week 3 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 3 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 3

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

03 November 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo allemaal,

Ten eerste willen we jullie bedanken voor alle leuke reacties en het lezen van onze blogs.
Werkweek 2 zit er alweer op voor ons allemaal. We hebben een goede week achter de rug op de Day care centers en bespreken veel met elkaar als team. We hebben samen lol en genieten volop!

Werkweek 2 Boitelo Laura en Eloise.

Werkweek 2 is snel voorbij gegaan!
Dagritmekaarten van Puk en Co hangen aan de muur in iedere ruimte. Deze zijn nog over van het samenwerken met de missiegroep uit 2011. Het viel ons op dat ze door elkaar hingen en het ritme niet werd afgebeeld zoals die wordt uitgevoerd. Na aanleiding van de hulpvraag rondom het dagprogramma zijn we hiermee aan de slag gegaan. Nu hangen alle actuele kaarten op volgorde in de ruimte waar we het meeste zitten. Zo kan ernaar worden gekeken tijdens het kringmoment in de ochtend.

We zijn begonnen aan de emotie activiteiten. Op maandag lezen we ter introductie uit het grote knuffelboek van Guido van Genegten. De principal, teachers en kinderen deden enthousiast mee en al gauw was iedereen aan het knuffelen, er hing een liefdevolle sfeer. We bespraken met de kinderen hoe ze zich voelen bij het geven en ontvangen van een knuffel. Ze benoemden dat ze er blij van werden! Na het ontbijt maakten we met de grootste kinderen een ketting om aan iemand te geven waarvan ze houden. Ze mochten een hart overtrekken op een stuk karton dan inkleuren en uitknippen. Rietjes knipten ze in stukjes om aan een stuk wol te rijgen. Omdat de touwtjes te kort waren voor een ketting werden het ineens hoofdbanden met mooie hartjes eraan. Eigenlijk heel toepasselijk want dit past mooi bij de Zulu cultuur! De kinderen zijn zichtbaar trots en vertellen aan wie ze het cadeau gaan geven. De volgende dag vertelden ze enthousiast dat ze het hadden gegeven en hoe blij de ouders, opa/oma etc. waren.
We gaan dinsdag verder met de emotie verdriet. Om de kinderen wat op te warmen beelden we eerst alle emoties samen uit. Tijdens het kringgesprek vertelden de kinderen over hun redenen om verdrietig te zijn. De principal stimuleerden de kinderen om te praten en ontving ze door een applaus te geven als ze klaar waren. We sloten de activiteit af na het zingen van ‘klein zigeunermeisje’ in Engels en Sotho.
Op woensdag deden we een kringgesprek over de emotie angst. Zodra Eloïse het plaatje van Momo omhoog hielt riepen de kinderen dat hij bang is. De kinderen aarzelden om over angst te praten. Toch komt de angst voor de nacht, angst voor auto’s vanwege ongelukken en angst voor dieren ter sprake. Wij en de teachers geven voorbeelden van angsten. De teacher die weinig Engels spreekt begint een lang verhaal te vertellen over angsten voor slangen en de kinderen luisteren aandachtig. We denken dat de kinderen het moeilijk vonden om over angst te praten, je bent kwetsbaar als je een angst deelt.

Op dinsdag deden we de schrijfdans activiteit met scheerschuim. Eerst met de principal en teacher zodat zij het konden ervaren. Ze keken eerst wat verbaasd maar vonden het al gauw heel leuk. toen werden de kinderen erbij geroepen. Die vonden het heerlijk! Ze voelden, roken, tekenden, smeerden op handen en armen en riepen; nu zijn wij ook Magua’s net als Palesa en Lerato, haha. De activiteit duurde ruim een uur en zou nog door zijn gegaan als het scheerschuim niet op was. Er werd meteen gevraagd om het heel snel weer te doen.

Deze week hadden we aan de muziekdoos verder gewerkt. Iedere dag schreven we in de pauze wat liedjes bij en op woensdag versierden we de doos met de kinderen. Hoe? Er is niet veel knutselmateriaal dus zochten we met de teacher en principal door de ruimte voor bruikbare spullen. Toen bedachten wij dat we nog dieren stickers bij ons hadden. Die trokken we over op dubbel gevouwen papier en knipten die dan uit. De kinderen hebben de knipsels de dag erna ingekleurd en daarmee de doos versierd!

De kinderen zongen afgelopen week herhaaldelijk het eerste liedje uit de muziekdoos;

Look at the mountain Sheba mawatle
Look at the sea Sheba dithabo
Take your time Nka nako
And just look around O ene khulele morao

Een liedje dat Eloïse leerde op haar oude DCC in 2011. We zongen het vorige week samen en nu zingen de kinderen het de hele dag, al de hele week! We hebben er zelfs een dansje opgemaakt.

In de knipsels die overblijven van het knutselen aan de muziekdoos zijn ineens alle dierenvormen zichtbaar. Dat plakten we tegen het raam zodat het zonlicht erdoor scheen. Dan bedenkt de principal ineens dat ze de ramen wil beschilderen. Ze haalt allerlei verfspullen tevoorschijn en samen gaan we actief aan de slag. Na een uur schilderen, kleuren mengen, lachen en werken is het grote raam ineens vol kleur, educatieve en mooie plaatjes! In het midden van het raam maakten ze een bloem en een hart om ons, Palesa (Laura) en Lerato (Eloïse) een plek in de ruimte te geven, wij horen er ook bij! Toen de kinderen wakker werden mochten ze komen kijken en vonden ze het zichtbaar mooi. Wij vonden het een erg leuk initiatief van de principal.

We sloten de week af met een hoop geslaagde activiteiten. aankomende week willen we graag meer diepgang in de gesprekken met de principal en teacher. Afgelopen week merkten we dat het vertrouwen met de kinderen, teachers en principal al veel gegroeid is! We hebben het naar ons zin en maandag beginnen we weer vol energie en ideeën aan werkweek 3!

Werkweek 2 Manyeli’s Lysanne en Marleen.

Toen we maandag binnen kwamen werden we erg enthousiast en hartelijk door de kinderen begroet, ze begonnen spontaan hoofd, schouder, knie en teen te zingen.
Als knutselactiviteit hebben we kettingen gemaakt met rietjes. Achterin was dit erg moeilijk doordat het daar erg donker was en de kinderen niet zagen hoe ze moesten rijgen. De kinderen waren erg trots en liepen de hele dag rond met hun ketting, deze hebben ze ook mee naar huis genomen. Daarna zijn we nog “tafelvoetbal”gaan spelen, met rietjes een wattenbolletje vooruit blazen. Ook hebben de kinderen hartjes gemaakt, deze mochten ze aan iemand geven van wie ze houden. De principal had gezorgd voor aluminiumfolie en de kinderen waren lange tijd creatief bezig en geconcentreerd. Er werd ruimte gelaten voor eigen initiatieven zoals het maken van gezichtjes en armen en benen. Wij waren verrast dat er zoveel ruimte werd gegeven voor eigen initiatieven. Woensdag zijn we de vissen, die bedacht waren door de teacher, gaan knutselen. We hebben hier samen een mooie slinger voor de ruimte van gemaakt.
Ook hebben we deze dagen weer voorgelezen, het grote slaapboek en het grote knuffelboek van Guido van Genechten, hierbij de dieren en hun slaaphouding c.q. knuffelhouding na laten doen (ondersteboven, op de rug met armen en benen in de lucht etc.). Dit was knus, hilarisch en heel interactief.
Grappig was dat de principal ons vroeg of we niet heel moe waren omdat we zo hard werkten en niet ook wilden gaan slapen bij de kinderen. We hebben het met haar over het licht in de ruimte gehad, er komt een raam in de vakantie en de boel wordt opgefleurd. Het viel ons op dat de kinderen niet buiten speelden en hebben dit bespreekbaar gemaakt. Ze begreep gelukkig waarom buiten spelen belangrijk is voor kinderen, frisse lucht en daglicht. Eerst hebben we schipper mag ik overvaren gedaan en Annemaria koekkoek. Beide spellen gingen beter naarmate de week vorderde. Ook hebben we weer het kleine zigeunermeisje herhaald, dit ging lang door, ze kregen er geen genoeg van. Hierbij hebben we de emoties verdrietig en blij weer benoemd. Ook hebben we gevraagd materialen te verzamelen, wc rolletjes, karton etc.
We hebben gemerkt dat er weinig vrijspel ingepland wordt en met de teacher besproken dat dit juist een goed moment kan zijn om individueel of in een klein groepje aan de slag te gaan, ze wilde dit graag zien. Dit was een mooi moment om onze zelfgemaakte domino te introduceren. De kinderen werden verdeeld over 4 tafels. Bij de eerste tafel leidde Marleen het spel en de andere tafels nam de teacher het spelletje over. De andere kinderen waren aan het puzzelen of aan het bouwen met blokken. Met de teacher besproken dat de domino wordt uitgebreid met getallen tot en met 20 om ook voor de oudere kinderen nog interessant te zijn. Zowel teacher als kinderen waren enthousiast over deze manier van werken.
Verder zijn we nog verder gegaan met het afmaken van onze spelletjes. Tijdens het gesprek met de principal het idee van de dagritmekaarten voor de jongste kinderen voorgesteld en dit besproken. We hebben groen licht gekregen om dit uit te voeren en ze snapte de bedoeling en was ervan overtuigd dat dit een meerwaarde kan zijn.
Deze week is het contact met de kinderen verder verdiept en hebben we het meer over de emoties gehad. De emoties blij en verdrietig zijn al goed uit de verf gekomen. Het is mooi om te zien dat de teacher en principal met steeds meer eigen ideeën komen en we voelen een grote en enthousiaste betrokkenheid.

Vrije tijd.

We stonden te popelen om te vertrekken naar Hiberdien! Daar wachtte het vakantiehuis aan zee van Elsa op ons. Na een schitterende rit van 8 uur kwamen we aan bij het prachtige verblijf. De Ooooo’s en de Aaaaa’s waren niet van de lucht. Kort verslag van de eerste 5 minuten: We werden welkom geheten door een aantal hagedissen links op de muur, een lekkende kraan waardoor de keuken een zwembadje werd. Maar, dit werd al snel vergeten toen we zagen dat we een grote woonkamer hadden met banken!, 4 kamers met heerlijke bedden, 2 badkamers, een kelder met pooltafel en dartbord. Vanaf het grote balkon keek je uit op de zee! Geweldig, we vonden één cd en werden verrast met muziek van de Zuid- Afrikaanse Guus!

De bar Jolly Rodgers had verkoelend bier en heerlijke cocktails. In de avond renden we over het Zuid- Afrikaanse zand en voelde we de zee. Omdat er geen eettentjes meer open waren, gingen we naar de KFC. Ze hadden zelfs een pap menutje, we zijn benieuwd of ze dit ook in Nederland hebben, toch maar een keertje uit gaan proberen…

De volgende ochtend na een heerlijk ontbijt op het ruime balkon gingen we met onze bikini’s aan onder de zomerjurken naar het stand. Het was een strakke blauwe hemel en de zon gaf ons een mooie bruine tint. Door de regen van de afgelopen tijd was de zee erg wild waardoor het zwemmen afgeraden werd. Op het moment dat de schouders rood begonnen te kleuren liepen we weer naar Jolly Rodgers voor een heerlijke cocktail. Het weer begon te veranderen dus keerde we terug naar onze Crib. ’s Avonds hadden we een relax avondje met wat wedstrijdjes poolen en darten.

Zaterdag gingen we een kijkje nemen in Shelly Beach, het waaide zo hard aan het strand dat we er niet lang konden blijven. Wel prachtig om te zien hoe wild de zee was. Na wat winkelen en een lunch keerde we terug naar ons huisje in Hiberdien. Het was koud en stormachtig waardoor we op onze zaterdagavond creatief werden, lange gesprekken en wat gekkigheid zoals een minidisco met de pooltafel als middelpunt van onze dansjes, hihi lol.

Grappig detail, deze blog wordt geschreven in de auto terwijl we terug rijden in het mooie bergenlandschap van Kwazulu Natal. We sluiten af met een ontspannen gevoel en klaar voor de vele activiteiten komende week. Lysanne en Laura ruilen na woensdag van DCC en moeten dus afscheid nemen van de kinderen, teachers en prinicpals. We hebben een meeting met de principals over o.a. de Toylibrary. De NWU training mogen we zaterdag bijwonen, hiervoor moeten we nog een pop en activiteit bedenken. Maar… zeer belangrijk, ons Lysanne is woensdag jarig en wordt 20 jaar!

Fijne week allemaal! Liefs Eloise, Marleen, Lysanne en Laura.

• 03 November 2013 - 22:38

Eloïse:

Hoi, de foto's volgen nog hoor, foto ruimte = vol. :)

• 03 November 2013 - 23:02

Chantal (Team 4):

Wauw, wat schrijven jullie toch mooie verhalen! Erg leuk dat jullie zoveel vertellen over welke activiteiten etc. jullie hebben gedaan op de DCC's!

Veel plezier komende week! Geniet maar lekker van die lieve kids :)

Groetjes Chantal

(ps. ik wist de gegevens nog en heb de foto's van mijn team (4) verwijderd, als het goed is hebben jullie nu weer ruimte voor nieuwe foto's!)

• 03 November 2013 - 23:12

Lindy:

Zo te lezen hebben jullie weer goed werk verricht deze week, you go girls ;-) en lysanne, fijne verjaardag alvast!

• 04 November 2013 - 09:14

Rien:

Hallo Marleen,
    Weer een erg leuk gedetaileerd verhaal, ook al een lekker kleurtje gekregen lees ik,Bijna alweer op de helft.
    Geniet nog lekker van deze ervaring. Maak er een leuke verjaardag van met elkaar, ze moet tenslotte het thuisfront missen.
    Gr. Rien

• 04 November 2013 - 11:32

Harry Jacobs ( Bs De Kameleon):

Beste mensen,

Van jullie groep ken ik eigenlijk alleen maar Marleen. (vanuit ons spilcentrum) Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel tijd jullie steken in de berichtgeving. Leuk om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken en hoe enthousiast jullie hier over schrijven. Het lijkt wel of jullie geen tijd om ons allemaal te missen in het gure en herfstachtige Nederland. Zelf ben ik 2 keer in Z Afrika geweest en herken veel sfeerbeschrijvingen van jullie. Ik wens jullie voor de komende weken nog veel inspiratie en plezier, maar als ik jullie verslagen lees gaat dat wel goedkomen.

Groeten van Harry Jacobs

• 04 November 2013 - 12:51

Truus:

Hallo Dames,
    Mijn computer werkte een tijdje niet dus lees ik nu drie verslagen achter elkaar.
    Wat leuk om alles weer te horen, als ik mijn ogen dicht doe is het net of ik er zelf weer ben.
    Ook jullie bedenken leuke activiteiten om met de kinderen te doen, en zijn
    ook creatief met de beperkte middelen die aanwezig zijn. Ga zo door.
    Fijn voor jullie dat je in het vakantie huisje van Elsa mochten verblijven. Zo zien we maar dat er telkens weer wat nieuws voorbij komt als er wat afvalt (het huis van Alice, vriendin van Els v d Mossel).
    Nog veel werk plezier en geniet van de kinderen.
    Truus (team 4)

• 04 November 2013 - 13:52

Carmen:

Super leuk om te lezen!!
    Suc6 nog meiden en heel veel plezier!

• 04 November 2013 - 19:50

Monique Hanssen:

Erg goed om te lezen dat de tips en aangegeven activiteiten zo goed worden opgenomen door de teachers ...als die enthousiast zijn dan kunnen ze dat ook het beste overbrengen op de kindjes.
    Het is helemaal leuk dat jullie daar zoveel ruimte en ook waardering voor krijgen.
    De beschrijvingen nemen me echt mee naar de sfeer daar, het voelt bijna alsof ik erbij ben ;) Hoop echt in de (naaste) toekomst daar ook echt een keer te zijn....tot die tijd doe ik het graag met jullie verslagen.
    liefs uit Nederland
    Monique

• 04 November 2013 - 21:01

Judith:

lieve meiden, wat fijn, weer zo'n mooi en uitgebreid verslag!Jullie zijn superondernemend en ook zo goed in afstemmen op wat daar nodig is...lekker creatief!Het is echt een zinvolle missie als ik het zo lees. En zo.n lekker weekendje aan zee heb je dan wel verdiend! Wat een ontroerende foto's, jullie temidden van die kinderen; inderdaad, net alsof wij hier er een klein beetje bij mogen zijn, geweldig !
    De foto's van de vorige keer hangen bij ons in de groep; ouders en kinderen kijken er naar.
    hier regent het en de temperatuur loopt langzaam omlaag....bbbrrrr. Geniet van de zon daaR1
    Veel liefs,Judith.

• 06 November 2013 - 09:53

Rini Pasman:

Hallo lieve meiden,

Wat doen jullie weer goed werk.
    De foto's spreken voor zich: veel lachende en geconcentreerde kindjes en medewerkers.
    Jullie brengen verdieping en vreugde. Met weinig middelen toch veel bereiken.

Benijd jullie om het mooie weer. Hier stormt het lekker de herfst door, past goed in het thema!

Tot de volgende keer.

Groetjes Rini