2e helft week 1 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu 2e helft week 1 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

2e helft week 1

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

09 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

donderdag 6 februari.

Els had een lunchafspraak met Linda en Ntombi , van "Rekaofela ";dat is, net als Syanqoba, een Non Governmental Organisation, waar
principals, die een dagverblijf runnen, zich bij aan kunnen sluiten. Met deze NGO's werken we samen. Judith is met haar meegegaan.
We hadden afgesproken bij "Spur"(restaurant), wat zo'n beetje een vaste ontmoetingsplaats is geworden. Het ligt in het centrum van "Vanderbijlpark". Leuk om weer andere mensen uit het netwerkvan EWDCC te ontmoeten. Gaandeweg valt alles op zijn plaats; we hebben nu door hoe de organisatie in elkaar zit en wat ieders aandeel kan zijn.
De anderen hadden zich bezig gehouden met het installeren van WIFI op de laptop en het schrijven van verslagen.
Tja, het is nu eenmaal niet anders; 'savonds weer een meeting, met...jawel, weer een etentje.Phoe, het valt niet mee...
Dit keer hadden we een afspraak met Elsa Fourie. Zij is professor op de Universiteit en volgt met interesse alle werkzaamheden van Korein binnen EWDCC. Ze is bezig om een wetenschappelijk rapport te schrijven. Daarnaast gaan wij,samen met teachers en principals, een training bij haar volgen.
We hadden afgesproken in een Italiaans restaurant; In Zuid Afrika komen vele werelden samen. (we zien ook plaatsnamen zoals Parijs, Middelburg, etc).
Het was een gezellige en interessante avond. Elsa is heel gedreven en werd meteen enthousiast toen ze hoorde van onze plannen, en van Monique haar expertise rondom schrijfdans. Ook heeft Judith haar verteld over belevingsgericht contact maken, ervaring die ze heeft vanwege haar werk als miMakker(clown). Graag wil Elsa dat we een korte presentatie daarvan gaan geven tijdens de training. Dat is natuurlijk wel een hele eer.

Vrijdag 7 februari.

Vrijdagochtend zijn we weer naar het Township gereden. Onderweg zagen we de resten van de rellen die zich afgelopen dagen afgespeeld hebben rondom de snelweg; verbrande banden en takken, en hier en daar stenen.Het leek nu weer rustig te zijn. Het is vreemd om te zien dat de mensen langs de drukke snelweg lopen, of zitten met hun koopwaar(fruit, of flesjes drinken); We hebben zelfs gezien dat een vrouw achter een grote kookpot op het vuur "potjekos" aan het maken was.
Verder rijdt je langs verschillende Townships; De ene met alleen kleine huisjes van golfplaten (shacks), de andere zien er meer uit als dorpjes met stenen huisjes en daken van golfplaten (matchboxs), omgeven door tuintjes. In de verte zie je heel veel industrie, met rokende schoorstenen. (kolenenergiecentrale en chemische industrie).
Bij aankomst bij het gemeenschapshuis van Evaton West, zagen we een groep mensen staan,wachtend op hun beurt voor het spreekuur bij de dokter(of consultatiebureau). Toen we naar binnen wilden gaan brak er een lachsalvo los; blijkbaar was er niemand aanwezig, en vonden ze het grappig dat wij dat niet wisten. Dus gingen wij ook maar in de rij staan, tussen de moeders met kinderen.
Het wordt ons afgeraden om alleen een Township in te gaan, dus Alice kwam ons oppikken,om naar "Lerato" te gaan'; een groot daycarecenter, met drie groepen;12 baby's, 38 kinderen tot 4jaar (die werden net om en om neergelegd om te gaan slapen)en een groep van preschoolkinderen tot 6 jaar. Heel leuk om te zien dat ze zo open waren en graag met ons wilden spelen. We konden zien dat er een enhousiast team van teachers werkten.
's middags weer naar.....jawel;Spur! Dit keer om Bias(contactpersoon vanuit de gemeente Emfuleni) en zijn vrouw te ontmoeten.Hij is al 10 keer in Eindhoven geweest voor werkzaamheden binnen de stedenband.
Hij kwam met twee andere mannen binnen, klaarblijkelijk om zijn veiligheid te bewaken. Het zijn onrustige tijden, deze dagen is de registratie om te kunnen gaan stemmen voor de verkiezingen in april. Bias is de afgelopen dagen druk bezig geweest met de relschoppers!
In Zuid Afrika wordt je lekker "gehugged" (geknuffeld) bij een onmoeting. De hartelijkheid bleef, en het was een prima middag.
Ter afscheid van Els, hebben we een "Braai" (barbeque)gehouden! Diverse contactpersonen hebben we hiervoor uitgenodigd. Johanna, een hele lieve beheerder van de "Koshuisen"(residenties), bood haar huis en tuin aan hiervoor, en wij hebben alles voorbereid. We hebben genoten van een heerlijke braai, fijne gesprekken en lekkere Zuidafrikaanse wijn.

Zaterdag 8 februari.

Angela kwam ons oppikken om naar de Lionsfarm"Weltevree" te gaan. Fantastisch om de leeuwen van dichtbij te zien, met de welpjes te spelen, en dieren te zien die hier in het wild leven.
Na een frisse douche reden we naar het huis van Angela en Johan, waar een lekker maal voor ons klaar stond. Daarna aan het werk, om met een catalogus de inhoud van de speelgoedboxen voor de DCC verder samen te stellen.
Serieus werken, spelletjes doen en moppen tappen, het was een goede avond!

Zondag 9 februari

De laatste dag voor Els! Gewandeld door de hitte(terwijl bleek dat de pendelbus gratis voor ons reed....)naar Emerald park; prachtig aangelegd safaripark,met zwembad en casino/restaurant; en dat bij ons om de hoek!
Twee nederlanders ontmoet die hier wonen en werken, en het werk van Korein in Z.A. ook kennnen, evenals stichting Emfuleni ; heel toevallig!
Met een dikke knuffel en tranen in de ogen Els uitgezwaaid. Els was ook een beetje van slag; ze zat even aan de verkeerde kant van de weg!
We heben het samen fijn gehad en haar hulp om ons op te starten was voor ons heel waardevol.
En dan; eindelijk een rustig momentje, waarin we de was kunnen doen, lezen, bloggen, en...een powernap!

• 09 Februari 2014 - 18:57

Daniëlle Louwers:

Nou Moon en collega's, wat een druk weekje en wat een bijzondere foto's weer...geweldig!
    Veel indrukken opgedaan, veel contacten gelegd en zoals op de laatste foto te zien is nu lekker plannen maken en echt aan de slag samen.
    Veel (werk)plezier gewenst voor de komende week!

Lieve groeten
    Daan

• 09 Februari 2014 - 19:25

Kim Wissink:

En daar is alweer reisverslag 2, wat leuk!!
    Ziet er goed uit dames....

Heel veel succes aankomende week, Moon tot zo op Skype :)

Lieve groetjes,
    Kim

• 09 Februari 2014 - 19:30

Carmen:

Super om te lezen ladies! Kijk uit naar jullie volgende verslag!

Groetjes Carmen

• 09 Februari 2014 - 20:05

Margot:

Super dames. Altijd erg intensief zo'n eerste week.

• 09 Februari 2014 - 20:14

Marleen Vromans:

Hallo....wil julie bij deze heel veel succes wensen morgen bij de start op de DCC's. Heel veel groeten en een dikke knuffel.

• 09 Februari 2014 - 20:17

Peter Notten:

Belangrijk, al die contacten, juist door samenwerking komen we verder. Zo te lezen zijn jullie goed op gang gekomen. Benieuwd hoe jullie de maispap - die je de komende zes weken in het township alle dagen wacht - gaat smaken....

• 10 Februari 2014 - 08:10

Brenda:

Hoi allemaal,

Wat een super avontuur!
    Heel leuk om jullie verhalen te volgen, kijk nu al uit naar de volgende!

veel succes voor de komende weken!!

• 11 Februari 2014 - 20:04

Jacky:

Ha Judith en collega's. Mooi om te lezen en de foto's te zien. Succes daar! En Judith op tijd mindfull h'e. Knuffel.

• 11 Februari 2014 - 23:23

Lindy:

Ha ladies,

Zo te zien hebben jullie een goede eerste week gehad! Ben benieuwd hoe jullie eerste 'echte' werkdagen zijn gegaan..zijn jullie al verliefd? Vast wel..al die lieve kids daar, ze pakken je zo in ;-) succes, zet 'm op!

Groetjes,
    Lindy

• 14 Februari 2014 - 21:35

Janni Zopfi:

WAT EEN HOOP NIEUWE INDRUKKEN, wat een cadeau om dat allemaal te mogen meemaken.
    Judith wij willen het weekend van 18 mei vastleggen voor de meinen, hopelijk kun jij dan ook.

• 15 Februari 2014 - 16:59

Rianne :

Hey Monique weer een mooi verslag hoor.
    Ik blijf je volgen. Groetjes, R.

• 15 Februari 2014 - 17:59

Thillie Megens:

Weer een heel mooi verslag. Zo blijven we mooi op de hoogte.
    we kijken weer uit naar het volgende verslag. Succes.

• 15 Februari 2014 - 19:14

Mary Van Der Vleuten:

Mooi verslag en indrukwekkende foto's. Is de eerste keer dat ik het lees. Ga jullie blijven volgen. Jullie zijn goed bezig