week 4 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 4 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 4

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

10 November 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Dumela lieve bloglezers,

week 3 van het werken op de DCC’s zit er alweer op. Hieronder lees je een verslagje van Boitelo en Manyeli’s.

Week 3 Boitelo Laura en Eloise.

Onze principal vertelde over haar droom waarin ze een groot DCC heeft met wel honderd kinderen en meer teachers. Ze zou dan graag een grotere buitenruimte en meer lokalen willen. We zien nu dat ze met verbouwingen bezig is, een toilethuis, grotere ramen en educatieve en sfeer versiering in de lokalen. Dinsdag had ze de auto uit de garage gereden zodat het lokaal verdubbeld werd aan ruimte. We konden zo leuke bewegingsactiviteiten binnen doen. Buiten is het deze week erg warm en we merkten maandag dat de kinderen na het buitenspelen wat oververhit waren. Een leuke verkoeling was wel om met water te spelen. Hierover twijfelden we want we wilden geen water verspillen, de principal moedigde het spel aan en nam het over wat voor veel plezier zorgde. Deze week werd de Jambe gehaald voor muziek en dans, wij kregen toen les in trommelen en dansen, het zorgde voor een sfeervol moment. Verder genieten we flink van het inburgeren, we dragen de kleinste kinderen met handdoeken op onze rug en geven ze eten met de hand in plaats van lepels.

Op lege momenten hebben we deze week een aantal keer de muziekdoos ingezet. De kinderen herkennen de plaatjes en weten dat ze om de beurt een kaartje mogen pakken. We hebben nog wat nieuwe liedjes toegevoegd uit hun repertoire. Deze week hebben we zelfs een canon versie gedaan van de liedjes op de melodie van vader Jacob. Ook de nieuwe versie van de beren hoort erbij.
Bana ba sekolo 2x All the children 2x Little/ Big bears 2x
Tlong sicolo 2x Come to school 2x They sound soft/loud 2x
Utlwa tshepe ya lla 2x When the bell is ringing 2x Grrrr grrrr 2x
Ding dong belele 2x Ding dong belele 2x They sound soft/loud 2x

Woensdag nam Laura afscheid en hebben we een appel getrakteerd met een knutselwerkje ter versiering. Ook hebben we die dag pasta met een saus vol verse groenten gekookt. De principal bleef bij het hele proces om het recept en bereidingswijze te noteren. We hebben de kinderen een aantal keren verteld dat Laura en Lysanne gaan ruilen van DCC, de teachers en principal ondersteunden ons hierbij. We hebben wel het gevoel dat ze het begrepen. We hebben zelf wat gezelschapsspelen gedaan zoals stoelendans en wedstrijdjes.

Woensdag hebben we ook een kringgesprek gedaan over de emotie kwaad. We spraken over het gevoel van agressie en dingen kapot willen maken. Maar nee! We willen andere mensen geen pijn doen. Wat kunnen we dan doen om de woede te uiten? Fysieke beweging kan de stress in je hoofd verminderen. Dit probeerden we met een spelletje ‘schipper mag ik overvaren’. De boodschap naar de kinderen is dat fysieke beweging een uitlaatklep kan zijn en dat je over problemen kan praten en je excuses kan aanbieden. De kinderen hadden aandachtig geluisterd en de teacher vond de fysieke beweging als uitlaatklep een goed idee.

De samenwerking tussen ons hebben we beide als prettig ervaren. We merkten veel overeenkomsten in werkwijze en visie. Beide hadden we de insteek van vooral ervaren hoe het hier gaat en niet teveel willen veranderen. Nu we aan het reflecteren zijn merken we dat we heel veel hebben bereikt. Kleine dingen zoals praten over emoties, buiten spelen, regelmatig water drinken, kindvriendelijke liedjes, vertrouwen vanuit de kinderen naar blanke mensen, gebruik van dagprogramma, interactief voorlezen, verschillende materialen gebruiken bij activiteiten, aanschaf van nieuw knutselmateriaal, gebruik van meerdere soorten speelgoed zoals de puzzels, gebruik van de ruimte als de garage en buitenruimte, benoemen van hulpvragen bij kinderen en bespreken van ondersteuningsmogelijkheden, aangekaart over hygiëne en gezonde voeding, betrekken van jongere kinderen die nog niet vaardig zijn maar wel kunnen oefenen tijdens activiteiten, actief begeleiden van kinderen tijdens activiteiten. De activiteiten en oplossingen waren niet alleen van ons maar kwamen helemaal van beide partijen. De band tussen ons en de groep groeide met vertrouwen waardoor iedereen zich open opstelde. We sluiten deze eerste 3 weken en onze samenwerking met een goed, tevreden en emotioneel gevoel af. Op naar de volgende 3 weken waar we erg nieuwsgierig en enthousiast over zijn!

Week 3 Manyeli’s Lysanne en Marleen.

Deze week was een gezellige week waren we veel hebben gedaan met de kinderen. Het buitenspelen begint een vaste vorm aan te nemen en gaat steeds beter. De spelletjes worden herhaald en ook `tikkertje` in de vorm van `kat en muizen` werd enthousiast ontvangen. De muziekdoos is inmiddels gemaakt en door de kinderen versierd met allerlei kleuren en maten bloemetjes n.a.v. het liedje “I like the flowers” dat we geïntroduceerd hebben. Hij is erg mooi geworden. We hebben deze week ook met de opblaasbare bal gespeeld en deden allerlei spelletjes hiermee: rollen, gooien, (snel) doorgeven en weer andersom terug bij klappen, gooien met klappen, hooghouden. Ze kregen er geen genoeg van. Ook hebben we wat uitgebreider over de emotie bang gepraat, dit was wel lastig omdat de teacher dit vertaalt en het vrij oppervlakkig houdt. Ze zijn duidelijk niet gewend om hier dieper op in te gaan. Met de jongste kinderen hebben we een giraf gemaakt met vingerverf. Ook werd deze week de nieuwe (zelfgemaakte) domino voor de driejarigen geïntroduceerd. We zijn ons op deze momenten zeer bewust van onze voorbeeldrol. We zien dit weer terug in een later stadium bij de teachers en principal. Ook hebben we spontaan getoverd met de kinderen, een paar materialen op de grond en een doek erover was goed voor een lange tijd geconcentreerd en aandachtig speelplezier. We hebben deze week bij beide groepen gewerkt en gemerkt dat een hele dag bij de jongste kinderen toch wel erg prettig is, zagen hier minder klassikale “opdreun”activiteiten, waren meer met de kinderen bezig en hebben deze dag veel mooie lachen en giebelende peuters gezien.
Woensdag werd Lysanne al zingend met “Happy Birthday” verwelkomd. Ze hadden de muur versierd met gekleurde letters “Happy Birthday Lyzza”. De teacher had een ontroerende en mooie kaart gemaakt. De hele ochtend stond in het teken van de verjaardag en afscheid op dit DCC van Lysanne. De traktatie was een heerlijke appel mooi versierd met dierenfiguren van papier. De kinderen begonnen niet uit zichzelf te eten, ze wilde deze in eerste instantie bewaren. Toen de teacher vertelde dit wel te mogen doen, werden de appels met smaak opgegeten. Hierna werden de kinderen geschminkt, dit werden vooral apen, leeuwen, vlinders en bloemenprinsessen. Ook de teacher bleek er veel plezier en talent in te hebben. De principal maakte foto’s van alle kinderen, later vertelde ze deze aan de ouders te willen laten zien bij ophalen. Omdat het een warme dag was, was de meeste schmink na een uurtje al verdwenen. Het was deze dag erg prettig dat ze ermee instemden dat op ons verzoek de garagedeur open mocht. Dit gaf een enorme klap licht in de garage, het werd wel wat stoffiger door het opwaaiende zand. Het bekijken van de foto’s van de afgelopen drie weken viel erg in de smaak. De kinderen vonden het fantastisch en reageerden spontaan op de foto’s en op elkaar bij het in beeld komen. Ze begonnen zelfs spontaan met de filmpjes mee te zingen. Kortom een heerlijke week.
Met de principal hebben we deze week nog gesproken over materialen. We vinden het nodig dat er meer materialen zijn op de DCC´s. Wij vinden het een vreemd idee dat op de toylibrary veel speelgoed aanwezig is waar niet of nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Ze zegt graag materialen te willen maar het niet te kunnen bekostigen. We hebben gevraagd of het idee van een kleinschalig uitleensysteem tussen bijv. een aantal DCC´s haar iets lijkt. Dat zou ze erg prettig vinden. We hebben haar gevraagd na te denken over evt. uitvoering hiervan.

Afgelopen woensdag hebben we de verjaardag van Lysanne gevierd. Eloise, Marleen en Laura hadden de buitenruimte versierd en de kamer van Lysanne versierd zodat ze zich écht jarig zou voelen deze dag! Dit is gelukt. Rond de avond zijn we naar een prachtig restaurant aan de Vaalrivier, Waterfront Lodge, gegaan. We waren de enige gasten waardoor we een soort van VIP behandeling kregen. De cockatials, wijntjes en de gerechten waren overheerlijk en als toetje kreeg Lysanne een versierd bord met “happy birthday” en een appeltaartje met ijs. De taxichauffeur van de terugreis zal best gedacht hebben dat ie nu toch wel een heel maf gezelschap in z’n auto had zitten. Een tikje luidruchtig en slingerend liepen we vanaf de maingate terug naar ons huis..haha.

Donderdag hadden we een meeting met de principals en Jacob. Na een aantal uren vergaderen over de toylibary, training NWU en Graduationday sloten we de vergadering af met een rondvraag.
Daarna gingen we meteen door naar de NWU want we hadden ook nog een afspraak met Elsa Fouri. We besproken de week op de DCC’s en planden nog een aantal afspraken voor de komende weken.

Vrijdag zijn we naar de lionfarm in Vereeniging geweest. We kregen de kans om met een Cheeta te knuffelen, leeuwen van heel dichtbij te zien en na de rondleiding deden we ook nog een gamedrive! We crosten de Zuid- Afrikaanse natuur in en hebben vooral veel wild gespot: gnoes, zebra’s, springbokken, impala’s etc. Een grappig hondje zat voorop de jeep en gedroeg zich alsof hij de gids was, geweldig was dat! We zien het als een erg goed opwarmertje voor ons volgende weekend safari in Pilanesberg! We hebben ontzettend genoten van deze dag, het was een geweldige ervaring.

Gisteren (zaterdag) mochten we een cursus bijwonen op de universiteit. Als activiteit werd de aanwezigen gevraagd vooraf een pop te maken en er een activiteit bij te bedenken. Uiteraard waren wij ook van de partij en hebben daarom vrijdagavond nog van 2 pollepels, een mueslidoos en een paar stukken stof uit wat fleecedekentjes onze afrikaanse Mpho gemaakt Het werd een interactieve bijeenkomst met veel uitwisseling en enthousiaste cursisten uit de townships die er echt iets van willen maken. ’s Middags zijn we lekker met een flesje wijn bij de rivier gaan zitten en hebben we de zon zien ondergaan. En ’s avonds nog een mooie film gekeken op het bed van Laura, “save haven”. Vanochtend konden we uitslapen. Nu gaan we nog wat verslagjes maken en bloggen en vanavond met Bias en Nhlanhla een drankje doen en wat eten. Kortom genoeg te doen hier, allemaal ontzettend aan het genieten van alles om ons heen, het heerlijke weer, de mensen en de prachtige omgeving.

Voor de tienjarige samenwerking van Korein/Summa en Siyanqoba denken we na over een boekenpakket voor ieder DCC. Hebben jullie nog leuke kinderboeken tips?

Tot volgende week, dikke kus van ons xxx

p.s de fotoruimte is vol, de rest van de foto's van deze week volgen zo snel mogelijk!

• 10 November 2013 - 15:37

Wies:

Ha meiden, wat interessant om een cursus bij te wonen op de universiteit. Ik moest denken aan de poppen die wij (groep 4) maakten van twee bezems en wat een plezier we daar om hadden, dat hadden jullie vast ook met de pollepelpoppen!!! Verder is het weer heerlijk om alles te lezen wat jullie meemaken, alleen jammer dat de tijd zo snel gaat!! Geef Bias en Nonhlanhla maar een knuffel van mij. Liefs allemaal en geniet ze nog, Wies

• 10 November 2013 - 16:10

Pien:

Hoi lady's, weer een geweldig verhaal

• 10 November 2013 - 16:13

Pien:

Wat hebben jullie al veel gedaan en bereikt, ga zo door.
    Veel plezier vanavond. Liefs pien

• 10 November 2013 - 20:55

Monique Hanssenh:

Wat leuk om op de foto's te zien dat jullie die allerkleinste op de "Afrikaanse"manier met jullie meedragen...handig want dan heb je beide handen vrij :) En nu voor Lysanne en Laura even een switch naar elkaars DCC....wel fijn voor nog meer ervaringen zo op te doen. Lysanne nog gefeliciteerd en wat een mooi en lekker verjaardagstraktatie heb je gekregen. Super leuk wat jullie meemaken ...en dan niet alleen in de DCC maar ook op de NWU. Nog drie weken te gaan....geniet ervan want die vliegen nog sneller voorbij dan die eerste drie.

• 10 November 2013 - 21:01

Els:

Wat geweldig om jullie verhalen te lezen. Wat een belevenissen allemaal! Jullie zijn goed bezig en voor Lysanne - nog gefeliciteerd met je verjaardag!

• 11 November 2013 - 00:06

Lindy:

Mooi verslag weer ladies..niet te geloven ook dat jullie alweer over de helft zijn. Dat de nieuwe samenstelling jullie en iedereen daar maar veel goeds mag brengen :-)
    Veel plezier morgen op jullie tweede-eerste werkdag ;-)

• 12 November 2013 - 13:23

Judith:

Lysanne ; gefeliciteerd. Een verjaardag om nooit te vergeten!
    Wat fijn dat de teacher zo openstaat voor jullie inbreng, maar jullie ideetjes zijn ook keigoed!
    Hier nog boekentips; Blauwtje en Geeltje van Leo lionni
    en Nandi's verrassing van Eileen Brown.(over een afrikaans meisje)
    veel werkplezier samen, en zet m op!