week 5 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 5 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 5

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

17 November 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Dumela beste bloglezers,

Week 5 is alweer voorbij. We hebben een paar heerlijke dagen in Pilanesberg gehad. Hieronder lees je de weekverslagen van de Day care centers en onze belevenissen van afgelopen weekend.

Laura en Marleen DCC Manyeli’s.

Maandag bij binnenkomst waren de kinderen blij om ons te zien. Ze keken vol aandacht naar Laura. De teacher stelde Laura kort voor als Palesa (haar Sotho name) en de kinderen waren al vrij snel vertrouwd. We zijn lekker op de grond gaan zitten en even geknuffeld en gekletst met de kinderen. De pop die we op de NWU training gebruikten hebben we gebruikt voor een kennismakingsspel waarin zowel Laura als de pop geïntroduceerd werden. Dit verliep ontspannen en gezellig waardoor we de emotie angst beter aan bod hebben laten komen. De aanleiding hiervoor was dat de ballon kapot ging. De kinderen vertelden om de beurt waar ze bang voor waren. Angst voor dieren kwam veel naar voren maar ook angst voor auto’s en pistolen. De kinderen waren betrokken en onder de indruk van het gesprek. Ook in de groep van de jongste kinderen hebben we de pop geïntroduceerd. Het gebeurde spontaan en terloops in het vrij spel van de kinderen. De teacher nam initiatieven om met de bal te spelen. In een leeg moment kwam de teacher ook zelf aan met het zelfgemaakte lottospel. We zien een duidelijk enthousiasme bij de principal en teachers. Ze nemen zelf initiatieven. Dat vinden wij erg leuk om te zien. Eenmaal weer terug bij de oudste kinderen hebben we als knutselactiviteit muizentrapjes gemaakt. De kinderen genoten zichtbaar van het maken hiervan en ze waren dan ook trots als het muizentrapje was gelukt!

Dinsdag hadden we een leuke dag gehad met verschillende spontane activiteiten. Via pop Mpho werden de activiteiten geïntroduceerd die we gingen doen, het schaduwspel en daarna buitenspelen. Na het schaduwspel hebben we de muziekdoos gepakt en alle liedjes gezongen die er inzaten. De kinderen voelden zich zichtbaar belangrijk doordat ze liedjes zelf mochten kiezen en ze zongen uit volle borst mee! Na het zingen gingen we naar buiten om een activiteit te doen met water. Zowel de kinderen als de principal en teacher waren erg anthousiast. De principal en teacher wilden ook steeds zelf gooien met de bal. Na een tijd buitenspelen zijn we binnen vrij gaan spelen en in kleine groepjes de poppetjes van wc-rollen verder afgeknutseld. We namen de tijd en er hing een ontspannen sfeer. Het viel ons op dat de kinderen motorisch al erg handig zijn. Een keer voordoen is genoeg om het vervolgens op te pakken. In hun spel zijn de kinderen lekker fanatiek en reageren leuk op elkaar als een ander goed presteert.
Volgende week gaan we de dagritmekaarten introduceren om het dagritme zichtbaar te maken voor de kinderen. Verder hebben we ook al een aantal andere leuke activiteiten in onze gedachten om te gaan doen met de kinderen.

Laura vond het werken bij Manyeli’s in haar eerste week warm en gezellig. Ze ervaarde een prettige sfeer en betrokkenheid van de teacher. Ze merkte ook dat de kinderen al gewend waren aan blanke mensen waardoor het contact wat makkelijker was om te maken.

Omdat wij in het verleden al vaker hebben samengewerkt voelden het voor ons allebei vertrouwd om weer met elkaar samen te werken. We vullen elkaar aan en spelen op elkaar in. We gaan er nog 2 leuke en gezellige weken van maken op het Daycarecenter Manyeli’s!

Lysanne en Eloise DCC Boitelo.

Deze week begon Lysanne bij DCC Boitelo. We merkten dat de kinderen gewend zijn aan blanke mensen. De kinderen begroette Lysanne met haar Sotho naam Bohlale en zochten al contact. Hierin zien we verschillen met hoe het 3 weken geleden was. Na eerst even rustig kennismaken zijn we begonnen met een kennismakingsspel. We toonde een ballon en bliezen deze op, er kwamen grote ogen bij de kinderen. Samen met de kinderen in een kring, gooiden we de ballon onderling door waarbij de naam van het kind genoemd moest worden.

Speciaal deze week was dat er een baby van 2 maanden oud start bij het DCC. Ze benoemde dat hij eten krijgt als hij huilt en er werd de hele dag extra aandacht aan de baby gegeven. Later die dag bespraken we hun manier van voeding en zindelijkheidstraining. De kinderen eten al snel in het dagritme mee. Ook vertelde ze dat kinderen ongeveer vanaf 2 jaar, afhankelijk van het kind, naar de wc leren gaan. Vanaf 3 jaar beginnen ze met het leren van het zelf afvegen van hun billen. De principal en teacher maken hier een keuze en dit wordt gecommuniceerd met ouders. Ze vertelde dat de ouders dit prettig vinden en hier thuis ook aan werken. We zijn dinsdag in gesprek gegaan over de visie van opvoeden. Ze vinden het belangrijk om de kinderen te leren hoe ze met gevaren om moeten gaan, bijv. brand. Ze benoemde dat er drie groepen zijn, 0-1 jaar, 2-4 jaar, 4-6 jaar, meestal zitten ze bij elkaar tenzij er educatieve actieve activiteiten worden aangeboden die te moeilijk zijn voor de kleintjes. De kinderen leren van jongs af aan door mee te doen met de grotere kinderen en activiteiten. Ze vertelden dat de jongste kinderen wel doen wat ze zelf willen en worden gelaten als ze niet actief meedoen. Kinderen geven zelf aan wanneer ze ergens klaar voor zijn. Dinsdag zagen we dat een kindje dat altijd gevoerd wordt, nu zelf zijn eten met de hand uit zijn bakje pakte zoals de grote kinderen. Hier wordt verder geen rapportage over bijgehouden. Kinderen die een achterstand of een beperking hebben worden besproken met ouders en naar de kliniek gestuurd. Ze vertelde dat ouders er vaak niets mee doen. Kinderen met een speciale behoefte worden dan op de Primary-school weggestuurd en kunnen bij speciaal onderwijs terecht.

Maandag zijn we na het ontbijt een toverspelletje gaan doen om het geheugen te testen. De kinderen moeten benoemen welke items er weggehaald zijn. De kinderen reageerden er enthousiast op en waren er goed in. De teacher en principal waren ook enthousiast en wilde het steeds moeilijker maken en hebben het daarna overgenomen. Dinsdag werd het spelletje door de principal zelf herhaald en mochten de kinderen ook de tovenaar zijn.

We hebben maandag en dinsdag buiten gespeeld. Na het buitenspelen volgde een knutselactiviteit. Maandag was dit papier vouwen, scheuren en teken wat daarna een poppetje werd van een wc rolletje. De kinderen waren enthousiast en deden hun best. Er was echter maar een pritt stift en dit zorgde ervoor dat ze lang moesten wachten en wat onrustig waren. We zaten op de grond waardoor de kinderen veel door de ruimte bewogen. Dinsdag hebben we papier gevouwen, gescheurd en gekleurd en maakte we met de kinderen kattenhoofdjes gebaseerd op het voorleesverhaal van het grote knuffelboek. We hebben de kinderen verdeeld over tafels en de teachers en principal gevraagd om een tafel uit te kiezen om de kinderen te begeleiden. Het valt op dat alle knutselwerkjes aan een touw worden geregen en als slinger aan het plafond als decoratie worden gebruikt.

Kortom de afgelopen dagen leuke activiteiten gedaan en heeft Lysanne kennisgemaakt met de kinderen. Na de vraag aan de teachers en principal wat we volgende week voor activiteiten gaan doen, werd voorgesteld om knutselactiviteiten rondom het thema my body te doen. We hebben afgesproken dat wij en de principal en teachers volgende week rondom het thema my body een educatieve activiteit doen.
Pilanesberg.
We zijn vanmiddag terug gekomen van een heerlijk weekend Pilanesberg. Afgelopen donderdag vertrokken we met heel veel zin na een werkmeeting met Alice, naar het hotel met een zwembad, bad, regendouche, grote bedden met veel kussens en bij welkom heerlijke koekjes en een drankje! ‘s Avonds reden we na een verkoelende duik in het zwembad naar Sun City. Met grote ogen keken we naar al het luxe om ons heen. Na wat rond te hebben gekeken, aten we in een prachtig restaurant met uitzicht op de natuur en een groot zwembad. Op de terugweg kregen we alleen problemen met het automatische autoraam, deze wilde niet meer sluiten. Dit zorgde voor een verkoelend windje en een lichte stress. De volgende morgen maar meteen het autoverhuurbedrijf gebeld en konden in Rustenburg onze auto omruilen. Na een mooie route van een uur kwamen we aan bij het autobedrijf. De man van het autobedrijf stapte in de auto, keek even rond en drukte toen op een knopje waardoor het raam weer omhoog ging. Wij stonden vol verbazing te kijken naar dit wonder. Er werd ons even uitgelegd dat er bij de kant van de bestuurder een kindervergrendeling zat voor de ramen. OEPS…. Na een paar uur vertraging konden we eindelijk naar Pilanesberg om te beginnen aan onze safaritocht. We gingen eerst zelf rondrijden en kwamen hertjes, zebra’s, zwijntjes, neushoorns tegen ….en ook hebben we een leeuw zien slapen onder een boom. We zagen ook nog een grote brand in de bergen waardoor we toch maar zijn omgedraaid om het te melden. We kwamen er achter dat de bosbrand 2 dagen geleden was gestart door een blikseminslag. Door de grote droogte van de laatste 2 jaar is er geen bluswater. Bovendien is brand goed om het oude gras en takken weg te branden door nieuwe zaden de kans te geven om te groeien. Rond de avond gingen we mee met een game drive. Prachtig! We zagen wederom verschillende dieren o.a. giraffes, nijlpaard en een grote groep olifanten, die op een gegeven moment wel heel dicht bij kwamen….. waardoor wij met volle vaart wegreden.
Zaterdag hebben we door de natuur van Pilanesberg gereden en genoten van het mooie landschap en de dieren. Zondag ochtend werden we met een kriebel in onze buik wakker. Om 9 uur werden we met een jeep opgehaald bij Sun City en bracht een Ranger ons naar de olifanten. We gingen op olifantensafari! Het was een geweldige ervaring en we hebben nog de hele dag met een big smile op ons gezicht rondgelopen. Na de olifanten gevoerd te hebben en gezien hoe ze aan het spelen waren in het water, was het tijd om terug te keren naar Vanderbijlpark.

Morgen beginnen we weer met nieuwe ideeën en vol enthousiasme aan werkweek 5 op de Day care centers!

Tot blogs!
Marleen, Eloise, Lysanne en Laura.

• 17 November 2013 - 22:12

Monique Hanssen:

Haha....net voordat ik mijn pc wilde afsluiten zag ik jullie berichtje binnen komen....eerst maar nog even lekker lezen. De overgang naar een nieuwe werkplek is voor Lysanne en Laura dus al soepel verlopen en voor de kindjes niet meer zo "eng" om die witte mensen te zien. Wat fijn dat de teachers en principals zo enthousiast zijn en de nieuwe spelletjes en activiteiten ook meteen gaan uitvoeren.
    En dan de belevenissen in Pilanesberg....hihi een knopje per ongeluk omgezet, weer wat geleerd en heel veel nieuwe ervaringen opgedaan.
    Nog twee weken te gaan .... werk nog met veel plezier en geniet ook van de vrije momenten.
    groetjes allen
    Monique

• 18 November 2013 - 07:54

Rien:

Hallo Dames, weer een prachtig verslag van jullie werkweek.
    Tevens een hele spannende safari, kan me voorstellen dat dit een prachtige ervaring is geweest, die wilde dieren zo dicht in de buurt. Dit zijn die momenten in je leven die je niet meer vergeet.
    Zo langzaamaan alweer aan het aftellen neem ik aan, wat gaat de tijd toch snel he.

Geniet nog lekker van de laatste weken.
    Veel plezier.Gr. Rien

• 18 November 2013 - 18:38

Judith:

Het is toch wonderbaarlijk; al die kinderen met één prittstift...en toch wordt er goed geknutseld.
    En de pop?is dat die leuke oranje van de foto?Creatief hoor!
    Zo'n lekker weekendje zal wel fijn zijn, jullie werken hard volgens mij. Wat goed dat jullie ook nog zo kunnen genieten van dat mooie land.Die luxe is wel een tegenstelling met de huisjes in het Township, dat wel.
    Maar zo leer je wel het totaalplaatje kennen!
    Op naar week 6, het einde komt in zicht....met gemengde gevoelens zeker?Veel liefs, van Judith.

• 18 November 2013 - 21:53

Lindy:

Mooi verhaal weer dames! Ga zo door, geniet van de laatste twee weken, hopelijk kunnen jullie nog veel bereiken/leren/opsteken und so weiter ;-)