week 4 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu week 4 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

week 4

Door: team 10!

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

07 November 2015 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

We maken hier van alles mee, zaterdag met zijn vieren uitgenodigd op een Afrikaanse babyshower in het township! :-)
Wat een ervaring, heerlijk buiten in het zonnetje onder een partytent, witte kleden op tafel en wit aangeklede stoelen en een heuse troon, een mooie blauwe taart en harde muziek verzorgd door twee dj's.
De sfeer zat er al snel in, de buren waren al helemaal in dansstemming en lieten ons hun mooiste dansmoves zien!
Auwwwww...... de stokken om de tent omhoog te houden vielen om en juist bij Jeannie op haar rug!
Genoten van de punch en het ritueel voor de aanstaande moeder!
En natuurlijk het lekkere Afrikaanse eten!

Zondag zijn we samen met Bias en Nhlanhla op pad gegaan naar Pretoria en Johannesburg. We bezochten het freedom park en het apartheidsmuseum, heel indrukwekkend om te zien!
Bij binnenkomst moesten we meteen al door verschillende poortjes. De ene poort was voor de blanke en de andere voor de niet blanke mensen (niet gedaan natuurlijk, maar we voelden wel direct wat het gevoel van discriminatie is)!
Na dit alles naar Soweto doorgereden om het oude huis van Nelson Mandela te zien, heel bijzonder!
Afgesloten met een heerlijk etentje samen buiten!

Maandag weer fris en fruitig aan het werk, iets te laat want onze chauffeur Jacob was voor het eerst wat verlaat wegens een miscommunicatie. Hij dacht dat wij naar hem toe zouden komen en wij dachten dat hij ons op kwam halen.
Geen probleem, kan gebeuren hier in Afrika!
Anderhalf uur te laat aangekomen op de daycare, elektriciteit doet het niet (de kokkin staat in het donker te koken) twee teachers afwezig en er is nog steeds geen flexpool hahaha!
Lekker aan het werk gegaan, met z'n allen naar buiten en fijn samen gespeeld met een bal en heel veel kringspelletjes! Heerlijk om die hele grote Afrikaanse kring kinderen te zien al meezingend met " er zat een klein zigeunermeisje, huilend op een steen", en " witte zwanen zwarte zwanen".

Echt veel geluksmomentjes hier!

Vivian is deze week veel bezig geweest met een nieuw thema "Me, my body and the live senses" dinsdag aan de slag met een Engels liedje om de kinderen kennis te laten maken met hun lichaam in het Engels. "This is my hair, this is my forehead, these are my eyes, my nose and my ears etc." Soort hoofd, schouders, knie en teen ;-)
De volgende dag mochten de kinderen hun eigen hand natekenen en hun voetjes, dit is the live senses voelen! Van deze handjes gaat ze een mooie verjaardagskalender maken! (Even vernieuwen want ze hebben nu iets hangen van kinderen die nu alweer 2 jaar op de basisschool zitten......)

Angelique heeft veel gezongen, gedanst, Engelse boekjes voorgelezen over de animals en weer alle gebaren nagedaan en ja de woordjes blijven "hangen". De kinderen hebben vooral veel plezier om samen gezellig bezig te zijn!
Ook hoekjes geintroduceerd, een bouwhoek, een huishoek en een echte kappershoek.
Echt heerlijk om te zien hoe de kinderen en de teacher hier van genieten!

Monica en Jeannie begonnen maandag met een afspraak bij de gemeente. Hoofd van sociale zaken wilde nog een afspraak met ons. Na wat gepuzzel om achter het adres te komen reden ze er in 1 keer naar toe. Op kantoor bleek ze toch wat minder belangstelling voor ons te hebben. Uiteindelijk nog wel wat informatie ontvangen. Dan maar boodschappen doen en ons op een andere manier nuttig maken.

Dinsdag naar het dagverblijf waar we heerlijk buiten op een groot terrein gespeeld hebben. Dat er een boel vuilnis omheen ligt is ineens geen issue meer. Parachutes gemaakt van plastic tasjes en kleine hardloop wedstrijdjes gehouden. Na terugkomst met thema "fruit" aan de slag. Fruit tekenen en samen klaar maken voor een fruitsalade. Bij de kleintjes werd voorgelezen uit het boekje wat wij mee hebben genomen en vertaald hebben in het Engels. Ook lekker in een treintje naar het grote terrein. En tot slot hebben we flink gedanst en kringspelletjes gedaan en liedjes gezongen. Visje, visje zit er bijna in. Na dit alles cadeautjes en foto's maken. Het is waarschijnlijk onze laatste dag op het dagverblijf. De andere dagen hebben Monica en Jeannie afspraken of halve afspraken. Dus wie weet, komen we nog terug.

Op woensdag eerst een afspraak met JAM (tweede poging) maar helaas ze was er weer niet. Dan zal het wel 3x is scheepsrecht zijn en we plannen direct opnieuw voor donderdag.
Hierna met Alice op pad om weer 5 dagverblijven te bezoeken die eerdere groepen hebben bezocht. Omdat velen willen weten welke we nu gezien hebben, noemen we ze even op: Boitelo, Little Voices, Modern daycare, Sisonke, Lerato, Emfundwendi, Tswelopele, Phaphamang, Lesego en Kiddies. Iedereen krijgt de hartelijke groeten!

Donderdag hebben we in de ochtend eerst een afspraak met JAM in het winkelcentrum van Evaton. En jaaaaa, het is drie keer scheepsrecht, de afspraak gaat door en er worden belangrijke zaken besproken.
Dan hebben we een principalmeeting op het forum. Als we binnen komen zijn de voorbereidingen in volle gang en drie kwartier na afgesproken tijd begint de meeting. Iedereen zit mooi in een kring en Jeannie en Monica worden achter een bureau gezet. Waarom? Geen idee!  De vergadering begint met een prachtig gezang waar we kippenvel van krijgen en een gebed. Misschien ook iets voor in Nederland?
Na de meeting hebben we een klein feestje, omdat Jeannie en Monica zondag weer naar Nederland vliegen. We hebben taart, chips en koekjes en ijskoud drinken, want daar houden ze hier zo van. Bij afscheid wordt er nog flink wat geknuffeld en dan brengen we Alice nog even naar haar zus. We mogen mee naar binnen en aaaahh het nichtje van Alice had een babytje gekregen en het meisje was pas 12 dagen oud. We moesten haar natuurlijk allemaal even vast houden. Wat een schatje!
In de avond hebben we nog gezellig een etentje met Johan en Angela van de Rotary.

Vrijdag hebben Jeannie en Monica nog een afspraak met Elsa, professor van de universiteit. De laatste dingetjes worden nog besproken en ook daar wordt afscheid genomen met een knuffel. De rest van de dag zijn we bezig met het maken van alle verslagen.

• 07 November 2015 - 12:06

Evelien:

O, wat hartverwarmend allemaal.Het mooie z Afrika komt weer bij me binnen.Jullie schrijven heel erg leuk en duidelijk, ik zie het voor me!!! 10 jaar geleden hoorde ik ze op school zingen : altijd is kortjakje ziek.Maar dat schooltje zag er veel slechter uit.

• 07 November 2015 - 15:38

Truus Hagen:

ook wij hadden het liedje gebruikt van het klein zigeuner meisje. Maar na een week zingen van dit liedje met alle kinderen die aan de beurt wilden komen hadden wij het wel even gehad met dit liedje.
    Maar wel leuk om al die vrolijke snoetjes te zien als ze op de steen mochten zitten en een vriendje te kiezen om mee te dansen. Nog veel plezier daar en ik blijf jullie volgen.

gr. Truus (4)

• 07 November 2015 - 18:13

Monique Hanssen:

Fijn om weer over jullie belevenissen te lezen en ook weer heel herkenbaar.
    Tsja en je kan niet anders hè dan wachten of accepteren dat afspraken niet door gaan of op een veel later tijdstip. Dat is ook iets waar ik me zeer over verbaasde....en het veranderd dus niet.
    Fijne terugreis Monica en Jeannie en Angelique en Vivian nog lekker even genieten van nog 3 weken Zuid-Afrika.

• 08 November 2015 - 15:21

Judith:

hahaha....achter het bureau? dan moet je natuurlijk.....notuleren!of niet soms?
    Wat een fantastische foto van die blije kinderen met hun parachuutjes.En met zijn allen in het klomrek...wow!
    Monica en jeanny goede reis!

• 10 November 2015 - 09:27

Sigrid:

Zo leuk om allemaal te lezen! En nu wordt het best spannend...zo met zijn tweeën. Maar misschien vinden jullie wel van niet. Hier is het echt November: Regen, wind, grijze donkere luchten, snotneuzen en vanavond Sinterklaas journaal.