Week 1 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

10 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hoi lieve mensen,
Wat leuk dat jullie intresse hebben in onze geweldige tijd in Zuid-Afrika.
Voor ons was de eerste week een overweldigende week met veel indrukken,
nieuwe gezichten en vooral veel nieuwe kennis kunnen opdoen. Rene heeft ons
deze week geweldig begeleid en dankzij hem hebben we veel leuke en lieve mensen
leren kennen. Ons netwerk is dan ook enorm gegroeid.
Hieronder een aantal punten die we deze week mee gemaakt hebben:

Daycare's
Dinsdag hebben we kennis gemaakt met de daycare's waar we de komende
6 weken gaan werken. We werden overal hartelijk ontvangen door de principals
en hun teachers. Wat een lieve mensen. We zijn op slag verliefd geworden
op de kinderen die we daar gezien hebben. Ze zien er allemaal even schattig uit.

Toylibrary
De toylibrary zat eerst in een basisschool maar door verschillende omstandigheden
is deze verplaatst naar een grote ruimte in het hoofdkantoor van sianqoba(de overkoepelende organisatie waar de daycare's onder vallen)
Iedereen is hier erg happy mee en zijn druk bezig samen met ons om de
toylibrary in te richten. Dit door middel van hoeken: een Fantasyhoek (huishoek), een puzzelhoek,
een leeshoek, een bouwhoek en een aparte plek om te tekenen. Verder hebben ze een
klein supermarktje gemaakt en een ziekenhuis. Samen met Rebecca (vrijwilligster) hebben
we de library ingericht, de spullen uitgezocht en de thema kisten gemaakt.Onze meningen nemen ze erg serieus
dus mochten we meteen onze vve-kennis vanuit Nederland laten zien.
Een aantal principals zijn komen kijken en waren erg enthousiast.

Nieuw spelmateriaal voor de daycare centres
Afgelopen vrijdag hebben we een bijeenkomst georganiseerd voor alle principals van de daycare centres. Rene vertelde hen dat
zij allemaal een doos met basis speelmateriaal krijgen voor hun center. Hierin zitten houten blokken om te bouwen en houten auto's.
Doordat deze lokaal door een timmerman worden gemaakt, kunnen ze ook gerepareerd worden als ze kapot gaan en heeft weer iemand werk in het township.

Meetings
Deze week stond in het teken van meetings. Dit is natuurlijk logisch want een nieuw
team moet ook weer zijn contacten opbouwen. We hebben onder andere de burgemeester
van Emfuleni ontmoet. De gemeente waar Evaton West onder valt. Mensen van de Rotary
club (Johan en Angela), directrice van een van de faculteiten van de Universiteit (Elsa) en haar
secetaresse (Maureen). De man die buitenlandse zaken regelt vanuit de gemeente (bias) en zijn vrouw (Nonhlanhla).
De chief van Sianqoba (Jacob) en zijn vrouw (Alice). Johan is de directeur van een basisschool.
Hier hebben we Ingrid ontmoet een Nederlandse vrouw die hier al 40 jaar woont, zij is ook onze Nederlandse contactpersoon in Zuid Afrika.

Weer
Zoals jullie weten is het op dit moment zomer in Zuid-Afrika waardoor de temperaturen
op kunnen lopen tot ver boven de 30 graden. Wij weten dat het in Nederland op dit moment
erg koud is en denken dan ook aan jullie als wij weer heerlijk in de zon liggen.
's avonds hebben we heerlijke onweersbuien maar niet zoals deze in Nederland zijn.
Hier veel heftiger qua lichtflitsen. De mensen hier zijn helemaal happy als het regent
maar zijn naar een paar dagen wel bang voor overstromingen.

Vrije tijd
Deze week stond in het teken van eten, eten en nog eens eten. Ontbijten, lunchen en dineren.
We zijn veel restaurants afgeweest en hebben dan ook veel lekker eten geproefd. De porties eten
zijn hier 2 keer zo groot als in Nederland.
Deze week hebben we ook gezellig kunnen shoppen samen met Rene. Echter Rene vind shoppen minder leuk dan ons maar wacht
geduldig totdat wij al onze boodschapjes bij elkaar gesprokkeld hebben.
Op zaterdag hebben we de lionfarm bezocht. Hier mochen we een cheetah aaien, leeuwtjes knuffelen en hadden we een primeur. Een week oude witte
leeuw die wij als eerste groep mochten knuffelen en fotograferen. Helemaal geweldig!!!

Morgen gaan we de eerste dag in de daycare centres werken, we hebben er super veel zin in!!
Groetjes Nadine, Marcella, Linsey en Noor

• 10 Februari 2013 - 20:27

Peter Notten:

Goed bezig, zo te lezen. Mooi dat de spelotheek een vaste plaats op het Forum lijkt te krijgen. En heel voortvarend dat jullie al met themakisten in de weerzien geweest!
    Doe allen de hartelijke groeten, veel succes met jullie project en jullie werk in de day care centers in het township.

• 10 Februari 2013 - 20:31

Marielle (groep3):

Hoi Dames, wat leuk om over jullie eerste ervaringen te lezen!
    Zo te lezen hebben jullie de eerste week al hard gewerkt! Ben erg benieuwd naar de 'nieuwe' toy-library, ik zeg... een goede reden om nog eens terug te gaan!
    En wat goed dat alle principals een doos basis speelmateriaal krijgen voor hun DCC's!! Goed om te lezen!

Nou, slaap lekker en heel veel succes maar ook zeker veel plezier op jullie eerste dag op de daycare centers!!

Groetjes Marielle

• 10 Februari 2013 - 20:36

Els:

Hallo Dames,
    Heel erg leuk om te lezen wat jullie deze week hebben gedaan. Heel succes met jullie eerste week. Gr. Els

• 10 Februari 2013 - 22:50

José:

Hallo dames,
    Leuk om iets van jullie te horen en zo te lezen zijn jullie al goed bezig geweest.
    Veel succes morgen met jullie eerste werkdag in de daycares.
    Ook ik zal aan jullie denken als ik hier weer mijn dikke winterjas aantrek en de kou in stap, en maar wachten wanneer het hier eindelijk een heel klein beetje warmer wordt.
    Groetjes; José van Bakel (moeder Nadine)

• 10 Februari 2013 - 23:08

Angela Joosten:

Hallo allemaal,
    Fijn te lezen dat de eerste week goed is verlopen. Zal ook wel vermoeiend zijn al die nieuwe indrukken en mensen waarmee jullie kennis hebben gemaakt. Geniet ervan en veel succes met al jullie bezigheden.Maak er wat moois en onvergetelijks van.
    Groetjes Angela (collega van Noor)

• 11 Februari 2013 - 00:32

Truus:

Hallo team 5,
    Wat hebben jullie al veel gedaan ,goed om te lezen dat de toylabirya nu in Siangoba zit en dat Rebecca er nog is.
    zijn jullie in andere dcc of gaan jullie ook naar eerder bezochte dcc om te zien of er progressie wordt gemaakt.Ben benieuwd wat jullie er van vinden .Geniet met volle teugen en wij vieren nog even carnaval.
    groetjes Truus team 4

• 11 Februari 2013 - 15:28

Wies:

Wat hebben jullie al veel meegemaakt! Ik weet niet zeker of ik het goed begrepen heb maar hebben jullie al themakisten gemaakt??Welk(e) thema('s) hebben jullie uitgewerkt??
    Ik ben heel benieuwd hoe het een en ander zich gaat ontwikkelen. Nog een mooie tijd gewenst en bedankt voor het mooie verslag, Wies

• 11 Februari 2013 - 20:48

Lindy:

Hoi dames,

Leuk om een update te lezen! Hoe was jullie eerste echte werkdag?
    Heel veel succes, en geniet ervan, voor je het weet is het voorbij
    en wil je nog een keer terug ;-)

Toedels,
    Lindy
    (team 3)

• 12 Februari 2013 - 13:09

Rene Van Hoof:

Hoi Chickies van me,
    Klinkt denigrerend maar jullie hebben jezelf zo genoemd :-).
    Ik ben blij dat de eerste week positief op jullie is overgekomen. Ik heb het ook ervaren als een fijne week met veel positieve diskussies en gedachten. Ik ben heel benieuwd donderdag, wanneer ik jullie ga bellen, naar de eerste week. Heb uiteraard al een en ander gehoord via de tamtam van Vodaphone.
    Terugkomen was een verschrikkelijk koude ervaring, van 30+ naar -3.
    Groetjes van Rene

• 13 Februari 2013 - 19:44

Bianca Meeren:

hallo nadine en de rest van de meiden
    fijn om te lezen dat het gezellig is en goed gaat, jammer van het weer hihihihi.!!
    de update is leuk om te lezen , veel plezier nog en hoop dat julie dara iets kunnen betekeken.
    groetjes bianca

• 14 Februari 2013 - 14:13

Marita(team 4):

Hallo Dames!

Wat leuk om over jullie te lezen! De eerste week is idd een warme douche aan indrukken.
    Leuk dat jullie al zo actief zijn in de eerste week met het plan dat er voor elk DCC een eigen speelgoedbox komt! Ook goed dat jullie ondersteunen bij het inrichten van de toylibrary, ben benieuwd of de medewerkers hun kennis over VVE en hoeken al kunnen inzetten... Fijn dat er concrete dingen gebeuren!
    En naar de Lionfarm... dat was vet of niet?? En de foto's van die oude witte leeuw... die gaan we nog zien toch?
    Geef iedereen maar n dikke knuffel daar!
    Veel plezier!

• 15 Februari 2013 - 20:32

Peer En Marij:

Hoi Noor en de andere dames

Wat goed om te horen wat jullie daar al allemaal beleefd hebben. En zo te lezen hebben jullie het ook goed naar je zin en al veel contacten met veel lieve mensen. En zo' n schatjes van kinderen en dan kan het niet anders als dat dit een schitterende ervaring gaat worden. Ik hoop dat jullie daar ook veel mooi werk kunnen doen. En dan in de vrije uurtjes lekker genieten van de zon en het lekkere en vele eten. Nou dames dat wordt dan dadelijk weer lijnen in Nederland. Een heel mooie tijd daar nog . Groetjes van de buurman en buurvrouw