n goeie moves, leuk om te zien!

Na het ontbijt hebben we gepuzzeld. Een grote dierenpuzzel en eentje van het alfabet. Omdat de puzzels zo groot waren hebben we ze uitgezocht en per onderdeel steeds aan de kinderen gegeven.
Hierdoor was het voor hen overzichtelijker en makkelijker te maken. De kinderen begonnen ook al heel enthousiast het alfabet op te noemen.
Voor het slapen was er nog tijd om even lekker op de grond te zitten en te genieten van de kinderen.

Woensdag: Op onze laatste dag hebben wij het ontbijt en de lunch verzorgd. Als ontbijt hadden we flensjes gemaakt die de kinderen super lekker vonden! Voor de lunch een echt Hollandse wortelstamp met
worst. Ook hadden we spulletjes van ons appartement meegenomen die we niet mee naar huis konden nemen, stickers, handdoeken
en een sjaal. Ze kregen ook onze Rummicub waar ze echt heel erg blij mee waren. Wij kregen een Tupperware bak en een portomonee die Maria’s zus verkocht. Echt heel erg lief dat ze leuke kadootjes aan ons mee geven.

Als afsluiter werden er nog ballonnen opgeblazen en gingen we buiten zingen en dansen. Het was een leuk afscheid van 3 hele fijne weken!!

DCC Lerathong, Marcella en Linsey
Maandag: Vandaag begonnen aan onze laatste werkweek in zuid afrika. Op het moment dat we binnenkwamen zagen we vijf nieuwe gezichtjes. Er waren nieuwe kindjes, volgens de principal kwam dit omdat wij er werkten en dus de mensen meer vertrouwen kregen in de daycares in de townships. De dagritmekaarten hebben we op zijn Afrikaans gelamineerd en nu hangt puk mooi aan de muur bij lerathong. Ook hebben we telkaarten gemaakt van 1 tot en met 10, deze hebben we per stuk verpakt in een plastic mapje zodat ze niet snel kapot gaan. We hebben een schriftje gekocht voor de principal waarin ze van ieder kind een korte verslaglegging kan maken om de voortgang van de kinderen te kunnen checken.

Dinsdag: Vandaag hebben we een rondleiding door de townships gehad. Veel mensen ontmoet. We waren een soort lopend reclame bord. Onze principal kwam erachter dat doordat wij als blanke bij haar werkte er steeds meer aanmeldingen kwamen. Hierdoor werden we ook goed geshowd.

Woensdag: Vandaag zijn we meteen begonnen met ons afscheidsfeestje. Een muziekje opgezet en heerlijk met de kinderen
gedanst. Rond 11 uur hebben we met de kinderen taart met chips gegeten. Ze hebben heerlijk gesmuld. 's middags nog meer gedanst
en de ballonnen opgeblazen waar ze met plezier mee gespeeld hebben. Al met al een geslaagd dagje.

Vrije tijd
Om goed afscheid te nemen van al die lieve mensen hebben we op vrijdag een braai georganiseerd bij Joannah thuis op de campus. Met de mensen uit het netwerk waar wij de 7 weken dat we hier waren contact mee hadden, waren er bijna allemaal. Echt heel leuk om zo met z'n alle bij elkaar te zitten en nogmaals te genieten van lekker eten, drinken en te kletsen.

Echt op z'n Hollands hadden we lekkere salades gemaakt waar iedereen zo van heeft gegeten dat zodra het vlees kwam iedereen wel genoeg op had! No worries, we hebben wat doggy bags gemaakt en zo is alles goed terecht gekomen.

Afscheid nemen is nooit leuk en vooral niet als je weet dat je de lieve mensen waar je hier 7 weken zo veel tijd mee hebt doorgebracht voor een lange tijd niet zal zien.

Iedereen heel erg bedankt voor het volgen van onze avonturen!!! Wij hebben er ontzettend van genoten en hopelijk jullie ook van onze verhalen!

Groetjes Team 5 Nadine, Linsey, Marcella en Noor

• 27 Maart 2013 - 14:46

Wies:

lieve meiden, bedankt voor jullie mooie verslagen. Ik hoorde van René dat er een goede bestemming is voor ons sponsorgeld ( nieuw palfond in de spelotheek) , fijn dat er iets nuttigs mee gedaan wordt. Ik zie jullie bij de presentatie, liefs van Wies en sterkte met het wennen in Nederland