Laatste week op de eerste dagverblijven - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Laatste week op de eerste dagverblijven - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Laatste week op de eerste dagverblijven

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

04 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Het was afgelopen week alweer de laatste week van de eerst dagverblijven die wij bezoeken. Hieronder alle leuke momenten van de week!

Mathabiso Day Care Centre
Het was alweer onze laatste week bij Mathabiso Day Care Centre. Echt heel erg jammer want het was hier zo leuk.
Drie van de vijf mensen die er werken waren een head start training aan het volgen. Heel erg goed natuurlijk, alleen was het hierdoor wat rommeliger in het dagprogramma. De moeder van Elisabeth was gekomen om te helpen. We hebben de dagritmekaarten meegenomen, geïntroduceerd en samen met de Maria opgehangen. Heel leuk met Puk aan de muur! (Puk is het mannetje die staat centraal op de dagritmekaarten).
Omdat het onze laatste week was hebben we dinsdag pannenkoeken gebakken met jam en appel. Dit vonden ze heel erg lekker! Op woensdag hebben wij spaghetti voor iedereen gemaakt. Heerlijk eten met de handen  Ze vonden het zo lekker dat we de recepten hebben uitgeschreven en Linsey heeft de moeder van Elisabeth bijna uit de spaghetti pan moeten vissen.
Natuurlijk hebben we ook nog ‘echt’ gewerkt. De liedjes van de overgangsmomenten hebben we uit volle borst gezongen met de kinderen. Leuk om te horen dat ze die na het eten, tijdens het buitenspelen ook nog ‘smakelijk eten’ zongen  Wat een passie!
Wij hebben een super tijd gehad bij Mathabiso!!! We hebben er met plezier gewerkt, de teacher, principal en kok zijn leuke mensen. Maar vooral hebben we veel van de kinderen mogen leren en genoten!

Day Care Little Pleasure

Maandag 25 februari
We zijn vanmorgen begonnen met het introduceren van de dagritme kaarten. We hebben de kaarten
eerst met de kinderen doorgesproken en hebben vervolgens het dagritme opgehangen. Iedere keer als er een onderdeel klaar was gingen we weer terug met de kinderen naar de kaarten en hebben we de volgende besproken. Je zag bij de kinderen dat dit duidelijkheid gaf en ze wisten wat er te wachten stond. We zijn de dag begonnen in 3 kleine kringetjes. De oudste mochten als eerste vertellen wat hun naam was, hoe oud ze waren en hoe hun weekend was. Vervolgens hebben we dit ook met de wat jongere kinderen gedaan. Je kon goed zien dat de kinderen dit niet gewend waren en dat ze hetzelfde verhaal vertelde als de eerste die aan de beurt was. Nadat de kinderen aandachtig naar elkaar geluisterd hadden zijn we met zijn alle naar buiten gegaan. De kinderen hebben zich heerlijk uitgeleefd. Nadine en ik mochten een baby op onze rug dragen. Wat een ervaring is dat! De baby's/dreumessen die op onze rug zaten vielen na een kwartier heerlijk in slaap en werden vervolgens op het matje gelegd om daar verder te gaan slapen.

Dinsdag 26 februari
Vanochtend kwamen we wat later aan als normaal en de dag was al opgestart. We merkten dat er geen gebruik was gemaakt van de dagritme kaarten en dat ze nog net zo hingen als gisteren. Toen we hier iets over vroegen zij ze dat we vandaag hetzelfde programma gingen doen. De schriftjes van de kinderen werden gepakt, de tafels en stoelen werden klaargezet en we zijn met de kinderen gaan oefenen met schrijven. Wat ons opvalt is dat de oudste kinderen het schrijven al goed beheersen. Erg leuk om te zien hoe snel de kinderen het eigenlijk oppakken. We hebben met de kinderen buiten nog het spel schipper mag ik over varen gespeeld en toen was het alweer tijd om te gaan slapen. De kinderen hebben lang geslapen want toen ze wakker werden hebben ze geluncht, zich gewassen en toen werden wij al opgehaald.

Woensdag 27 februari
Helaas onze laatste dag alweer op daycare little pleasure. Een dag vol feest was
gepland. Vanmorgen zijn we eerst naar het huis van Tumi geweest om een muziek installatie te gaan halen. Een klein golfplaten huisje waar het erg warm was. Met de kruiwagen terug gelopen naar de daycare. Ondertussen een kleine rondleiding gehad door Evaton. We hadden voor alle kinderen een stukje taart met wat chipjes gekocht. Omdat het een speciale dag was kregen alle kinderen een bakje hiermee gevuld.
De kinderen hebben gesmuld en probeerde er zo lang mogelijk over te doen zodat ze langer konden genieten. De muziek installatie werd aangesloten en zodra de muziek begon begonnen alle kinderen te dansen en te zingen.
Erg leuk om te zien wat een ritme hun in zich hebben. Bijna anderhalf uur gedanst en nog even buiten gespeeld. Vervolgens konden de kinderen even rusten en hebben wij een heerlijke braai gehad. Voor dat we het wisten was het alweer tijd en werden we opgehaald. Van alle kinderen en teachers afscheid genomen. We hebben als afscheidskadootje een leuk klein tupperware bakje gehad:)

De Toylibrary
Afgelopen donderdag is het dagverblijf van Linsey en Noor naar de toylibrary gekomen. Zodra de kinderen binnen kwamen keken ze even twijfelend rond en toen we zeiden dat ze mochten spelen gingen ze meteen naar de bouw en huishoek. Hier hebben ze heerlijk gespeeld.
Na een tijdje heeft Linsey een boek voorgelezen over kleuren en dieren. Hierna hebben we samen met de teacher liedjes gezongen en gedanst. Nadat de kinderen weer in de hoeken gespeeld hadden en wij met de teacher de toylibrary hadden besproken heeft Noor weer een poppenshow gehouden. Dit keer ging het over een aap die ziek was en niet meer kon roepen. Samen met de dokter hebben de kinderen de aap weer beter gemaakt.
Het laatste kwartier hebben we contructiespeelgoed op de tafels gelegd waar de kinderen nog fijn mee hebben gespeeld en al hun mooie bouwwerken moesten natuurlijk op de foto.

Vrije tijd:
Op donderdag waren we spontaan uitgenodigd op de verjaardag van de vrouw, Nonhlanhla, en zus van Bias (gemeente Emfuleni). Het was een surprise party met braai, mmmm lekkere stukken vlees van de BBQ met een wijntje erbij.
Volgend weekend zijn we uitgenodigd om met Yvan, de zoon van Johan en Desiree (van de Rotarie) naar het Kruger park te gaan. Om verder kennis te maken hebben we vrijdag van een heerlijke maaltijd genoten bij hun thuis aan de Vaalrivier. Zaterdagochtend waren we weer vroeg uit de veren om nog een boottochtje over de Vaal rivier te maken. Hierna moesten we snel terug naar de campus want om 10 uur kwam Ingrid ons halen om te gaan shoppen! Ingrid is onze Nederlandse achterwacht in Zuid Afrika.

Samen met Ingrid en Karen (haar dochter) zijn we naar een Sandton City Mall in Johannesburg geweest. Gezellig dagje uit dus met 6 meiden en veel nieuwe spulletjes ingeslagen om aan de 23 kilo bagage te komen als we terug naar NL gaan.

Zondag zijn we met Jacob naar het Apartheidsmuseum geweest, ontzettend indrukwekkend en interessant. Wat een informatie over een geschiedenis van net 20 jaar geleden. Als afsluiter van de dag zijn we naar Stone Haven gegaan voor een heerlijke late lunch.
Zondag avond nog even relaxen en uitrusten voor maandag, de eerste dag op de nieuwe dagverblijven!! Wij hebben er zin in!

Groetjes Nadine, Marcella, Linsey en Noor

• 04 Maart 2013 - 21:42

Martha:

Echt geweldig om te lezen dames! Keep up the good work!

x

• 04 Maart 2013 - 21:47

Peter Notten:

Jullie zijn kennelijk geboren netwerkers en lijkt je braai en draai gevonden te hebben. Succes in de 'tweede ronde'.

• 05 Maart 2013 - 07:33

Els:

Ontzettend leuk om te lezen al die ontmoetingen met nieuwe mensen :) Volgens mij zijn jullie aan het genieten!

• 06 Maart 2013 - 16:26

Marielle:

Hej dames, wat een avonturen weer!!
    Leuk om te zien hoe de toylibrary er nu bij staat... In de ruimte waar we altijd druk aan het overleggen waren ;P En wat een leuke plakwerkjes achter Linsey op de foto waar ze aan het voorlezen is ;P
    Ga genieten van jullie tijd op het 2e DCC want geloof me, vanaf nu gaat de tijd nog véél sneller!!
    Ohw en natuurlijk ook van jullie bezoek aan het Kruger Park!

Groetjes Marielle (team3)

• 08 Maart 2013 - 13:32

Rene:

Wat gaat de tijd snel he jongens. Jullie beginnen alweer aan de tweede ronde, zoals Peter het noemt. Hopelijk hebben jullie daar net zo veel plezier als in de eerste ronde. En hopelijk zijn teachers en principals net zo ontvankelijk als de eerste twee.
    groet

Rene

• 08 Maart 2013 - 17:39

Truus:

Goed om te lezen wat jullie allemaal aan het doen zijn
    wat leuk dat jullie voor de kinderen gekookt hebben
    en nu maar genieten in het Kruger park, ben benieuwd of deze ervaring anders is dan de Philanes berg
    volgens mij hebben jullie aan Ingrid een fijne netwerker gevonden.
    nog heel veel plezier in Zuid Afrika, zie uit naar jullie volgende verhaal.
    truus (team4)

• 10 Maart 2013 - 22:12

Angela Joosten:

Hoi Lieve dames,
    Wat een leuke verhalen van jullie belevenissen.
    Volgens mij worden jullie daar super ontvangen en zijn ze erg gastvrij.
    De kinderen genieten van jullie aanwezigheid, dat geeft natuurlijk veel voldoening. Veel succes met de volgende ronde in de dcc's. Hopelijk genieten jullie daar ook weer zoveel van die blije kindertjes.
    Groetjes Angela (kinderplein Wersakker)

• 11 Maart 2013 - 21:59

Finy:

Hoi dames,

Als ik jullie verhalen lees, hebben jullie tijd te kort en gaat het veel te snel.
    Wat een ervaringen doen jullie op en wat een gastvrijheid!!
    Geniet nog even de komende tijd, hier is het weer beginnen te sneeuwen en is het erg koud!!

groetjes Jack,Finy en Bart