Onze eerste week op de daycare centers - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu Onze eerste week op de daycare centers - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Evaton West DCC's - WaarBenJij.nu

Onze eerste week op de daycare centers

Door: Pien, Lindy, Marielle en Winnie

Blijf op de hoogte en volg Evaton West DCC's

27 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Onze tweede week in Zuid Afrika, onze eerste week op de daycare centers! Maandagochtend werden we met de eerste buikpijnklachten opgehaald om naar Evaton West te gaan.
Het was best spannend en het voelde echt weer als je eerste stage- of werkdag!

Winnie en Marielle gaan de eerste 3 weken naar Rearebetswe (We've been heared), een daycare center dat al aardig ontwikkeld is. Ze hebben veel materialen en er worden veel activiteiten gedaan. Maandag hebben we vooral geobserveerd en mee geholpen. Marielle heeft ook nog een verhaaltje verteld voordat de kinderen gingen slapen. Op dinsdag kwamen de kinderen al meer zelf naar ons toe en heeft Winnie vriendschap gesloten met één van de kleinsten. Zodra Winnie uit het zicht verdween was het huilen! Deze dag hebben we ook nog even met de principal gezeten om wat vragen te stellen en te vertellen over onze plannen.
De principal en teachers staan erg open voor onze ideeën en geven uitgebreide antwoorden op onze vragen. Op woensdag hebben we een start gemaakt met het emotieboekje. Na het toilet-ritueel begonnen de kinderen uit zichzelf het liedje van het voorstel-spel van maandag te zingen. We zijn hier bij aangehaakt, een goede manier om alle namen nog eens te horen... Dat wordt nog een hele opgave!! We hebben een korte introductie van de emoties gedaan. Mooi om te zien dat de principal van één zin een heel verhaal kan maken om te vertalen. Een teken dat ze enthousiast zijn!!
Om te beginnen met 'happy' hebben we 'if you're happy and you know it...' gezongen. De kinderen, teachers en de principal deden erg enthousiast mee! Ook hebben we op woensdag nog 'zakdoekje leggen' gedaan.

Pien en Lindy gaan de eerste 3 weken naar Phaphamang (wake-up).
De eerste dag hebben we bij de dreumes- en peutergroep gewerkt, maar nog niet zoveel gedaan; een beetje geobserveerd, met de kinderen gespeeld en geholpen met eten geven. Het was een dag met veel indrukken, nieuwe kindjes en nieuwe (lang niet altijd even gemakkelijke) namen. Het eerste grote verschil wat ons opviel is dat de kinderen bij het dagverblijf ontbijten, in plaats van thuis. Er waren twee teachers aan het werk op de groep, in totaal waren er ongeveer 25 kinderen, ook een klein verschilletje in vergelijking met hoe het bij ons gaat dus. De kindjes zijn over het algemeen best behulpzaam en lief voor elkaar, maar als ze zich gaan vervelen gaan ze elkaar lastig vallen, net als bij ons in Nederland ;)
Verder zit er qua dagritme al wel redelijk wat structuur in, en over het algemeen is het ook wel duidelijk voor de kinderen wat er gaat gebeuren. Voor verschillende situaties zijn er liedjes, bijvoorbeeld voor het eten, slapen, plassen en opruimen. Dit wordt op beide groepen gedaan, zowel op de groep met de kleinere kinderen als met de grotere kinderen. De tweede en de derde dag hebben we op de groep gewerkt met de grotere kinderen, van 4-6.
De principal staat open voor al onze ideeën, en denkt zelf ook goed mee over een activiteit, dus dat werkt wel erg fijn. Deze eerste week was het natuurlijk nog een beetje aftasten, elkaar leren kennen, wij moeten de kindjes leren kennen en andersom. We hebben afgesproken dat we volgende week actief aan de slag gaan met activiteiten en het emotieboekje. De laatste dag zijn we qua activiteiten ook al lekker actief geweest, we hebben buiten liedjes gezongen en gedanst, ook in het Nederlands en in het Engels, alle kinderen vonden het super leuk! De principal was ook meteen enthousiast en wilde alle liedjes op papier hebben, erg leuk!

Woensdag zijn we wat eerder opgehaald omdat we nog naar de toy-library wilden. Het speelgoed was geleverd en we wilden de themakisten gaan vullen!
De kisten met 'my body' en 'colors and shapes' zijn nu gevuld. We hebben de ruimte meer in hoeken verdeeld en er zijn nu een echte bouwhoek, autohoek en huishoek.
Volgende week gaan we voor de eerste keer met de kinderen van onze daycare centers naar de toy-library!

Na onze eerste echte werkweek was het in het weekend tijd om te relaxen!
Vrijdagochtend heeft Bias ons naar Alice in Johannesburg gebracht om daar een auto mee te krijgen voor Pilanesberg!!
De weg er naartoe was al een hele safari... Na bijna 2uur rijden en nog steeds geen snelweg kwamen we er achter dat we de verkeerde kant op werden gestuurd... Na een rit van 5uur (!!... in plaats van 2uur) kwamen we eindelijk aan bij Pilanesberg! We hadden een mooi huisje in een hele mooie omgeving.
Omdat we vrijdag nogal laat aan waren gekomen hebben we wat gegeten en zijn we daarna snel genoeg naar bed gegaan. Zaterdagochtend zijn we op eigen gelegenheid het wildpark doorgereden. We hebben onder andere zebra's, struisvogels en nijlpaarden gezien! Aan het eind van de middag hebben we nog een game drive gemaakt en na het eten zijn we ook weer gauw genoeg naar bed gegaan. Winnie, Pien en Lindy zijn zondagochtend gaan olifant-rijden bij suncity en na wat relaxen aan het zwembad was het al weer tijd om richting Johannesburg te rijden... Deze keer gelukkig wél in 2uurtjes!!

Ook deze week was weer indrukwekkend en vermoeiend maar we zouden het voor geen goud willen missen!!

• 27 Februari 2012 - 14:32

Carmen:

Super om te lezen dat de spelotheek nu echt inhoud heeft gekregen!

Jullie zijn goed bezig! Geniet er van ladies!

Gr vanuit het niet zo zonnige Eindhoven ;p

• 27 Februari 2012 - 14:56

Patries:

hier de mama van dani, goh wat een spannend verhaal weer!! en een lange rit dus! maar mooie fotoos en ervaringen zo te zien! gelukkig ookwat tijd voor ontspanning dat zal ook wel nodig zijn na zn week tussen de kids. maar 2 leidsters op 25 kids phoe! ben blij dat ik niet zn leidster ben haha! hier is alles oke de griep heerst weer lekker en dani heeft het steeds meer over de basisschool aaaah dat wil mama helemaal niet horen! maar we hebben nog ff haha! de groetjes voor iedereen daar en een knuffel van dani! geniet ervan dames! xxx patries,patrick en dani

• 27 Februari 2012 - 15:48

Susan:

Haa meiden,

Wat gaaf!
    Nu is het avontuur echt begonnen. Het werken op de DCC, het bezoekje aan Pilanesberg de kennis making met iedereen.
    Super gaaf!

Geniet ervan zoveel jullie kunnen:)!!

• 27 Februari 2012 - 17:45

Marloes:

Leuk om te lezen en mooie fotos!

• 27 Februari 2012 - 20:18

Richard Boeijen:

Hallo allemaal, dag lieve Pien,
    Leuk om nu eens iemand anders te volgen. Het ziet er naar uit dat jullie goed werk doen en ook ontzettend genieten.
    Have fun en tot snel

• 27 Februari 2012 - 20:35

Sylvie:

Gave foto's! De eerste wilde dieren al gezien :) ! En zo te lezen hebben jullie al veel gedaan! Leuk!!
    xx

• 28 Februari 2012 - 08:53

Marijke:

Hallo meiden,

Wat een leuke foto's, en de kindjes zijn allemaal zo kleurrijk gekleed.
    Het is zeker geen straf voor jullie om daar te zijn, de mensen daar leren van jullie en andersom zal dat ook vast wel zo zijn.
    Er is tijd om te knuffelen en te spelen, en er is tijd om de wereld vanaf een olifant te bekijken.
    Lieve groetjes uit Kaatsheuvel

• 28 Februari 2012 - 15:03

Hanneke:

Hoi pien,

Goed bezig, dat zie ik wel!
    Geniet zoveel je kunt en ik blijf je volgen...
    Liefs van Henno en Hanneke en een knuffel van Sofie

• 01 Maart 2012 - 00:11

Ester:

He Winnie,

Ziet er uitdagend uit allemaal! Goed bezig met z'n 4en. Geniet er van, het is een unieke ervaring.

groetjes,
    Ester

• 04 Maart 2012 - 23:10

Rene:

Hallo dames,
    Mooie verslagen en jullie hebben al best het een en ander gezien. Mooi ook dat de speelotheek echt gestalte krijgt. Keep up the good work.
    Groetjes

• 07 Maart 2012 - 10:14

Sharmay:

Hoooooiii!!
    Wat een leuk verhaal weer om te lezen! :D Word er ook wel verdrietig van als Winnie uit t zicht is!! Maar jullie werkzaamheden en avonturen klinken allemaal super leuk zeg!
    ..en heerlijk lekker wat vrije tijd...
    Vind de foto's echt héél leuk, ben jaloeeeers

Have fun