Week 5 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 5

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

13 November 2015 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Vorige week vrijdag hebben we met zijn allen flink gewerkt aan de verslagen zodat we lekker een weekendje voor ons viertjes hebben.
Zaterdagochtend zijn we in de auto gestapt en naar Parys gereden, he – le – maal naar Parys…… haha (is ongeveer een half uur met de auto vanaf de campus) Dus niet helemaal naar Frankrijk hoor!!
We hadden gehoord dat dit een leuk stadje is waar je souvenirs kan kopen. We parkeren de auto en lopen langs de winkeltjes. Er zijn vooral tweedehands winkels, ‘Art’ en “antiek’’ winkels, genoeg om rond te neuzen dus! In sommige winkeltjes vind je zo hier en daar iets leuks om te kopen en mee te nemen naar Nederland. Zo kopen we allemaal wel iets kleins maar vinden we niet écht souvenirtjes waarvan je denkt dat hebben ze alleen hier in ZA.
Dan moet je echt meer richting de grote steden gaan zoals bijvoorbeeld Jo’burg. Na al het rond neuzen en winkelen hebben we ondertussen wel trek gekregen dus we gaan op zoek naar het O’s restaurant. Als je in Parys bent is dat een restaurant waar je geweest moet zijn! Dus we gaan even een kijkje nemen…
Het lijkt wel alsof je in een soort jungle loopt, stenen paadjes tussen alle grote en mooie bomen door, de blaadjes zijn groen en op de achtergrond hoor je de vogels fluiten. We krijgen een tafeltje toegewezen met uitzicht op een rivier, prachtig!
We worden geholpen door Rudolf, waardoor we meteen een beetje in de Christmas stemming komen haha! We bestellen wat te drinken en kijken in de menukaart, daarna gaan de gesprekken alleen nog maar zo: Oooooo wat hebben ze hier veel op de kaart staan, Oooooo hier zou ik wel zin in hebben, Ooooo dit lijkt me lekker om een keer te proberen, Oooooo ze hebben pizza!!! Ooo, Ooo, Ooo… De naam van dit restaurant blijft wel hangen haha!
Eind van de middag rijden we terug naar de campus om ons klaar te maken voor een lekker drankje bij Emerald, een beetje centerparcs idee maar dan luxer. Daar lopen we eventjes rond en zien we de bowlingbaan, dat is nog eens leuk om te gaan doen! We krijgen baan nummer 10, toepasselijk want we zijn ook missie 10 :-D.
Hier betaal je per potje dus we gaan gezellig een potje spelen! We hebben een leuke (laatste) avond met zijn viertjes. Na het bowlen is het tijd voor een cocktail om de dag mee af te sluiten.

De volgende dag hebben we de verjaardag van Alice en de babyshower van Thuli gevierd. We hebben samen een hele gezellige middag. Het huis van Alice en Jacob is mooi versierd, tafels met een wit tafelkleed, stoelen met een zwarte hoes er omheen en een rode strik aan de achterkant. Op de tafel staan (nep) bloemen en zijn verder met mooi serviesgoed gedekt. In het midden ligt een rode loper en die eindigt bij een hoge tafel waar twee grote mooie stoelen achter staan, voor Alice en Thuli. We krijgen lekker te eten, en drinken champagne. We zingen Nederlandse en Engelse verjaardag liedjes en hebben het prima naar ons zin. De muziek gaat hard aan en we dansen allemaal mee op de manier zoals Thuli en haar nicht voor doen. We kletsen gezellig en leren de beste vriendin van Alice kennen. Ook maken we Alice en Thuli super blij met onze cadeautjes!
Rond een uur of 3 gaan we terug naar de campus want we moeten helaas afscheid nemen van Monica en Jeannie. Zij nemen ook afscheid van Jacob, Alice en de drie dochters en rijden richting ons ‘thuis’.

Als we op de campus aankomen nemen Monica en Jeannie nog even een snelle douche en staan Angelique en Vivian alweer klaar als afscheidscomité…
Even een dikke knuffel en wat traantjes en dan is het toch echt tijd om doei te zeggen (voor nu in ieder geval). Toch een gek idee om dan nog met zijn tweeën daar te staan, maar Angelique en Vivian besluiten om er een lekker wijntje op te drinken en te proosten dat wij nog een drie weken mogen genieten hier in het mooie ZA.

Na dit weekend begint gewoon de nieuwe werkweek weer op de daycare en we hebben er weer helemaal zin in!
Vivian is nog steeds bezig met het thema “me, my body and my life senses”, samen met de teacher bedenkt ze leuke activiteiten om te doen met de kinderen.
Zo maken we “voelzakjes”, met daarin verschillende dingen, zodat de kinderen hun zintuigen kunnen laten prikkelen. Met een blinddoek om mogen ze gaan raden wat er in de zakjes zit, dit door te voelen, te ruiken, te luisteren en/of te proeven. Een hele ervaring voor de kinderen en ook Malifu (teacher) is erg aan het genieten.
Het liedje “My body” kennen de kinderen al een beetje en ze leren het mij ook, zodat ik dit samen met ze kan doen. Dit herhalen we iedere dag eventjes.
Dinsdag zijn Angelique en Vivian samen naar de Toy Library geweest met de oudste kinderen. Eerst een wandeling door de township wat een hele belevenis is! De Toy Library is een ruimte met veel speelgoed en boeken waar de kinderen onder begeleiding mogen spelen, dit zit in het gebouw waar ook het kantoor van Alice en Jacob zit.
Een hele leuke ingerichte ruimte met vier verschillende hoeken. Een huishoek, een speelhoek, een leeshoek en een puzzel hoekje. De kinderen genieten zo van al het speelgoed en het samen zijn en we besluiten om de groep zo in te delen dat ze in alle hoeken even kunnen spelen.
De teacher ziet ‘Puk’ liggen en besluit zo om een activiteit met de kinderen te gaan doen.
Ze gebruikt hem ook echt als handpop en praat zo met de kinderen. Het is natuurlijk geweldig om te zien dat de teacher het zo leuk vindt om met de kinderen te zijn, ook speelt ze steeds meer met de kinderen. In het begin vond ze dat een beetje gek maar nu haalt ze daar haar plezier uit.

Angelique is deze week vooral aan het genieten van de kinderen die ‘s ochtends steeds harder roepen Ansjeliekiiiii :-) wat een welkom steeds maar weer! (Nog even en we willen kinderen mee naar huis nemen haha)
De principal die steeds meer toepast in haar dagelijkse werk, zo blijven we leren van elkaar! Ze is echt aan het genieten van alles wat we de voorgaande weken hebben gedaan en besproken, dat doet zoveel met de kinderen!
Veel in hoekjes gewerkt zoals een puzzel, huis- en blokjeshoek. Materialen bij een bepaald onderwerp gepakt om het wat beeldender voor de kinderen te maken. En veel meer creatief bezig geweest met bv verf en kosteloze materialen. Ook aangegeven dat dit ook momenten zijn om te leren!

Vanochtend bij Elsa op bezoek geweest om bij te kletsen en een afspraak te maken voor een klein ‘afscheidsdinertje’ in onze laatste week.
Vandaag zijn we flink aan de “knutsel” geweest voor de daycare en druk druk met verslagen te schrijven, we vermaken ons nog steeds prima!!

Morgen is het Graduation day, waar we allebei voor zijn uitgenodigd en natuurlijk heel benieuwd naar zijn!
Wij als ‘special guest’, (wat ook zo op het programma staat) zijn bezig met het voorbereiden van een kleine speech :-D die we mogen gaan houden! Wat een eer!!!

• 14 November 2015 - 22:35

Monique Hanssen:

Bedankt weer voor deze update. Heerlijk om weer even bij jullie te zijn. ja die weken vliegen voorbij en je wil zoveel mogelijk meemaken hè. Succes met de speech voor Graduation day.
    Ik kan alleen maar zeggen blijf nog even genieten en straks genoeg tijd om na te genieten.

• 15 November 2015 - 10:54

Sigrid:

Zet hem op met zijn tweetjes!!!

• 15 November 2015 - 11:13

Angelique: