Week 3 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Vivian, Angelique, Monica en Jeannie

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

31 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Week 2 ewdcc

Wat hebben wij genoten van het weekendje "Pilanesberg"!
Gezellig met z'n vieren gelogeerd in een guesthouse, het leek wel een kasteel! In de middag naar Sun City geweest, als we er dan toch zijn! Dat is iets wat je even gezien moet hebben, het is een groot park waar van alles te beleven is.
Van een casino tot eettentjes tot een heus strand met palmbomen wat "The Lost City" heet. Alles is "gemaakt" en niets was "natuurlijk" en natuurlijk veel glitter en glamour! ......
Leuk om gezien te hebben maar veel meer genoten van het National park met de wilde dieren!
Wauw wat was dat indrukwekkend. Een groot heuvelachtig gebied waar we 2 dagen doorheen gecrosst zijn met onze eigen auto.
Veel dieren gezien, bij binnenkomst vloog er direct een vogel onze auto binnen met als gevolg 2 gillende meiden achterin! De hoogtepunten waren toch wel de giraffen en de olifanten vlak naast onze auto en de kudde neushoorns aan het water! Verder hebben we zebra's, apen, krokodillen, wildebeesten, springbokken en veel verschillende soorten vogels gezien. Vooral de smalle avontuurlijke paadjes opgezocht want daar beleefden we de bijzonderste momenten!

Maandag weer vol energie aan het werk gegaan op de daycare Sabusa!
Wat een ontvangst, elke keer weer van de blije kinderen, teachers, principal en de kokkin!
Veel knuffels, sjappies, super blije gezichten en ze weten nu onze naam!
Vivvvieeeenie!!! Ansjeliekie!!! Heerlijk!!!
Ze zien ons als knuffel- en speelkameraadjes en we worden natuurlijk echt uitgeprobeerd, maar waar liggen onze grenzen bij deze lieve gezichtjes? (heeeeel ver weg want we zitten nu in Afrika hahaha)
We hebben samen weer veel gedaan, al spelenderwijs aan het thema "dag en nacht" gewerkt, cijfers benoemd, de dagen van de week en de lichaamsdelen!
Ook een groot boek voorgelezen over wilde dieren en natuurlijk heel hard een leeuw, aap, slang, olifant en een krokodil nagedaan!
De teachers doen enthousiast mee en leggen de kinderen in het Sotho uit dat deze dieren te zien zijn in de "Zoo". ( en wij maar denken dat ze hier ieder moment uit de bosjes of het water komen springen)
Ook nog een "robot" ingekleurd, zo noemen ze een verkeerslicht hier! Ze denken dat iedereen dit zo in het Engels zegt.
En natuurlijk weer heel veel gezongen en gedanst.
Op het dagprogramma staat nu vast dat we iedere dag samen naar buiten gaan, 40 kinderen in de tuin spelend onder de perzikkenboom en het wasgoed van de buurvrouw!
Jaaaaa we zitten in Afrika! ;-) samen ballen, springtouwen en kijken naar de bijzondere voertuigen die langs komen! (van paard en wagen tot een takelwagen, en af en toe vliegt er een vliegtuig over) een groot genietmoment voor ons en de kinderen!

Ook Monica en Jeannie begonnen maandag weer op de daycare. De kinderen waren ons niet vergeten en we kregen erg veel knuffels. Ze willen allemaal bij ons zitten. De teachers en pricipal hadden ons ook gemist en na het ontbijt aan de slag met het thema "zoo" bij de oudsten. De jongere kinderen gingen lekker kleuren. Op de grond met tussen de benen een blaadje voor hun neus met daarop de vormen. De diamant vonden we toch wel bijzonder om te leren als je 2 bent.
De principal heeft super leuke ideeën maar worstelt met een personeelsprobleem. Éen teacher heeft chickenpoks en mag niet komen want het is zeer besmettelijk. We denken dat het waterpokken is. Dit probleem is herkenbaar. Echter is er geen flexbureau, dus ook geen vervanger. Dan heb je dus zelf dubbele taken. Lastig, want het valt voor ons niet altijd mee om met een grote groep kinderen alleen te staan. De taal is dan de grootste uitdaging.
We proberen wat te ondersteunen door ideeën aan te dragen voor een andere invulling van de taakverdeling van de teachers, maar dat is geen optie. Dan maar wat helpen in de keuken of toch zelf aan de slag in de groep. Jeannie leert een versje in het Sotho en Monica stimuleert een gehandicapte jongen in zijn ontwikkeling. Mooi dat hij hier ook mag zijn.
We stimuleren om dagelijks naar buiten te gaan en jawel, er wordt zelfs buiten het hek gespeeld met 2 ballen. Heerlijk traditioneel, de jongens voetballen en de meiden gooien de bal over. Maar met erg veel plezier.

Daarnaast zijn we naar 5 dagverblijven geweest waar vorige groepen zijn geweest. Even kijken hoe het er nu aan toe gaat. En zeer zeker, bij 4 van de 5 was het nog zichtbaar. Zelfs de liedjes werden nog gezongen. Overal hingen nog foto's die trots getoond werden.

Ook hebben we de basisschool in Evaton West bezocht. Hier werd een hele happening van gemaakt en waren alle teachers een uur lang bij de meeting die ter plekke georganiseerd werd. Dit betekende wel 1400 kinderen alleen in de klas. Ons plan was hier een paar uurtjes te blijven, maar daar dachten ze op school iets anders over. Het werd een hele dag. Zelfs de lunch was verzorgd, koude Mc Donalds. Mmmmm!
Dan nog een meeting met de dames van de organisatie hier, waar je vooraf eerst een gebed en een hymne te horen krijgt. Amen.

Ons gesprek met JAM ging helaas niet door, volgende week een nieuwe poging. Verder wordt ons geduld soms op de proef gesteld want meer dan een uur op iemand wachten is heel gewoon. Och, gelukkig is er genoeg te zien aan de poort bij Jacob en Alice. 30 mensen wachten op de dokter geeft een heleboel levendigheid. We zitten en kijken.

Dan waren er deze week nog protesten en kleine rellen vanwege de studiekosten en was het even spannend of we de campus af en later ook weer op konden. Gelukkig hebben we genoeg genetwerkt met de bewaking, dus dat kwam ook weer goed.

En nog een gezellige avond gehad met Johan en Angela waar we een dag later ook nog even naar hun school zijn gaan kijken. Wel een groot verschil met de basisschool in het township eerder deze week.

Al met al weer een week vol belevenissen waar dit blog eigenlijk te klein voor is. Dit weekend staat weer vol gepland dus volgende week, alweer de laatste week voor Monica en Jeannie, meer over onze avonturen!

Lieve groetjes,
Vivian, Angelique, Monica en Jeannie

• 31 Oktober 2015 - 13:30

Monique Hanssen:

Wat is het toch een mooie ervaring hè....en leuk om te lezen dat enkele daycares nog wat hebben overgehouden van de vorige bezoeken.
    Ik lees ook dat wachten wederom tot het dagprogramma hoort ;) ja dat kan je daar heel goed oefenen.

Mooi dat er wederom zo met de teachers/principals wordt samengewerkt aan kwaliteitsverbetering en toegankelijkheid.

Succes verder.

• 31 Oktober 2015 - 16:05

Els:

Hallo dames,

Het is weer leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet ervan en ik ben weer benieuwd naar jullie volgende verhaal.

Grt. Els

• 01 November 2015 - 10:36

Judith:

Ik zie dat jullie er volop in zitten!wat hebben jullie al veel gedaan!
    Ik ben wel heeel nieuwsgierig naar onze d.c natuurlijk. Leuk om te lezen dat bij de d.c's nog merkbaar was dat Korein er geweest was.en jullie gaan zeker ook je sporen nalaten. Succes maar weer en geniet van de mooie momenten!

• 01 November 2015 - 11:51

Chantal:

Weer genoten van jullie verhaal! Gaaf dat jullie een basisschool in Evaton mochten bezoeken. Wat gaat de tijd snel alweer de laatste week voor jullie Jeannie en Monica...geniet er met volle teugen van. Groetjes Chantal

• 02 November 2015 - 19:39

Rita:

Wat een mooie verhalen weer. en een druk programma. Ik geloof het meteen dat jullie niet alles op kunnen schrijven op dit blog.Maar bewaar een aantal mooie verhalen voor "thuis", zodat wij nog meer kunnen genieten van alles wat jullie daar gedaan hebben. Geniet allen nog van deze mooie reis.

Groetjes Rita

• 03 November 2015 - 08:35

Sigrid:

Het is zo geweldig om jullie verhalen te lezen! Ik zit gelijk weer terug in Afrika. Gaaf dat jullie een basisschool in Evaton mochten bezoeken en het klinkt alsof deze intensivering van netwerk contacten wordt gewaardeerd door de mensen daar. En jullie zijn met je eigen auto door de savanne gereden..... zucht, wat heerlijk.
    Zijn jullie bij Linda's DCC op bezoek geweest? Ik wou dat ik even mee kon. Geniet ervan, of doe maar wat en geniet later!

Groetjes Sigrid

• 04 November 2015 - 12:26

Bethje:

Wauw, wat geweldig om jullie ervaringen weer te lezen. Ik zie alles weer levendig voor me, wat een ervaring! Haha super te lezen dat ook het netwerken met de bewaking prima gaat.....heb daar nog mooie herineringen aan..hé Monica! En fantastisch te lezen,dat er gebruik wordt gemaakt van de eerdere bezoeken bij de Dcc. Geniet er samen nog van!

• 04 November 2015 - 17:45

Melissa Zwart:

Hallo dames! echt geweldig dit! super om te lezen wat jullie allemaal doen en mee maken daar.. en die foto's. het is alsof ik weer even terug ben, kriebels krijg ik er van. heel veel succes nog en ga vooral verder met genieten.