Week 6 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 6

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

21 November 2015 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Wat hebben we genoten van een heerlijk zonnig relaxt Zuid-Afrikaans weekend!
Zaterdag waren we de speciale gasten op de “Graduation day”, zoals wel vaker bij VIPS gebeurd kwamen we door een miscommunicatie met onze chauffeur een uurtje te laat …….
Het feest was al begonnen, geen zorgen we zitten in Afrika en dit gebeurd wel vaker!
Eindelijk aangekomen kregen we een ereplaats op het podium en konden we gaan genieten van 125 kinderen en hun trotse families.
Alle kinderen van verschillende daycares uit het Township mochten hier aan mee doen en komen dan samen vieren dat ze 6 jaar zijn geworden en na de vakantie naar school mogen!
Dit doen ze met vrolijke dansjes ,liedjes en toneelstukjes in mooie pakken en droomjurkjes!

Zondag waren onze grootste zorgen, willen we koffie of thee?
Nu in de zon liggen of later, zullen we toch even het park in wandelen om wat apen te spotten?
Misschien leuk om ons buurmeisje uit Zimbabwe mee te vragen?
Durven we de Chinese professor die boven ons woont zijn fiets te lenen om de pizza die we besteld hebben op te halen bij de “Main- gate”?

Vol nieuwe energie maandag weer begonnen op de daycare!
Heerlijk om al die blije gezichtjes weer te zien en natuurlijk worden we weer begroet door 50 kinderen die luidkeels onze namen door de ruimte roepen! :-)
Langzaam komt het besef dat we nog maar een week in het heerlijke Zuid-Afrika zijn en we onze kindjes / leidsters en ook de contacten hier dan misschien wel nooit meer zien …… !
Dus we nemen ons voor om voor de volle 100 procent te genieten van alles wat er op ons pad komt, als we dat al niet deden.
De zonnestralen ’s morgens bij het openen van de gordijnen, het wegvliegen van de grote groep geschrokken rode vogeltjes. Het ontbijt ’s ochtends in de zon en onze autorit naar de daycare wat meestal op een scene van een film lijkt. (mensen lopen met vuilniszakken of andere voorwerpen op hun hoofd langs de weg, de marktkraampjes worden opgebouwd met fruit, coca cola, opgestapelde watermeloenen, kippen, geiten, schapen.)
Mannen, vrouwen en kinderen zijn aan het werk op de vuilstort om nog iets te zoeken wat geld op kan brengen en natuurlijk is het weer oppassen voor de chauffeur, met die enorme gaten in de weg die we moeten ontwijken!

We hebben er een gezellige week van gemaakt op de daycare, er is veel gezongen, gedanst, en in thema hoekjes gespeeld samen met ons. Angelique, Vivian en de teachers spelen graag met de kinderen mee. Dat is ook een nieuwe ervaring voor de teachers van de afgelopen weken, normaal zaten ze er gewoon op een stoel bij. Zo fijn om te zien dat ze steeds meer echt aan het genieten zijn!!
Daardoor krijgen ze steeds meer plezier in het werk en worden de kinderen ook enthousiast!
Ook hebben we samen met de teachers interactief voorgelezen, wat vonden de kinderen en de teachers dat een ervaring!
Hoe je op een andere manier voor kan lezen, aan de kinderen, door vragen te stellen, voorwerpen er bij te laten zien en dan vinden de kinderen het niet erg om 20 minuten op hun billen te zitten.
Ook zijn we creatief bezig geweest met verf en stoepkrijt.
Op beiden groepen hebben we de spiegel erbij gepakt en de oudste kinderen aan laten wijzen waar je haar, je neus, je oren, je ogen, je mond enz. zit, daarna mochten ze hun buurman/ vrouw natekenen!
We hadden ook kosteloos materiaal zoals grote watercontainers meegenomen van de universiteit en die op de daycare mee naar buiten genomen. Gevuld met water en samen met de kinderen geprobeerd om als echte Afrikaanse vrouwen met de gevulde containers op ons hoofd te lopen!
Misschien ook een idee voor in Nederland als je teveel boodschappen hebt ;-)
Wel moet er dan nog veel geoefend worden, want het ziet er makkelijker uit dan dat het echt is.

Donderdag dachten we lekker te gaan werken op de daycare, verteld onze chauffeur dat we een meeting hebben met de organisatie en onze principals, weer een miscommunicatie en natuurlijk niets voorbereid!
We lijken ons steeds beter te kunnen aanpassen hier, HAKUNA MATATA, geen probleem, zelfverzekerd het gesprek in!
Onverwachts zijn we die dag ook nog op kraamvisite in het ziekenhuis geweest bij de baby van de dochter van Jacob en Alice van net 2 dagen oud ……
Bijzonder om zo’n kleine baby met zwarte krulletjes te zien in een Afrikaans ziekenhuis, wat echt totaal anders is dan dat we van Nederland gewend zijn! Jeannie en Monica jammer dat jullie er niet bij waren!

Gisteren hebben we een groot kinderdagverblijf bezocht hier in de buurt. We hadden deze afspraak gemaakt samen met Elsa en haar dochter, maar in de ochtend kwam onze ‘boven buurman’ de Chinese professor vragen of hij ook mee mag. Natuurlijk, we zijn tenslotte in Afrika!
Het is niet te geloven wat een verschil dit kinderdagverblijf is met een daycare in het Township.
Voor in Nederland zou dit nog wel een droom zijn, met een binnenspeelhal waar een ballenbak bij zit. Een zwembad binnen het complex en er lopen pauwen rond in de tuin! Wij vergeleken het een beetje met Sjakie en de chocoladefabriek….

In de avond hebben we een hele gezellige braai bij Johannah thuis gehad, samen met haar kleinzoon die bij haar woont. Lekker gekletst, gesmuld van het eten en speciaal voor Johannah, een rosétje bij het eten!

Nu hebben we nog even een rustige dag en morgen gaan we nog een dagje met Jacob naar Johannesburg en dan is het echt aftellen….
Maar gelukkig hebben we nog een leuke, volgeplande (en waarschijnlijk ook wel emotionele), laatste week, vol afscheidsfeestjes, etentjes en vertellen we elkaar, wat zijn de weken voorbij gevlogen!

• 21 November 2015 - 13:39

Wies :

Wat een heerlijke verhalen weer. ik blijf er bij wegdromen en maak alles in gedachte mee. Veel sterkte met afscheid nemen en geniet inderdaad zoveel mogelijk.
    groeten van Wies (4)

• 22 November 2015 - 17:24

Els:

Dames, het klinkt helemaal. Wat gaat de tijd toch snel. Ik wens jullie nog hele goede laatste week. Ik zal jullie niet meer zien bij de evaluatie e.d., maar misschien bij jullie presentatie. Ik wens jullie een hele goede reis!

Groetjes van Els

• 22 November 2015 - 18:47

Angelique:

Bedankt Wies voor je lieve bericht!

En Els ook jij bedankt :-) en we hopen je zeker nog te zien bij onze presentatie!

Groetjes Vivian en Angelique

• 22 November 2015 - 19:26

Judith:

veel sterkte bij het afscheid....
    Neem alles mee in je hart, het is een ervaring voor jhet leven!
    Xjudith en goede reis.

• 22 November 2015 - 21:16

Margot:

Wat een sprekend en levend verslag! Zal wel even vreemd zijn zonder Jeannie en Monica maar zo te lezen staan jullie je mannetje wel. Geniet nog van de laatste week en veel lieve groeten voor al onze contacten.
    Groetjes en kijk er naar uit om al jullie verhalen "live" te horen.
    Margot